Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag är helt övertygad, utan att ha någon form av statistik eller fakta att det inte är speciellt många kunder som väljer mellan RS4, M3 eller en tesla modell 3.

Om man kollar på Teslaforumen (speciellt i andra länder som USA) är det ganska vanligt faktiskt, många som kommer från just BMW M3 och köper en Model 3 istället. I Sverige är det inte speciellt många som köper en BMW M3/Audi RS4 till att börja med så då är det ju helt klart inte många som väljer mellan dem och en Model 3.

Men beroende på exakt vad man vill ha ut av sin bil är de som sagt jämförbara på många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och du förstår inte att alla har egna preferenser och följer inte dina. Din 3 år gamla bil är ju en lyx och "statussymbol" jämfört med en skrotbilen som är billigare. Så varför skall gränsen gå precis där du vill och inte vara individuell?

Har jag påstått det? Det var du som opponerade dig mot mitt påstående att Tesla är en statussymbol och att Teslas status väger in ganska tungt i dess popularitet, samt att man inte kan motivera ett köp av Tesla med att det är en ekonomiskt fördelaktig affär. Då får man ta till säljknep och/eller göra ett väldigt snävt urval i sin kalkyl.

Menar du att Tesla inte är en statussymbol och att det inte alls inverkat på märkets popularitet? I så fall får vi helt enkelt enas om att vi lär förbli oeniga på den punkten.

Skrivet av pv2b:

Kan fylla på lite om bränslekostnaden:

Vi kan ta en Volvo XC40 D4 AWD som exempel (första bästa jag kom på / hittade). På BytBil hittar jag att denna enligt fabrik drar 0,51 liter diesel/mil, och kostar 383 900 kr i inköp. Enligt första bästa källa så hamnar värdeminskningen på cirka 43% över 3 år, d.v.s. på cirka 165 000 kr.

4000 mil, vid en bränsleförbrukning på (generöst räknade) 0,51 liter per mil, är totalt 2040 liter bränsle.

Första bästa dagspris för Diesel som jag hittade just nu var på 14,43 kr/liter. Priset kan gå upp eller ner under dessa tre år, men vi låtsas som att det är konstant. På tre år blir bränslekostnaden alltså cirka 30 000 kr.

Så klart så kommer dessa siffror variera en del upp och ner beroende på vilken bilmodell det gäller, men det här är de proportioner det handlar om.

Ja, det är lite av min poäng. Många stirrar sig blinda på att elen är "gratis" men glömmer bort att besparingen du gör på bränsle utgör en mycket liten andel av totalkostnaden du betalar för att köpa en ny elbil och köra den i 3 år.

El är dessutom inte gratis, såvida du inte uteslutande laddar hos arbetsgivaren och undviker att ta upp det som en skattepliktig förmån i deklarationen.

Skrivet av pv2b:

En grej du inte tar med dock är den låga värdeminskningen på t.ex. Tesla.

Enligt Motorbranschen så var 2019 värdeminskningen på en Telsa cirka 20% på 4000 mil, medan en typisk förbränningsbil istället har minskat i värde cirka 40%. Vid samma pris är alltså kostnaden i värdeminskning halverad. (Sedan kostar ju en Tesla mer också, vilket gör att värdeminskningen hamnar i närheten av den för en förbränningsbil.)

Problemet är att värdeminskning är väldigt spekulativt. Att jämföra ett inköp av en förbränningsbil och en elbil rent ekonomiskt betyder att man måste spekulera på framtida värdeminskning, och beroende på vilka siffror och hur man gissar att begagnatmarknaden kommer se ut tre år framåt man använder kan man få radikalt olika siffror.

Om man har åsikten att bilar med förbränningsmotor är på väg ut och att de kommer vara mindre eftertraktade på begagnatmarknaden jämfört med elbilar så tror man att värdeminskningen kommer att öka för bilar med förbränningsmotor. Och tror man att det höga andrahandsvärdet på elbilar kommer att korrigera sig själv allt eftersom fler begagnade elbilar kommer ut på marknaden, och priset på nya elbilar går ner, så kommer den värdeminskningen att öka. Alternativt en kombination av båda (vilket jag själv tror på, men jag vet inte hur mycket av varje...)

Sedan sitter jag inte på någon jättebra data på värdeminskning, poängen är att det absolut måste tas med i en ekonomisk diskussion om det är lönsamt att köpa en dyrare elbil, inte bara titta på bränslekostnader, skatt, service, etc.

Helt enig.

Permalänk
Avstängd

Tesla hade ju en stor kostnadsfördel tidigare när de hade gratis snabbladdning, i vissa specifika fall förstås. Jag minns en artikel där en familj hade köpt en Model S över en vanlig typ V70 för att den skulle bli billigare för dem. Men farsan i den familjen hade ju gjort kalkylen och jag tror inte den riktigt höll. Det gick ut på att de skulle åka på bilsemestrar alla semestrar i sju år eller så, och då bara ladda på super chargers, jämfört med att typ flyga till Thailand varje år.

Men som nämnt tidigare är ju värdeminskningen en väldigt stor del av ett bilköp om man inte köper en rätt gammal bil. Andrahandsvärdet för elbilar generellt och Tesla i synnerhet har hittills varit väldigt bra (för förstaköparen), men man vet ju inte om det kommer att fortsätta vara så. Å andra sidan så har jag svårt att se att fossilbilar någon gång inom överskådlig tid kommer att ha ett bättre andrahandsvärde än elbilarna. Men ett snabbt tekniksprång på något eller några områden som är viktiga för elbilar, batterier exempelvis (och mest sannolikt), kan ju innebära att värdet på dagens elbilar går ner mycket snabbare förstås. Sen kan ju politikerna ställa till det med sina skatter och bidrag också förstås.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Tesla hade ju en stor kostnadsfördel tidigare när de hade gratis snabbladdning, i vissa specifika fall förstås. Jag minns en artikel där en familj hade köpt en Model S över en vanlig typ V70 för att den skulle bli billigare för dem. Men farsan i den familjen hade ju gjort kalkylen och jag tror inte den riktigt höll. Det gick ut på att de skulle åka på bilsemestrar alla semestrar i sju år eller så, och då bara ladda på super chargers, jämfört med att typ flyga till Thailand varje år.

Nä, jag håller nog med om att kalkylen verkar udda. Isåfall så ju är en cykel ännu mycket billigare i drift. Man kan ha cykelsemester varje år i 7 år också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har jag påstått det? Det var du som opponerade dig mot mitt påstående att Tesla är en statussymbol och att Teslas status väger in ganska tungt i dess popularitet, samt att man inte kan motivera ett köp av Tesla med att det är en ekonomiskt fördelaktig affär. Då får man ta till säljknep och/eller göra ett väldigt snävt urval i sin kalkyl.

Nej jag tycker inte det är en statussymbol, lika lite som jag tycker en vanlig Volvo/Audi/BMW/VW är en statussymbol. Ja du tycker det är snävt urval men för en stor del av människorna är det inte ett snävt urval att vilja ha en ny bil i det segmentet, det är vad de skall köpa/leasa oavsett. Därför blir det väldigt skevt att säga att "nej den är inte billigare eftersom att äga denna begagnade bilen ännu billigare" eftersom du då inte jämför 2 alternativ som var tänkbara från början.

Min poäng är helt enkelt att du alltid kan gå ner till något billigare och säga att det är mer ekonomiskt så det dyrare valet kan inte motiveras av ekonomiska skäl. Men då bortser man ju från att vi alla har individuella krav som behöver vara uppfyllda för att vi skall kunna välja den bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Nä, jag håller nog med om att kalkylen verkar udda. Isåfall så ju är en cykel ännu mycket billigare i drift. Man kan ha cykelsemester varje år i 7 år också!

Jo. Jag kommer inte ihåg vart jag läste denna artikel men jag kommer ihåg hipsterfarsan på bilden och hans lite nervösa och skyldiga min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Sen tillkommer service, av någon anledning så är en del dyrare än för deras fosilditon, Typ Kia e-niro ett ex, sämre på allt jämfört med teslan och t o m dyrare i inköp och månadskostnad, så det blir inte så dyrt med tesla som många tror. Tesla behöver du inte serva för att garantin ska gälla som någon nämnde ovan.

Är det inte så att en service av bromsarna kan behövas då och då. En stor del av bilens inbromsning sker med motorerna men om du behöver panikbromsa så finns där också vanliga skivbromsar som då dessutom inte används direkt ofta pga att motorbromsen räcker i 95% av fallen.

Jag hoppas också att alla Teslaägare byter plats på däcken var 1000 mil enligt rekommendationen.

Däckrotation, balansering och hjulinställning
Tesla rekommenderar att man växlar plats på däcken varje 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, vilket som än kommer först. Aggressiv körning kan leda till att däcken slits snabbare och behöver service oftare. Obalanserade eller felinställda hjul påverkar hanteringen, däckens livslängd och styrningskomponenter. Se däcktillverkares ägarhandböcker och garantiinformation för ytterligare information.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag hoppas också att alla Teslaägare byter plats på däcken var 1000 mil enligt rekommendationen.

Däckrotation, balansering och hjulinställning
Tesla rekommenderar att man växlar plats på däcken varje 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, vilket som än kommer först. Aggressiv körning kan leda till att däcken slits snabbare och behöver service oftare. Obalanserade eller felinställda hjul påverkar hanteringen, däckens livslängd och styrningskomponenter. Se däcktillverkares ägarhandböcker och garantiinformation för ytterligare information.

Angående byta plats på däcken, det där gör man ju i samband med ordinarie däckskifte mellan sommar- och vinterdäck?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Angående byta plats på däcken, det där gör man ju i samband med ordinarie däckskifte mellan sommar- och vinterdäck?

Sant, men många kör mer än 1000 mil per år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men många kör mer än 1000 mil per år.

Du säsongsskiftar ju 2 ggr per år, så det måste vara att man kör minst 1000 mil på sommarn alternativt på vintern för att det ska vara aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte så att en service av bromsarna kan behövas då och då. En stor del av bilens inbromsning sker med motorerna men om du behöver panikbromsa så finns där också vanliga skivbromsar som då dessutom inte används direkt ofta pga att motorbromsen räcker i 95% av fallen.

Jag hoppas också att alla Teslaägare byter plats på däcken var 1000 mil enligt rekommendationen.

Däckrotation, balansering och hjulinställning
Tesla rekommenderar att man växlar plats på däcken varje 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, vilket som än kommer först. Aggressiv körning kan leda till att däcken slits snabbare och behöver service oftare. Obalanserade eller felinställda hjul påverkar hanteringen, däckens livslängd och styrningskomponenter. Se däcktillverkares ägarhandböcker och garantiinformation för ytterligare information.

Det är lite det som är "fördel" med elbil man behöver inte pilla med dem heller iom regen. Men å andra sidan kan det bli motsatt effekt dvs de "rostar" igen så de inte fungerar. Därför man behöver motionera dem lite. Nu på vinter så kör jag med low regen så jag måste bromsa mer. Men de ska hålla iaf 15k mil enligt Tesla (kan minnas fel). Men min poäng var att du behöver inte serva för att garantin ska gälla, medans ex Kias e-niro kräver årlig service som kostade runt 4k/gång. Min sambo kollade på e-niro först innan vi insåg att tesla SR+ blir bokstavligen 800 kr billigare dels för de höjde priset med 40k och det är 1,5-2% högre ränta på lånet. Men man kan du behöva serva för att behålla optimal funktion etc.

Däckrotation gör man ju alltid oavsett bil och det sköter däckfirman om man har däckhotell (LAT)

Kan ha blivit fel med citeringen nu men...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag är helt övertygad, utan att ha någon form av statistik eller fakta att det inte är speciellt många kunder som väljer mellan RS4, M3 eller en tesla modell 3.

Nä, alla väljer Model 3.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ny Elektrisk Bmw i3 2019 modell. Har kört diesel bilar sista 10åren och kör ca 2-3000mil i året. Jag kommer aldrig att köpa varken bensin eller diesel igen. Inte pga av miljöfrågan, men för att elbilen är så enormt mycket billigare att äga och köra. Bmwn har service efter 24månader oavsett hur mycket man kör. Min första service blir på ca 5000mil Och servicen kostar bara ca 2000kr. Man slipper byta remmar, olja, filter och andra service delar som inte finns på en el bil.
Bilen förbrukar i snitt 1.63kw/mil och med en strömkostnad på 80öre/kw så blir det väldigt billiga resor. I tillägg så laddar jag gratis på jobb vilket gör att jag inte behöver ladda privat mer än när jag kör längre turer. Jag har aldrig själv haft några problem med att hitta lediga laddstolpar längs vägen heller hittils. I tillägg så kan jag förvärma/ kyla bilen med ac genom en app vilket är helt underbart när bilen är varm/kall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

1. Du kan ju inte jämföra verkningsgrad rakt av sådär, du får ju då räkna in verkningsgraden på elproduktionen. Laddar du din tesla med en diesel-generator har du ju först 40% verkningsgrad i förbränningsmotorn, av det har du sen 95-98% verkningsgrad i generatorn, och sen har du liknande siffror i batteri-laddaren, och sen energiförlust i batteriet och som sista led verkningsgraden i elmotorn. Att rakt av jämföra verkningsgraden i elmotorn utan hänsyn till elproduktion, laddning och batteriförluster blir väldigt missvisande. Om man räknar på svensk elproduktion så kommer våran el främst från vattenkraft (som har väldigt hög verkningsgrad) och kärnkraft (som har extremt låg verkningsgrad).

I så fall ska vi väl räkna in energiförlusten på att ta up, raffinera och transportera oljan också? nu har jag inte siffror på detta men jag antar att det inte är försumbart.

dock är väl verkningsgrad överlag ett stort sidospår, vad som egentligen spelar någon roll är miljöpåverkan och där har elbilen bäst förutsättningar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

I så fall ska vi väl räkna in energiförlusten på att ta up, raffinera och transportera oljan också? nu har jag inte siffror på detta men jag antar att det inte är försumbart.

Jag läste någonstans att det gick åt ungefär 5 KWh energi per gallon bensin med upptagning från marken, raffinering, transport och så, men det är förstås inte så enkelt att räkna på sånt. Så en del men ändå mindre än jag trodde. Å andra sidan så är ju mycket av denna energin fossil, raffinaderier brukar ju producera sin egen el genom förbränning av restprodukter eller liknande, transporterna är fortfarande i princip 100% fossila både fraktbåtar och tankbilar, och oljeplattformar kär knappast förnybart heller.

https://www.linkedin.com/pulse/so-exactly-how-much-electricit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag läste någonstans att det gick åt ungefär 5 KWh energi per gallon bensin med upptagning från marken, raffinering, transport och så, men det är förstås inte så enkelt att räkna på sånt. Så en del men ändå mindre än jag trodde. Å andra sidan så är ju mycket av denna energin fossil, raffinaderier brukar ju producera sin egen el genom förbränning av restprodukter eller liknande, transporterna är fortfarande i princip 100% fossila både fraktbåtar och tankbilar, och oljeplattformar kär knappast förnybart heller.

https://www.linkedin.com/pulse/so-exactly-how-much-electricit...

Det skulle innebära att jag i princip kan köra min Model 3 bara på den energin den tidigare bilens bensin krävt för att framställas och transporteras. Det är rätt galet att tänka på faktiskt.

Permalänk
Medlem

Har beställt en liten "daily driver" så jag slipper köra Jeepen till vardags. Valet föll på en hybrid av den enkla anledningen av att de rena elbilarna, i mitt tycke, är antingen billigt sunk eller alldeles för dyra. Tesla, som diskuteras flitigt, är tex tekniskt jätteimponerande men långt efter när det gäller premiumkänsla. Knirrig plast, högt vägbuller och dålig passform på karossdelarna är inte acceptabelt i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Tesla, som diskuteras flitigt, är tex tekniskt jätteimponerande men långt efter när det gäller premiumkänsla. Knirrig plast, högt vägbuller och dålig passform på karossdelarna är inte acceptabelt i den prisklassen.

Visst är de inte riktigt lika bra som de riktigt bästa i premiumklassen men de är inte så dåliga som folk får det att låta som. Oftast känns det som folk inte gjort egna jämförelser utan bara baserar det på vad andra skrivit online (som kanske testat en 4 år gammal bil).

Min tidigare Audi från 2016 knarrade bra mer i inredningen än både min Model S och Model 3 gjort. Har jämfört Model 3 med Mercedes C-klass o liknande och där är de ungefär samma vad gäller vägljud, Model S är runt E-klassnivå. Vissa områden inom vägljud är den sämre på men vissa blir lite bättre osv. Att ta bort motor- och avgasljudet är ju en stor fördel, fan vad bensinbilar med lite kraft i brölar bara man nuddar gasen. Saknar inte att väcka halva kvarterat bara för att man skall köra iväg långsamt från porten till garaget.

Karossdelarna har dock på mina bilar haft sämre passform än de tyska bilarna jag haft tidigare (och kollat på), inget som sticker ut ifall man inte letar efter det men klart märkbart om man börjar jämföra.

Rent generellt säger jag att kvalitén kan ju självklart bli bättre men det är inte alls så dåligt som folk vill få det till. Andra bilar i den prisklassen är långt ifrån felfria kan jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det skulle innebära att jag i princip kan köra min Model 3 bara på den energin den tidigare bilens bensin krävt för att framställas och transporteras. Det är rätt galet att tänka på faktiskt.

Nja, inte riktigt. En gallon är ju rätt stor, ~3,8 liter. Det borde räcka en bensinbil 4-8 mil i alla fall och inte ens en Tesla kommer så långt på 5KWh. Sen är ju inte elen gratis i energiåtgång under tillverkningen heller, dock inte i närheten av bensinen förstås, så ska jämförelsen bli rättvis borde man ta med det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, inte riktigt. En gallon är ju rätt stor, ~3,8 liter. Det borde räcka en bensinbil 4-8 mil i alla fall och inte ens en Tesla kommer så långt på 5KWh. Sen är ju inte elen gratis i energiåtgång under tillverkningen heller, dock inte i närheten av bensinen förstås, så ska jämförelsen bli rättvis borde man ta med det också.

Min tidigare bil drog runt 1 liter milen på sommaren på långresa (lite mer än så i stadstrafik), så på 5 kWh är det rätt nära 3.3-3.8 mil. Tyckte bara det var intressant att 3an nästan kan köras på energin som krävs för att få bensinen till tanken i bilen jag hade innan, sen skall den ju brännas också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Min tidigare bil drog runt 1 liter milen på sommaren på långresa (lite mer än så i stadstrafik), så på 5 kWh är det rätt nära 3.3-3.8 mil. Tyckte bara det var intressant att 3an nästan kan köras på energin som krävs för att få bensinen till tanken i bilen jag hade innan, sen skall den ju brännas också.

Jo det är absolut intressant. Speciellt eftersom det är en siffra man ofta "glömmer bort" i jämförelsen samtidigt som elbilar förstås ska "stå för" alla former av utsläpp från batteritillverkning till polska kolkraftverk liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

I så fall ska vi väl räkna in energiförlusten på att ta up, raffinera och transportera oljan också? nu har jag inte siffror på detta men jag antar att det inte är försumbart.

dock är väl verkningsgrad överlag ett stort sidospår, vad som egentligen spelar någon roll är miljöpåverkan och där har elbilen bäst förutsättningar.

Visst kan man göra det, men blir ju samma på dieselgeneratorn du laddar med, eller uranbrytningen till kärnkraften, eller energiåtgången för att producera/transportera/installera/underhålla vindkraftverket/solpanelen etc etc.

Håller dock med dig om att verkningsgrad inte är speciellt intressant, kärnkraft har ju t'ex en av de absolut sämsta verkningsgraderna på under 1%, men då det finns så sjukt mycket energi i uranet så blir den där <1% ändå en jävla massa el på en väldigt liten klump uran

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Att ta bort motor- och avgasljudet är ju en stor fördel, fan vad bensinbilar med lite kraft i brölar bara man nuddar gasen. Saknar inte att väcka halva kvarterat bara för att man skall köra iväg långsamt från porten till garaget.

Många bensinbilar har ju t.o.m. högtalare installerade för att bilarna ska låta på ett visst "behagligt" sätt. Det är ju verkligen imponerande marketing, att vilja få motorljud att vara en önskad egenskap.