Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3000 fortsätter bortom första kvartalet 2021"

Permalänk
Medlem

ett få tal som kanske ville ha kortet fick inte tag i dom till vettigt pris pga dessa scalpers , tycker det är rigtigt lågt 30 % av korten gick säkert pga av det, hoppas dom inte få korten sålda så sitter dom där med dom, tycker inte man skall köpa ett beg kort i nyskick till överpris för någon skall tjäna pengar på det pga av bristvara, då får det vara tills dom finns i lager så brottom har jag inte

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Jahapp, nytt kort till sommaren då kanske...

de går få tag i men då får man se det som ett heltidsjobb

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Brist lagom till release av ny arkitektur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kommer protestköpa ett 6800XT!!!!!

/s

Som om att det skulle vara lättare att få tag på...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fy tusan vad glad jag är att jag inte tänkt uppgradera förrän DDR5 kommer till AMD.

Köp det som är bäst för tillfället inom din budget, känns dumt att låsa in sig till ett specifikt företag

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Bara att vänta in 3080TI då.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är i behov av ett grafikkort till ett nytt bygge men jag är inte så sugen på att köpa en äldre generation för nästan lika mycket. Får väl hoppas på nån att hitta nått begagnat eller nån deal på ett 2000-seriekort

Tycker fortfarande det är helt sjukt att det ska vara sån brist på en elektronikprodukt 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Köp det som är bäst för tillfället inom din budget, känns dumt att låsa in sig till ett specifikt företag

Klart det inte är nån bra strategi, fas jag tycker inte att jag gör direkt. Är mer att AMD just nu verkar ha fått ett jäkla flow i sina kommande lineups och Intel har av vad det verkar fram tills nu blivit lite tagna på sängen. Nu verkar dom kanske dock börja vakna till liv och inse att dom för första gången på bra många år har en riktigt vass utmanare side-by-side. Jag har ex haft både röda och gröna laget på respektive GPU & CPU sidan genom årens lopp, AMD Athlon X2 4200 (tror jag), nån Intel E5300 eller nåt, och nu senast ett X99 system, gamla 2500K systemet körde ex med ett HD5850.
Så att låsa in sig är inte direkt vad jag gör
Har mest hört talas om AMD's kommande plattformar som ska komma med DDR5, därav är det den plattormen/na som jag är mest förväntansfull över.

Sen så är det ju klart att Intel kommer anamma DDR5 framöver, säger ju sig självt. Fast av vad jag hört så ska AMD ta den första steget, så vi får se åt vart det slutar. Just nu ligger siktet aningen riktat åt det röda laget, fast än så länge är det ju på tok för tidigt att ens börja sia om eventuella prestandasiffror. Förhoppningsvis kommer det dyka upp lite att gå på nån gång under nästa år

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu kommer folk fortfarande vänta på sina kort när nästa generation knackar på dörren

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Så den faktiska lanseringen bör listas som 21Q2?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Funkar inte riktigt så. Alla tillverkningsled kan inte ligga med ett enormt lager utan tillverkar på beställning. Om T.ex AMD beställer 500000 delar till GPUs inför en lansering tillverkar ju underleverantörerna detta kontinuerligt. De kan ju inte köra järnet med övertider i 3 veckor för att sedan stå still och vänta på lanseringen.
Skall då samma tillverkare även producera buffert för Apple, Xbox, PS5, AMD GPU och CPU då blir det enorma summor som ligger på lager.
Att efterfrågan är enorm troligtvis på grund av corona, i kombination med scalpers skapat totalkaos gör ju situationen helt absurd.

Givetvis så hänger allt ihop i en kedja där den helt enkelt inte är bättre än den svagaste länken. Jag jobbar själv som säljare av produkter med egen tillverkning även om jag inte har något alls med den att göra då det sköts i Tyskland men förstår precis hur du menar. Här bokar säker bolagen upp sig på tillverkningstid långt i förväg och då gäller det att ha specen färdig och alla produkter på lager när tillverkning ska påbörjas.

Jag var på besök hos en större tillverkare av lastmaskiner och när jag kommer dit så stod det ca 40 maskiner på fabriksplanen som såg färdiga ut för leverans så blev nyfiken och frågade, de väntade på en tuta som var försenad.
Då pratar vi maskiner modell större som bara stod för att en futtig tuta för säkerligen en i förhållandevis liten summa saknas. Klart det blir dyrt för företagen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

tråkig nyhet men är bara att lida igenom tills allt börjar flyta på igen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

3060TI var inte lika svår att få tag på. Fanns kort kvar morgonen efter faktiskt om man var villig att titta på mindre välkända märken som Zotac, Gainward och PNY.
(För vettiga priser alltså=under 5.500). Konstigt egentligen att folk klagar på 3070 och 3060 TI, för de pengarna du betalar nu får man vad som var top of the line i Augusti för 3.000-7.000kr billigare.

Permalänk
Medlem

När blir det straff eller konsekvenser för tillverkare när dom väldigt tydligt inte kan leverera tillräckligt? Vidrigt hur svagbegåvade människor skyller på så kallade "scalpers" när det är tillverkaren som bär ansvaret att ha tillräckligt med inventory vid lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Som om att det skulle vara lättare att få tag på...

Han var sarkastisk, jag näsfnissade iaf lite när jag läste hens text.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt att det är en medveten strategi , man kan tillverka och sälja en produkt i lite långsammare takt över produktens hela livscykel i stället för att sälja allt när det är nytt och sedan ingenting.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig, har ju redan fått mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

När blir det straff eller konsekvenser för tillverkare när dom väldigt tydligt inte kan leverera tillräckligt? Vidrigt hur svagbegåvade människor skyller på så kallade "scalpers" när det är tillverkaren som bär ansvaret att ha tillräckligt med inventory vid lanseringen.

Men alltså vad är det här 😂 straff!? För vad? De får sälja hur mycket eller lite de vill.

Oftast när demand är högre än supply höjer man priset. Det ser vi på t.ex ram-minnen som går upp och ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är inte omöjligt att det är en medveten strategi , man kan tillverka och sälja en produkt i lite långsammare takt över produktens hela livscykel i stället för att sälja allt när det är nytt och sedan ingenting.

Förutsatt att de ej lagt ner tillverkning av RTX 20 serien.

Permalänk
Medlem

Förutom 3080 har jag sett alla i lager. Mitt 3070 hade 50+ i lager när jag köpte flera dagar efter release. De försvinner dock. Men inte på någon sekund längre utan på någon dag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av g146:

När blir det straff eller konsekvenser för tillverkare när dom väldigt tydligt inte kan leverera tillräckligt? Vidrigt hur svagbegåvade människor skyller på så kallade "scalpers" när det är tillverkaren som bär ansvaret att ha tillräckligt med inventory vid lanseringen.

Datorkomponenter är inget livsnödvändigt. Du kommer nog få uppgradera datorn någon gång ska du se.

Permalänk
Medlem

Beställde 3080 AMP HOLO förra torsdagen, i onsdags fick jag grön bock, så nu väntar jag bara på att överbelastade Webhallen ska skicka.

Det är ju inte direkt att det står helt still. Det kommer ju in massvis med kort varje vecka. Men det finns ju typ 20+ modeller och tillverkare prioriterar vissa olika. Asus TUF som har absolut längst kö kommer ju ta en evighet att beta igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Brist lagom till release av ny arkitektur?

Lär sannolikt släppas en lätt upphottad Ampere innan Hopper (om det nu blir nästa som det ryktats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Han var sarkastisk, jag näsfnissade iaf lite när jag läste hens text.

Månadens ord: näsfnissa.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Urhf! Verkar ju finnas många 3060 ti och många fler på ingång.

Jag var så pepp på 3080 och 6800 XT först men har tappat sugen av all hysteri.
Sen är också priserna hysteriska, vilket är ett skäl att vänta.

En del spel går lite segt med Vega 64 idag på 1440p men andra helt ok.

Funderar lite på om jag också ska nöja mig med ett billigare kort, mitt fractal chassie gillar inte varma grafikkort heller.
Men det är fortfarande över 5000kr för mellanklasskort vilket svider, då GPU är den del i datorn som tappar värde snabbast.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nån som vill köpa ett 3080 om en månad? ska bara spela klart Cyberpunk sen är jag öppensinnad för ev. budgivning

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur många grafikchip av varje modell som tillverkas varje vecka. Finns det någon information att hitta om detta?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Det stör mig att NVIDIA inte ens har bemödat sig med att försöka hitta ett marknadspris för dessa kort utan istället skapat en situation där de i princip lottar ut en mängd kort till kraftigt underpris vilken i sin tur skapar en andrahandsmarknad med scalpers där tillgången stryps och där priset således blir mycket högre än vad de annars skulle kunna vara.

Och jag som konsument kan antingen köpa ett kort i andrahand, med sämre köpvillkor och till ett högre pris än om man gjorde rätt från början, eller gå runt och bara känna mig besviken över att jag inte vann i lotterier och fick möjlighet att köpa ett kort från en leverantör eftersom jag kommer få betala samma summa om några månader som jag potentiellt sett hade kunnat fått betala redan idag. Om de istället hade kört med marknadspris så hade jag för varje månad som jag var villig att vänta sparat in pengar. Den belöningen får jag inte nu.

Permalänk
Lego Master

Vid det här laget ligger jag kvar på min ombeställda RTX 3080 bara av ren envishet. Ingen aning om köplats eller förväntat datum.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Och det finns gött om 3090 kort, om ni har stålarna. Jag köpte ett 3090 kort bara för att jag har 3D modelering som hobby (och tidigare jobb), så för mig är dom extra 14 GB ram guld. Men har även märkt av att flera spel på ultra i 4K gillar att ha mera än 10 GB ram. Även gött när man har t.eks 2-3 monitors (2 x 4K t.eks) samtidig och ha det videominne till att använda samtidig med flera skärmer.

Såg även ett Asus TUF OC 3090 kort såld på blocket för 15.000 SEK (det gick snabbt), men nåt tyder på att det finns massor av 3090 kort, och att vissa scalpers nu börjar att sälja med förlust eftersom butikerna numera får mera och flera 3090 kort på lager.

stavkoll - är norsk i grunden