Fläkt går på 100% hastighet hela tiden

Permalänk
Medlem

Fläkt går på 100% hastighet hela tiden

Jag har ett gtx 1060 som hade problem med missljud från den ena fläkten. Då alternativet verkade vara att köpa nya fläktar så klippte jag av sladden till den fläkten som hade missljud. Problemet ny är att den kvarvarande fläkten går på full speed hela tiden från det att datorn kommer in i Windows, dock inte under uppstart och i bios. Det går inte att styra fläktkurvan i MSI Afterburner heller, fläkten fortsätter gå i full hastighet vad jag än ställer in, detta också oavsett temperaturer och kortet går inte alls särskillt varmt eftersom jag har det på en testbänk och att fläkten ju snurrar som bara den.

Vad kan ha hänt? Och kan jag fixa detta på nåt sätt? Kan det antas lösas om jag köper nya fläktar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Utav det du skrivit så har följande hänt:
Du har klippt av 1 fläkt från en GPU som behöver 2 fläktar, det är exakt vad som hänt.

Nu när kortet vet att det bara finns 1 fläkt, kommer den att försöka överkompensera med den fläkten motsvarande 2 fläktar för att inte riskera överhettning.

OM problemet upstod i samband med att du klippte av en kabel så är det troligast därför, fixa kabeln eller ny fläkt så löser det nog sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumbleGamer:

Utav det du skrivit så har följande hänt:
Du har klippt av 1 fläkt från en GPU som behöver 2 fläktar, det är exakt vad som hänt.

Nu när kortet vet att det bara finns 1 fläkt, kommer den att försöka överkompensera med den fläkten motsvarande 2 fläktar för att inte riskera överhettning.

OM problemet upstod i samband med att du klippte av en kabel så är det troligast därför, fixa kabeln eller ny fläkt så löser det nog sig

Okej tack för svar, då beställer jag hem nya fläktar

Hade egentligen tänkt bara koppla ur fläkten med missljud men då den andra vara seriekopplad med denna så gick det inte. 200:- för nya fläktar är ju rätt överkomligt iaf

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej tack för svar, då beställer jag hem nya fläktar

Hade egentligen tänkt bara koppla ur fläkten med missljud men då den andra vara seriekopplad med denna så gick det inte. 200:- för nya fläktar är ju rätt överkomligt iaf

Du kan alternativt deshrouda o försöka slänga på 2 vanliga fläktar om du har några såna över

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumbleGamer:

Du kan alternativt deshrouda o försöka slänga på 2 vanliga fläktar om du har några såna över

Grejen är att de ska in i en burk jag ska sälja vidare, så i det här fallet tror jag att det nog ändå är bäst att bara ta smällen och köpa nya. Men tack för tipset. Hade ursprunlingen tänkt plocka en fläkt från ett Windforce 770, men i och med att fläkt nummer två på detta kort redan var ihopkopplat till den trasiga fläkten så gick det inte att bara plocka in en fläkt :/

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Testade att stoppa in kortet i en annan burk och fläkten går inte upp på högvarv förrän jag installerade drivrutiner till grafikkortet, är inte det lite märkligt?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.