Användare köper strålningsburar till Wifi-routrar – klagar på prestanda

Permalänk

Visste inte att man kunde köpa strålningsbur, blir att jag lägger in en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Man skulle kunna lägga in bilnycklar i en sådan låda. Men å andra sidan så kan man ta vilken plåtlåda som helst till det. Varför betala 700 eller vad den kostar, när teburkar funkar och är gratis?

Att blockera bilnyckelsignal kan faktiskt vara lite knepigt, det räcker med minsta lilla glipa någonstans för att signalen ska ta sig ut. Jag tvivlar på att den här buren är särskilt bra för detta, jag skulle inte chansa.

Det som funkat bäst för mig är sjuttielva lager aluminiumfolie, men det är ju förstås förbaskat opraktiskt när man väl behöver nyckeln, så den bäst fungerande kompromissen än så länge är en Vonetti Business Man, men inte ens den lyckas blockera 100% om man vänder nyckelns sändare mot lockskarven på insidan (vilket tillverkaren också varnar för).

Den enklaste lösningen vore om bilnycklar hade ett on/off-reglage för radiosändaren, fattar faktiskt inte varför ingen biltillverkare har gjort så (så vitt jag vet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Hade varit bättre om de sovit inuti buren istället, då hade normala människor inte haft problem med täckningen och de hade sovit gott om natten... Win Win skulle man kunna säga.

Permalänk
Medlem

Duh

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulBlazt:

Hade varit bättre om de sovit inuti buren istället, då hade normala människor inte haft problem med täckningen och de hade sovit gott om natten... Win Win skulle man kunna säga.

Inte om man tar med sig mobilen in i buren och mobilen skriker sig hes för att nå basstationen.

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Inte förvånad om jag ska vara ärlig. Tror inte många tänker att strålning = wifi signal.

Skrivet av Meathim:

Vad är meningen med den här artikeln egentligen?

Skrivet av TheYardbird:

Känns det inte lite ofräscht ändå att skriva en artikel som denna? Lägga tid och energi på att vara elitistisk och göra narr av en person som kanske helt enkelt inte vet bättre.

+1 på dessa kommentarer

de flesta människor behöver wifi, men alla människor är inte tekniskt lagda

Permalänk
Medlem

WiFi är ju farligt och mobiler sänder ut farlig strålning. Strålningen från solen är ännu farligare och strålning kommer även från marken under oss. Blåbetong som ger Radon i byggnader från 70-talet är heller inget att leka med. Var ju en utmärkt idé några här har om att lägga sig i en bur och sova med foliohatt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Oj, det skulle ju stå hiphop, men rap(gangster) och musik med mycket sång/prat går inte så bra när jag ska höra eller prata med systemet, ganska störande.
Blir att kolla in det på svtplay när jag får tid

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Till er som inte tror att strålning från en router har negativa effekter såsom huvudvärk osv, jag hoppas att ni drabbas av samma vånda som jag själv när jag tvingades sitta 40 cm från en access point pga att jag var ny på jobbet och inte ville göra väsen av mig med att flytta den (vilket jag ändå sen gjorde efter ett tag och på så sätt åtminstone kunde göra det drägligt för mig). Extrem migrän från just det hållet som pekar mot routern och kom inte till mig och säg att jag e foliehatt.

Det finns alldeles för många i Sverige som enbart köper den officiella förklaringen och går aldrig mot strömmen, därav många samhällsproblem som man inte får prata om i detta forumet. "Vadå om jag har en 2,4-26ghz sändare 50cm från mig där jag befinner mig många timmar, vi är inte biologiska varelser vi är gjorda av granit".

Epiteten jag hade använt för att beskriva er är inte tillräckliga så jag avstår.

Jag har haft min router precis bredvid mig i 10 år nu utan några problem.

Jag säger att de du upplever är din egen inbillning som gör det till verklighet.

Permalänk
Medlem

När kommer Sweclockers Edition?

Permalänk
Medlem

Ska nog börja sälja folie att linda in hela hus med, för att skydda mot det farliga 5G-nätet, kan jag nog bli rik på!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför detta är en nyhetsartikel på Sweclockers. Känns som strunt man kan läsa om på Reddit, Facebook eller Aftonbladet.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt roligt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det var väldigt vad get skall gullas med folk som självmant valt att avstå kunskap genom att inte ägna två minuter åt att googla. Det är inte som att man behöver en master i nätverksteknik för att lära sig att "viffi signal" är strålning, Och även om man inte googlat. Vad skulle man rimligen kunna föreställa sig att det är, om man inte tror det är strålning?

Vet dessa människor med "huvudvärk" om att även om de inte ens har någon router så får de ändå strålning i sig från grannens? Radio, TV,. paraboler, ja allt möjligt. Nej, det finns helt enkelt ingen ursäkt för sådan här dumhet. Köper dessa människor kyskhetsbälten och klagar på att de inte får komma till också? Det är knappast högt ställda krav att förvänta sig att folk i vuxen ålder åtminstone klarar en grundläggande konsekvensanalys, såvida de inte är funktionsvarierade förstås.

Bra och kul artikel. Gärna mer sådant

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jisses... Kan inte göra annat än att vemodigt skratta åt det. Men sedan undrar jag om Homo sapiens utvecklat ett intellekt i den omfattningen vi själva tror. Kanske är vi för dumma och har för höga tankar om oss själva för inse hur dumma vi är?

EDIT: De som upplever huvudvärk och inte kan sova p.g.a. strålning kan ju testa att dra ur sladden nattetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Till er som inte tror att strålning från en router har negativa effekter såsom huvudvärk osv, jag hoppas att ni drabbas av samma vånda som jag själv när jag tvingades sitta 40 cm från en access point pga att jag var ny på jobbet och inte ville göra väsen av mig med att flytta den (vilket jag ändå sen gjorde efter ett tag och på så sätt åtminstone kunde göra det drägligt för mig). Extrem migrän från just det hållet som pekar mot routern och kom inte till mig och säg att jag e foliehatt.

Det finns alldeles för många i Sverige som enbart köper den officiella förklaringen och går aldrig mot strömmen, därav många samhällsproblem som man inte får prata om i detta forumet. "Vadå om jag har en 2,4-26ghz sändare 50cm från mig där jag befinner mig många timmar, vi är inte biologiska varelser vi är gjorda av granit".

Epiteten jag hade använt för att beskriva er är inte tillräckliga så jag avstår.

Märkligt fenomen, Jag har också en router på ca 40cm ifrån mig och får även huvudvärk när jag sitter framför datorn. Fenomenet försvann när jag stängde av datorn, men inte routern.

När jag bytte glasögon försvann problemet permanent.

SÄPO kanske var hemma och bytte ut min router när jag skaffade nya glasögon...

Routern står fortfarande kvar på samma plats.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tyvärr, jag tycker att det här är en nivå som Sweclockers inte behöver sjunka till, eller att göra en nyhet om.

Gör en forumtråd eller något. Men jag tycker inte att det finns nyhetsvärde i att göra narr av människor som inte råkar ha tid/intresse för vår hobby.

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på komedin Idiocracy.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Idiocracy

Jäkla skön rulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Radiovågor är inte skadliga för människor.

De är synnerligen farliga för människor. Det är bara en fråga om effekt.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Vad är nyhetsvärdet i det här? Okej nu vet vi att alla inte har koll på hur WIFi tekniken fungerar...?

Permalänk
Medlem

Känner en som hade satt in sin i folie. Han hade inte heller bra prestanda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av instream:

Är det lagligt att vara så här dum?

Om man köper sånt här bör man hamna i något sorts register där man inte får rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

WiFi är ju farligt och mobiler sänder ut farlig strålning. Strålningen från solen är ännu farligare och strålning kommer även från marken under oss. Blåbetong som ger Radon i byggnader från 70-talet är heller inget att leka med. Var ju en utmärkt idé några här har om att lägga sig i en bur och sova med foliohatt.

Folk som köpt nvidia har inga problem med Radon..
Tänkte på buren artikeln handlar om, klockrent namn borde vara ap-bur..

Permalänk
Medlem

"Don't trust every quote by me on the internet."

- Albert Einstein

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Problem uppstår när man väl blindtestar personer med uttalanden som dina. Någon klagar på huvudvärk av att sitta nära en router. Man tar bort routern, och då försvinner huvudvärken. Det personen inte vet är att routern i fråga var helt tom på kretsar, hade bara några LEDs för syns skull.

Radiovågor är inte skadliga för människor.

Jag förstår helt att problemet är verklighet för dig. Jag förstår att det är en hart när obefintlig chans att något jag säger påverkar dig. Jag önskar dock att du fick riktig behandling för det som verkligen skapar problem för dig så du inte behöver gå omkring och lida helt i onödan. Du är trots allt min medmänniska och jag önskar dig inget annat än god livskvalitet.

Har du läst mycket forskning på ämnet eller är det bara anekdotiska upplevelser av dessa blindtestet du har?

Permalänk
Medlem

Är det april redan?

Om man vill ha "strålningsfritt" varför kör man inte bara LAN då?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad fan är det för fel på folk idag

Det är resultatet av ett allt mer utbrett kunskapsförakt, opraktiska människor som aldrig varit nära att se hur varken mekanik, eller elektronik fungerar, aldrig varit i den situtationen att praktiskt tillämpa varken det ena eller det andra. De har inte ens en förställningsvärld. Vi är på väg in i nått som kan jämnföras med medeltida förställningsvärldar, tillämpade på vår teknologiska tidsålder.

Permalänk
Medlem

Kanske tveksamt nyhetsvärde, men det gjorde alls inget för ett gott skratt sägs ju förlänga livet.

Precis vad man behövde mitt i allt detta Coronaelände, att få skratta hejdlöst åt något riktigt fånigt påhitt.

Tyvärr finns det en lite allvarlig baksida också, då många är väldigt oinsatta i hur teknik och naturvetenskap fungerar och därför går på en sådan här grej.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag svårt att skratta åt detta. Det här är resultatet av Karens som fritt får sprida sin fake news-dynga till varandra på Facebook. Tyvärr får vi nu leva med flat earthers, vaccinmotståndare, konspirationsteoretiker, el-alergiker och annat skräp som är sprunget ur ren okunskap. Vågar knappt tänka på var det kan sluta.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold