Installera om Datorn?

Permalänk
Medlem

Installera om Datorn?

Min dator börjar bli till åren och tänkt man kanske skulle installera om allt på den.

vet att förr i tiden så formaterade man ju c: och installerade om allt,

vad gör man nuförtiden?

datorn har windows 7 från början, och uppdaterades till win 10 i den vevan där man fick det.

Har inte installerat om windows alls eller något, och datorn är sedan 2011, och börjar bli riktigt seg med crashade spel mm.

någon som kan hjälpa mig hur man skall göra?
jag har ingen windows skiva utan det e installerat från början, och inga backups är gjorda.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Använder du ett Microsoft account till ditt Windows 10 som inloggning så är din nyckel knuten till kontot. Är då bara att installera om och Windows ska aktiveras automatiskt när du kopplar upp dig mot internet.

För att kunna installera om Windows 10 behöver du dra ner Media Creation tool från microsoft Media Creation Tool och installera det på en USB 8GB eller större. Starta sedan om datorn och boota från USB.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

hur vet jag om jag har ett inloggning till ett Microsoft account.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Om 10 har varit aktiverad på datorn förut så blir den det igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet även om man bara har haft lokalt konto på datorn. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln.

Permalänk
Medlem

nu när jag har laddat ner det programet och lagt in på ett usb minne.

hur går jag vill väga sen då?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Sök i windows "Reset this PC" eller " Återställ den här datorn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Sök i windows "Reset this PC" eller " Återställ den här datorn"

Aha tack.

när man ska välja och den ger alternativ ta bort alla personliga filer.
är det då bara på c: ? för jag har 2 hdd till som jag har saker på

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

nu när jag har laddat ner det programet och lagt in på ett usb minne.

hur går jag vill väga sen då?

Man får gå in i bios i uppstart och antingen ändra bootordningen så att USBn kommer överst eller så kan i vissa bios välja att boota från USBn direkt.

I uppstarten av min dator behöver jag trycka på F9 eller Del för att komma in i bios.

Edit: man kan nog lösa det som hen skrev ovan också.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Man installerar bara windows på en partikation så om de andra filerna ligger på D: eller F: osv så borde de vara säkra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Får du till det, rgolsson?

Permalänk
Medlem

Man bör koppla ur alla andra diskar tills USB/DVD har installerat klart Windows. Annars kan USB/DVD lägga/använda något på annan disk så att Windows inte startar om något händer andra disken.

Sen kan man passa på att ta bort alla partitioner på Windows disken och trycka nästa så den själv fixar resten rätt när den fortsätter installera. Tar bara några sekunder extra och det har fixat fel som blev kvar eller kom tillbaka när folk först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

Efter tiden 2:18 visar videon ren installations delen.

Edit:
Dina grejer på dom andra diskarna är också säkrare om du kopplar ur dom anda diskarna. Mindre risk för misstag och blir tydligare vilken disk du ska installera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Min dator börjar bli till åren och tänkt man kanske skulle installera om allt på den.

vet att förr i tiden så formaterade man ju c: och installerade om allt,

vad gör man nuförtiden?

datorn har windows 7 från början, och uppdaterades till win 10 i den vevan där man fick det.

Har inte installerat om windows alls eller något, och datorn är sedan 2011, och börjar bli riktigt seg med crashade spel mm.

någon som kan hjälpa mig hur man skall göra?
jag har ingen windows skiva utan det e installerat från början, och inga backups är gjorda.

Om du vill göra det enkelt

https://www.howtogeek.com/132428/everything-you-need-to-know-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kom ihåg att alltid ha backup på ditt viktiga bara oavsett val du gör!

@324489 Bör? Tror?
Nja, nog för att en disk kan innehålla en partition så betyder det inte att de andra de facto behålls intakta eller att bootfiler placeras på andra diskar än den man installerar Windows på. Alltid backup, alltid en intern disk ansluten vid installation.

Permalänk
Avstängd

Måste

När man installerar Windows. Så måste man gå in ock markera vilka diskar som man vill Undanta under Windows installation.
Om man inte gör det så raderas/formateras diskarna man har i kopplade.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qk1ViNNWbKx-znS5e?e=nlWqBE

Om man kör från en sparad Avbildning.
Om man installerar Ny Windows. Så ska man ju markera den disk som är tom. Som man har tänkt ha Windows på. De andra diskarna berörs inte alls då.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@Paul50 Ser inte riktigt ut som en ominstallation av OS som TS verkade vara ute efter från början. Vad denne faktiskt gjorde vet man ju inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

@Paul50 Ser inte riktigt ut som en ominstallation av OS som TS verkade vara ute efter från början. Vad denne faktiskt gjorde vet man ju inte.

Ja. Men i texten så frågar TS om en formatering. Verkar som han vill köra en helt ren.
I dag finns här många sätt att återställa Windows. Som är både bra och dåliga. En sådan gammal installation tycker jag att han ska köra en helt ny ren. Men det vi inte vet vilken kunskap han har. Vore kanske enklare att bara köra Windsors egna återställning som finns i dag. Sen göra som du sa. Ta en backup till en disk som då man inte har i kopplad.
En väg att göra detta på är ju min lila text. Men då måste man hålla kol. Finns personer som bara dundrar förbi det jag visa på bilderna. Sen när de kommer in i Windows första uppstart så är diskarna tomma. Man sitter där frågande.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

c är ominstallerat men det hjälpte inte mot mina problem

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit