Permalänk
Medlem

ASUS RT-AX88U jumbo frame?

Har idag kopplat in min nya ASUS RT-AX88U och under option: Lan switch control finns alternativet att aktivera Jumbo Frame och NAT-control. Är det någon nackdel att aktivera dessa? Har ett internt Gigabit LAN.

Mer, vad är "static" IP-adress som vissa av mina klienter får? Har satt två "fasta" IP-adresser och resten har routern hanterat och då fått 5 st "static" och 5 st "DHCP" ? Detta kunde jag inte se i min g:a R7000.

Sist så kan jag meddela att den trådlösa prestandan på RT-AX88U är utmärkt, ligger rejält högre än TP-link EAP245 ( ca. 40-50% högre bitrate ) på både 2,4 och 5,0 GHz.

Tack på förhand för input och råd!

/Lennart

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha Jumbo Frame och NAT-control? Om du inte vet varför så ska du låta det vara default.
Du kan välja att vissa enheter alltid ska ha samma IP, dvs statisk. Tex din NAS eller din server så att du kan nå den via IP istället för DNS på lokala nätverket.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Jumboframes kan öka prestanda men minskar också kompatibiliteten, är alltså inget man alltid bör använda, vore det så hade det varit "standard" men så är det alltså inte utan det går att välja om man provat ut att det inte skapar problem, använd med förstånd och avstå om du inte vet att det inte skapar problem.

Jag antar att static är ett vilseledande namn på nån funktion där dhcp servern alltid tilldelar samma ip till samma macadress. Statisk ip kan man bara ange på riktigt i klienten för annars är det bara nån typ av styrning av dhcp servern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, att jumbo frame lät intressant är att jag streamar 4K-film via nätverket från Server till mediaspelare och bitraten kan bli riktigt hög jämfört med 2K-film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Tack för svar, att jumbo frame lät intressant är att jag streamar 4K-film via nätverket från Server till mediaspelare och bitraten kan bli riktigt hög jämfört med 2K-film.

Då 32-bitars PCI fortfarande var vanligt så kunde kassare nätverkskort lyfta från ~600Mbit/s till ~900Mbit/s med hjälp av jumboframes. Dagens hårdvara klarar väl att maxa gigabit ändå. Det skulle isåfall vara om du har brandvägg eller nåt, då overhead där är per paket och jumboframes gör att det blir en sjättedel så många paket för samma datamängd.
Ivf. kommer du nog inte upp i 600Mbit/s med 4K-streaming