Permalänk
Inaktiv

Corsair rm1000x eller hx1200i

Hej alla,
Ska köpa ett nytt nätagg och velar vilket jag ska köpa.
Vilket tycker ni att jag ska köpa? Datorn ser ni i signaturen.

Corsair RM1000X 1000W Eller Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Till vilket syfte? Ska du överklocka och ha flera GPU så kör på HX, helst utan "i" benämningen då den är mest för någon mjukvaru grej.

HX är i kvalitets/pris segmentet över RMX serien, men igen som du inte riktigt ska pusha så hårt så kör på RM1000x.

Jag har själv beställt ett RM100x till min workstation för 2 RTX 3080 för grafik accelererad rendering. Jag kommer inte överklocka dem så jag kör på RM serien istället.

En sak till: Kolla vilken av dessa som är tystast, 1000W och 1200W kan ge olika resultat gällande 0dB LOAD gränsen samt max dB för sin fläktkurva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swire:

Till vilket syfte? Ska du överklocka och ha flera GPU så kör på HX, helst utan "i" benämningen då den är mest för någon mjukvaru grej.

HX är i kvalitets/pris segmentet över RMX serien, men igen som du inte riktigt ska pusha så hårt så kör på RM1000x.

Jag har själv beställt ett RM100x till min workstation för 2 RTX 3080 för grafik accelererad rendering. Jag kommer inte överklocka dem så jag kör på RM serien istället.

En sak till: Kolla vilken av dessa som är tystast, 1000W och 1200W kan ge olika resultat gällande 0dB LOAD gränsen samt max dB för sin fläktkurva.

Har ett rm850 nu som fläkten går igång på och efter lite läsning och reviews är HX och RM iaf i 1000w det samma nästan i prestanda.

Hoppas på att komma ner lite i precis som du nämner ljudet.

Men är HX så mycket bättre? Tänkte om du har erfarenhet kring det dvs.

Permalänk
Medlem

Nja, alltså HX och RM skiljer sig i är främst 80+ Efficiency.

HX är platinum och RM är Gold.

Klassen över är Titanium vilket är den dyra AX serien.

Allting över Gold ger väldigt lite för pengarna och du kommer inte riktigt se någon skillnad som en vanlig användare.
Jag som ska rendera och köra CAD program kommer inte heller se någon skillnad, ska plugga in 2 st 3080 t.o.m.

Min personliga rekommendation är 80+ Gold vilket är RM-serien.
HX enbart om du får det för ett pris som ligger väldigt nära RM.
Enligt prisjakt är det 800 kr skillnad mellan dessa, absolut inte värt det.

Btw. om du verkligen vill ha HX köp denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4159370

HX1200i är gammal. HX1200 V2 i länken ser ut att vara nyare och 200 kr billigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swire:

Nja, alltså HX och RM skiljer sig i är främst 80+ Efficiency.

HX är platinum och RM är Gold.

Klassen över är Titanium vilket är den dyra AX serien.

Allting över Gold ger väldigt lite för pengarna och du kommer inte riktigt se någon skillnad som en vanlig användare.
Jag som ska rendera och köra CAD program kommer inte heller se någon skillnad, ska plugga in 2 st 3080 t.o.m.

Min personliga rekommendation är 80+ Gold vilket är RM-serien.
HX enbart om du får det för ett pris som ligger väldigt nära RM.
Enligt prisjakt är det 800 kr skillnad mellan dessa, absolut inte värt det.

Btw. om du verkligen vill ha HX köp denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4159370

HX1200i är gammal. HX1200 V2 i länken ser ut att vara nyare och 200 kr billigare.

Beställde ett rm1000x från Netonnet i onsdags men är inte skickad än. Snacka om dålig sida när man kollar sin order så finns de ingen info alls kring den.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du tog den billigaste på prisjakt? Hade nog pungat ut en extra 70 från komplett eller hämtat en nu direkt i Stockholm.