Testpilot: LG 38GN950 – en kompromisslös bildskärm för en smal användarbas

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DuRac3ll:

Riktigt bra test Ördén!! kul läsning

Tack kompis!

Skrivet av Robins:

Lite skillnad på VA och IPS panel.

Jag och det är i sin tur skillnad på reguljär IPS och Nano-IPS. Det är långt ifrån marketing bullshit.

Skrivet av Sienar:

Hur tror vi denna står sig mot aw3821dw? Blir rätt sugen på den. Bara inte fläkten börjar låta efter år av användning. Och så vet jag inte vad jag tycker om vita skärmar heller, heh.

Jämför jag specifikationer så gissar jag på att dessa två modeller använder sig av samma panel från LG. Så de är nog väldigt lika förutom att Alienware har G-Sync Ultimate och LGn har G-sync compatible. LG har dessutom överklockat sin panel så att det går att nå 160 Hz men med tanke på upplösningen så är det sällan man kommer vara inom den uppdateringsfrekvensen.

Skrivet av Wesslan1:

Köpt en 3821 då jag vill ha HDR om än bara 600 så är det bättre än LG och föredrar Dell/Alienwares garanti på 3 år. Priset på 15750 var typ samma som LG me så why not. Då det är samma panel, bättre design i mitt tycke. Möjligen de som behöver 160/175hz bör köra LGn istället. Fläkten är alltid en risk på g-sync ultimate men den verkar så gott som tyst för alla som testat hittills men mycket kan hända på några år och garantier finns så.

LG 38GN950 stödjer också HDR 600 eller vad tänkte du på?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack kompis!

Jag och det är i sin tur skillnad på reguljär IPS och Nano-IPS. Det är långt ifrån marketing bullshit.

Jämför jag specifikationer så gissar jag på att dessa två modeller använder sig av samma panel från LG. Så de är nog väldigt lika förutom att Alienware har G-Sync Ultimate och LGn har G-sync compatible. LG har dessutom överklockat sin panel så att det går att nå 160 Hz men med tanke på upplösningen så är det sällan man kommer vara inom den uppdateringsfrekvensen.

LG 38GN950 stödjer också HDR 600 eller vad tänkte du på?

Någon aning om hur stor skillnad G modulen gör? Försökt googla men svårt att hitta bra svar. Väldigt sugen på skärmen då den verkar ha bra rea och dessutom kan jag lägga till studentrabatt. Men fläkten för modulen gör mig orolig att den ska börja låta. Är extremt känslig för högfrekventa ljud.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sienar:

Någon aning om hur stor skillnad G modulen gör? Försökt googla men svårt att hitta bra svar. Väldigt sugen på skärmen då den verkar ha bra rea och dessutom kan jag lägga till studentrabatt. Men fläkten för modulen gör mig orolig att den ska börja låta. Är extremt känslig för högfrekventa ljud.

Har tyvärr inga svar på de frågorna. Google kanske vet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har tyvärr inga svar på de frågorna. Google kanske vet?

Haha! Förstår det. Tyvärr inte. Hade varit trevligt att höra om någon har egen erfarenhet.

Verkar egentligen som att modulen på denna panelen inte riktigt har någon märkbar fördel. Fast overdrive verkar redan vara så pass balanserad att variable overdrive inte riktigt ger någon egentlig fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Krökta biografdukar har sin grund i hur ljus reflekteras från dukar och syftet med krökningen är att ge jämnare ljusspridning över publiken. En åtgärd som är mer av nödvändig karaktär då detta också dras med flera nackdelar. Inte riktigt samma sak orsaker till att man har en krökt skärm. Finns en liten trevlig förklaring från Barco om detta: https://www.barco.com/en/news/2017-01-11-talking-dirty-on-cur...

Krökningen på skärmar är mer av en gimmick. De tekniska fördelarna är ganska milda och kan diskuteras. Panelerna är ofta inte tillräckligt krökta för att kompensera för betraktningsvinklar. Nackdelarna kan också vara stora, särskilt med reflexer i vad som blir en konkav spegel.

Sedan kan man förstås uppskatta detta också – inte minst för immersion och tja, man bara gillar kurvaturen.

Finns minst en studie som tyder på att krökta skärmar är bättre för ögonen. Men delar av den är lite teknisk så jag är inte helt säker på hur den ska tolkas. Vore spännande att läsa mer om det

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5049768/

Skrivet av Wesslan1:

Köpt en 3821 då jag vill ha HDR om än bara 600 så är det bättre än LG och föredrar Dell/Alienwares garanti på 3 år. Priset på 15750 var typ samma som LG me så why not. Då det är samma panel, bättre design i mitt tycke. Möjligen de som behöver 160/175hz bör köra LGn istället. Fläkten är alltid en risk på g-sync ultimate men den verkar så gott som tyst för alla som testat hittills men mycket kan hända på några år och garantier finns så.

Vad tycker du om den hittils?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack kompis!

Jag och det är i sin tur skillnad på reguljär IPS och Nano-IPS. Det är långt ifrån marketing bullshit.

Jämför jag specifikationer så gissar jag på att dessa två modeller använder sig av samma panel från LG. Så de är nog väldigt lika förutom att Alienware har G-Sync Ultimate och LGn har G-sync compatible. LG har dessutom överklockat sin panel så att det går att nå 160 Hz men med tanke på upplösningen så är det sällan man kommer vara inom den uppdateringsfrekvensen.

LG 38GN950 stödjer också HDR 600 eller vad tänkte du på?

Tänkte på LG modellen som har g-sync modul och bara kör hdr400.

Permalänk
Medlem

Sett att flera frågat om fläktljudet på skärmen. Jag har den versionen med g-sync och fläkt, HDR400 osv. Fläkten låter inte alls för mig, har aldrig hört den. Då sitter också skärmen på ett VESA-fäste som jag har läst ska blockera luftflödet något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Vad tycker du om den hittils?

Fantastisk i mitt tycke. Panelen är mycket mer homogen och upplever både färger och svärta bättre än min gamla. HDR är riktigt kul i spel som Division 2 och imorgon blir det ju 2077. Designen är nice och allt flyter på fint. Mycket trevlig plug and play upplevelse. Enda buggen jag hittat är att alienware command center gillar att sno onödigt mycket cpu men den kan man avinstallera utan något negativt vad jag upplevt. Imorrn blir stora grafiktestet med allt godis som hdr och raytracing påslaget till max i night city

Permalänk
Medlem

Köpte själv nästan samma, fast Acer X38P ist, främst för riktig G-sync. Var lite fundersam över fläkten innan köp men har aldrig hört den.
Riktigt nöjd att jag tog 38" ist för 34" som kändes som ett något för litet hopp från 27".
Att den var kalibrerad från fabrik gjorde ju inte saken sämre

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av _niko_:

Köpte själv nästan samma, fast Acer X38P ist, främst för riktig G-sync. Var lite fundersam över fläkten innan köp men har aldrig hört den.
Riktigt nöjd att jag tog 38" ist för 34" som kändes som ett något för litet hopp från 27".
Att den var kalibrerad från fabrik gjorde ju inte saken sämre

Riktig G-sync? Skillnaden är rätt mimimal men det är fortfarande två bra skärmar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Riktig G-sync? Skillnaden är rätt mimimal men det är fortfarande två bra skärmar.

On the bright side, G-Sync monitors also support a wider range of features than the FreeSync stable, such as:

Variable refresh rate support from 1-240Hz (or whatever the monitor’s maximum refresh rate is)
Low input lag
Ultra Low Motion Blur (ULMB)
Factory colour calibration
G-Sync support in windowed mode as well as fullscreen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

On the bright side, G-Sync monitors also support a wider range of features than the FreeSync stable, such as:

Variable refresh rate support from 1-240Hz (or whatever the monitor’s maximum refresh rate is)
Low input lag
Ultra Low Motion Blur (ULMB)
Factory colour calibration
G-Sync support in windowed mode as well as fullscreen

ULMB går inte att kombinera med variabel frekvens, och black frame insersion finns utan gsync

Input lag är visserligen bra på gsync-modulen, men det finns andra som gör det bra med

Färgkorrekthet brukar inte vara perfekt, men det är definitivt ett plus (dock inte så extremt viktikgt för spelande)

Frekvensintervallet är större med gsync, men även freesync har stöd för bild-dubblering för att få ner intervallet under skärmens lägsta (varför spelar man på så låga frames dock?), och tror absolut att freesync klarar 240hz (dvs vad nu skärmen klarar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är sjukt sugen på denna men hade gärna sett att den bockar av lite fler checkboxes men det finns det tämligen ingen panel som gör

Ni som har denna, med eller utan G-sync och/eller Acer X38P, synpunkter på köpet.
FFA om ni köra utan g-syncmodul, upplever ni att det fungerar väl ändå jämfört med en skärm med riktigt chip.
Sitter idag på 2st 27" men tänker köra den ena på högkant och skaffa en 38" som main och vill ju gärna köpa någolunda rätt när det gäller 20k

Jag kör med denna (38GN) och har aldrig upplevt några problem med stuttering eller liknande. Dock så kör jag ett Vega 64 (och därmed FreeSync/AdaptiveSync) och har aldrig haft en G-sync-skärm, så har svårt att kommentera på om det är någon skillnad mot den bästa GSync-implementationen. Denna känns fantastiskt skön att titta på dock, både i Windows och i spel!

Min skärm har ingen fläkt, men blir ändå inte det minsta varm under drift.