Nvidia Geforce RTX 3060 Ti – utmärkt prestanda utan tillgänglighet

Permalänk
Medlem

Komplett har 23st av "ZOTAC GeForce RTX 3060 Ti Twin Edge OC" i lager för 5249kr
https://www.komplett.se/product/1174275/datorutrustning/dator...
Det verkar finnas ganska gott om denna gången.
https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det var så värst svårt att få tag på ett kort ändå trots alla varningar, även de billigare korten gick att få tag på hyfsat lätt ett tag efter. Missade man racet kl 15 fanns det gott om tid att få tag ett.
Finns ju fortfarande exemplar kvar av de dyrare varianter samt att många av korten runt 5000kr har beräknade leverans inom två veckor.

Känns ju som en svårare uppgift att få leverans av en zen 3 processor än att få ett 3060 Ti innan nyår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Vad beställde du? La order på msi x2 15:01, men inte fått besked än. Dock grön bock.

Jag beställde gaming x trio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tajkem:

Jag beställde gaming x trio

Ok, Prio frakt kanske?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Ok, Prio frakt kanske?

Ja, jag tog express, sitter på ett 1050TI idag så nytt kort behövs snabbt 😂

Permalänk

Någon som fått sin MSI Ventus 2x packad från Webhallen?

Permalänk
Medlem

Har inte fått min ventus 2 packad, har BEST hemleverans (som vid beställning var efter 18 på fredag, antar det blir måndag i detta läge)

Permalänk
Medlem

De kort som gick åt snabbt var ju de med 3x fläktar. Jag lyckades få ett MSI 3060ti gaming från komplett vid 16:50 tiden, men de verkar ju ha släppt alla sina 3060 vid 16:40 tiden..

Om någon är intresserad så ser jag det finns på Elgiganten 50st kvar,
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem

Denna release var ju lugna gatan jämfört med allt annat. Inte ens en hemsida som krashade

Vettiga konsumenter (än så länge) som inte köper 3060 Ti för 7000 kr(!). Finns kort kvar i lager ännu för det priset vilket är bra.

Värt att sägas igen som en liten reality check är att riktpris för 3060 Ti är 4500 kr. Hoppas vi får se kort hålla sig under 5000 kr åtminstone framöver, och att de inte följer 3070:s bedrövliga prisökning senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Ville inte ge så mycket över 4500:- så jag är glad att det fanns gott om kort för 4790:-
Var ju inga problem alls den här gången tycker jag.
Hoppas det fortsätter såhär.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Följde samma princip, satt och höll på ett kort för 54xx, men blev snål och sur.
Satte bevakning på de billigare korten på Kompletts hemsida och fick pling i mailen.
Beställde snabbt som attan, men förvånande räckte de korten som dök upp i 25-30 minuter.

Lite besviken dock att FE inte släpptes i Sverige, läste i efterhand att de inte skulle göra det. Men men, i-landsproblem alban.

Såg redan nu att de billiga korten gått upp till 5k strecket. =\

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Mycket konstigt att ingen vill ha ett ROG Strix för 7000 spänn..

Skrivet av hejo:

Denna release var ju lugna gatan jämfört med allt annat. Inte ens en hemsida som krashade

Vettiga konsumenter (än så länge) som inte köper 3060 Ti för 7000 kr(!). Finns kort kvar i lager ännu för det priset vilket är bra.

Värt att sägas igen som en liten reality check är att riktpris för 3060 Ti är 4500 kr. Hoppas vi får se kort hålla sig under 5000 kr åtminstone framöver, och att de inte följer 3070:s bedrövliga prisökning senaste tiden.

Man undrar ju lite hur dom tänkte med den prissättningen. Sämre grafikkortsdeal får man leta efter. Tyckte mig för övrigt se att MSRP på det kortet ligger på 500 USD så man har lyckats med ett jävla påslag för den svenska marknaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Man undrar ju lite hur dom tänkte med den prissättningen. Sämre grafikkortsdeal får man leta efter. Tyckte mig för övrigt se att MSRP på det kortet ligger på 500 USD så man har lyckats med ett jävla påslag för den svenska marknaden...

MSRP är något som nVIDIA har satt för FE-korten, och har lägger inga som helst "krav" på vad AIB kort ska kosta. ASUS, MSI, Gigabyte osv får egentligen ta exakt vilket pris dom vill. HÖGST tveksamt att det är ett högt påslag just för svenska marknaden, utan vill tro att det är så i övrigt också. Tillverkarna har oftast samma pris till distributörerna över största delen av Europa. Dessa brukar ha hyfsat lik marginal till olika ÅF, och jag gissar att ÅF har ungefär samma marginal också, därav vi ser såpass jäman priser hos Inet, Webhallen, Komplett osv.

Konklusion: Inget sär-påslag för svenska marknaden någonstans är vad jag tror i alla fall, bara nVIDIA som säljer för dyrt till AIB, eller AIB som lägger på för mycket för sina egna kylarlösningar osv, som gör det omöjligt att vara nära MSRP.

Permalänk
Medlem

Kostar det här kortet runt 3-4000kr kan det bli intressant.

Ser på tradera nu att folk nästan betalar 3000kr för ett beg. 1080 ti fortfarande...
https://www.tradera.com/item/341372/433319833/msi-geforce-gtx...
https://www.tradera.com/item/341372/432085221/gigabyte-1080-t...

3060 ti presterar en bra bit över 1080 ti
https://www.youtube.com/watch?v=zdUOx_TPquc

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

MSRP är något som nVIDIA har satt för FE-korten, och har lägger inga som helst "krav" på vad AIB kort ska kosta. ASUS, MSI, Gigabyte osv får egentligen ta exakt vilket pris dom vill. HÖGST tveksamt att det är ett högt påslag just för svenska marknaden, utan vill tro att det är så i övrigt också. Tillverkarna har oftast samma pris till distributörerna över största delen av Europa. Dessa brukar ha hyfsat lik marginal till olika ÅF, och jag gissar att ÅF har ungefär samma marginal också, därav vi ser såpass jäman priser hos Inet, Webhallen, Komplett osv.

Konklusion: Inget sär-påslag för svenska marknaden någonstans är vad jag tror i alla fall, bara nVIDIA som säljer för dyrt till AIB, eller AIB som lägger på för mycket för sina egna kylarlösningar osv, som gör det omöjligt att vara nära MSRP.

Fast nu är ju Nvidias MSRP 399$, 500$ är vad ASUS har som riktpris på kortet enligt de recensioner som finns. 499$ verkade även vara priset för kortet på newegg.

Så jo, 6990 SEK ÄR ett uppseendeväckande påslag på den svenska marknaden.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

HÖGST tveksamt att det är ett högt påslag just för svenska marknaden, utan vill tro att det är så i övrigt också. Tillverkarna har oftast samma pris till distributörerna över största delen av Europa. Dessa brukar ha hyfsat lik marginal till olika ÅF, och jag gissar att ÅF har ungefär samma marginal också, därav vi ser såpass jäman priser hos Inet, Webhallen, Komplett osv.

Konklusion: Inget sär-påslag för svenska marknaden någonstans är vad jag tror i alla fall, bara nVIDIA som säljer för dyrt till AIB, eller AIB som lägger på för mycket för sina egna kylarlösningar osv, som gör det omöjligt att vara nära MSRP.

Lite påslag ändå, nu har jag inte grävit våldsamt djupt i detta men lite skiljer det på detta kort iaf.

https://www.overclockers.co.uk/palit-geforce-rtx-3060ti-dual-...

https://www.prisjakt.nu/search?search=%20Palit%20GeForce%20RT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

MSRP är något som nVIDIA har satt för FE-korten, och har lägger inga som helst "krav" på vad AIB kort ska kosta. ASUS, MSI, Gigabyte osv får egentligen ta exakt vilket pris dom vill. HÖGST tveksamt att det är ett högt påslag just för svenska marknaden, utan vill tro att det är så i övrigt också. Tillverkarna har oftast samma pris till distributörerna över största delen av Europa. Dessa brukar ha hyfsat lik marginal till olika ÅF, och jag gissar att ÅF har ungefär samma marginal också, därav vi ser såpass jäman priser hos Inet, Webhallen, Komplett osv.

Konklusion: Inget sär-påslag för svenska marknaden någonstans är vad jag tror i alla fall, bara nVIDIA som säljer för dyrt till AIB, eller AIB som lägger på för mycket för sina egna kylarlösningar osv, som gör det omöjligt att vara nära MSRP.

Har fått uppfattningen att AIB partners faktiskt visst har ett krav från Nvidia att kunna leverera kort runt MSRP. Annars hade vi väl bara sett strixkort med feta marginaler, som utnyttjats friskt kring 3080/3070 tillgången. FE korten är inte heller referens som vissa AIB kort är, så det mest rimliga vore priser under Nvidias FE kort på de enklare korten utan "OC", men det är ju en utopi i dessa tider.

Permalänk
Medlem

Noteringar: Det finns många 3060 ti att tillgå. Kostar runt 5000-6000kr. Om det är chip som inte dög till 3070 eller inte kan man spekulera om. De finns tillgängliga EFTER black friday. Tror om viljan hade funnits så hade de kunnat säljas redan då

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Jag har en gul ruta på min beställning från webhallen men tror att det är för att jag valde att hämta i butik

Har du fått någon ny status på din order? Min fick en ny status med att varan inte finns i lager. nu Så det blir bara att snällt vänta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Har du fått någon ny status på din order? Min fick en ny status med att varan inte finns i lager. nu Så det blir bara att snällt vänta för mig.

Min Ventus 2X ändrades också till inte i lager precis. Irriterande när man skippade kompletts sena släpp för man trodde man var safe. Aja

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Denna release var ju lugna gatan jämfört med allt annat. Inte ens en hemsida som krashade

Vettiga konsumenter (än så länge) som inte köper 3060 Ti för 7000 kr(!). Finns kort kvar i lager ännu för det priset vilket är bra.

Värt att sägas igen som en liten reality check är att riktpris för 3060 Ti är 4500 kr. Hoppas vi får se kort hålla sig under 5000 kr åtminstone framöver, och att de inte följer 3070:s bedrövliga prisökning senaste tiden.

Håller med, vägrar att pröjsa 7000kr för ett kort som borde kosta 4500kr. Då är jag hellre utan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av adis92:

Min Ventus 2X ändrades också till inte i lager precis. Irriterande när man skippade kompletts sena släpp för man trodde man var safe. Aja

Exakt samma för mig. Trots att orderbekräftelsen säger "i lager"...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av WhaHappen:

Exakt samma för mig. Trots att orderbekräftelsen säger "i lager"...

Är det någon som fått sitt kort skickat av Webhallen? Fick även jag min ändrad.

Permalänk
Skrivet av downey:

Är det någon som fått sitt kort skickat av Webhallen? Fick även jag min ändrad.

Min är fortfarande grön, men inget skickat än. Tog expressleverans

Har 15.00 som tid så skulle bli jävligt förvånad om jag inte får en av de 44 som fanns.

@Webhallen, inget status på detta?

Permalänk

Ventus 400 kr dyrare än på webhallen och komplett. Lite saftigt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Ventus 400 kr dyrare än på webhallen och komplett. Lite saftigt tycker jag

Lagt märke till Inets priser senaste också. De driver upp priserna nu när de kan, fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Är det någon som fått sitt kort skickat av Webhallen? Fick även jag min ändrad.

Mitt ventus 2x från webhallen blev skickat igår kväll (BEST hemleverans).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Min är fortfarande grön, men inget skickat än. Tog expressleverans

Har 15.00 som tid så skulle bli jävligt förvånad om jag inte får en av de 44 som fanns.

@Webhallen, inget status på detta?

Samma här. Det var 50+ när jag beställde och den är varken packad/ skickad än. Men står som grön. Tog inte expressleverans.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!