Strömavbrott i Micron-fabrik i Taiwan kan påverka minnespriser

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Kan det inte vara så att detta sker lite då och då, men att det enbart uppmärksammas när priserna är lägre? Kanske går Micron bara ut med det i dessa lägen?

Sånt här sker ju hela tiden i företag som sysslar med tillverkning, kom ihåg i våras när det började brinna på en fabrik som gjorde toapapper när det redan var slutsålt i många butiker. Det blev uppmärksammat av media men dom brukade ju ha småbränder lite då och då men det blir ju aldrig uppmärksammat.

Det är nog snarare så att sambandet mellan utbud av minneskretsar och pris är mycket starkare för minneskretsar och annan elektronik än andra produkter och när priserna ändrar sig mer så blir det större uppmärksamhet när det sker en händelse som driver upp priset.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Hörde just att de hade stopp i avloppet hos vin & sprit så det blir dyrare glögg till jul.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Tycker att det förstör lite av underhållningen för oss här i tråden när redan artikeln drar skämten som vi hade tänkt göra...

Skrivet av Spektra:

Hela den här branschen påminner till stor del om OPEC, ett fåtal leverantörer som dominerar branschen.

Det är för att det är precis samma ekonomi. Det krävs stora investeringar för att producera en produkt i bulk där produkten i allt väsentligt är helt utbytbar mellan producenter.(1) Sådana produkter leder i princip alltid till karteller, för att tillverkarna vågar inte göra investeringar om de är osäkra på vilken vinstmarginal de kommer att ha.

Andra branscher med samma situation är mobiltelefoni - alltså inte telefonerna, utan operatörerna - och egentligen alla internetleverantörer. I civiliserade länder brukar vi reglera sådana branscher för att risken för missbruk är så uppenbar. Det är nog dags för samma sak på sådana här produkter.

(1)Ja, vi entusiaster vill kanske ha Samsung B-die eller vad det nu är, men vi är en minimal minoritet - nästan alla bryr sig inte för en sekund om det är Micron eller Samsung eller vem som helst som gör kretsarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

*Chefen till produktionsansvarige*

- "Du, det börjar bli lite väl låga marginaler på våra DRAM produkter, kan du dra ner på takten?"
- "Visst, vad ska jag dra för ursäkt den här gången? Översvämning? Brand? Vattenläckage?
- "Nja, jag tror vi körde på brand sist, kan du dra typ strömavbrott eller nåt sånt?"
- "Visst!"

Det är betydligt mer komplicerat än så
Instant Excuse Ball "DDR4 edition"

Permalänk
Medlem

True coincidence

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Fick detta som rekommenderat på YouTube direkt efter denna artikel:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Kan det inte vara så att detta sker lite då och då, men att det enbart uppmärksammas när priserna är lägre? Kanske går Micron bara ut med det i dessa lägen?

Ja det är precis så jag tänkt också. Olyckor händer ju faktiskt på riktigt då och då.
Ibland mer lägligt, ibland mindre. Och rapporteringen kring det hela är inte alltid konsistent.
Det du säger är i grunden ett högst förnuftigt förhållningssätt.

Men nu har det hänt väldigt lägligt ännu en gång. Är det tredje eller fjärde gången i rad priserna på dram går ner och nedgången stoppas av en större olycka nu?
I samband då med att minnesbranchen har åkt dit för kartellverksamhet flera gånger senaste åren så de verkar ganska skruppelfria.

Ähh. Jag vet inte. Utan belägg ska man vara försiktig med anklagelser ändå. Ditt spår är väldigt vettigt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du får ju jämföra priser i rätt led. Det här är mer att jämföra med en sjukdom som kräver avlivning hos 10% av grisarna.

Fast här är det mer som att en lastbil från en bonde som föder upp tio procent av världens grisar har kört i diket och grisarna rymt. Bonden har ju bra många fler grisar att leverera bara att det blir en liten försening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Hoppla vilken tur man köpte in sig på 32gb 3200mhz cl16 minnen nu på Black Friday då

Är det pga dig som jag måste vänta till ~16dec på minnena... :'(

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Meantek:

Ja, vi skyller på @Jacob, han påminde minnestillverkarna om att det började bli lite för billigt.

Skriver jag positivt om prisutveckling inträffar en pandemi, naturkatastrof eller så slås strömmen av på en fabrik. Skriver jag negativt om fantasipriser på grafikkort och konsumentfientligt beteende blir SweClockers medlemmar arga. Jag får helt enkelt sluta göra mitt jobb.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är det pga dig som jag måste vänta till ~16dec på minnena... :'(

JAPP

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Köpte 32 GB minne extra, när man har 24 GB på grafik kortet, känns det lite fånigt att spara 1000,- för att inte ha 64 GB ram
Dessutom kommer jag ihåg för 2 år sen, då kostade 32 GB ram 4200,- SEK.

Permalänk
Medlem

Hah! Visste att det var smart att uppgradera till 64GB när inet hade swecpriser på BF!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

IT tillverkarna kan lära sig från bönderna angående att dumpa priserna:
Dairy Farmers of Ontario has told farmers to get rid of raw milk to keep prices stable and prevent oversupply.

The industry group says demand has crashed as restaurants and other bulk buyers shutter due to Covid-19.

Some 500 farms have been asked to dump 5 million litres a week, according to a trade report.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jacob:

Skriver jag positivt om prisutveckling inträffar en pandemi, naturkatastrof eller så slås strömmen av på en fabrik. Skriver jag negativt om fantasipriser på grafikkort och konsumentfientligt beteende blir SweClockers medlemmar arga. Jag får helt enkelt sluta göra mitt jobb.

Du får testa att skriva positivt om fantasipriser och negativt om låga priser. Kanske uppstår minnesfabriker ur tomma intet med fulla tillhörande lager?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Lägligt när priserna sjunkit till humana nivåer ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Om de ville att detta inte skulle hända så skulle de kunna ha backup-ström. Men då detta verkar högst sannolikt vara något de vill ska hända då och då så är det klart att de inte har backupström.Vore kanske vettigare att bara ta ut högre marginaler från början då om de vill tjäna mer pengar kan man tycka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Meantek:

Du får testa att skriva positivt om fantasipriser och negativt om låga priser. Kanske uppstår minnesfabriker ur tomma intet med fulla tillhörande lager?

När jag då ändå är i farten kan jag skriva positivt om AMD:s och Nvidias skämt till lanseringar och lösa problemet med tillgänglighet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det här känns påtvingat, strömavbrott...

Klart som fan när man mättade marknaden och ingen kan köpa nya CPU:er.

Minnestillverkarna har alltid de bästa ursäkterna som tur är så är Micron ändå liten del av stora kakan.

Permalänk
Medlem

Om dom normalt jobbar 24 timmar per dygn, så får dom väl se till att kompensera detta genom jobba 25 timmar dagen därpå! Svårare än så behöver det inte vara.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Var det så illa att strömavbrottet skedde just den timmen de producerade just RAM-minnen? Lite så känns det, även om jag förstår att man förlorade mer än en timmes produktionstid.

Permalänk
Inaktiv

Maskinerna går väl dygnet runt. Om så 24h produktion skulle kasseras och det motsvarar 2.5 timmar av världsproduktionen så är det väl knappast något som påverkar prissättningen.

Inte ens olja skulle väl påverkas nämnbart om saudiarabien hade ett 24h stopp för att omkalibrera sina pumpar.

Klart hade fabriken brunnit ner så vore det väl en annan femma.

Permalänk
Medlem

Någon som vill satsa på ”stulet av rymdvarelser” som ursäkt nästa gång priserna blir för låga?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Vad skönt det måste vara när ett par timmars produktion går i stöpet så kan man höja vinsten med 15% direkt. Måste vara en liten vinstmaskin som får tillgång till den stora strömbrytaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bernd_P1:

😱 Hur kunde detta hända? /sarcasm

Någon kom åt den rackarns knappen..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon56869:

Maskinerna går väl dygnet runt. Om så 24h produktion skulle kasseras och det motsvarar 2.5 timmar av världsproduktionen så är det väl knappast något som påverkar prissättningen.

Inte ens olja skulle väl påverkas nämnbart om saudiarabien hade ett 24h stopp för att omkalibrera sina pumpar.

Klart hade fabriken brunnit ner så vore det väl en annan femma.

Fast tillverkningen av en krets är en process som kan ta uppemot tre månader, och det krävs konstant ström mer eller mindre under hela tiden. Det kan alltså vara flera månaders produktion som går åt skogen, inte några futtiga tusentals kretsar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte märkligt att när priserna är på väg ner så ska det hända något.

Hoppas på fler tillverkare så vi slipper detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror du tänker på någon annan sorts fabrik i andra länder.

Detta är högklassig produktion i Taiwan. Dem har nog högre lön än vad du har
Personalen ser mer ut så här än vad du tänker på.

https://hexus.net/media/uploaded/2017/7/ea9127d3-f3f6-4255-bcb5-b0a188a97f24.jpg

De har helt klart högklassig produktion i Taiwan, men lönenivåerna är inte i samma nivå som Sverige, jag skulle säga den ligger runt hälften av lönen i Sverige i genomsnitt, givetvis generaliseret så det finns avvikelser, expertkompetens ligger garanterat på samma nivåer precis som det gör i de flesta länder medans inte lika så kvalificerade yrken är någonstans 30-50% mot i Sverige.

Skrivet av cyklonen:

Det som förvånar mig är att man inte har reservaggregat för avbrottsfri elförsörjning när man nu har så extremt känslig produktion. En investering i några dieselaggregat vore en billig försäkring. Men det kanske finns juridiska eller utrymmesmässiga hinder?

Skrivet av Clint Eastwood:

Hade de också glömt kolla soppan i diesel / fotogen generatorena? Rackarns att det tog en timme tills de fick fart på det.

Skrivet av Ozzed:

Om de ville att detta inte skulle hända så skulle de kunna ha backup-ström. Men då detta verkar högst sannolikt vara något de vill ska hända då och då så är det klart att de inte har backupström.Vore kanske vettigare att bara ta ut högre marginaler från början då om de vill tjäna mer pengar kan man tycka.

Skrivet av Klarspråkarn:

Jag misstänker att det är massiva mängder el som behövs i deras produktion, så kanske inte dieselaggregat utan en liten kärnreaktor vore bättre?

Själva utrustningen för att tillverka kretsarna drar nog inte så mycket ström, men kylning, ventilation, luftrenare och allt som behövs runt dessa maskiner går det åt rejäla mängder till, en fabrik kanske använder 30-70MW så ungefär som en mellanstor stad i Sverige.
De har självklart system på plats för avbrottsfri el, UPS:er till tidskritiska system, diesel/gasturbiner till längre avbrott, stop i produktionen kostar enorma mängder pengar så de har nog miljardbelopp investerat i reservkraft.

Nu vet vi inte så mycket mer än att det var någon form av elavbrott som störde produktionen och att kortare stopp kan reservkraften hantera så gissar jag på att en eller flera centrala komponenter inne i fabriken slutat fungera, förmodligen blev inte allt strömlöst men tillräckligt många komponenter för att slå ut produktionen.

Återigen jämförelse med en mellanstor svensk stad, händer lite då och då att t.ex. ett ställverk slås ut och släcker en stadsdel, är det en stadsdel med bostadshus så påverkar det inte så mycket men är det den del där kontor, fabriker och andra arbetsplatser befinner sig så kanske en dags arbete för 10000 går om intet vilket givetvis skapar förluster i mångmiljonklassen.
Vissa drabbas hårdare än andra, att 100 st på ett kontor inte kan arbeta resten av dagen och förlorar 5 minuter auto-save i Excel är ju knappt en miljon, en tillverkningsindustri som behöver 3 dagar att sätta igång maskineriet igen tappar flera miljoner, när vi går till kretstillverkare som har enorma fabriker och kan tappa flera veckor i produktion så försvinner hundratals miljoner.

Det är självklart de har reservkraft, men hur mycket man än gör system redundanta så kan saker gå fel.

Skrivet av Allexz:

Hahahhahaha

Men om vi då kör efter vad som är rimligt så är det lättlöst.

De som tillverkar 10% av minnena har fått produktionsproblem med kassering av minne som resultat.

Alltså kan ju de tillverkare som står för de andra 90% utan problem hålla exakt samma prisnivåer då det i övrigt inte finns någon brist på minnen i världen. Det är ju upp till Micron att ta en ekonomisk smäll för deras problem.

1 timmes avbrott + kasseringar av de som tillverkar "endast" 10% så antar jag att bortfallet ligger någonstans mellan 0.2 - 1% av den globala tillverkingen. Alltså krävs inga prisjusteringar.

Right?

Menar, om ica basic skinkan tar slut nästa vecka så ökar ju inte riktigt priset på Willys motsvarighet.... ellerhur?

Skrivet av jocke92:

Var det så illa att strömavbrottet skedde just den timmen de producerade just RAM-minnen? Lite så känns det, även om jag förstår att man förlorade mer än en timmes produktionstid.

Skrivet av anon56869:

Maskinerna går väl dygnet runt. Om så 24h produktion skulle kasseras och det motsvarar 2.5 timmar av världsproduktionen så är det väl knappast något som påverkar prissättningen.

Inte ens olja skulle väl påverkas nämnbart om saudiarabien hade ett 24h stopp för att omkalibrera sina pumpar.

Klart hade fabriken brunnit ner så vore det väl en annan femma.

Kretstillverkning tar veckor från kisel-wafer till färdig krets, ett avbrott likt detta och veckor eller kanske t.o.m en månads tillverkning går om intet.
De förlorade inte en timmes produktionstid, de förlorade all produktion de jobbat med de senaste veckorna, wafers som precis kommit in i renrum för uppackning, wafers som ligger i transport genom fabriken, wafers som placerats i kemikalibad i flera omgångar, wafers i litografi, dopning, isolatorabsortion, tillskärning, testning, trådlödning, kapsling.

Så om större delen av fabriken förlorar ström så är veckor av produkter i det löpande bandet skada och kan i många fall inte räddas då även dammkorn i mikrometerstorlek förstör stora delar av kretsarna.

Så en timmes avbrott = veckor av förlorad produktion.

Skrivet av Jacob:

Skriver jag positivt om prisutveckling inträffar en pandemi, naturkatastrof eller så slås strömmen av på en fabrik. Skriver jag negativt om fantasipriser på grafikkort och konsumentfientligt beteende blir SweClockers medlemmar arga. Jag får helt enkelt sluta göra mitt jobb.

@Jacob som du förstår vid livsavgörande katastrofer och kriser till någon form av ledare för hopp om framtiden medans de samtidigt behöver en gemenskap för att ta sig genom krisen. Ett vanligt sätt att hantera kriser är att hitta något eller någon att rikta sin desperation och ilska mot för att finna gemenskap i gruppen. Nu eftersom Micron, SK-Hynix, Samsung och andra är utsocknes globala jättar vi inte kan ta oss an med högafflar och facklor så får vi leta upp en syndabock på närmare håll och den rollen föll på dig tack vare kopplingar i form av artiklar som vi kan direkt härleda till dig.

Inget personligt, vi måste helt enkelt grilla dig med ett Geforce GTX 590, koppla in nätagg från Ace of Sweden i onämnbara ställen och skära av dina lemmar med delar från ett Chieftech-chassi som offergåva till kisel-gudarna så vi kan förhindra plågor av höga DRAM-priser och långa leveranstider på senaste generationens grafikkort.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hjälpsam

Köpläge!
Ju mer du köper desto mer tjänar du!
Skynda fynda, innan priserna stiger!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |