Användare köper strålningsburar till Wifi-routrar – klagar på prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Har slutat bli förvånad.
Finns ju folk som vandaliserar mobilmaster för att de tror att 5G-näten sprider Covid-19...

Tror nog att du har missat poängen "de" försöker framföra.
Det är inte att masterna i sig sprider Covid-19.
Utan att masternas strålning bidrar till att immunförsvaret försvagas, och att folk därför blir sjuka.

Permalänk
Medlem

Det man ska minnas med dessa nyheter är att (förutsatt att det inte bara är trollrecentioner) alla inte kan det man som teknikintresserad tänker sig är uppenbart.

På samma sätt kan man själv sakna insikt i sammanhang som andra ser som självklara.

Glöm inte att ingen kan allt, men kräv bevisbörda på de förklaringar du får, ingen vet som sagt allt och utan bevis så vet du inte om det som sågs är underbyggt eller bullshit 😀

Permalänk
Medlem

Annars så fungerar det lika bra med Shungite stenar, dom funkar mot 5G strålning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Får man inte cancer i huvudet av alla wifi signaler?

nej

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Har slutat bli förvånad.
Finns ju folk som vandaliserar mobilmaster för att de tror att 5G-näten sprider Covid-19...

När jag läser sådant så känns det fake att det faktiskt var så.
Mycket av dagens information handlar ju om att få oliktänkande att verka vara idioter för att få med sig de som inte är så insatta, på sin sida i frågan om något.

Men som sagt. Att folk hitar på reviews på amazon är inget nytt och de som tror att alla dessa reviews är sanna är nog de som är korkade.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Med tanke på all wifi strålning som finns överallt omkring oss i dagens samhälle så skulle hela världen ha eldat upp hela hjärnan redan om det nu var skadligt.
Testa gör en sökning på kringliggande nätverk runt omkring dig plus då alla saker du själv har i hemmet som hela tiden strålar. Är man elallergiker eller på annat sätt överkänslig för detta så är mitt råd att flytta ut på landet en bit.
Själv har jag tre nätverk i närheten men då bor jag i ett villaområde med tomter på mellan 600-1000 m2 så blir inte så många hus i närheten heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Det står ju att den inte ska blocka signalen till wifi? Är ju inte så konstigt att vanliga svenssons går på det? xD

Inte riktigt, det står att buren inte påverkar signalstyrkan din router ger ifrån sig, vilket stämmer. Att buren sedan påverkar strålningen är en helt annan sak. De ljuger faktiskt inte, de är lite kreativa med hur de beskriver funktionen på ett sätt som är väldigt missvisande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Sökte i pubmed efter studier på wi-fi. Finns som pekar på olika effekter, vissa menar att sperman försämras. Men att det behövs mer och bättre utförda studier innom området.

Jag tror inte att wi-fi strålning är farligt i det stora hela, men som det mesta i livet ska man inte få i sig för mycket av det goda.

Pubmed:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

Search "wi-fi":
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=wi+fi

Wi-Fi and health: review of current status of research.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24162060/

Adverse Effects of Wi-Fi Radiation on Male Reproductive System: A Systematic Review:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31353326/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vissa saknar helt enkelt förmågan att tänka alt. insikten nog att inse att man kanske borde ta och läsa på lite.

Det hjälper ju inte heller att dessa personer får sin världssyn bekräftad av charlataner som Anders Sydborg (som övertalade en skola att inhandla liknande varor som han sålde) som enbart lever på folks rädsla.

Kort svar.. Ja.

Längre svar... Absolut... till en gräns.

1. Få oss att skratta.

2. Får oss att inse att folks källkritik och förmåga att tänka är under medel

3. Lära oss av andras dumheter.

Håller inte med att de lurar folk. De levererar ju vad de lovat...

Att sedan folk inte riktigt vet vad de köper är ju egentligen inte Amazons fel i detta fallet.

Försökte med källan till en klar majoritet av spridningen av detta strunt själv. Alltså Anders Sydborg.

Försökte först påpeka att hans kunskap om hur radiovågor fungerar och specifikt trådlösa anslutningar som 5G och Wifi var bristfällig. Han skrattade bara mig i ansiktet och kallade mig opåläst. Han hänvisade då till sina egen "forskning" som bestod av att han gick in i en lägenhet hos någon med en radiomast på taket och visade att han allt hade rätt. Problemet? Utrustningen han hade var felaktig och visade inte alls vad han påstod. Han använde även fel termer och beskrev rent nonsens. När jag påpekade detta blev jag avstängd.

Hade även en diskussion med en lärare i fysik och teknologi som påstod att ju fler laptops som skolan hade ju mer strålning utgavs. Detta hänvisade hon först till strålskyddsstiftelsen (ni vet.. de där tomtarna som slänger upp affischer om hur 5G skapar cancer och sprider Corona) för att sedan mena att strålskyddsmyndigheten gått ut och sagt att skolor ska inte få finnas inom 500 meter från en 5G källa.. vilket visade vara en feltolkning av deras varningar och dessutom sa emot hennes egna påstående eftersom de hänvisade till bristande bevis för några allvarliga skador på kort sikt.

Kort och gott. Nej det går inte att diskutera med dessa personer. De har helt enkelt intalat sig att 5G är skadligt (förut var det 3G och sedan 4G) och alla som ifrågasätter detta är troll, idioter, opålästa eller i vissa fall.. tom. en del av konspirationen.

Correlation does not imply causation. Att du börjat må illa behöver inte bero på trådlösa radiosignaler utan på andra faktorer. Radiosignaler som en trådlös router har använts i över 100 år och forskning kring radiovågor likaså. Inget.. och då säger jag INGET har kunnat bevisas ha negativa effekter på människans hälsa.

Att du inte köper den officiella förklaringen är i sig inte ett belägg förutom att du vägrar tro på folk som faktiskt arbetar inom fältet.. vissa med över 20 års erfarenhet av forskning om fenomenet.

Faktum är att din åsikt kan vara skadlig för dig mer än vad radiovågorna är. Om du har problem med huvudvärk så borde du uppsöka en läkare... inte skylla det på en accesspoint.

Nej det är det inte. Om vi inte cherrypickar diverse kvacksalvare dvs. Sedan är det inte bevisat att det på kort sikt är skadligt i huvud taget.

Med tanke på att skolor köper in dessa från en charlatan som springer på stan och säljer dessa *Host* Anders Sydborg *Host* så skulle jag säga... inte många sett till populationen.

Något verkar man i alla fall.

Akta dig för solen.

Korrekt. Solens strålning (UV) är ju radiovågor och dessa i sin tur är bevisat att de kan ha cancerframkallande effekter på människan (hudcancer bla). Chernobyls radioaktivitet är även det tekniskt sett radiovågor. Skillnaden är att man inte kunnat finna bevis (förutom placebo då) att icke joniserad strålning har negativa hälsoeffekter på kort sikt hos levande organismer.

Exakt. Vatten, i nog stora mängder, är skadligt för människan (man bokstavligen drunknar). Och precis som med radiovågor så finns det egentligen väldigt lite belägg för att det skulle vara skadligt för människan i den mån som den förbrukas idag. Och behövs det verkligen? Jag menar.. vi vet nog mycket om radiovågor för att kunna dra ganska kompetenta slutsatser om dess verkan utefter denna kunskap.

Men tydligen vet Karens på facebook allt mer om det än de forskare som utbildats och jobbat inom fältet.. för de läste de på facebook eller såg det i ett youtubeklipp.

Det spelar ingen roll HUR MYCKET folk sprider den skröna att okunskap beror på psykisk ohälsa. Det gör inte det mer sant för det.
Tro mig.. jag har stött på enorma mängder av dessa personer som inte visar några som helst tecken på psykisk ohälsa. De bara är för opålästa eller lättlurade för att sålla bort "5G är skadligt" tramset. Och det kommer inte bli en bättring förrän folk börjar inse att detta är inte psykisk ohälsa utan något dessa personer har full kontroll över.

Dold text

"Does WiFi Affect the Brain?"
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013935118...
https://www.news-medical.net/health/Does-WiFi-Affect-the-Brai...

Permalänk
Avstängd

Okej. Detta hade ju ett högt nyhetsvärde.

Bryr mig inte så mycket om wifi själv men brukar stänga av det på natten i och med att min router är bredvid sängen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Musikälskare

Trodde det var ett aprilskämt först

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är man elallergiker eller på annat sätt överkänslig för detta så är mitt råd att flytta ut på landet en bit.

Kognitiv beteendeterapi har jag hört kan fungera annars.

Framgångsrik behandling av elöverkänslighet med KBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Släng dem i lådan, Ikea har också strålningsskydd men kallar dem brödlåda, de kostar dessutom inte ens hälften så mycket som den andra lådan från Amazon.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/ordning-broedlada-rostfritt-stal__0711086_PE727971_S5.JPG?f=g
https://www.ikea.com/se/sv/p/ordning-broedlada-rostfritt-stal...

Den är ju till för att kapsla in sitt brödband.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvillen:

Hur menar du att de scammar folk?
Menar du med burarna så det ju precis inte vad de gör, de fungerar ju?

Mvh

Tycker den ändå är lite vilseledande även om de säger att den skulle täcka wifi-anslutning till lite eller ingenting. Nu är jag dålig på formulering men borde ha stått mycket till ingenting hade varit bättre beskrivning.

Permalänk
Avstängd

Är man paranoid och tror på konspirationsteorierna om "strålning" och har enheter där man inte kan helt säkert kan stänga av WiFi så kan ju detta vara en passande produkt. Jag säger inte att det är smart, men kanske smartare än att exempelvis borra i sin nya TV som folk faktiskt gör.

Skrivet av Maaxan:

Samma människor som bär hat av aluminiumfolie till vardags.

Alla vet väl att aluminiumfolie inte funkar, ska man stänga ute hjärnkontrollvågorna så krävs stanniol.

Permalänk
Medlem

Någon gång på 60-talet var jag på studiebesök på långvågssändaren i Motala. Där kunde man tala om radiostrålning. Vad man än tog i så slog det gnistor och man kunde i ljudet från gnistorna höra vad dom sa på radion. Ingen hade hört talas om strålningsskador från radiovågor på den tiden. Och skulle någon fått sådana skador så borde det vara de som jobbade på radiosändaren. Har för mej att sändaren låg nära stan så folk i Motala borde också ha märkt något. Var det inte när mikrovågsungnarna blev populära det började väsnas om strålningsskador? Sedan var det ju mobiltelefonerna som gav folk bekymmer. Men mobiltelefonerna verkar det som de flesta kan leva med. Sedan har vi ju elöverkänsliga personer. Men vid blindtest har ingen kunnat märka om de är i närheten av el eller inte. Det verkar som att om inte folk har några bekymmer så ser dom till att skaffa sig något.

Permalänk

Känns som smart marknadsföring: Anställda på företaget som tillverkar buren skriver recensionerna själva för att visa på hur bra den fungerar. Samt såklart få alla att skriva om det... Så tänk ett varv till nästa ggn, kan folk verkligen vara så dumma eller är det ett smart PR-trick

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scorpion85:

Till er som inte tror att strålning från en router har negativa effekter såsom huvudvärk osv, jag hoppas att ni drabbas av samma vånda som jag själv när jag tvingades sitta 40 cm från en access point pga att jag var ny på jobbet och inte ville göra väsen av mig med att flytta den (vilket jag ändå sen gjorde efter ett tag och på så sätt åtminstone kunde göra det drägligt för mig). Extrem migrän från just det hållet som pekar mot routern och kom inte till mig och säg att jag e foliehatt.

Det finns alldeles för många i Sverige som enbart köper den officiella förklaringen och går aldrig mot strömmen, därav många samhällsproblem som man inte får prata om i detta forumet. "Vadå om jag har en 2,4-26ghz sändare 50cm från mig där jag befinner mig många timmar, vi är inte biologiska varelser vi är gjorda av granit".

Epiteten jag hade använt för att beskriva er är inte tillräckliga så jag avstår.

Verkar som om du har el-allergi, såg det i en dokumentär för några år sedan, men det är ytters ovanligt, du borde kanske see om det finns ett test för att see om det är det som orsakar problem för just dig, men sen finns det många som sprider okunskap och rent ut sagt lögner för att dem inte vill eller orkar kolla upp fakta runt vad det nu är, eller så är det en mytoman som säger bs hela tiden, finns ju den sortens person också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Någon gång på 60-talet var jag på studiebesök på långvågssändaren i Motala. Där kunde man tala om radiostrålning. Vad man än tog i så slog det gnistor och man kunde i ljudet från gnistorna höra vad dom sa på radion. Ingen hade hört talas om strålningsskador från radiovågor på den tiden. Och skulle någon fått sådana skador så borde det vara de som jobbade på radiosändaren. Har för mej att sändaren låg nära stan så folk i Motala borde också ha märkt något. Var det inte när mikrovågsungnarna blev populära det började väsnas om strålningsskador? Sedan var det ju mobiltelefonerna som gav folk bekymmer. Men mobiltelefonerna verkar det som de flesta kan leva med. Sedan har vi ju elöverkänsliga personer. Men vid blindtest har ingen kunnat märka om de är i närheten av el eller inte. Det verkar som att om inte folk har några bekymmer så ser dom till att skaffa sig något.

Jo, man bör vara försiktig och inte underskatta folks problem för många har ju problem på riktigt. Men lösningen är förstås inte att flytta ut i skogen och/eller linda in sig i folie utan att prata med en psykolog och lösa problemet i huvudet där det faktiskt ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Amazon-kunder som köpt strålningsreducerande burar till sina Wifi-routrar lämnar kritiska recensioner över undermålig nätverksprestanda.

Läs hela artikeln här

påminner om dessa galningar som köper RFID secure card wallets och sedan klagar på att de måste ta ut sina kort ut den när de ska blippa dem i kassan ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandsomeT:

Okej. Detta hade ju ett högt nyhetsvärde.

Ja det var ju väldigt underhållande. Även bra att poängtera hur korkade människor är.

Ser inte problemet. Ingen tvingar dig att klicka på artikeln.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Varför inte sälja buren med ett parallellerbjudande med en 5ggr så stark router,.., för fortsatt bra wifi täckning. Dubbla cash - snabba cash. Amazon.

Permalänk
Medlem

Tycker du det är jobbigt att behöva torka sig efter varje dusch, eller bara trött på att du blir våt varje gång?
Ogillar du att behöva komma i kontakt med schampokemikalier i duschen?
Köp vår patenterade duschaccessoar NoWetAllowed! Minskar hur våt du blir i duschen med 95% och garanterar också minskning av eventuella negativa effekter av schampo!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chassifläkt:

Varför inte sälja buren med ett parallellerbjudande med en 5ggr så stark router,.., för fortsatt bra wifi täckning. Dubbla cash - snabba cash. Amazon.

Ge det lite tid så snappar algoritmerna nog upp detta.
Kunder som köpte den här köpte också...

Permalänk
Föredetting

Säljarens svar på diverse kundfrågor på Amazon:

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

The force is strong within you!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Tycker den ändå är lite vilseledande även om de säger att den skulle täcka wifi-anslutning till lite eller ingenting. Nu är jag dålig på formulering men borde ha stått mycket till ingenting hade varit bättre beskrivning.

Yes, som jag svarade på en innan:

"Yes!
Läste bara artikeln med tillhörande bilder, gick aldrig in och kollade på produkten

Fel av mig!

Dock så går väl inte Amazon igenom och granskar alla prylar som säljs via deras portal? Menar mer att det alltid slinker igenom något skräp?

Mvh"
Trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem

Gott skratt förlänger livet på många :)!

Tack för lite humor så här i dystra tider!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backlulund:

Den är ju till för att kapsla in sitt brödband.

Jag tror också den funkar för en "breadboard computer"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det spelar ingen roll HUR MYCKET folk sprider den skröna att okunskap beror på psykisk ohälsa. Det gör inte det mer sant för det.
Tro mig.. jag har stött på enorma mängder av dessa personer som inte visar några som helst tecken på psykisk ohälsa. De bara är för opålästa eller lättlurade för att sålla bort "5G är skadligt" tramset. Och det kommer inte bli en bättring förrän folk börjar inse att detta är inte psykisk ohälsa utan något dessa personer har full kontroll över.

"Det spelar ingen roll HUR MYCKET folk sprider den skröna att okunskap beror på psykisk ohälsa."
Inget jag har påstått heller. Okunskap och psykisk ohälsa är två olika saker. Man kan lida av det ena, det andra, båda samtidigt eller - om man har tur - inget av dem.

"[...]personer som inte visar några som helst tecken på psykisk ohälsa."
Om man hade kunnat se det utifrån så skulle nog läkare inte ha några somhelst problem att diagnosera patienten eller hänvisa till rätt form av vård. Men nu är det ju så att psykisk ohälsa oftast inte syns på grund av att den är just psykisk och inte fysisk.

Skrivet av Pettson88:

Nu börjar det gå ordentligt offtopic, men hur föreslår du att man når sådana som inte vill bli hjälpta? Det finns ytterst få metoder att tvinga någon till vård i dagens Sverige. (LPT exempelvis är inget som tillämpas till höger och vänster direkt.) Anser du inte själv att du är sjuk så är det svårt för någon annan att få dig att bara "gå i terapi".

Har hållit på med krishantering en del, och det är många man möter som hela ens väsen skriker åt en att man måste hjälpa på något sätt, av en rad olika anledningar - men det finns alldeles för ofta alldeles för lite medel att faktiskt hjälpa dem. En individs rättigheter och friheter värnas otroligt starkt i Sverige, och baksidan med det är man är väldigt fri att vara sjuk (till exempel så som tillämpat i det här fallet - alltså att man av någon anledning upplever falska saker som sanna) och se sig själv som frisk. (Ja, med ett fåtal undantag, men det är i praktiken ett fåtal.) Man är också tämligen fri att sprida konspirationsteorier och falsarier. Än så länge i alla fall, även om en del sociala medier och kommunikationstjänstleverantörer börjat slå tillbaka mot sådant på senare år.

Jag förstår din poäng, men jag förstår också frustrationen som uppstår när någon som uppenbarligen håller fast vid falska övertygelser kan sprida dem förhållandevis fritt och likvärdigt sådant som faktiskt är mer empiriskt bevisat - psykisk ohälsa bör heller inte, i mina ögon, innebära ett slags frikort att sprida falsarier eller användas som ursäkt för detta. Det blir nästan bara en björntjänst för alla som på något sätt lider av psykisk ohälsa eller funktionsnedsättningar/-variationer, då det kan bli svårare att ta dessa på allvar om det normaliseras att det som sägs inte är underbyggt.

"[...]hur föreslår du att man når sådana som inte vill bli hjälpta?"
Inget jag är tillräckligt påläst för att konkret besvara tyvärr. Jag kan bara spekulera.
Rent spontant så kan jag väl tycka att man borde försöka hjälpa människan till någon form av självinsikt så att vederbörande själv kan söka sig till rätt vård utan tvång.

Det är lite som med alkoholism. En alkoholist som inte tycker sig ha problem kommer heller inte att försöka göra något åt det. Man kan inte göra så mycket. Man kan inte tvångsbehandla människan. Det man kan göra är väl typ nån form av intervention men det ger inte heller några garantier på förändring.

"[...]psykisk ohälsa bör heller inte, i mina ögon, innebära ett slags frikort att sprida falsarier eller användas som ursäkt för detta."
Håller med dig helt och hållet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB