Alienware AW2721D - Gjorde jag ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Vad menar du, har lite svårt att förstå vad du skriver.
Vadå "Över Gsync"?

han är väl ute efter om gsync + ultimate är värt det över gsync compatible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

han är väl ute efter om gsync + ultimate är värt det över gsync compatible.

Om man snackar om 27" modellen, så kostar den liknande Acern 9499kr. Då får man inte Gsync.
Jag betalade ca 7000 för min AW2721D med Gsync, så jag förstår inte egentligen vad problemet är?

Det blir ju billigare med Gsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Om man snackar om 27" modellen, så kostar den liknande Acern 9499kr. Då får man inte Gsync.
Jag betalade ca 7000 för min AW2721D med Gsync, så jag förstår inte egentligen vad problemet är?

Det blir ju billigare med Gsync.

https://www.pcworld.idg.com.au/article/656996/what-g-sync-ult...

Trodde i min enfald att gsync ultimate hade något med gsync att göra. Vilket det inte har. Att diverse "oberoende" tillverkare går med på sån här marknadsföring för nVidia är lite märkligt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

https://www.pcworld.idg.com.au/article/656996/what-g-sync-ult...

Trodde i min enfald att gsync ultimate hade något med gsync att göra. Vilket det inte har. Att diverse "oberoende" tillverkare går med på sån här marknadsföring för nVidia är lite märkligt.

Det är klart det har??
Det är en spec från nvidia och inkluderar gsync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Det är klart det har??
Det är en spec från nvidia och inkluderar gsync?

Spec gällande antal dimningszoner, hdr etc? Det har inget med gsync att göra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Med DP är det 10 bit upp till 144Hz om jag fattar det rätt?
Alla spel stödjer väl inte 10 bit?

Hur som så blir det ett lyft från min 3 år gamla AOC 27" AGON AG271QG

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Med DP är det 10 bit upp till 144Hz om jag fattar det rätt?
Alla spel stödjer väl inte 10 bit?

Hur som så blir det ett lyft från min 3 år gamla AOC 27" AGON AG271QG

Det bör att få 10bit@200hz men vi får se om det faktiskt går på denna modell.
Jag kommer annars att köra 10bit@240hz som normalläge.

Har precis fått hem min och ska snart packa upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Det bör att få 10bit@200hz men vi får se om det faktiskt går på denna modell.
Jag kommer annars att köra 10bit@240hz som normalläge.

Har precis fått hem min och ska snart packa upp den.

Du får gärna höra av dig om du är nöjd med skärmen.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Du får gärna höra av dig om du är nöjd med skärmen.

Efter 2 timmars felsökning så kan jag nog konstatera att displayport-kabeln som följer med skärmen är felaktig.
Min dator POST:ar inte med displayport-kabeln i. Det fungerar utmärkt med en annan skärm och kabeln men jag tror att det kan vara fel med pin 20.
Kan vara så att den inte är ansluten i min gamla skärm men att det är det i den nya.
Ska låna hem en DP kabel från jobbet imorgon och testa med, om det visar sig att det är det som är felet så är det väldigt dåligt utav Dell.

I övrigt så fungerar den väldigt bra, minimalt med bleed, bara pyttelite på vänstra sidan av panelen, inget som syns så länge bilden inte är helt svart.

Sjuk uppgradering från min 8 år gamla AOC TN 144hz.

Kommer lämna uppdatering om hur det blir med kabeln.

Om ni undrar något så är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Efter 2 timmars felsökning så kan jag nog konstatera att displayport-kabeln som följer med skärmen är felaktig.
Min dator POST:ar inte med displayport-kabeln i. Det fungerar utmärkt med en annan skärm och kabeln men jag tror att det kan vara fel med pin 20.
Kan vara så att den inte är ansluten i min gamla skärm men att det är det i den nya.
Ska låna hem en DP kabel från jobbet imorgon och testa med, om det visar sig att det är det som är felet så är det väldigt dåligt utav Dell.

I övrigt så fungerar den väldigt bra, minimalt med bleed, bara pyttelite på vänstra sidan av panelen, inget som syns så länge bilden inte är helt svart.

Sjuk uppgradering från min 8 år gamla AOC TN 144hz.

Kommer lämna uppdatering om hur det blir med kabeln.

Om ni undrar något så är det bara att fråga.

Då har jag nåt att se fram emot imorgon.
Får hoppas att min DP kabel är hel.

Får hoppas att DP porten är hel.Dell skickar nog en ny kabel om du kontaktar dom.

Klarar den 10 bit 144Hz med HDMI?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Då har jag nåt att se fram emot imorgon.
Får hoppas att min DP kabel är hel.

Får hoppas att DP porten är hel.Dell skickar nog en ny kabel om du kontaktar dom.

Klarar den 10 bit 144Hz med HDMI?

Om kabeln är feldesignad så kommer Dell att få höra..

Får bara upp den i 8bit/60hz, men det kan vara så att jag har en gammal HDMI kabel.

Skärmen funkar bra om jag stoppar i DP kabeln efter att datorn har startat så misstänker starkt att den inte postar pga att den märker av strömmen på pin 20.

Intrycket av panelen är dock grymt.
Pyttelite BLB men inget jag direkt stör mig på, syns bara på svart skärm.
Längtar efter att testa 240hz.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Om kabeln är feldesignad så kommer Dell att få höra..

Får bara upp den i 8bit/60hz, men det kan vara så att jag har en gammal HDMI kabel.

Skärmen funkar bra om jag stoppar i DP kabeln efter att datorn har startat så misstänker starkt att den inte postar pga att den märker av strömmen på pin 20.

Intrycket av panelen är dock grymt.
Pyttelite BLB men inget jag direkt stör mig på, syns bara på svart skärm.
Längtar efter att testa 240hz.:)

Kan det inte vara nåt med någon BIOS inställning?
Jag har 1 DP kabel som jag kör med nu som jag ska testa med imorgon om det är samma problem med min kabel.
Funkar min gamla DP och inte den som följer med så får Dell 100 piskrapp för sånt fel ska inte förekomma.

Får min imorgon mellan kl.10-13

Skriver så fort jag testat.

Edit: Kan det lösas med någon inställning i skärmens meny?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Alienware 38 – AW3821DW då? Bra pris? Läst att det har fläkt för G-sync modulen men att den inte hörs om man inte lägger örat till. Men kan inte sådana fläktar börja låta mer pga slitage? Någon som har någon erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Vad tror ni om Alienware 38 – AW3821DW då? Bra pris? Läst att det har fläkt för G-sync modulen men att den inte hörs om man inte lägger örat till. Men kan inte sådana fläktar börja låta mer pga slitage? Någon som har någon erfarenhet av det?

Tror det är en bra skärm men fläkten går väl bara igång när G-Sync modulen aktiveras Tex i spel?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Saxat från Dells sida: https://www.dell.com/support/article/sv-se/sln298259/det-20-e...

Fel på grafikkortet på grund av anslutningen av DisplayPort-kabeln.
Det kan uppstå fel på grafikkortet på grund av att 3,3 V-spänning återförs till grafikadaptern via det 20:e stiftet i DisplayPort-kabeln.

Dells tekniker och våra utvecklingsteam har sett till att Dells DisplayPort-kablarna inte påverkas av problemet genom att ta bort den 20:e tråden i kabeln.

Även om det finns en 20:e stiftanslutning i DisplayPort-kabeln är den inte ansluten invändigt i kabeln, vilket i själva verket förhindrar att problemet uppstår i DisplayPort-kablarna.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Saxat från Dells sida: https://www.dell.com/support/article/sv-se/sln298259/det-20-e...

Fel på grafikkortet på grund av anslutningen av DisplayPort-kabeln.
Det kan uppstå fel på grafikkortet på grund av att 3,3 V-spänning återförs till grafikadaptern via det 20:e stiftet i DisplayPort-kabeln.

Dells tekniker och våra utvecklingsteam har sett till att Dells DisplayPort-kablarna inte påverkas av problemet genom att ta bort den 20:e tråden i kabeln.

Även om det finns en 20:e stiftanslutning i DisplayPort-kabeln är den inte ansluten invändigt i kabeln, vilket i själva verket förhindrar att problemet uppstår i DisplayPort-kablarna.

Jag vet inte, men något fel är det ju i alla fall då datorn inte postar och klagar på GPU när nya skärmen är inkopplad.
Min förra körde också displayport och det gick hur bra som helst.

Litar inte riktigt på det där som Dell skriver..

Edit: har kollat i BIOS och slagit av Gpu Check men det funkar inte ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Jag vet inte, men något fel är det ju i alla fall då datorn inte postar och klagar på GPU när nya skärmen är inkopplad.
Min förra körde också displayport och det gick hur bra som helst.

Litar inte riktigt på det där som Dell skriver..

Har du testat med din gamla DP kabel?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har du testat med din gamla DP kabel?

Ja den funkade inte heller, men det är en skitbillig gammal jävel.
skulle inte bli förvänad om den också har pinnen ansluten och att det ungerafe bara för att gamla skärmen inte körde ström på den pinnen.

Men som sagt, jag ska låna hem en DP kabel från jobbet idag och testa med, kommer nog även att ringa deras tekniska support och snacka lite.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min AOC skärm hade fabriken skickat med fel skruvar så jag fick springa stan runt för att hitta rätt storlek.
Verkar som tillverkare inte har koll på deras egna produkter.

Det värsta scenario som kan hända om den pinnen är ansluten så kan det väl skada GPUn...

Jag hade krävt kompensation om dom har skickat med fel kabel.

Jag har snart min skärm hemma.skriver så fort jag kopplat in den.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Min bör dyka upp på någon timme också, ska bli intressant att testa den.

Permalänk
Medlem

Har nu kontaktat Dells support.
Han ville att jag skulle testa en annan kabel och sedan återkomma.
Om det inte funkar så kommer de skicka ut en ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Vad tror ni om Alienware 38 – AW3821DW då? Bra pris? Läst att det har fläkt för G-sync modulen men att den inte hörs om man inte lägger örat till. Men kan inte sådana fläktar börja låta mer pga slitage? Någon som har någon erfarenhet av det?

För 15700 ja det skulle jag säga med de specsen. Får min idag om inte shenker klantar sig mer, skulle kommit igår. Uppgradering från min 5 år gamla Asus pg348q. Ville ha bra/hyffsad hdr stöd, högre hz, bättre panel och gärna lite större. Jag är inte orolig över fläkten då den verkar så tyst på alla recensioner. Sen 3 års garanti löser om den strular senare men dell/alienware är kända för sin kvalite.

Permalänk
Medlem

Min startade och fungerade direkt, satan i gatan vad tung den är däremot.
Ska bli intressant att testa den lite mer under kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Min startade och fungerade direkt, satan i gatan vad tung den är däremot.
Ska bli intressant att testa den lite mer under kvällen.

Använder du den medföljande DP kabeln?
Kan du starta datorn med den inkopplad?
Vad har du för GPU?

Permalänk
Medlem

Yes, medföljande kabeln, stängde av datorn då jag kopplade in allt och bootade utan problem efter. 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått det att fungera, med CSM påslaget i BIOS.
Förstår inte riktigt varför det behövs men jag fortsätter felsöka.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skärm.
Vad kör ni för inställningar med ljusstyrka kontrast osv i skärmens meny??

Har problem med elkontakten glappar lite i skärmen.

Mitt 1080Ti har begränsning till 200Hz
Får ut 10 bit upp till 144Hz med DP
Med HDMI är 10 bit endast 60Hz.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

För 15700 ja det skulle jag säga med de specsen. Får min idag om inte shenker klantar sig mer, skulle kommit igår. Uppgradering från min 5 år gamla Asus pg348q. Ville ha bra/hyffsad hdr stöd, högre hz, bättre panel och gärna lite större. Jag är inte orolig över fläkten då den verkar så tyst på alla recensioner. Sen 3 års garanti löser om den strular senare men dell/alienware är kända för sin kvalite.

Berätta gärna vad du tycker om den! Kommer själv från en 27" och gjorde nyss en beställning. Har helgen på mig att bestämma mig om jag ska behålla den :).

Spännande att höra vad du tycker om att gå från 34 till 38. Vissa verkar tycka att 38 blir för stort med tanke på hur mycket man behöver röra nacken.

Skrivet av jorgen69:

Väldigt bra skärm.
Vad kör ni för inställningar med ljusstyrka kontrast osv i skärmens meny??

Har problem med elkontakten glappar lite i skärmen.

Mitt 1080Ti har begränsning till 200Hz
Får ut 10 bit upp till 144Hz med DP
Med HDMI är 10 bit endast 60Hz.

Eftersom det inte är senaste HDMI standarden ska den ju typ helst bara köras med DP 1.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Berätta gärna vad du tycker om den! Kommer själv från en 27" och gjorde nyss en beställning. Har helgen på mig att bestämma mig om jag ska behålla den :).

Spännande att höra vad du tycker om att gå från 34 till 38. Vissa verkar tycka att 38 blir för stort med tanke på hur mycket man behöver röra nacken.

Fantastisk efter en dag. Mer immersion pga lite mer yta, bättre panel än min tidigare, kvalitekänsla då jag aldrig ägt en dell/alienware förut. Härlig HDR känsla ändå i tex Division 2 om än sneak zoner. Mer tungdriven vilket var förväntat, vet inte vad som är jobbigast för en GPU - hdr, 10bitar eller den lite högre upplösningen men så länge man kör bra GPU me så orkar den.

Tog mindre plats på skrivbordet än min gamla asus och ingen stor eldosa heller. Kul när tekniken blir bättre på alla punkter. Hör ingen fläkt!

Permalänk
Medlem

Hör ingen fläkt på mitt ex heller.
Svärtan är enormt bra och färgerna.
Kör min till 2 datorer varav 1 speldator via DP och en bärbar via HDMI 2.0b,såg att det går att aktivera G-Sync via HDMI också, Är det verkligen stöd för det?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.