Tjena fråga om återbetalning vid utebliven vara från traderaauktion

Permalänk

Tjena fråga om återbetalning vid utebliven vara från traderaauktion

Hejsan, jag undrar lite konkret hur jag ska gå till väga när jag betalat via Swish igenom tradera och säljare inte hör av sig, inte svarar på sms samt lägger på när jag försökt ringa honom. Vann auktionen sent fredagskväll den 27/11 så har full förståelse för att han inte kunnat skicka den förens på måndags, men nu när jag kollar på Tradera så ser jag att hans senaste omdöme (kontot är från 2017 med en majoritet goda omdömen,) påstår att han inte skickat varan, och ser att hans konto är nedslaget av Tradera.

Vad tror ni är sannolikheten att det här bara rör sig om försening i julpaketsskickandet, och vet ni ifall det räcker med en anmälan för att stänga ett konto?

Och hur går jag tillväga för att få tillbaka pengarna? Det här var lite av en omöjligt stor summa för mig att negligera på grund av ekonomiska omständigheter så alla tips mottages!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Hur mycket handlar det om? Under 1000kt skulle jag nöja mig med att kontakta tradera. Över 1000 kr. Polisanmäl bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vad tror ni är sannolikheten att det här bara rör sig om försening i julpaketsskickandet

Hur skall någon här kunna ge dig ett svar som hjälper? Vi har inte en aning, den enda som vet är säljaren.

Skrivet av Bloodstainer:

Och hur går jag tillväga för att få tillbaka pengarna? Det här var lite av en omöjligt stor summa för mig att negligera på grund av ekonomiska omständigheter så alla tips mottages!

Eftersom du betalat genom swish har du få möjligheter. När du känner dig säker på att varan inte kommer dyka upp och du uttömt dina möjligheter med säljaren får du polisanmäla. Du kan skicka kravbrev på egen hand till säljaren eller ta kronofogdemyndigheten (mot en avgift) till din hjälp. Du kommer inte få några pengar av annan part än säljaren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Det är väl i stort sett omöjligt att ha ett traderakonto idag utan bank-id verifikation, anmäl till tradera samt polisanmäl för bedrägeri, iallafall om det är större belopp.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av arvcop:

Hur mycket handlar det om? Under 1000kt skulle jag nöja mig med att kontakta tradera. Över 1000 kr. Polisanmäl bedrägeri.

Nästan 2800

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av twit:

Hur skall någon här kunna ge dig ett svar som hjälper? Vi har inte en aning, den enda som vet är säljaren.

Eftersom du betalat genom swish har du få möjligheter. När du känner dig säker på att varan inte kommer dyka upp och du uttömt dina möjligheter med säljaren får du polisanmäla. Du kan skicka kravbrev på egen hand till säljaren eller ta kronofogdemyndigheten (mot en avgift) till din hjälp. Du kommer inte få några pengar av annan part än säljaren.

Har inte Tradera något ansvar som medlar swish som enda betalningsmetod?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Det är väl i stort sett omöjligt att ha ett traderakonto idag utan bank-id verifikation, anmäl till tradera samt polisanmäl för bedrägeri, iallafall om det är större belopp.

Ja alltså kontot är bundet till namn, swish-kontot med. Men jag har bara väntat 4 arbetsdagar så vill ju inte anmäla för tidigt heller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Har inte Tradera något ansvar som medlar swish som enda betalningsmetod?

Nej.

Permalänk

Ja, alltså kontot är ju "nedslaget" vilket jag antar är avstängt av Tradera. Din oro är ju inte obekräftad?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Har inte Tradera något ansvar som medlar swish som enda betalningsmetod?

Säljaren kan välja att bara acceptera vissa betalsätt. Har Tradera inte involverats i transaktionen (genom att deras betaltjänst använts) har de inget ansvar för denna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720