Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3000 fortsätter bortom första kvartalet 2021"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3000 fortsätter bortom första kvartalet 2021"

Företagets finanschef berättar att brist på komponenter i tillverkningsled innebär svag tillgång ytterligare några månader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte är på jakt efter något just nu för tillfället.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vilken överraskning! ...Eller kanske inte...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Detta börjar bli löjligt.

Vilka är det som får alla kort som tillverkas? Hörde något löst om att allt gick till miners av kryptovaluta men det vet man ju aldrig.

Permalänk
Inaktiv

Tur jag klarar mig ett tag till.
Fick tag i ett asus Dual evo 2070 Super för 3690kr Fyndvara som placeholder.

Permalänk
Avstängd

Hade det inte varit bättre att skjuta på hela lanseringen tills de egentligen hade något att lansera. Det hade givit mer pluspoäng och kred till företaget en hur de har skött detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Detta är den ironiska situation som jag tror kan bli ett möjligt scenario:

Tillgången kommer vara ifatt lagom till corona vaccinet börjat verka i samhället vilket i sin tur kan leda till att många konsumenter inte har lika stor anledning att uppgradera då många kanske väljer att umgås med familj och vänner istället för att spela dator innan hösten. Vilket i sin tur skulle leda till att varken nvidia och amd får sålt särskilt mycket innan dess. Detta skulle därför kunna leda till lägre pris på grafikkort runt våren-sommaren.

Vi får se om jag har rätt 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Känns som Nvidia tänkte vi släpper några kort och se vad AMD har att komma med, och sen upptäckte att dom har blivit bättre så vi måste slänga ut våran Super/TI modell och AMD tänker vi vänta in och se vad Nvidia kommer släppa så att vi med kan göra ändring.

Det är så jag känner, för har svårt att tro att AMD skulle ha svårt att tillverka fler kort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tur att jag inte är på jakt efter något just nu för tillfället.

That makes one of us

Permalänk
Medlem

Min 3080 på Inet gled in på 2021-02-01

Permalänk
Medlem

Fy tusan vad glad jag är att jag inte tänkt uppgradera förrän DDR5 kommer till AMD.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är den ironiska situation som jag tror kan bli ett möjligt scenario:

Tillgången kommer vara ifatt lagom till corona vaccinet börjat verka i samhället vilket i sin tur kan leda till att många konsumenter inte har lika stor anledning att uppgradera då många kanske väljer att umgås med familj och vänner istället för att spela dator innan hösten. Vilket i sin tur skulle leda till att varken nvidia och amd får sålt särskilt mycket innan dess. Detta skulle därför kunna leda till lägre pris på grafikkort runt våren-sommaren.

Vi får se om jag har rätt 😊

Jag har haft samma tankar också; nu medan efterfrågan är hög finns ingen tillgång, och tillgången kommer inte bli hög förrän efterfrågan sänks markant då vaccinet har börjat rulla ut....

Jag ville köpa ett 3000-kort till CP2077 men den får rulla på 2070S helt enkelt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Pinsamt är det ända man behöver säga.

Mitt TUF som jag beställde i september har fortfarande inte kommit och skall tydligen inte komma förens tidigaste januari 2021 men troligen februari.
Nästan så att man skall returnera det när det kommit bara för att jävlas med leverantören. De må inte ansvara för vilka mängder kort de får in i lager men de kan ansvara för vilka komponenter de säljer och stänga försäljningen av bristvaror.
Att de skyller på leveranser håller inte som ansvarsfrihet.

Permalänk
Medlem

Känner mig lyckligt lottad att jag fick min 3080 ca 2 månader efter beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fy tusan vad glad jag är att jag inte tänkt uppgradera förrän DDR5 kommer till AMD.

Jag kanske är pessimistisk...men vad tror du kommer vara annorlunda då? Det kommer släppas GPUs samtidigt, moderkorten kommer det vara brist på, DDR5 minnen kommer säljas slut på 3 sekunder.
Får nog räkna med att detta är det nya normala.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Triton242:

Pinsamt är det ända man behöver säga.

Mitt TUF som jag beställde i september har fortfarande inte kommit och skall tydligen inte komma förens tidigaste januari 2021 men troligen februari.
Nästan så att man skall returnera det när det kommit bara för att jävlas med leverantören. De må inte ansvara för vilka mängder kort de får in i lager men de kan ansvara för vilka komponenter de säljer och stänga försäljningen av bristvaror.
Att de skyller på leveranser håller inte som ansvarsfrihet.

Fast... det låter ju helt tappat. Varför skulle dem stänga bokningen av varor som det är brist på? Det är väl bättre att hålla det öppet så att folk som är villiga att vänta kan ställa sig i kö samtidigt som de som inte vill det helt enkelt låter bli? Så länge man kommunicerar tydligt att det är en bristvara och (ungefärliga) väntetider är det väl rimligt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag gissar miners verkar begränsa tillgången till privatkonsumenter, annars hade vi troligen sett mycket bättre tillgång efter så här lång tid.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

irriterad på mig själv att jag inte var hetare på gröten och bokade 3080 direkt det släpptes typ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast... det låter ju helt tappat. Varför skulle dem stänga bokningen av varor som det är brist på? Det är väl bättre att hålla det öppet så att folk som är villiga att vänta kan ställa sig i kö samtidigt som de som inte vill det helt enkelt låter bli? Så länge man kommunicerar tydligt att det är en bristvara och (ungefärliga) väntetider är det väl rimligt.

Testa att köpa ett PS5 nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hade det inte varit bättre att skjuta på hela lanseringen tills de egentligen hade något att lansera. Det hade givit mer pluspoäng och kred till företaget en hur de har skött detta.

Funkar inte riktigt så. Alla tillverkningsled kan inte ligga med ett enormt lager utan tillverkar på beställning. Om T.ex AMD beställer 500000 delar till GPUs inför en lansering tillverkar ju underleverantörerna detta kontinuerligt. De kan ju inte köra järnet med övertider i 3 veckor för att sedan stå still och vänta på lanseringen.
Skall då samma tillverkare även producera buffert för Apple, Xbox, PS5, AMD GPU och CPU då blir det enorma summor som ligger på lager.
Att efterfrågan är enorm troligtvis på grund av corona, i kombination med scalpers skapat totalkaos gör ju situationen helt absurd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Gött att det är CPU som är min huvudsakliga flaskhals så jag kan uppgradera den först utan att vänta....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kommer protestköpa ett 6800XT!!!!!

/s

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kanske är pessimistisk...men vad tror du kommer vara annorlunda då? Det kommer släppas GPUs samtidigt, moderkorten kommer det vara brist på, DDR5 minnen kommer säljas slut på 3 sekunder.
Får nog räkna med att detta är det nya normala.

Jag är optimist, jag siar hopp om framtiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dom flesta verkar ju lida av komponentbristen, så det blir lite löjligt att klandra Nvidia för detta. Men visst är det tråkigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jahapp, nytt kort till sommaren då kanske...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas på 4000-serien!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Att efterfrågan är enorm troligtvis på grund av corona, i kombination med scalpers skapat totalkaos gör ju situationen helt absurd.

Hade inte varit lönt att scalpa om tillgången varit stor, så jag tror att scalpers föddes ur situationen. Precis som begränsat antal biljetter till en arena och många fler som vill ha tillgång till den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte 3080 Asus tuf med en 5600x. Lår inte bli någon dator på ett bra tag

Cyberpunk med 6700k o 1070 får de bli Tur jag kör 1080p fortfarande medans ja väntar på 32” 270hz 1440p skärmen

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte känner något större behov av att uppgradera. Hype bokade ett 3080 Strix OC vid releasen men avbokade det snabbt då det visade sig att det inte kommer att finnas några kort att tillgå i år. Kanske blir ett nästa generation istället eller kommer det också att bli en papperslansering, vem vet...

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Kommer protestköpa ett 6800XT!!!!!

/s

När då? haha

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd