MacBook Pro i9 värdeminskning

Permalänk

MacBook Pro i9 värdeminskning

Är det bara jag som känner mig ”lurad”? Ca 10 månader sedan bestämde jag mig för att köpa Apples värsting MacBook Pro och köpte därför en Med i9a, 1tb, etc. Priset landade på över 35 000kr.

Men nu, för knappt halva priset får man en mycket snabbare Apple dator samtidigt som min har tappat enormt i värde, får inte ens sålt den.

Jag är medveten om att det alltid släpps nyare och bättre hårdvara, fast dagens situation är väldigt annorlunda än vad som tidigare varit.

Vad gör man nu? Jag är inte jätte nöjd med datorn då batteriet och prestandan är klart sämre efter Big Sur och jag kan knappt använda datorn innan den blir varm och låter som en dammsugare.

Hur mycket tror ni jag kan få för den?

Permalänk
Medlem

Det är ju så med alla dyrare datorer, fruktansvärt dålig investering eftersom värdet faller som en sten oavsett tillverkare och hårdvara. Nyheten är ju apple silicon men det är inte en överlägsen lösning på alla plan då det fortfarande är mycket som behöver optimeras. Jag tror det kan vara svårt att få över 15,000 för din dator om du inte hittar rätt köpare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Är inte så påläst i ämnet men är det ett generellt problem att man tappar mycket prestanda i Big Sur med x86? Den nya 16" har väl inte lanserats än? Så inte din mankin är deffekt menar jag.

Om du ska sälja, vad vill du ha istället?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrox_xsx:

Är det bara jag som känner mig ”lurad”? Ca 10 månader sedan bestämde jag mig för att köpa Apples värsting MacBook Pro och köpte därför en Med i9a, 1tb, etc. Priset landade på över 35 000kr.

Men nu, för knappt halva priset får man en mycket snabbare Apple dator samtidigt som min har tappat enormt i värde, får inte ens sålt den.

Jag är medveten om att det alltid släpps nyare och bättre hårdvara, fast dagens situation är väldigt annorlunda än vad som tidigare varit.

Vad gör man nu? Jag är inte jätte nöjd med datorn då batteriet och prestandan är klart sämre efter Big Sur och jag kan knappt använda datorn innan den blir varm och låter som en dammsugare.

Hur mycket tror ni jag kan få för den?

Givetvis är det tråkigt, men så är det alltid med ny teknik! Det har varit känt länge att det skulle bli ARM i Mac så redan förra året kom flera indikationer och att de skulle vara betydligt bättre:

https://www.tomshardware.com/news/apple-mac-arm-cpus-2020-int...

Ett realistiskt pris skulle vara runt 20 000:- beroende på köpare

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Apple produkter är som bilar när det gäller extrautrustning. I princip all extrautrustning tappar andrahandsvärde.

Sen så är den ju knappast värdelös, se tex tradera avslut:
https://www.tradera.com/item/302394/430427807/senaste-macbook...-

Permalänk

Tack för svaren. Ja, får väl försöka sälja den igen.
Jag var medveten om ARM, men inte alls förväntat mig att Apple skulle släppa en så billig dator med en sån enorm prestanda.

Jag köper säkert en 16” med m2? när det väl släpps.

Permalänk
Medlem

Du har ju fortfarande en av de bästa datorer som existerar, kan du inte helt enkelt bara tänka dig att vara nöjd?
Big Sur är ju nysläppt och det brukar ta ett par månader innan allt batteri shit och annat är utrett...

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Du har ju fortfarande en av de bästa datorer som existerar, kan du inte helt enkelt bara tänka dig att vara nöjd?
Big Sur är ju nysläppt och det brukar ta ett par månader innan allt batteri shit och annat är utrett...

Du har en poäng i det du skriver. Självklart borde jag vara nöjd, men tanken om att det finns en billigare och snabbare modell spelar spratt i huvudet på mig. Jag väntar snällt på en ny uppdatering.

Permalänk
Skrivet av Mirrox_xsx:

Du har en poäng i det du skriver. Självklart borde jag vara nöjd, men tanken om att det finns en billigare och snabbare modell spelar spratt i huvudet på mig. Jag väntar snällt på en ny uppdatering.

Liter som övergången mellan PowerPC till Intel men jag förstår vad du menar, man ska vara nöjd med det man har men Apple är väldigt bra på att vilja oss ha the laterst.

Permalänk
Medlem

Kan relatera även om jag i mitt fall köp den snikigaste MacBook Air förra året. Men bytte upp mig till en M1. Kolla vad du får i inbyte av Apple. Jag fick 70% av nypriset för min vilket jag tyckte var helt OK.

Permalänk
Medlem

Du kan trösta dig med tre saker.

1. Andrahandsvärdet på Apple-produkter är i regel bättre än för deras konkurrenter.
2. Äntligen kom det ett till synes ordentligt steg i prestanda/pris efter alla år av relativt långsam utveckling.
3. Din dator är precis lika bra som innan Apple släppte sina M1-datorer.