Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Vänta nu, jag har inte riktigt förstått om du plockade ur processorn ur förpackningen eller om det var ur ett moderkort, jag har svårt att tro att @Komplett inte skulle ta emot en retur om det är så att processsorn var trasig vid leverans.

Om det är så att den redan var trasig när du plockade ur den ur förpackningen hade jag stått på mig och pratat med komplett igen.

Nä, hade det varit direkt ur förpackning så hade jag ju sett det då jag kollade över den. Var när jag tog ut den för att flytta till nya moderkortet som jag såg detta.

Hade absolut stått på mig om den var trasig vid ankomst

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Ser ut som du har en kortslutning mot pinnen till höger så jag skulle nog säkerställa att så inte är fallet innan jag testat att köra utan pinnen.

Nu provade jag att köra den igår utan att ha sett detta, så får nog ta ur den och kika när jag kommer hem igen sen.

Har märkt att PCIEx 1 på moderkortet inte vill samarbeta, medan PCIEx 2 fungerar felfritt. Kan detta vara relaterat till processorn, eller är det sannolikt andra orsaker?

Kopplar jag in grafikkortet i PCIEx 1 så stannar lyser vit VGA-led och blir ingen boot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Vad hade @komplett för anledning till att neka garantibyte? Bevisbördan ligger på dem de första 6 månaderna så måste de haft en väldigt bra anledning till att neka dig. Sa du något till dem som fick det att låta som du skulle ha kunnat orsakat skadan?

Helt rätt. Komplett måste visa på att du varit oaktsam. Är samtliga andra pinnar på CPU'n ok så skulle jag säga att de nära på omöjligt kan visa på det. Pinnar måste dessutom böjas rätt så rejält för att gå av, så att bara en pinne skulle brytas så mitt i är väldigt otroligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Är det gråa fläckarna på kanterna kylpasta?

Det stämmer bra.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett tillverkningsfel enligt mig, ser ju ut som om lödningen har släppt och ska självklart täckas av garanti.

Jag skulle inte försöka löda tillbaka pinnen eller prova att köra den i nuvarande skick, eftersom det ser ut att finnas en kortslutning till pinnen höger om.

Permalänk
Hedersmedlem

Den eventuella kortslutningen missade jag i mitt tidigare inlägg.
Den pinnen är P_GFX_TXN[5]. Hittar inte exakt vad den gör men det låter ju väldigt sannolikt att det handlar om en transmit (TX)-pinne för en PCIe x16-port iom att just den är trasig.

Jag skulle definitivt kontakta komplett igen. Se till att de kollar in bilden och att du pekar ut att pinnarna ser ut att vara kortslutna tillsammans. Det ser ju ut som lödtenn mellan dem, vilket ju omöjligt kan ske av något användarfel som att sätta den fel i socket eller liknande.

Edit: Det finns även exakt 16 såna par, RX och TX med P och N (positiv, negativ) såsom P_GFX_RXN[n] / P_GFX_TXN[n] /P_GFX_RXP[n] / P_GFX_RXP[n].
PCIe kör med differentiella par för signaler, dvs en positiv och negativ variant av samma signal, så detta matchar exakt med hur en x16-lane ser ut elektriskt. Jag skulle definitivt satsa pengar på att detta är PCIe-interfacet.
Det finns inte heller några andra pinnar på hela pinouten som skulle kunna vara PCIe.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Klart sjutton Komplett måste lösa det där, det måste blivit något missförstånd när du hade kontakt med dem. Man ser ju klart och tydligt från bilden att det omöjligen kan vara resultatet från att ha tappat den (jag har tappat en amd-processor...).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kontakta AMDs support annars som sagt. De har garantifrågor och kanske vet om att det fanns någon avvikelse vid tillverkning av processorn?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Som många andra redan sagt så känns det ju som ett tillverkningsfel, särskilt i och med att du vet att du inte klantat till dig här.

Garantier hit och dit, inom första sex månaderna från köp så ska näringsidkaren kunna bevisa att det var handhavandefel. Du bör få detta fixat från Komplett.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett typiskt fall där en bild säger mer än tusen ord. Ser man problemet på bild (eller IRL) så är det betydligt svårare att hävda handhavandefel än om man försöker beskriva felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Detta är ju ett typiskt fall där en bild säger mer än tusen ord. Ser man problemet på bild (eller IRL) så är det betydligt svårare att hävda handhavandefel än om man försöker beskriva felet.

Stämmer, det ser helt klart ut som ett fel från produktion eftersom lödtenn behöver ca 180 grader för att smälta så är det absolut ingenting som ska ha hänt i sockeln.

Och inga andra pinnar ser skadade ut så det är bara reklamera denna.

Edit: Vätningen på den pinnen ser inte ut att ha blivit helt 100 vid tillverkning och dessutom lödtenn som kortsluter 2 pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ursäkta? Hur kan Komplett sälja dig en produkt som är trasig och sedan neka dig retur? Det låter ju som helt uppåt väggarna. Så, enligt snubben så handlar man alltså allt hos Komplett på egen risk och är det trasigt vid leverans, tough shit?

Tror att anledningen är att de flesta återförsäljare lämnar samma typ av svar är att tillverkarna alltid, alltid, säger att detta var handhavandefel. 'Vi har testat produkten innan vi skeppat den'. ÅF har alltså väldigt svårt att ta dessa typer av ärenden mot t.ex AMD.

Med det sagt, jag kan verkligen inte mycket om lödning, men den ser väl lite lustig ut den bilden som TS lagt upp? Ser ju alldeles utsmetat ut.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Komplett har ju varit inne här på forumet nu på förmiddagen, nu väntar jag med spänning på hur de löser detta. Om inte komplett byter ut denna åt dig så är det ju en katastrof, du ska inte stå för detta, snarare ha kompensation för deras usla service i förstaskedet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tror att anledningen är att de flesta återförsäljare lämnar samma typ av svar är att tillverkarna alltid, alltid, säger att detta var handhavandefel. 'Vi har testat produkten innan vi skeppat den'. ÅF har alltså väldigt svårt att ta dessa typer av ärenden mot t.ex AMD.

Med det sagt, jag kan verkligen inte mycket om lödning, men den ser väl lite lustig ut den bilden som TS lagt upp? Ser ju alldeles utsmetat ut.

Böjda pin brukar väl oftast vara någon sorts handhavandefel så ett standardsvar är väl inte så förvånande. Fraktskada kan också förekomma, men då brukar beskrivningen av problemet vara annorlunda.
Att i TS fall ha endast en enda böjd pin i mitten som eventuellt gått av är lyckligtvis sällsynt.

Permalänk

De första man tänker är ju just handhavande fel men positionen är märklig.
Så länge TS själv är övertygad om att processorn positionerats i sockeln korrekt och lämnat sockeln återigen utan nån form av konstigheter så är det helt klart sällsynt. Måste vara dålig lödning.
Blir detta ett väldigt tufft fall så hoppas jag att någon kan *styra upp problemet*

Väntar själv på en 5800x.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xc:

Stämmer, det ser helt klart ut som ett fel från produktion eftersom lödtenn behöver ca 180 grader för att smälta så är det absolut ingenting som ska ha hänt i sockeln.

Och inga andra pinnar ser skadade ut så det är bara reklamera denna.

Edit: Vätningen på den pinnen ser inte ut att ha blivit helt 100 vid tillverkning och dessutom lödtenn som kortsluter 2 pinnar.

Cirka 215-230 °C för RoHS-lod. Inte en chans att de använder 60/40 eller 63/37-lod. Svårt att sälja produkter med bly.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns det någon pogo-pin som skulle passa i socketen på moderkortet där den trasiga pin:en ska sitta?
ISåfall skulle man kunna lösa det så, om Komplett / AMD säger nej.

Skulle absolut inte ge mig på att löda det där.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skicka bilden till Komplett? Det kan du göra direkt från deras hemsida.

@Komplett kanske kan titta också.

Permalänk

Har du kollat sockeln på moderkortet, så den ser bra ut, även i stängt läge?
Att en pin lossnar i själva lödningen som den ser ut ha gjort är väldigt osannolikt utan ett underliggande tillverkningsfel

Att komplett kategoriskt nekar garanti vid såna problem är inte så oväntat, många som inte är så aktsamma med de!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Komplett.se

@GodsGift Det hör ju till ovanligheten att denna typ av tillverkningsfel uppstår. Men vi vill gärna kolla närmare på din CPU och göra en bedömning. Vi har därför upprättat ett returärende och en fraktsedel kommer på mailen inom kort. Så det är bar att skicka in processorn så gör vi en bedömning av felet.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsGift:

Skulle plocka ur processorn och såg i samband med detta att ett ben var helt loss.
Är det någon idé att chansa på att sätta i den och försöka få liv i datorn, eller bara att slänga?

Det täcks ju inte av garantin så.
Länk till bild:
https://ibb.co/VTtSz5h

Lödningen har ju bara "snappat" rakt av. Inga andra pins är böjda.
Nekar komplett dig detta så kommer jag personligen aldrig handla av de igen.

Solklart tillverkningsfel, väldigt väldigt sällan det händer, men bilden säger ju allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Cirka 215-230 °C för RoHS-lod. Inte en chans att de använder 60/40 eller 63/37-lod. Svårt att sälja produkter med bly.

Njä, dom kör nog inte med blyat även om dom lödningarna såg misstänkt blanka ut.
Det finns ju endel elektronik som har undantag från Rohs.

Men det blev lite off topic, tror dock fortfarande på fel i tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsGift:

Nu provade jag att köra den igår utan att ha sett detta, så får nog ta ur den och kika när jag kommer hem igen sen.

Har märkt att PCIEx 1 på moderkortet inte vill samarbeta, medan PCIEx 2 fungerar felfritt. Kan detta vara relaterat till processorn, eller är det sannolikt andra orsaker?

Kopplar jag in grafikkortet i PCIEx 1 så stannar lyser vit VGA-led och blir ingen boot.

Hur slutade detta ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@GodsGift:
Någon uppdatering i ärendet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bilden fungerar inte längre.
Kan du ladda upp den igen?
@GodsGift

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Bilden fungerar inte längre.
Kan du ladda upp den igen?
@GodsGift

https://imgur.com/jLzyK9c

Permalänk
Medlem
Skrivet av radams:

Hur slutade detta ?

Skrivet av DavidtheDoom:

@GodsGift:
Någon uppdatering i ärendet?

Ja, jag väntade lite med att svara här tills allt var avklarat.
Fick skickat in CPUn - och fick en ny i retur.
Den här var dock inklusive kylare och inte i orginalförpackningen.

https://imgur.com/jU22dzb

Problemet nu är att jag trodde jag var körd, så beställde en 5600x direkt när Komplett sa nej från början.
Den har hunnit komma, så nu har jag ingen nytta av min 5800x, alternativt 5600x. Så får väl pilla med retur på
en av dem antar jag.

Är dock glad att det löste sig