Coilwhine på ALLT - Dålig el i fastigheten?

Permalänk
Medlem

Coilwhine på ALLT - Dålig el i fastigheten?

Hej,

Jag har under mina år byggt säkert 30-40 datorer till vänner, familjer, mig själv osv och har under dessa byggen stött på coil whine på EN produkt som jag köpt. Majoriteten av alla komponenter jag köpt har varit från Blocket/Tradera/SweC med väldigt lite nytt från butik. För cirka 2 månader sen så flyttade jag till en ny lägenhet i Sundbyberg och med mig hit hade jag 2 ofärdiga byggen som jag sedan köpt till grafikkort till men där allt ger coilwhine. Har köpt flertalet komponenter, MoBo, GPU och PSU och ALLA avger coilwhine på ett eller annat sätt. Sen jag flyttade hit har jag köpt nedan delar som allt avger coilwhine i alla dess olika kombinationer av montering:
- MSI Z390i Gaming Edge AC
- Asus ROG Strix 1070
- Asus ROG Strix 1080
- Asus Turbo GTX 980
- BeQuiet Straight Power 680W
- Corsair VS550
- Corsiar RM650 (Senaste generationen)

Det spelar ingen roll hur jag monterar alla dessa komponenter och har även lämnat in Z390i på Inet där de inte har lyckats återskapa coilwhine trots att det var hur tydligt som helst här hemma(provat med alla 3 nätagg och alla 3 grafikkorten, tydligt coilwhine kommer från moderkortet samt grafikkort i alla bygg-kombinationer). Jag har provat olika eluttag och provat olika strömkablar och jag är på väg att totalt förlora mitt förstånd över hur ALLT kan vara "defekt"?!? Har någon varit med om/hört talas om att elen i ett hus ska kunna orsaka coilwhine? Jag har kontaktat flera av de som jag har köpt komponenterna av och ingen av de har upplevt att produkten de sålt ska ha lidit av coilwhine under deras ägo(medlemmar här på SweC så utgår från att det är ärligt svar då folket här är väldigt fint).

PS. Jag ska försöka ta med mig en dator till en vän och testa hos den för att se om det avger coilwhine där men vet inte när det blir och fram tills dess så måste man ju söka tröst någonstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Hej,

Jag har under mina år byggt säkert 30-40 datorer till vänner, familjer, mig själv osv och har under dessa byggen stött på coil whine på EN produkt som jag köpt. Majoriteten av alla komponenter jag köpt har varit från Blocket/Tradera/SweC med väldigt lite nytt från butik. För cirka 2 månader sen så flyttade jag till en ny lägenhet i Sundbyberg och med mig hit hade jag 2 ofärdiga byggen som jag sedan köpt till grafikkort till men där allt ger coilwhine. Har köpt flertalet komponenter, MoBo, GPU och PSU och ALLA avger coilwhine på ett eller annat sätt. Sen jag flyttade hit har jag köpt nedan delar som allt avger coilwhine i alla dess olika kombinationer av montering:
- MSI Z390i Gaming Edge AC
- Asus ROG Strix 1070
- Asus ROG Strix 1080
- Asus Turbo GTX 980
- BeQuiet Straight Power 680W
- Corsair VS550
- Corsiar RM650 (Senaste generationen)

Det spelar ingen roll hur jag monterar alla dessa komponenter och har även lämnat in Z390i på Inet där de inte har lyckats återskapa coilwhine trots att det var hur tydligt som helst här hemma(provat med alla 3 nätagg och alla 3 grafikkorten, tydligt coilwhine kommer från moderkortet samt grafikkort i alla bygg-kombinationer). Jag har provat olika eluttag och provat olika strömkablar och jag är på väg att totalt förlora mitt förstånd över hur ALLT kan vara "defekt"?!? Har någon varit med om/hört talas om att elen i ett hus ska kunna orsaka coilwhine? Jag har kontaktat flera av de som jag har köpt komponenterna av och ingen av de har upplevt att produkten de sålt ska ha lidit av coilwhine under deras ägo(medlemmar här på SweC så utgår från att det är ärligt svar då folket här är väldigt fint).

PS. Jag ska försöka ta med mig en dator till en vän och testa hos den för att se om det avger coilwhine där men vet inte när det blir och fram tills dess så måste man ju söka tröst någonstans...

Knacka på grannen och fråga ifall du kan dra en förgrening och koppla snabbt in hos honom för att testa ifall du har problem med el i bostaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Knacka på grannen och fråga ifall du kan dra en förgrening och koppla snabbt in hos honom för att testa ifall du har problem med el i bostaden

Knacka på grannen? Du vet om att Sundbyberg ligger i Sverige(i Stockholm)? Sånt gör vi inte här... Haha nej men halvt skämt åsido, känner att det borde vara samma el för oss båda så tänkte prova hos någon i en annan fastighet.

Permalänk
Medlem

Kan vara fastigheten. Tror jag har strul här. Men kan säker vara något annat som är inkopplat på samma slinga som stör. Hos dig eller om en granne ifall du bor i "flerfamiljs hus".

Fanns en tråd för några år sedan om en kille som hade höga elräkningar hemma hos sig. Visade sig att det var en fläkt. Inter dato fläkt då. Som gjorde att elmätaren fick fnatt. Då jag jobbade för ett företag då vi skickade in APC UPSer för ca 12-några mer år. Så testade de dessa efter byte av batterier med gamla Nokia laddare då de förstörde strömmen på hela kedjan.

Jobbigt men det går att dra ut alt inc. kyl och frys och sedan bara koppla in en av de saker som har coilwhine och se ifall det finns kvar.
Ocilometer är kanske nästa steg men där får du frågan någon annan. Inte min kopp te. Lycka till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

I min gamla lägenhet, som var i ett miljonprogramhus, där jag hade datorn kopplad utan jordning, där hade jag galet med coilwhine. Samma dator, ny lägenhet och jag har typ inga problem. Anektodisk bevisföring at its finest, men ja, ingen coilwhine längre.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Knacka på grannen? Du vet om att Sundbyberg ligger i Sverige(i Stockholm)? Sånt gör vi inte här... Haha nej men halvt skämt åsido, känner att det borde vara samma el för oss båda så tänkte prova hos någon i en annan fastighet.

Har du möjlighet att testa olika uttag, tänker med att du har 3 faser i byggnaden, så vore det bra ifall du kunde utesluta först ifall det är samma problem på olika faser. Har du ett elskåp där du har 3 säkringar i lägenheten som du kan stänga av de andra faserna så kan du lättare se vilka uttag som ligger på vilken fas.

EDIT: lättare test är att dra ut allt som är kopplat till elen i bygganden sen testa ifall datorn väsnas.

Permalänk
Medlem

Var du med på Inet och lyssnade?

Det kan ju vara så att du har en ganska tyst lägenhet, medan en verkstad på Inet säkert är en väldigt bullrig/brusig miljö.
I min lägenhet är "golvet" i ljudnivå ca 19-22 dBA (beroende på vilket rum det är), men jag ser t ex i SweC-testerna att de räknar med ett "golv" på 34 dBA, vilket är väldigt mycket högre än hos mig.

Teknikerns hörsel kan också spela in, liksom vad man personligen uppfattar som spoltjut på en oacceptabel nivå.

Sammantaget, så skulle jag inte räkna med att det är oljudsfritt när Inet testar. Sen låter det iofs ändå som om det är problem med elen i din lägenhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S