Intel "Rocket Lake" går jämnt med Ryzen 7 5800X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag är av den gamla generation. Kommer va trogen Inter och Nvidia för all framtid. För mig är AMD helt otänkbart oavsett vad dom kommer med och vilka priser dom har.

Är också i kategorin äldre generation.
Men jag personligen är inte trogen "någon".
Har kört, Intel, ATI, AMD, nVIDIA, om vart annat. Jag väljer den produkt som passat mitt behov för den peng som jag varit villig att betala vid den tidpunkt jag ville/varit tvungen att byta.
Känns dumt att köpa en produkt bara för att det står ett visst namn på det om en annan produkt är bättre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar så att AMD och Intel kan konkurrera i veteranklassen? För just nu är väl Apple lite Hammonds Rimac i videon nedan, medan AMD och Intel får representeras av förra årtusendes crème de la crème teknik i form av Lamborghini Aventador och Honda NSX

https://youtu.be/fWrUl3uemb4

Hammonds resa med RiMAC slutade dock så här

Källa

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar så att AMD och Intel kan konkurrera i veteranklassen? För just nu är väl Apple lite Hammonds Rimac i videon nedan, medan AMD och Intel får representeras av förra årtusendes crème de la crème teknik i form av Lamborghini Aventador och Honda NSX

https://youtu.be/fWrUl3uemb4

Jag kan inte bilar. Kan du förklara vad du menar med hjälp av en CPU-analogi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag kan inte bilar. Kan du förklara vad du menar med hjälp av en CPU-analogi?

Att en elbil Rimac är mycket snabbare än två gamla bensinbilar. AMD och INTEL ligger efter ARM64 i InstuktionPerCykel IPC, dvs hur mycket som blir utfört per klockcykel och blir därför omkörda av MAC som kör ARM64, lika som bensin bilarna blev omkörda av elbilen.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shroomlord:

Om än inte ointressant så är det helt irrelevant vad Apple har för sig i sin stängda verkstad. Hojta till när grejerna finns på DIY-marknaden.

Det intressanta är nog när MS får tummen ur och släpper win på riktigt för ARM64. Win är idag den stora begränsningen och inlåsningen för de flesta som pga att de vill ha välkänt interface och mjukvaror inte kan köra Linux eller Apple.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaa, AMD hade ju chansen, men sumpade den.
Ryzen 5000-serien är en killer, men galet prissatt och papperslansering, så slutade det med att AMD snubblar på skosnöret strax innan mål...synd 😐

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Att en elbil Rimac är mycket snabbare än två gamla bensinbilar. AMD och INTEL ligger efter ARM64 i InstuktionPerCykel IPC, dvs hur mycket som blir utfört per klockcykel och blir därför omkörda av MAC som kör ARM64, lika som bensin bilarna blev omkörda av elbilen.

Bensinbilar går dock att tanka utan att man bygger ut någon laddinfra! Så många kommer nog ha kvar bensinbilar för att det är bekvämare så.

Nä, men om vi ska sluta med bilanalogier, ARM för all del. Det verkar uppenbart att ARM har betydligt bättre förutsättningar som en processorarkitektur att gå riktigt snabbt. Om någon skulle börja sälja PC-liknande moderkort för dessa med högpresterande (gärna sockelbara) CPU:er som kan köra Windows så skulle jag vara väldigt intresserad. Där är vi inte just nu, dock, och dit lär inte heller t.ex. Apple ta oss. Däremot kanske Nvidia?

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns inte fler 14nm processorer så intressanta. Ny styrkrets bidrar också till att intel förmodligen kommer ha svårt att matcha amd prismässigt. Särskilt när Zen 3 verkar få brett stöd på 400-seriens styrkrets eller kommer den vara kompatibel med intels 400-serie?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jaa, AMD hade ju chansen, men sumpade den.
Ryzen 5000-serien är en killer, men galet prissatt och papperslansering, så slutade det med att AMD snubblar på skosnöret strax innan mål...synd 😐

Har vi sett statistik på hur många som fått sina Zen 3?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Inet har 5600, 5800, 5900 och 5950 i lager
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Inet har 5600, 5800, 5900 och 5950 i lager
Mvh Paul

Inte enligt sidan.

Permalänk
Medlem

Är det lägre pris om du måste lägga 1000:- på kylning ovanpå det? Och måste man inte ha ett rejält moderkort med?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Är det lägre pris om du måste lägga 1000:- på kylning ovanpå det? Och måste man inte ha ett rejält moderkort med?

Man bör ha en rejäl kylare för zen 3 också.
De har sagt att man ska kunna köra xmp på deras billigare chipset.

Med möjligt undantag för 5600x
Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Inet har 5600, 5800, 5900 och 5950 i lager
Mvh Paul

Nope

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jaa, AMD hade ju chansen, men sumpade den.
Ryzen 5000-serien är en killer, men galet prissatt och papperslansering, så slutade det med att AMD snubblar på skosnöret strax innan mål...synd 😐

Papperslansering eller extrem efterfrågan?
https://wccftech.com/amd-ryzen-5000-ryzen-3000-decimate-intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

4350G, 4650G & 4750G finns att köpa då och då på vissa webbutiker i bulk/tray.
ComputerSalg brukar ha dem men priset växlar ganska kraftigt och är inte prisvärt vid alla tidpunkter.

Dock är det 1-2 veckors väntetid vid order.

Har en 4650G på väg med posten.

Jag har som missat det där, är det en undangömd lansering eller är 5000-serien av apuer runt hörnet?

Hur presterar den grafiska sidan av 4000-serien mot 3000-serien?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

AMD har ju höjt sitt pris till vad Intel låg på förut dock. Och ju närmre de kommer Nvidias produkter så ökar de också priset för varje lansering.
Tror priskriget du hoppas på ligger en bra bit i framtiden.

Ja så är det också, å andra sidan hade vi nog fått betala samma priser som idag, ca 4000 kr, för 4kärniga prollar fortfarande om inte AMD gått in i kampen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

AMD har ju höjt sitt pris till vad Intel låg på förut dock. Och ju närmre de kommer Nvidias produkter så ökar de också priset för varje lansering.
Tror priskriget du hoppas på ligger en bra bit i framtiden.

Jag håller med om att priserna för AMD ligger ganska nära Nvidia och själva priskriget är väl en tid bort,
däremot är jag ganska övertygad om att vi inte hade fått se samma prestanda för samma peng om inte AMD utmanat Nvidia. Dagens 3080 hade troligen haft prestandan av en 3070 och följt konventionell uppgradering, där man får "ett steg upp" för varje generation.

Ti-serien som nalkas skulle troligtvis inte heller existerat på samma sätt och var säkerligen planerat för sommar eller dylikt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

...and one BILLION watts!

Skämt åsido m; 9900K var fan bästa köpet under rean. Intel sänker priserna! Oh Yeah!

...bara det att dom drar (tillbaka till mening 1)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

amd

borde läst även på högersidan och sett datumet i liten text, mitt fel men om några veckor ser det ut att lösa sig.
mvh paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Jag har som missat det där, är det en undangömd lansering eller är 5000-serien av apuer runt hörnet?

Hur presterar den grafiska sidan av 4000-serien mot 3000-serien?

Grafiska sidan vet jag inte mycket av, iGPU är inte så snabba.

Det jag ville ha var att testa minnes kontrollen i dessa cpu:er, Och eventuellt hur bra de klockar CPU sidan jämfört med 3000serien.
iGPU var inte så prioriterat men en bonus om jag tar fram ett annat moderkort till den senare och testa.

Har för mig att vissa har stöd för HDMI 2.1 med 4000 serien på vissa gigabyte modeller. Vilket skulle vara en intressant kombination.

Har dock inte APU'n i handen just än, ligger på posten att hämtas senare idag.

Den är inte "lanserad" på så sätt än att man kan köpa den i färdiga system, man ska egentligen inte få köpa dessa lösa men det går ändå ibland.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Jaa, AMD hade ju chansen, men sumpade den.
Ryzen 5000-serien är en killer, men galet prissatt och papperslansering, så slutade det med att AMD snubblar på skosnöret strax innan mål...synd 😐

Du menar att den är för billig gissar jag?
Lågt pris ->slutsåld
Högt pris->inte slutsåld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Du menar att den är för billig gissar jag?
Lågt pris ->slutsåld
Högt pris->inte slutsåld

Tror inte det är priset som är problemet här. Den hade nog varit slut såld med ett högre pris också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Grafiska sidan vet jag inte mycket av, iGPU är inte så snabba.

Det jag ville ha var att testa minnes kontrollen i dessa cpu:er, Och eventuellt hur bra de klockar CPU sidan jämfört med 3000serien.
iGPU var inte så prioriterat men en bonus om jag tar fram ett annat moderkort till den senare och testa.

Har för mig att vissa har stöd för HDMI 2.1 med 4000 serien på vissa gigabyte modeller. Vilket skulle vara en intressant kombination.

Har dock inte APU'n i handen just än, ligger på posten att hämtas senare idag.

Den är inte "lanserad" på så sätt än att man kan köpa den i färdiga system, man ska egentligen inte få köpa dessa lösa men det går ändå ibland.

Aha då förstår jag var du kommer ifrån, jag hoppas att den kommer ge dig positiva vibbar!

Jag har kört med apuer men är mer intresserad av igpu och små minidatorer. den där kraften att man kan spela någorlunda moderna spel med relativt hög fps, självklart med låga inställningar, i 1080p. Har haft både 2200g samt 3200g. Använder dom Vega igen samt ddr4 så kan jag förvänta mig att det kommer inte göra någon större skillnad i fps jämfört med dom äldre generationerna. Bara vänta och se då.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Man bör ha en rejäl kylare för zen 3 också.
De har sagt att man ska kunna köra xmp på deras billigare chipset.

Är Zen 3 varmare än zen 2? Jag fick inte det intrycket.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av cchriss:

Man bör ha en rejäl kylare för zen 3 också.
De har sagt att man ska kunna köra xmp på deras billigare chipset.

Zen har lägre TDP och verklig elförbrukning än Intels diverse 14nm arkitekturer med jämbörlig prestanda

Visa signatur

GPU Gigabyte GeForce RTX 3070 AORUS Master @ 2.08GHz RAM 32GB Corsair Vengenace LPX 3600MHz CL18
CPU Intel Core i9 10850K @ 5.0GHz MOBO MSI MEG Z490 Unify

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Är Zen 3 varmare än zen 2? Jag fick inte det intrycket.

Njä
Bara när det gäller 8 core chipen. Annars verkar det va ungefär samma.
Nu tycker jag det är värt att skaffa en after market även för för 3600x, 3700x och 5600x även om du kan komma undan med stock här mer för de andra chipen bör du absolut ha en rejäl kylare. Både den 2 och zen 3.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Njä
Bara när det gäller 8 core chipen. Annars verkar det va ungefär samma.
Nu tycker jag det är värt att skaffa en after market även för för 3600x, 3700x och 5600x även om du kan komma undan med stock här mer för de andra chipen bör du absolut ha en rejäl kylare. Både den 2 och zen 3.

Ok jag har en 3900x. Men jag har undervoltat den tre steg. Vad blir det? 0.075? I alla fall så är den både tyst och hyfsat sval med stock kylare. inga problematiska temperaturer. Och den går lite bättre nu med. För under stock blev den nog lite varm under vissa lägen.

Så jag ser ingen anledning för att kosta på mig en dyr kylare. Att överklocka dessa är väl knappast lönt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillsmurfen:

Zen har lägre TDP och verklig elförbrukning än Intels diverse 14nm arkitekturer med jämbörlig prestanda

Det där verkar ju inte stämma om man ska gå på SWEC test resultat.
https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...