Permalänk
Medlem

Uppgraderingsråd

Hej,

Sitter på en väldigt gammal burk, se nedan, och har inte haft något problem alls men senaste dagarna har den blivit extremt seg, och ibland under spelanade(oftast bara steam spel) så slocknar båda skärmarna och säger att det ej finns signal och måste hålla power knappen för att starta om(antar att det har att göra med overheat, även om jag ser att gpun ligger på runt 87 när den dör). Nu har den blivit väldigt seg även när jag gör desktop saker(ladda en sida kan ta onödigt lång tid även med bra internet, vilket går fort på laptop/mobil).

Idealiskt skulle ju allt behöva uppgraderas såklart, vad är det minsta jag måste göra?(Vet om jag byter cpu behövs även MB och minnen exempelvis). Låda, PSU, 2 SSDer borde ju gå att ha kvar utan problem. Är student så vill inte lägga ner extrema pengar, men behöver även datorn för arbete då det är på distans så det är inte hållbart att den ibland blir extremt seg. Konstigt dock att detta har nyligen början hända.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den överhettar bara? Kanske är dags att rengöra damm, kolla alla fläktar funkar och byta kylpasta.

EDIT Kan ju också vara att du får slut på RAM, då blir det segt. 16GB är väll att rekommendera, ser inte hur mycket du har.
Om du har kylningen under kontroll borde du kunna överklocka CPUn med, lär ju kunna få ut +4,0GHz, det är en ganska sjyst boost med tanke på att det inte kostar något extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det är inte så att den överhettar bara? Kanske är dags att rengöra damm, kolla alla fläktar funkar och byta kylpasta.

EDIT Kan ju också vara att du får slut på RAM, då blir det segt. 16GB är väll att rekommendera, ser inte hur mycket du har.
Om du har kylningen under kontroll borde du kunna överklocka CPUn med, lär ju kunna få ut +4,0GHz, det är en ganska sjyst boost med tanke på att det inte kostar något extra.

Möjligtvis, CPU:n blir aldrig riktigt varm utan det är bara GPUn som blir varm ibland vilket gör att den segar ner. Sitter 16gb ram, dock då det är från 2013 så är det inte de snabbaste. Ramanvändning brukar aldrig överskrida 10-12gb. Försökte dammsuga lite någon veckan sen när jag satte in en ny SSD.

Funderar på att köpa typ ett 2060 samt ryzen 3 3100 uppgraderingspaket. Låter det dumt, finns det bättre pris/prestanda? Vill helst inte lägga allt för mycket.

Ska kolla på klockning, vet att jag klockade flera år sen men återgick sen, minns inte om det var av någon specifik anledning men tror ej det!

Edit: Ser dock att ryzen 3300x är rätt mycket bättre och inte mycket dyrare. Förhoppningsvis är Mobos inte extremt dyra heller

Permalänk
Medlem

Låter vettigt, i5 10400f brukar vara bra i prisklassen också. Kör du med ryzen kan du få monterings kit av noctua för den gamla kylaren.
https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit-order-form