Intel "Rocket Lake" går jämnt med Ryzen 7 5800X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillsmurfen:

Yes! Liknande prestanda i benchmarks med vadå, 2-2.5x elförbrukningen?* Jag har alltid varit en Intel-fantast men det här börjar bli lite löjligt.

* - pudlar i förhand om detta är fel antagande att göra.

Köper du en cpu för 5k+ så tror jag knappast du har problem att betala 10kr mer på din elräkning. stäng av lampan i köket som står på i onödan halva dagen så ska du se att du slipper knäckebröd till lunch med...

Permalänk
Datavetare

Några saker är värda att notera.

Rocket Lake CPUn har en maximal turbo på 5,0 GHz, förväntad frekvens på toppmodellen är högre än så. Har ju ryktas om ända upp mot 5,5 GHz.

Redan i detta utförande har faktiskt Intel en liten fördel mot 5800X i heltalsprestanda, d.v.s. de kommer med 100 % säkerhet ta tillbaka ledarvästen sett till spelprestanda. 5800X är däremot snabbare i flyttalsdelarna, Intel minskar gapet lite med Cypress Cove ställd mot Zen3 jämfört med Skylake ställd mot Zen2 sett till IPC.

För heltal pekar i alla fall GB5 på att Cypress Cove och Zen3 i praktiken har identisk IPC, så det kommer ned till frekvens. För spel finns sedan lite andra saker som spelar roll, blir svårt att gissa faktiskt prestanda för Rocket Lake utan man får vänta på faktiskt test.

På det stora hela känns ändå Rocket Lake som om det inte är tillräckligt. Om nu också Alder Lake S faktiskt kommer 2H 2021 känns Rocket Lake S verkligen som en nödlösning då ryktet för Sunny Cove ("stora" kärnan i Alder Lake) är ju ~50 % högre IPC över Skylake. Det låter som ett svar, Cypress Cove är ett plåster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Snickarboa:

Finns fortfarande inte att köpa, så 3400G är defacto AMDs toppmodell as we speak.

Går utmärkt att köpa en dator med 4750G

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Printscreen @SwedenVirre @crion ursprungligen hade var procentsatsernas +/- något förvillande i tabellen, men den har stuvats om för att bli lite tydligare och anger nu istället hur Rocket Lake står sig mot de andra processorernas resultat, istället för det omvända som det ursprungligen var i tabellen. Kolumnerna med procentsatser flyttades också om till att ligga bredvid enkel- respektive flertrådat resultat. I och med att det är Rocket Lake som är föremålet för nyheten jämför vi övriga processorer mot denna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Loyd:

Köper du en cpu för 5k+ så tror jag knappast du har problem att betala 10kr mer på din elräkning. stäng av lampan i köket som står på i onödan halva dagen så ska du se att du slipper knäckebröd till lunch med...

Nu var ju inte elkostnaden det relevanta i frågan. Tror du förstår exakt vad jag menar om du försöker lite till. En glorifierad 6700K som både är mer svårkyld och (antaligen) dyrare än en 5800X är inte framsteg eller lockande för kunder som inte är helt märkesblinda.

Visa signatur

GPU Gigabyte GeForce RTX 3070 AORUS Master @ 2.08GHz RAM 32GB Corsair Vengenace LPX 3600MHz CL18
CPU Intel Core i9 10850K @ 5.0GHz MOBO MSI MEG Z490 Unify

Permalänk
Avstängd

Omvända roller nu när Intel måste jämföra sina kommande processorer med AMD:s nuvarande. Jag hoppas på mer konkurrens. Är det någon som vet om AMD eller Intel har nämnt ARM satsningen från Apple ännu?

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Så, två mindre kärnor än förra generationen? Eller är det här i7an?

Med tanke på att 10900K slår resultatet i flertrådat i denna artikel så kan man ju med hög sannolikhet anta att detta inte är deras 11900K eller vad de nu kommer att heta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snickarboa:

Finns fortfarande inte att köpa, så 3400G är defacto AMDs toppmodell as we speak.

Finns att köpa på Amazon.de
Har köpt ett par därifrån utan problem, dock kan det ta nån vecka eller två extra för leverans.

https://www.amazon.de/Mainboard-CSL-Aufr%C3%BCstkit-DDR4-RAM-...

Finns ett par som har den i lager och säljer dem i kombo med billiga moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Finns fortfarande inte att köpa, så 3400G är defacto AMDs toppmodell as we speak.

4350G, 4650G & 4750G finns att köpa då och då på vissa webbutiker i bulk/tray.
ComputerSalg brukar ha dem men priset växlar ganska kraftigt och är inte prisvärt vid alla tidpunkter.

Dock är det 1-2 veckors väntetid vid order.

Har en 4650G på väg med posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Även om den presterar bättre i tester, känns det lite skumt med mindre kärnor.

Färre kärnor i varje fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Finns fortfarande inte att köpa, så 3400G är defacto AMDs toppmodell as we speak.

Och Intel rocket lake köper du vart?

Permalänk
Medlem

Under tiden så håller väl AMD på att färdigställa nästa Ryzen Känns som AMD ligger litet steg före i utvecklingen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Loyd:

Köper du en cpu för 5k+ så tror jag knappast du har problem att betala 10kr mer på din elräkning. stäng av lampan i köket som står på i onödan halva dagen så ska du se att du slipper knäckebröd till lunch med...

Hög värmeutveckling är skit på många sätt. Kortare batteritid, mer slitage på fläktar, högre ljud på fläktar, mer oönskad värme i lägenheten o.s.v.
Det är en av orsakerna varför så många hoppas på RISC-V kommer att ersätta x86an.

Permalänk
Medlem

Najs. Kanske blir lite priskrig på 6- och 8-kärniga

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Kan man ju hoppas att priserna tar ett glädjeskutt nedåt. Någonting om 2020 säger dock att det är högt tryck på konsumentelektronik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fantastiskt att se konkurrens på riktigt nu Lägre priser och mer prestanda till folket!

Nu gäller det bara för AMD att försöka slå Nvidia, uppblåsta priser på den fronten behöver försvinna.

Jag tänkte i samma banor som du innan AMD presenterade sina kort. Väldigt roligt att AMD istället för att sänka priserna på grafikkort, tar rygg på nvidias prisbild. Kan det bli mer kartellbildning utan att bli fällda för det?!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Najs. Kanske blir lite priskrig på 6- och 8-kärniga

Det är det väl? Du får en i5 med 6 kärnor/12 trådar för 1500kr. Just nu om man ska bygga billigt är det väl Intel som leder.

Permalänk
Hedersmedlem

Jättebra. AMD behöver lite konkurrens så att tekniken kan fortsätta utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fantastiskt att se konkurrens på riktigt nu Lägre priser och mer prestanda till folket!

Nu gäller det bara för AMD att försöka slå Nvidia, uppblåsta priser på den fronten behöver försvinna.

AMD har ju höjt sitt pris till vad Intel låg på förut dock. Och ju närmre de kommer Nvidias produkter så ökar de också priset för varje lansering.
Tror priskriget du hoppas på ligger en bra bit i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det är det väl? Du får en i5 med 6 kärnor/12 trådar för 1500kr. Just nu om man ska bygga billigt är det väl Intel som leder.

Ok, priskrig på de nya grejjorna där vardera lag gjort ett par tekniska framsteg, tänkte jag Fast förstås blir det inte så förrän de kan tillverka i större kvantiteter.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det är det väl? Du får en i5 med 6 kärnor/12 trådar för 1500kr. Just nu om man ska bygga billigt är det väl Intel som leder.

Skrattar i "inte bytt mobo i tre generation."

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Skrattar i "inte bytt mobo i tre generation."

Tror inte de flesta bryr sig ett skit om det. Den stora fördelen lär ju bli framöver då man faktiskt kan skaka fram ett nytt moderkort om det dör eftersom det har tillverkats så många kompatibla.

"Med de flesta" menar jag då inte entusiaster som köper moderkort för 4000kr, och bara måste uppgradera helst varje generation. och då ändå köper ett nytt moderkort för det är något som inte duger med gamla...=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillsmurfen:

Nu var ju inte elkostnaden det relevanta i frågan. Tror du förstår exakt vad jag menar om du försöker lite till. En glorifierad 6700K som både är mer svårkyld och (antaligen) dyrare än en 5800X är inte framsteg eller lockande för kunder som inte är helt märkesblinda.

Ja eller så skriver du det från början eller hur? Om du nu tycker att den är svårkyld kanske du ska skriva det istället. För övrigt går det utmärkt att kyla en 10900k så jag tror faktiskt att det inte är några problem att kyla en 11900k heller för den delen. Intel har ju inte direkt ett känt rykte att låta sina processorer brinna upp som en viss AMD sysslade med en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Färre kärnor i varje fall...

Så sant haha.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Blir roligt att se hur priserna blir framöver, då det kanske går att köpa grejor.

5800x är ju så nära 5900x och känns mest bara där för få folk att köpa 5900x med 50% mer kärnor för 1000kr extra. Så om intel släpper en 8/16 cpu som är lika snabb som 5800x, vart hamnar den i pris och var hamnar 5800x i pris? Den lär ju vara törstigare, betyder det att den kommer att pusha priset neråt eller har dom tänkt att deras törstigare cpu som går jämt med 5800x skall ha samma pris?

Permalänk
Medlem

Jag är av den gamla generation. Kommer va trogen Inter och Nvidia för all framtid. För mig är AMD helt otänkbart oavsett vad dom kommer med och vilka priser dom har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag är av den gamla generation. Kommer va trogen Inter och Nvidia för all framtid. För mig är AMD helt otänkbart oavsett vad dom kommer med och vilka priser dom har.

Blanda inte in gamla generationen i det här. Det är jag med och jag kan tänka logiskt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag är av den gamla generation. Kommer va trogen Inter och Nvidia för all framtid. För mig är AMD helt otänkbart oavsett vad dom kommer med och vilka priser dom har.

Så om Intel har en dyrare hypotetisk produkt som presterar sämre än AMD för ditt use case, håller kortare tid innan den går sönder, och är 3 gånger så strömtörstig, så kommer du köpa ändå "för att det är Intel"? Jag försöker inte basha eller så utan är bara nyfiken på om du har något djupare resonemang kring det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pv2b:

Jättebra. AMD behöver lite konkurrens så att tekniken kan fortsätta utvecklas.

Du menar så att AMD och Intel kan konkurrera i veteranklassen? För just nu är väl Apple lite Hammonds Rimac i videon nedan, medan AMD och Intel får representeras av förra årtusendes crème de la crème teknik i form av Lamborghini Aventador och Honda NSX

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Du menar så att AMD och Intel kan konkurrera i veteranklassen? För just nu är väl Apple lite Hammonds Rimac i videon nedan, medan AMD och Intel får representeras av förra årtusendes crème de la crème teknik i form av Lamborghini Aventador och Honda NSX

https://youtu.be/fWrUl3uemb4

Om än inte ointressant så är det helt irrelevant vad Apple har för sig i sin stängda verkstad. Hojta till när grejerna finns på DIY-marknaden.