Uppgradera för cad program, tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera för cad program, tänker jag rätt?

Tjena!
Nog dags för uppgradering. Gamla burken är en i7 920, uppskrämd till 3,8 Ghz, 18Gb ram.

Burken, som har Linux mint som os, används nästan uteslutande för bildredigering i Darktable och 3d ritning i Freecad. Inga problem med bildredigeringen sen jag uppgraderade till ett 1650 grafikkort ifjor, men 3d ritningarna kan bli jobbiga, framförallt när jag tex gör gängor och kugghjul i cad programmet. Vad jag förstår kan bara programmet använda en tråd i processorn och den går ibland upp till 100% ett tiotal sekunder och fryst program lika lång tid.

Tanken är nytt mb och cpu och minne. Grafikkort och nätdel Corsair vx-550 (hoppas på att den klarar det) planerar jag får följa med liksom ssd och hdd. Minne blir 32 eller 64Gb, kom gärna med förslag på bra minne som funkar till det jag ska ha.
Det jag sneglat på är antingen en i5 10600k alt i7 10700k, men så upptäckte jag nya Ryzen A5 5600x, och tror inte ngt av intel alternativen är aktuellt längre. Vill ha framtidssäkert med (förra byggdes 2009 och hängt med tills nu) så vill kunna överklocka senare och vill även ha pci exp 4.0.

Så är jag på rätt spår, förslag med om jag missat ngt väsentligt.

/Z

Permalänk
Medlem

Följer för intresse! Jag visste inte att CAD enbart använde en tråd, vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Följer för intresse! Jag visste inte att CAD enbart använde en tråd, vad beror det på?

Bra fråga, sett flera trådar där det diskuteras, bla på freecads forum, men verkar som med Windows så kan vissa funka. Men jag ser helt klart med mitt Linux mint att när den jobbar är det bara en tråd som springer iväg, dock finns där nog en del addons som nog funkar med flera. Och vad jag förstått är det fler cad program än freecad som det är så på.

/Z