Billigast möjliga GPU till arbetsstation med Linux

Permalänk
Medlem

Billigast möjliga GPU till arbetsstation med Linux

Hej!

Planerar en uppgradering av arbetsstationen. Blir ett nybygge baserad på Ryzen 3600/3700x/5600x, och jag har nu insett att jag behöver köpa ett separat grafikkort.

Jag spelar inte, och har aldrig känt mig begränsad av den inbyggda Intel GPU:n i mitt befintliga moderkort. Dock så behöver jag möjligheten att ha två skärmar.

Någon som kan rekommendera billigast och enklast möjliga grafikkort för användning i en arbetsstation, mestadels för utveckling?

Kompatibilitet är förstås en faktor också. Tror jag vill undvika Nvidia i första hand.

Tack!
Mvh Daniel

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag förstår inte riktigt, varför behöver du nytt grafikkort bara för att köra två skärmar? Om du bara behöver ett billigt grafikkort finns ju typ GT720 från nvidia, men det är lite pengar i sjön om moderkortet stödjer fler än en skärm, vilket det bör göra på en sån modern plattform som du flyttar till

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde ett tag nyligen med en Linuxmaskin med ett Radeon RX 570 i som jag köpt från en fyndsida i en storbutik. Funkade utmärkt med de olika Linuxvarianter jag kastade på den och ska klara upp till fem skärmar. AMD-drivrutinerna funkade rakt ur lådan för mig med med både Ubuntu, Arch och Mint.

De korten verkar gå att få för dryga tusenlappen och mitt kort (MSI RADEON RX 570 ARMOR 8G OC) var tystare än PSUn i den datorn i alla fall - jag hörde aldrig fläktarna om jag inte körde nåt som verkligen lastade GPUn (blender, flygsimulator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag förstår inte riktigt, varför behöver du nytt grafikkort bara för att köra två skärmar? Om du bara behöver ett billigt grafikkort finns ju typ GT720 från nvidia, men det är lite pengar i sjön om moderkortet stödjer fler än en skärm, vilket det bör göra på en sån modern plattform som du flyttar till

De processorer han listar har inte inbyggd grafik.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Printscreen:

Jag förstår inte riktigt, varför behöver du nytt grafikkort bara för att köra två skärmar? Om du bara behöver ett billigt grafikkort finns ju typ GT720 från nvidia, men det är lite pengar i sjön om moderkortet stödjer fler än en skärm, vilket det bör göra på en sån modern plattform som du flyttar till

Ingen inbyggd grafik i de cpuer han tittar på, nog därför han tittar på PCIe-kort

Permalänk
Medlem

Inet har ett Radeon 550 för under tusenlappen, nvidia har billigare kort men detta har förutom linuxhänsynet åtminstone två skapligt moderna portar (dvi+hdmi).

https://www.inet.se/produkt/5410910/powercolor-radeon-rx-550-4gb

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av digijinx:

Kompatibilitet är förstås en faktor också. Tror jag vill undvika Nvidia i första hand.

AMD är väl lite med Open Source-vänliga än Nvidia och lite mer hardcore-linuxanvändare brukar ju ogilla Nvidia pga detta.

Detta sagt så tycker jag att de billiga korten som t.ex. GT 1030 faktiskt har fungerat utmärkt för mig och för de lite mer pragmatiska vänner jag har. Att de finns utan fläkt är ju trevligt. Dock är det ju ett enklare kort än de Radon-kort som nämns här. Tror inte det är rätt kort om du ska ha två högupplösta skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ingen inbyggd grafik i de cpuer han tittar på, nog därför han tittar på PCIe-kort

Det stämmer, min nuvarande dator har inbyggd Intel GPU, kommande bygge har inte.

Tackar för svar.

https://www.inet.se/produkt/5410910/powercolor-radeon-rx-550-...

Denna var intressant, dock hade jag hoppats kunna komma lite billigare undan. Men jag antar att jag är bortskämd i.o.m min inbyggda GPU

Har också noterat denna:

https://www.inet.se/produkt/5407056/msi-geforce-gt-710-1gb-lp.

Priset är okej men är lite orolig för kompatibiliteten.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av blackcoffee:

De processorer han listar har inte inbyggd grafik.

Skrivet av Allexz:

Ingen inbyggd grafik i de cpuer han tittar på, nog därför han tittar på PCIe-kort

Äsch, får ta på mig dumstruten då, tänkte i min enfald att AMD skulle ha grafikdel i sina nya CPUer

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade gått för ett RX 550 om du vill köpa nytt eller ett begagnat RX 570 eller liknande.

Nvidia har blivit mycket bättre under Linux så det ska inte vara något problem längre. Så det går ju att kika in GT 1030 för väldigt låg energiförbrukning eller t ex ett begagnat 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

AMD är väl lite med Open Source-vänliga än Nvidia och lite mer hardcore-linuxanvändare brukar ju ogilla Nvidia pga detta.

Detta sagt så tycker jag att de billiga korten som t.ex. GT 1030 faktiskt har fungerat utmärkt för mig och för de lite mer pragmatiska vänner jag har. Att de finns utan fläkt är ju trevligt. Dock är det ju ett enklare kort än de Radon-kort som nämns här. Tror inte det är rätt kort om du ska ha två högupplösta skärmar.

Ja utan fläkt är ju trevligt. Dock så är ju priset mer tilltalande på Radeon 550 kortet. Men bra att veta att du inte haft problem detta kort. Har själv haft dåliga erfarenheter av Nvidia och Linux, och deras proprietära drivrutin. Med det var antagligen över 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag hade gått för ett RX 550 om du vill köpa nytt eller ett begagnat RX 570 eller liknande.

Nvidia har blivit mycket bättre under Linux så det ska inte vara något problem längre. Så det går ju att kika in GT 1030 för väldigt låg energiförbrukning eller t ex ett begagnat 1060.

Tackar för info. Använder man den proprietära eller open-source drivrutinen nu för tiden, för att det ska fungera bra under Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av digijinx:

Ja utan fläkt är ju trevligt. Dock så är ju priset mer tilltalande på Radeon 550 kortet. Men bra att veta att du inte haft problem detta kort. Har själv haft dåliga erfarenheter av Nvidia och Linux, och deras proprietära drivrutin. Med det var antagligen över 10 år sedan.

550-kortet som länkades ovan verkar ta all ström från PCI-bussen vilket är trevligt. Det 570-kort jag har kräver en extra kabel från PSUn för lite extra ström vilket ju är lite bökigare.

Om jag vore du skulle jag ta 550-kortet, det skiljer inte många 100-lappar från de billiga Nvidia-korten du kollat på och du får ett modernare kort med mer minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digijinx:

Tackar för info. Använder man den proprietära eller open-source drivrutinen nu för tiden, för att det ska fungera bra under Linux?

Har man inget problem med tanken på att allt inte är open source på sin dator hade jag valt proprietära. Den ger minst krångel och bäst prestanda och det verkar de flesta vara överens över. Jag hade inga problem med mitt GTX 1070 iaf när jag testade Ubuntu.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte vad det är du ska göra när du kallar det arbetsstation men en del program kan ju köra beräkningar på grafikkorten som är mycket snabbare än cpuerna på en del typer av uppgifter och då kan det vara vettigt att tänka igenom valet av gpu mer noggrant för det kan spara mycket tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ett alternativ är att ta hem en Ryzen 5 pro 4650g från Tyskland för ca 2600 inkl frakt då får du integrerad grafik.
Finns en tidigare tråd om det.
#18663608

Permalänk
Medlem

Av anledningar mrqaffe nämner, så skulle jag valt typ ett Nvidia RTX 2060-2080, billigast prestanda idag, och med duglig kapacitet inom CUDA, RT och Tensor.

Är budgeten större skulle ett Nvidia Quadro också vara intressant, men RTX där blir kostsamt. Quadro P1000-P5000 mer intressant.

När det gäller stabilitet och proprietärt:

Det är oftast bara de senast släppta korten som kan ge problem ett tag, dvs tills Nvidia åtgärdat barnsjukdomar i sin proprietära drivrutin.

De har LÄNGE haft STORT intresse i att deras teknologier ska fungera RIKTIGT stabilt på Linux... naturligtvis pga hur mycket utveckling, forskning m.m. sker på Linux-system.

Sedan har ju AMD professionella Workstation-kort också, kan verkligen vara meningsfulla i Linux-system, åtminstone framöver.
Nvidia-exklusiva teknologier som CUDA kan redan idag "typ" emuleras ("bryggas", tror via Vulkan... annars finns ju OpenCL och andra framväxande öppna lösningar). 👍

Ping @digijinx

Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad det är du ska göra när du kallar det arbetsstation men en del program kan ju köra beräkningar på grafikkorten som är mycket snabbare än cpuerna på en del typer av uppgifter och då kan det vara vettigt att tänka igenom valet av gpu mer noggrant för det kan spara mycket tid.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad det är du ska göra när du kallar det arbetsstation men en del program kan ju köra beräkningar på grafikkorten som är mycket snabbare än cpuerna på en del typer av uppgifter och då kan det vara vettigt att tänka igenom valet av gpu mer noggrant för det kan spara mycket tid.

Skrivet av m1k3_dd:

Av anledningar mrqaffe nämner, så skulle jag valt typ ett Nvidia RTX 2060-2080, billigast prestanda idag, och med duglig kapacitet inom CUDA, RT och Tensor.

För mig verkar det troligare att om digijinx sysslade med sådant som nyttjar dessa häffans kort på sin maskin så hade han redan varit inläst eller möjligen ställt frågan om det i så fall.

För en typisk programmerare som sitter med kodeditor, kanske databaser eller lokala webbservrar, så är häftiga grafikkort inget man behöver. 99% av utvecklarna på mitt jobb behöver stor skärmyta, skönt tangentbord och lite lagom med pulver i processor, lagring och nätverk. Samt tystnad och koffein. Inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad det är du ska göra när du kallar det arbetsstation men en del program kan ju köra beräkningar på grafikkorten som är mycket snabbare än cpuerna på en del typer av uppgifter och då kan det vara vettigt att tänka igenom valet av gpu mer noggrant för det kan spara mycket tid.

I mitt fall är det mest programutveckling och viss virtualisering. Programutveckling är inte inte direkt beräkningsintensivt, och virtualisering kräver snarare minne och CPU. Tänker att jag gör bättre i att prioritera mer minne och bättre CPU än att lägga 3k+ på ett grafikkort. Är dock öppen för att bli tillrättavisad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av digijinx:

I mitt fall är det mest programutveckling och viss virtualisering. Programutveckling är inte inte direkt beräkningsintensivt, och virtualisering kräver snarare minne och CPU. Tänker att jag gör bättre i att prioritera mer minne och bättre CPU än att lägga 3k+ på ett grafikkort. Är dock öppen för att bli tillrättavisad

Du gör nog mest sånt som lastar en cpu och ram kan man aldrig få för mycket av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digijinx:

I mitt fall är det mest programutveckling och viss virtualisering. Programutveckling är inte inte direkt beräkningsintensivt, och virtualisering kräver snarare minne och CPU. Tänker att jag gör bättre i att prioritera mer minne och bättre CPU än att lägga 3k+ på ett grafikkort. Är dock öppen för att bli tillrättavisad

Då är vi flera här som tycker att du tänker 100% rätt! 🙂👍

Mycket RAM (och snabbt om budgeten tillåter), + att plattformen ska stödja CPU med bra arkitektur för virtualisering...
Antal fysiska kärnor behöver nog inte vara fler än 6-12, men ditt behov kan ju vara relativt gigantiskt förstås... 🤓💪

Stavning
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Då är vi flera här som tycker att du tänker 100% rätt! 🙂👍

Mycket RAM (och snabbt om budgeten tillåter), + att plattformen ska stödja CPU med bra arkitektur för virtualisering...
Antal fysiska kärnor behöver nog inte vara fler än 6-12, men ditt behov kan ju vara relativt gigantiskt förstås... 🤓💪

Bra! Det återstår att se om KVM fungerar lika bra med Ryzen som med Intel. Har varit lite problem tidigare Med Ryzen och KVM vad jag förstår, men nu för tiden finns det förvånansvärt lite information om det tycker jag. Hoppas att det beror på att allt fungerar som det ska helt enkelt.

Tackar alla för svar. Det lutar åt ett Radeon 550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digijinx:

Bra! Det återstår att se om KVM fungerar lika bra med Ryzen som med Intel. Har varit lite problem tidigare Med Ryzen och KVM vad jag förstår, men nu för tiden finns det förvånansvärt lite information om det tycker jag. Hoppas att det beror på att allt fungerar som det ska helt enkelt.

Tackar alla för svar. Det lutar åt ett Radeon 550.

Du behöver läsa på samt kanske ställa en fråga på http://reddit.com/r/vfio som behandlar ämnet på djupet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Du behöver läsa på samt kanske ställa en fråga på http://reddit.com/r/vfio som behandlar ämnet på djupet.

Ja det verkar så. Har även börjat utforska om jag skulle komma billigare och bättre undan med en Intel processor, typ i5-10400/500, med ett moderkort med integrerad grafik

Permalänk
Medlem

Hoppas min fråga i denna tråd är relevant då jag också är på jakt efter ett så billigt grafikkort som möjligt till en gammal dator som bara ska stå och spela spotify. Det billigaste grafikkortet jag kunde hitta på sidor som inet och webhallen låg på 450-500kr medan jag hitta ett kort på amazon för endast 150kr. Jag är dock lite osäker om detta kort kommer fungera och skulle vilja ha bara en snabb check om det är en dum idé eller inte.

https://www.amazon.se/VGA-grafikkort-station%C3%A4ra-Multi-Di...

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wiloh:

Hoppas min fråga i denna tråd är relevant då jag också är på jakt efter ett så billigt grafikkort som möjligt till en gammal dator som bara ska stå och spela spotify. Det billigaste grafikkortet jag kunde hitta på sidor som inet och webhallen låg på 450-500kr medan jag hitta ett kort på amazon för endast 150kr. Jag är dock lite osäker om detta kort kommer fungera och skulle vilja ha bara en snabb check om det är en dum idé eller inte.

https://www.amazon.se/VGA-grafikkort-station%C3%A4ra-Multi-Di...

Har du pci eller pci-x kortplatser i datorn så bör det funka (jag är skeptisk) men varför inte leta nått begagnat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digijinx:

Ja det verkar så. Har även börjat utforska om jag skulle komma billigare och bättre undan med en Intel processor, typ i5-10400/500, med ett moderkort med integrerad grafik

Du kanske redan har koll på det, men bara för att vara på den säkra sidan så är det inte moderkort som har integrerad grafik nu för tiden utan det sitter i processorerna. De flesta av Intels processorer har det, men alla modeller som slutar på F (t.ex. 10400F) har det inte. För AMD är det lite tvärtom, de flesta av deras processorer har inte integrerad grafik utan endast de med G-suffix.

Sen måste förstås moderkortet också ha bildutgångar för att man ska kunna använda processorns grafik, ganska självklart men något man kan missa att kolla upp när man väljer moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Hoppas min fråga i denna tråd är relevant då jag också är på jakt efter ett så billigt grafikkort som möjligt till en gammal dator som bara ska stå och spela spotify. Det billigaste grafikkortet jag kunde hitta på sidor som inet och webhallen låg på 450-500kr medan jag hitta ett kort på amazon för endast 150kr. Jag är dock lite osäker om detta kort kommer fungera och skulle vilja ha bara en snabb check om det är en dum idé eller inte.

https://www.amazon.se/VGA-grafikkort-station%C3%A4ra-Multi-Di...

Det verkar vara ett ATI Rage XL, ett kort från 1998. Det kan nog bli svårt att hitta drivrutiner till något OS som samtidigt är tillräckligt modernt för att köra Spotify. Leta efter något begagnat grafikkort istället, t.ex. här på Sweclockers marknad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perost:

Det verkar vara ett ATI Rage XL, ett kort från 1998. Det kan nog bli svårt att hitta drivrutiner till något OS som samtidigt är tillräckligt modernt för att köra Spotify. Leta efter något begagnat grafikkort istället, t.ex. här på Sweclockers marknad.

Drivrutiner är troligen inte det stora problemet utan att det är PCI, PCI-X interface mot datorn och VGA mot monitorn.
Det är alltså varken AGP eller PCI-E, kortet har antagligen utmärkta drivrutiner för de os som kan passa för den hårdvara det handlar om för att få rätt interface på moderkortet, dvs 98, Me, 2000 eller XP. efter det så saknas nog både kortplatsen och drivrutinerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar vara ett ATI Rage XL, ett kort från 1998. Det kan nog bli svårt att hitta drivrutiner till något OS som samtidigt är tillräckligt modernt för att köra Spotify. Leta efter något begagnat grafikkort istället, t.ex. här på Sweclockers marknad.

Tack för svar, just sådan detalj jag inte tänkt på och var osäker på!
fanns inga bra kort på marknaden just nu men ska hålla utkik!
Annars tror jag kanske att jag kan sno ett gammalt GTX 650Ti från morsans gamla burk

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.