Hjälp jag köpte ett spontan grafikkort!

Permalänk
Medlem

Hjälp jag köpte ett spontan grafikkort!

jag köpte:
Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC - https://www.inet.se/produkt/5411801/gigabyte-geforce-rtx-3060...
Och tydligen är det påvääääg!

Jag gjorde nåt dumt troligtvit för jag måste nog uppgradera min powersupply och kanske bottleneckar!

Min dator just nu:

  • i5-4670K CPU

  • Memory: 24576MB RAM

  • EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB FTW Ultra Silent

  • ASUS moderkort Z87PRO

  • Be Quiet! Pure Power L8 CM 630W

  • Chassi stor Fractal

  • Dell UltraSharp U2715H 27 (inte särskilt gaming monitor men jag vill gärna köpa en ny om mina uppgraderingar kräver det)

Vad behöver jag uppgradera för att klara graffekortet? OBS jag är en nybörjare

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Du spelar i 1440p?
Processorn kommer ofta bli en flaskhals men du bör fortfarande få ut större delen av grafikkortets kapacitet i höga grafikinställningar.
Du kan kika på denna video som tar upp ett likande förhållande https://www.youtube.com/watch?v=D6RsDyMn2gY

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte byta PSU.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Sötast

Jag har 4670K och ett 1070 och CPUn ligger på 100% i de flesta spel och GPU på runt 60-80% beroende på titel.

Alltså flaskhalsar jag ungefär 1/3 av prestandan på mitt 1070 i de flesta spelen. (1440P)
Jag förutsätter att detta betyder att du kommer att flaskhalsa 4/5 av ett 3070 på de flesta spel beroende på setup

Jag gjorde slag i saken nu på black friday och köpte både 3070 och 5600X och skall bygga systemet nästa vecka

Permalänk
Medlem

Tja, inget att panika över. Ditt nätagg klarar det fint. Jag skulle rekommendera att du köper ny processor+moderkort+ram i början av nästa år när tillgängligheten är bättre. Ett paket med t.ex.

Ryzen 5 5600X
MSI B550M Pro-VDH Wifi
32 Gb ram (2x16gb 3600Mhz cl18)

Så har du ett riktigt fint paket. Vanliga 5600 (utan X) lär antagligen ge bättre prestanda för pengarna, men har inte släppts än. Vill du köra Intel och köpa direkt så kunde du satsa på t.ex. 10400F med ett billigt H410-moderkort och 16gb ram 2666mhz. Det räcker fint för 3060 Ti i 1440p.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

jag köpte:
Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC - https://www.inet.se/produkt/5411801/gigabyte-geforce-rtx-3060...
Och tydligen är det påvääääg!

Jag gjorde nåt dumt troligtvit för jag måste nog uppgradera min powersupply och kanske bottleneckar!

Min dator just nu:

  • i5-4670K CPU

  • Memory: 24576MB RAM

  • EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB FTW Ultra Silent

  • ASUS moderkort Z87PRO

  • Be Quiet! Pure Power L8 CM 630W

  • Chassi stor Fractal

  • Dell UltraSharp U2715H 27 (inte särskilt gaming monitor men jag vill gärna köpa en ny om mina uppgraderingar kräver det)

Vad behöver jag uppgradera för att klara graffekortet? OBS jag är en nybörjare

Din CPU kommer bottlenecka, beroende på upplösningen. Du har en 1440p skärm så det kanske inte är så allvarligt. ade du haft en 1080P så hade det varit mer märkbart.
Skall du byta till en modern CPU får du byta moderkort och ram minnen med. Din PSU räcker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har 4670K och ett 1070 och CPUn ligger på 100% i de flesta spel och GPU på runt 60-80% beroende på titel.

Alltså flaskhalsar jag ungefär 1/3 av prestandan på mitt 1070 i de flesta spelen. (1440P)
Jag förutsätter att detta betyder att du kommer att flaskhalsa 4/5 av ett 3070 på de flesta spel beroende på setup

Jag gjorde slag i saken nu på black friday och köpte både 3070 och 5600X och skall bygga systemet nästa vecka

Skrivet av Sando:

Tja, inget att panika över. Ditt nätagg klarar det fint. Jag skulle rekommendera att du köper ny processor+moderkort+ram i början av nästa år när tillgängligheten är bättre. Ett paket med t.ex.

Ryzen 5 5600X
MSI B550M Pro-VDH Wifi
32 Gb ram (2x16gb 3600Mhz cl18)

Så har du ett riktigt fint paket. Vanliga 5600 (utan X) lär antagligen ge bättre prestanda för pengarna, men har inte släppts än. Vill du köra Intel och köpa direkt så kunde du satsa på t.ex. 10400F med ett billigt H410-moderkort och 16gb ram 2666mhz. Det räcker fint för 3060 Ti i 1440p.

Tack för tipsen! Vad skönt då behöver jag inte uppgradera än för att njuta lite Julafton/Nyårs gaming.

TACK alla för svaren

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk

Tycker detta är intressant men det tycks glömmas bort så fort det kommer någon ny produkt.Det skrivs lyriskt om hur fenomenal den nya prylen är men inget om att man kanske måste byta ut flera andra prylar för att kunna tillgodogöra sig allt nytt godis. Hade gärna sett någon form av diagram eller liknande som visar vilket grafikkort processor A klarar att driva utan att det blir flaskhalsar åt något håll. Det kanske är självklart för experten men för mig som amatör lägger jag säkert ut en massa pengar utan att få optimalt resultat. Detta oavsett vilken nivå jag har tänkt lägga mig på. Givetvis kan man köpa färdigt men det kommer ju en dag när man vill ha mera utan att behöva köpa helt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Tycker detta är intressant men det tycks glömmas bort så fort det kommer någon ny produkt.Det skrivs lyriskt om hur fenomenal den nya prylen är men inget om att man kanske måste byta ut flera andra prylar för att kunna tillgodogöra sig allt nytt godis. Hade gärna sett någon form av diagram eller liknande som visar vilket grafikkort processor A klarar att driva utan att det blir flaskhalsar åt något håll. Det kanske är självklart för experten men för mig som amatör lägger jag säkert ut en massa pengar utan att få optimalt resultat. Detta oavsett vilken nivå jag har tänkt lägga mig på. Givetvis kan man köpa färdigt men det kommer ju en dag när man vill ha mera utan att behöva köpa helt nytt.

Du har en poäng, det borde vara skrivet någon form av lägst rekommenderade CPU på grafikkortsspecifikationerna.
Men det beror också mycket på situation och spel. Om man vill ha 300 fps i 1080p är det mycket mer CPU-krävande än 60 fps i 4k på high/ultra-inställningar. I första fallet kan flaskhalsen bli 80%, i andra fallet 20% med en gammal CPU (exempelvis 4670k som lanserades 2013).

För 10 år sen var en 7 år gammal dator en relik och kunde knappt ens starta nya spel.
Prestanda-ökningen då på en mid/high range CPU mellan 2004 och 2011 var ca 200-1000%
Prestandaökningen 2011-2018 på liknande CPU var endast runt 30-50%.

Nu får du ta de här siffrorna med en nypa salt, jag var inne på "Userbenchmark" och jämförde några olika CPUer från olika tidsepoker.

Här ser man också att uppgången mattas av i single core prestanda. Har tyvärr inte hittat några nyare grafer nu.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det blir ju väldigt teoretiskt men jag tror jag fattar innebörden. Kan man tänka sig någon annan form av mätmetod som är mera "lättillgänglig" ex. för att grafikkort A skall kunna leverera ut all sin kapacitet krävs inkommande datamängd av storleksordning X Den kan som lägst processor B leverera. Att det sedan ger olika resultat vid varierande upplösning kan jag förstå.
Men det viktiga tycker jag är att få någon form av måttenhet på att alla delar i systemet kan utnyttjas till 100%. Sedan kan man ju om man har en bra kristallkula välja att försöka framtidssäkra datorn genom att skaffa några kraftigare delar som lämnar utrymme för byte av processor eller grafik som väl är dom två dyraste delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Tycker detta är intressant men det tycks glömmas bort så fort det kommer någon ny produkt.Det skrivs lyriskt om hur fenomenal den nya prylen är men inget om att man kanske måste byta ut flera andra prylar för att kunna tillgodogöra sig allt nytt godis. Hade gärna sett någon form av diagram eller liknande som visar vilket grafikkort processor A klarar att driva utan att det blir flaskhalsar åt något håll. Det kanske är självklart för experten men för mig som amatör lägger jag säkert ut en massa pengar utan att få optimalt resultat. Detta oavsett vilken nivå jag har tänkt lägga mig på. Givetvis kan man köpa färdigt men det kommer ju en dag när man vill ha mera utan att behöva köpa helt nytt.

Flaskar gör det i stort sett alltid åt något håll. Antingen CPU eller GPU. Även om du skulle få ihop något helt balanserat skulle det vara för ett visst spel med en viss inställning. Ett annst spel eller andra inställningar skulle kunna belasta den ena delen mer än andra.

En tumregel är att para ihop medelklass CPU med medelklass GPU osv inte en lågpris GPU med high end CPU eller vise versa.

Gamers Nexus hade för ett tag sedan en video där de testade vad som flaskade en 2080ti som kan vara värd att titta på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hej!

Lånar din tråd eftersom jag är i samma situation. Spontanköpte ett RTX 3060 (MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB VENTUS 2X OC) som ska ersätta mitt gamla GTX 970 kort med följande saker i datorn:

+ en mekanisk hdd och två SSDer.

Det jag tänkt använda datorn till är PCVR till Quest2. Så, behöver jag uppdatera PSU’n? Något annat som kan bli knas?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Hej!

Lånar din tråd eftersom jag är i samma situation. Spontanköpte ett RTX 3060 (MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB VENTUS 2X OC) som ska ersätta mitt gamla GTX 970 kort med följande saker i datorn:

https://komponentkoll.se/bild/bIaqG.png
+ en mekanisk hdd och två SSDer.

Det jag tänkt använda datorn till är PCVR till Quest2. Så, behöver jag uppdatera PSU’n? Något annat som kan bli knas?

Tack på förhand!

Du klarar dig enkelt med det nätaggregatet.
Hela systemet borde dra under 300W i load.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?