Suger Amazon.se eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Suger Amazon.se eller har jag fel?

Jag har äntligen tagit min in o kollat runt på Amazons svenska sida och tänkte hitta lite nya datorkomponenter men det är inte d3et lättaste..

Söker jag på nvidia 3080 så får jag upp allt ifrån 2080 till 3090.. Detta plus att varje "item" kommer upp som en fet jättelänk istället för i listform som tex på inet gör ju att sidan är omöjlig att navigera på ett vettigt sätt.

Sedan kollar jag priserna och blir långt ifrån imponerad.. Hittade någon enstaka produkt där de var märkbart billigare men på de andra datorkomponenterna är de ju ofta mycket dyrare än konkurrenterna.

Finns det någon inställning eller hur gör ni när ni navigerar på deras sida.. Orkar ju inte scrolla igenom 1000 sidor om man söker på intel cpu och får upp allt ifrån yllesockor till uppstoppade renar (ok lätt överdrift).

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Nä, du är absolut inte ensam om att tycka så. Har hittat vissa guldkorn som inte gått att matcha någon annanstans.

Jag har då sökt specifikt på exakt modellnamn. Sökfunktionen är verkligen under all kritik. 3080 genererar som du säger allt möjligt blafs, men t.ex. MSI Ventus 3080 ger rätt. Så det är väl en vanesak, en dum vana att lära sig kan jag tycka.

Förstår inte hur de lyckats bli så stora när man inte kan begränsa sökningen på något enkelt sätt. Kanske vi som är bortskämda med hur bra Prisjakt, även Inet, Webhallen odyl hanterar kategorier i sökningar.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Inaktiv

Den är inte optimal. Man kan ju söka på grafikkort i fliken men inte på märken och modeller, det verkar som att det endast går att välja tillverkare.

Permalänk
Medlem

Amazons sökfunktioner är under all kritik. Ingen diskussion på den punkten.

Hur de blivit stora är väl för att de har en del produkter som är svåra att hitta någon annanstans, och i USA (där de är störst) så har de dessutom ovanligt bra leveransmöjligheter vilket de inte riktigt har i resten av världen.

Permalänk
Medlem

Gillar de olika alternativen i pollen, haha!

Permalänk
Medlem

Håller med, det är en riktig dålig sida om man bara vill söka generellt på något.
Det som gett mig bäst resultat är att se till att söka i rätt kategori först, till exempel -
Elektronik, datorer och kontor - Datorer, komponenter och tillbehör - Komponenter och reservdelar - Interna komponenter - Grafikkort

Det ger 6 klick + textsökning. Men man får i alla fall upp 18 resultat... varav endast 4st är 3080.

Nej jag tror fan vi här i Sverige är bortskämda med bra sökmotorer hos våra butiker. Är rätt säker på att Amazon aldrig kommer konkurrera ut någon av de stora försäljarna på den svenska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Håller med, det är en riktig dålig sida om man bara vill söka generellt på något.
Det som gett mig bäst resultat är att se till att söka i rätt kategori först, till exempel -
Elektronik, datorer och kontor - Datorer, komponenter och tillbehör - Komponenter och reservdelar - Interna komponenter - Grafikkort

Det ger 6 klick + textsökning. Men man får i alla fall upp 18 resultat... varav endast 4st är 3080.

Nej jag tror fan vi här i Sverige är bortskämda med bra sökmotorer hos våra butiker. Är rätt säker på att Amazon aldrig kommer konkurrera ut någon av de stora försäljarna på den svenska marknaden.

Prisjakt... använder nästan uteslutande Prisjakt för all shopping online.

Permalänk
Medlem

Bästa med sidan är när dom har gjort bort sig med prissättningarna, tex en vara som ska kosta 54.99 euro blir helt plötsligt sek istället.
Men man kanske inte kan förvänta sig en helt fungerande sida från ett sådant litet "indie" företag.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Förstår inte hur de lyckats bli så stora när man inte kan begränsa sökningen på något enkelt sätt.

Genom att fokusera på analys av hur de får kunderna att köpa mer istället för att hjälpa kunderna hitta rätt vara.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Genom att fokusera på analys av hur de får kunderna att köpa mer istället för att hjälpa kunderna hitta rätt vara.

Fast om sidan är så usel att man inte ens orkar gå in på den och leta tappar de ju många potentiella kunder..

Kollade efter ett 3080 men om jag måste söka ordagrant mellan 10-15 olika kort för att jämföra så orkar man ju inte.. Då köper jag det hellre ett par hundra kr dyrare fr en sida där man hittar det man letar efter..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Sökte efter en switch, på avdelningar fick jag fram "Nätverksnav" sen tycker jag inte att det finns tillräckligt med info om produkten. Försökte få fram info om det fanns POE eller inte men ingen info om det, samt att amazon inte länkar till produktens hemsida så man kolla där. Man kommer direkt till index.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

det är väl ok om man vet vad man ska köpa inte för att fönstershoppa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Fast om sidan är så usel att man inte ens orkar gå in på den och leta tappar de ju många potentiella kunder..

Kollade efter ett 3080 men om jag måste söka ordagrant mellan 10-15 olika kort för att jämföra så orkar man ju inte.. Då köper jag det hellre ett par hundra kr dyrare fr en sida där man hittar det man letar efter..

Kritiska kunder är antagligen inte särskilt lönsamma, jämfört med kunder som lätt lockas köpa sjutton andra saker än vad de egentligen var ut efter och därför tvingas komma tillbaka dagen efter, och då köpa ytterligare sjutton saker.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Finns det någon inställning eller hur gör ni när ni navigerar på deras sida.. Orkar ju inte scrolla igenom 1000 sidor om man söker på intel cpu och får upp allt ifrån yllesockor till uppstoppade renar (ok lätt överdrift).

För o svara på din fråga, så använder jag mig av Google. Skriver produkten jag är ute efter, och sedan amazon de (eller co.uk / se) så brukar man få upp rätt ställe på Amazon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För o svara på din fråga, så använder jag mig av Google. Skriver produkten jag är ute efter, och sedan amazon de (eller co.uk / se) så brukar man få upp rätt ställe på Amazon.

Jo men då måste du veta exakt.. Säg att du vill ha ett 3090 kort och se vad dom har.. Är ju helt vansinnigt att ett så stort företag inte lyckats få fram en filterfunktion..

Kan notera att hittils tycker 89% att Amazon sidan är Usel eller värre och inte en enda röst på att den är bra... Säger en hel del..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Har bara gått in på sidan några enstaka gånger.

Det jag söker efter finns oftast bara i något land i Asien, vettefan om det läggs på tull och skit så har inte ens försökt att beställa något, tar det via .de istället och väntar lite längre.

Permalänk
Hedersmedlem

Enda gången jag går till amazon.se är när jag redan vet vad jag letar efter och vill köpa. Det är totalt värdelöst för att faktiskt HITTA produkter på.

Permalänk
Medlem

Om man har ett exakt namn på varan är det ganska ok, tycker jag. Men söker man mer generellt är det kaos. Men, som redan påpekats i tråden, det är avsiktligt för att det säljer mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast

Gillar tonårs-pollen!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart/omröstning redigerad because dagisnivå (§1.2)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta, har svarsalternativen redigerats efter att jag röstat? Valfusk! STOP THE COUNT!

Permalänk
Medlem

Suck,
ännu ett ingrepp mot yttrandefriheten. Lite kul kan man väl ändå få ha? Jag hade ju redan censurerat mig själv.

Tål folk verkligen inte att man ber någon stoppa upp sin hemsida längre?

Detta förstörde min dag

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hybris6:

Suck,
ännu ett ingrepp mot yttrandefriheten. Lite kul kan man väl ändå få ha? Jag hade ju redan censurerat mig själv.

Tål folk verkligen inte att man ber någon stoppa upp sin hemsida längre?

Detta förstörde min dag

Det är tråkigt du känner så. Det har inte så mycket med yttrandefrihet att göra utan mer att vi förväntar oss att inlägg och trådar håller en lite högre nivå en kanske andra sid-alternativ för just det här ämnet.

Vi vill att alla ska känna sig välkomna till sidan, oavsett vem man är och hur gammal man är.

Dessutom är vi väl medvetna om vilken oerhört hög kunskapsnivå samtliga våra medlemmar besitter, så att försöka hålla oss ifrån de mindre trevliga formuleringarna är väl inte för mycket begärt, eller hur?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Finns en del saker som är avsevärt billigare hos Amazon, kollar själv efter en vanlig kompaktstereo (Yamaha Pianocraft och liknande) och där ex och på liknande system från andra tillverkare så skiljer det alltemellan 1-200:- i ordinarie pris.
Dock så är det deras sida ofantligt usel på att filtrera resultat, om du basicly hittar det du söker efter så nöj dig med det och bläddra i så fall tålmodigt igenom alla sidor som presenteras istället för att försöka filtrera ut resultatet. För i vartenda fall jag har försökt så har det slutat med att det man söker efter plötsligt blandas med allehanda alla möjliga totalt orimliga resultat och som har noll att göra med det jag egentligen sökte efter.

Var ett tag sen jag sökte efter rakapparater, valde då att filtrera efter billigast-dyrast eller nåt...varpå den kastar in datorer och svampar etc etc i resultatlistan. Spelar ingen roll heller om man väljer att endast filtrera ut vissa tillverkare, funktioner, betyg osv istället för att enbart ändra sorteringen. Så fort du ändrar nånting i sökningens resultat och vill förfina den så får den fnatt verkar det som. Så som regel har jag slutat med att filtrera resultaten dom få gånger jag besöker deras sida. Ska också tilläggas att detta fenomen har upplevts på både svenska, tyska, engelska, amerikanska och franska sidorna.
Är min upplevelse av dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X