Höga tempratur på Ryzen 5 5600x 90-97grader Celsius

Permalänk
Medlem

Höga tempratur på Ryzen 5 5600x 90-97grader Celsius

Hej!

Har precis byggt en ny dator och med den nya Ryzen 5 5600x processorn tillsammans med processor kylaren som kom med processorn. När jag spelar vissa spel (det endast mer krävande spel jag har testat hittills är Witcher 3) så når CPU väldig höga temperaturer, mellan 90-97 grader.

Det jag undrar är om det är normalt? Skadar det processorn? Borde jag byta ut kylaren?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Nej en rimlig temperatur är max runt 70 grader.
Går den över 95 så throttlar den (går ner i frekvens).
Du har kanske inte skruvat åt kylaren så den ligger med ett jämt och bra tryck.

Hur som helst så är det en bra idé att investera i en annan kylare, till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Det låter onormalt högt. Har du applicerat kylpasta?

Edit: Läste dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Nej en rimlig temperatur är max runt 70 grader.
Går den över 95 så throttlar den (går ner i frekvens).
Du har kanske inte skruvat åt kylaren så den ligger med ett jämt och bra tryck.

Hur som helst så är det en bra idé att investera i en annan kylare, till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Okej! Ska titta på den, testar även att skruva åt skruvarna då! Tack!

Permalänk
Medlem

Enligt Robert Hallock (marknadschef processorer AMD) ska upp till 95C vara "by design" för 5600X. Med det sagt så har jag själv en, har precis spelat två timmar Metro Exodus och temperaturen har inte överskridit 66C. Min verkar hålla temperaturen bra även när jag benchmarkar med full CPU-load, inte sett den gå upp till 70C ännu. Jag har den här kylaren: https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s. Nästan dubbelt så dyr som den som tidigare föreslagits, men fortfarande ett bra pris enligt mig.

Citat Robert Hallock:
“I want to be clear with everyone that AMD views temps up to 90C (5800X/5900X/5950X) and 95C (5600X) as typical and by design for full load conditions. Having a higher maximum temperature supported by the silicon and firmware allows the CPU to pursue higher and longer boost performance before the algorithm pulls back for thermal reasons.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Enligt Robert Hallock (marknadschef processorer AMD) ska upp till 95C vara "by design" för 5600X. Med det sagt så har jag själv en, har precis spelat två timmar Metro Exodus och temperaturen har inte överskridit 66C. Min verkar hålla temperaturen bra även när jag benchmarkar med full CPU-load, inte sett den gå upp till 70C ännu. Jag har den här kylaren: https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s. Nästan dubbelt så dyr som den som tidigare föreslagits, men fortfarande ett bra pris enligt mig.

Min R5 3600 är något undervoltad utan att tappa prestanda (offset -0100 med PBO) och med en Be Quiet Dark Rock 4 i CPUids stresstest går den inte över 55c.
En 5600x är också en 65w processor så det borde inte vara någon större skildrad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

@ekhyddan 5000-serien verkar bli varmare än 3000-serien som regel (by design). Har sett bra många inlägg om 5800X/5900X (sannolikt även 5950X) som når 90 grader vid fåtrådad belastning (typ 3-5 trådar på en CCD eller 3-8 på två). Min 5800X gick upp till 85-90 C efter två runs Cinebench R20, dvs typ 2 minuter belastning. Omkring 10 grader mindre just nu då jag begränsat effektbudgeten en aning just för att jag inte riktigt tycker 90 grader känns så bra. Därtill blir fläktkurvorna rätt jobbiga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är också rätt intressant veta hur luftflödet ser ut i chassit. En kylare är inte bättre än de förutsättningar den får att kyla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Ponte14
Alphahanne har en bra poäng ovan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är också rätt intressant veta hur luftflödet ser ut i chassit. En kylare är inte bättre än de förutsättningar den får att kyla.

Om du menar mitt luftflöde:
Chassi: Fractal Design Define C
Där bak sitter en 120mm noctua fläkt.
I fronten sitter där uppe en 140 mm noctua fläkt, under den sitter en fractal design 120mm fläkt som kom med chassit.
Max tem på cpun 58c.
R20 resultat:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ny CPU kylare (vilket jag tycker du borde göra) så kan jag rekommendera Noctua NH-U12S, den är helt underbar och tar inte alls så mycket plats. Håller min 2700x på 105W alltid vid 35-60 grader. Det högsta jag nånsin mätt har varit 67 grader ungefär och det var inte länge och bara just det tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Om du menar mitt luftflöde:
Chassi: Fractal Design Define C
Där bak sitter en 120mm noctua fläkt.
I fronten sitter där uppe en 140 mm noctua fläkt, under den sitter en fractal design 120mm fläkt som kom med chassit.
Max tem på cpun 58c.
R20 resultat:
https://i.postimg.cc/8PcKRrHs/r20.jpg

Nej, jag riktade mig till trådstartaren men också allmänt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Min R5 3600 är något undervoltad utan att tappa prestanda (offset -0100 med PBO) och med en Be Quiet Dark Rock 4 i CPUids stresstest går den inte över 55c.
En 5600x är också en 65w processor så det borde inte vara någon större skildrad.

Menade inte att påstå att ditt förslag var sämre, det är säkert lika bra. Tänkte bara att det jag skrev kunde vara relevant då det handlar om samma CPU. Men som du säger så är din också en 65W och om jag förstått rätt så påstår AMD att även 3600 ska kunna gå upp till 95C utan att det ska vara några konstigheter.

Typo
Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

TS använder stockkylaren, den blir betydligt varmare vid hög belastning än de tredjepartskylare som nämnts i tråden.
I reviews med stockkylaren och 5600x så har jag sett siffror uppemot 80-85 grader, och då är det öppna testbänkar alternativt chassin med bra luftflöde som använts. I sämre förhållanden så är jag inte förvånad om man kryper upp till 90+ grader.

Permalänk
Medlem

Hallå! Jätte tacksam för alla svar här, förlåt för lite sent svar men ville ge en uppdatering på vad jag har gjort iallafall.
Insåg nu att mitt svar blev ganska långt så det finns en TL:DR längst ner.

Mitt chassie är smalare än de flesta så jag skaffade en Noctua NH-U9S istället för dem tidigare nämnde rekommenderade i tråden. De var alla för höga för att få plats. Den drog ned tempratur 2-4 grader, nästan ingenting alltså.

Alphahanne påpkeade att chassiet nog också spelet roll. Mitt chassie är Corsair 100R silent edition. Jag testade först att flytta den bakre fläkten fram, så jag hade två fram som tog in luft och ingen fläkt bak, men hoppas på att fläkten på Noctua kylaren blåste tillräckligt mycket bak. Det gav ungefär samma resultat som med fläkten därbak.

Tillsist bestämde jag mig att testa att ta bort hela sidopanelen. De sänkte temperaturen drastiskt! Jag gick ner till från ~92 grader till ~72. Jag antar därför att mitt chassie är nog problemet!

TL:DR
Chassiet har soppigt luftflöde, tog bort sidopanelen och temperaturen på CPU blev bättre.

Permalänk
Medlem

Precis det jag misstänkte då. Spelar ingen roll vilken kylare man har om den inte får luft som kan avleda värmen.

De där små gallren i sidorna på fronten räcker inte för att få in tillräckligt med luft. Sitter det dessutom dammfilter innanför stryps flödet rejält.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2