Permalänk
Medlem

Datorn startade inte

Byggde ihop min nya maskin igår och den startar inte. Inte ett livstecken, ser inga lampor på moderkortet eller likande. Börjar undra om jag har missat att ta bort någon plaststrip som "blockerar", som på saker med medföljande batterier.

Chassi
PSU
Moderkort
CPU

Det var ju jäkligt mycket kablar i chassit som redan var dragna, funderar på om jag har missat att koppla in något.

Är på jobbet nu, så får fortsätta felsöka ikväll.

  • Har kontrollerat att alla kablar från PSU sitter rätt (Moderkrot, CPU, GPU. Chassi, Fans)

  • Testat i flera eluttag

  • Jag var trött

Tips mottages gärna.

stavning
Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Satt på PSU?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Knappen på nätagget? Kablarna till startknapp sitter rätt? Har själv lyckats glömma knappen på nätagget en gång, kände mig lagom smart då jag upptäckte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Satt på PSU?

Ja.

Funderar mest på om det är nånting mellan Power switch<->MB<->PSU som bråkar.... Har tagit loss de kontakterna och satt tillbaka dem men får väl testa att göra det igen

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

något som kortsluter bakom moderkortet? prova starta datorn med skruvmejsel på pinsen?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Moderkortet har ju 2 strömkontakter. 12V den långa. Men även en uppe vid cpun. Inte missat denna?
Det är rätt vanligt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Har du distanser mellan moderkort och chassi?
Ta i och ur ram Ta i och ur allt, något kanske inte får den kontakt den behöver.
Pröva starta med skruvmejsel också, om det skulle kunna vara fel på sladdarna till powerknappen.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Moderkortet har ju 2 strömkontakter. 12V den långa. Men även en uppe vid cpun. Inte missat denna?
Det är rätt vanligt.

Nope. sitter 8+4 (CPUPW_1 & CPUPW_2), de har kontakter.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Förinstallerade

Skrivet av Tawen:

Har du distanser mellan moderkort och chassi?
Ta i och ur ram Ta i och ur allt, något kanske inte får den kontakt den behöver.
Pröva starta med skruvmejsel också, om det skulle kunna vara fel på sladdarna till powerknappen.

Distanserna är förinstallerade i chassit Sid 11

Men ja, får kolla med mejsel, sen ta ur allt.

Vidare
Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

På moderkortet kan/brukar det lysa lite dioder även utan att du slagit på datorn......

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

ska väl vara 8+4 och en 24pin du ska koppla in

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ska väl vara 8+4 och en 24pin du ska koppla in

Japp, skrev det ovan

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS? Du har köpt en 5600x och moderkorten behöver nyaste biosen.
Det står till och med "Detta moderkort har fullt stöd för Zen 3 vid uppdatering av BIOS" på produktlänken du postade.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

oki såg bara du skrev att 8+4 satt i

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Uppdaterat BIOS? Du har köpt en 5600x och moderkorten behöver nyaste biosen.
Det står till och med "Detta moderkort har fullt stöd för Zen 3 vid uppdatering av BIOS" på produktlänken du postade.

Har försökt, men som sagt var, får ju INGA livstecken från varken PSU eller MB, så lite svårt att uppdatera. Det är min första plan

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

Har du satt i 2 pinen från knappen till moderkortet rätt? Har du provat att felsöka nätagget med ett gem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Har försökt, men som sagt var, får ju INGA livstecken från varken PSU eller MB, så lite svårt att uppdatera. Det är min första plan

Är det inte flash bios på det kortet? Borde gå att göra det med avstängd dator. Låter iof riktigt skumt att du inte får något livstecken alls. Inga lampor,fläktar som reagerar eller någonting?
Om det verkligen inte händer någonting alls överhuvudtaget låter det ju som det inte får någon ström.
Kolla att du satt on knappens kablar på rätt PIN. Kolla att kontakterna sitter riktigt isatta på PSUn (och att den är på )

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kan du testa nätagget i en annan dator för att utesluta att det är stendött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Kan du testa nätagget i en annan dator för att utesluta att det är stendött?

Mja, har ju min gamla dator.. jävla meck att få det att funka men jag antar att det går att testa.

Den där Gem-lösningen får jag kolla på också.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

bara ha datorerna bredvid varandra så slipper du skruva ur något, bara sätta i strömkablarna från en till andra datorn

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

bara ha datorerna bredvid varandra så slipper du skruva ur något, bara sätta i strömkablarna från en till andra datorn

JA, det får nog bli så

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Inaktiv

Kan vi få en bild på bygget. Över moderkortet så kan man kika. Annars får du testa att riva ut moderkortet från datorn. Ställ moderkortet på kartongen. Och testa starta upp datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kan vi få en bild på bygget. Över moderkortet så kan man kika. Annars får du testa att riva ut moderkortet från datorn. Ställ moderkortet på kartongen. Och testa starta upp datorn.

Gjorde det.

Har kommit fram till att det är moderkortet som är stendött.
PSUt funkar med min gamla dator.
Lyser inte ens dioder på moderkortet.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

Bäst är flasha innan du sätter in CPU nästa gång.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Bäst är flasha innan du sätter in CPU nästa gång.

Alltså det har inte startat en enda gång. Har inte läst något om att ha cpun i kan förstöra MBt så mycket att det inte ens tänder dioderna...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

Korrekt men då hade felsökningen varit enklare med.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Blir en roadtrip till Sisjön imorgon.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

får lycka till

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Webhallen har ju väldigt generösa Öppetköp-regler, kan jag använda det nu?
Inet har ett MB kvar i Sisjön...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oedlan:

Webhallen har ju väldigt generösa Öppetköp-regler, kan jag använda det nu?
Inet har ett MB kvar i Sisjön...

Men funkar det inte om du tar det som finns kvar i Sisjön? Eller är det så att du har köpt ett på Webhallen och du vill lämna tillbaka det som är helt dött. Det som är grejen är att de testar ju moderkortet och om det är dött så kommer de tro att du har sabbat det och därför nyttjar öppet köp. Bättre att vara ärlig med en gång.