Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ni som beställde Telia. Har ni också fått router mot postförskott? Står att jag ska betala 1299kr när jag hämtar ut paketet trots att det stod att TV box och router var på köpet.. WTF Telia?

Min kommer först efter nyår så får väl se då. Men för min del får de gärna behålla den. Synd att man inte kunde välja att inte ta den.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Min kommer först efter nyår så får väl se då. Men för min del får de gärna behålla den. Synd att man inte kunde välja att inte ta den.

Loggade in och letade bland bekrfätelsen och de har tagit betalt för TV boxen. Fast den skulle vara gratis..

Ringde nu, men deras orderavdelning hade gått hem. Han skulle återkomma imorgon hur det blir med postförskottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Loggade in och letade bland bekrfätelsen och de har tagit betalt för TV boxen. Fast den skulle vara gratis..

Ringde nu, men deras orderavdelning hade gått hem. Han skulle återkomma imorgon hur det blir med postförskottet.

Kollade bekräftelse mailet där står det router 0kr för min del iaf.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Expertgissare

När jag beställde så sa han jag pratade med att de hade något fel som gjorde att det kunde stå att det skulle kosta men att det inte var något att bry sig om, för det skulle inte vara några avgifter på router/tv-box.
Bråkar de med mig om att det ska kosta något så ska jag hänvisa till det inspelade avtalet där båda bekräftade att det inte var några andra avgifter än 299kr månaden.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

När jag beställde så sa han jag pratade med att de hade något fel som gjorde att det kunde stå att det skulle kosta men att det inte var något att bry sig om, för det skulle inte vara några avgifter på router/tv-box.
Bråkar de med mig om att det ska kosta något så ska jag hänvisa till det inspelade avtalet där båda bekräftade att det inte var några andra avgifter än 299kr månaden.

Ptja, i mitt fall så blev det 1.299kr på postförskott för att hämta ut routern och tv-boxen.
Lite svårt då.

Men vi får se om det löser sig imorgon.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Calma:

Ptja, i mitt fall så blev det 1.299kr på postförskott för att hämta ut routern och tv-boxen.
Lite svårt då.

Men vi får se om det löser sig imorgon.

Jag skulle vägra ta ut paketet och låta det ligga/gå i retur och sedan kräva att de skickar det kostnadsfritt som avtalat och sedan låta de veta att de inte får en krona fören de levererat der avtalade och att tjänsten gör att nyttja, annat borde vara olagligt, iaf väldigt orimligt.

Vi får hoppas de löser det hela bra, återkom gärna om hur det går, jag väntar fortfarande på mitt.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ringde precis Telenor, tydligen så kan de inte erbjuda 500 då det går via itux.

Nja det tror jag inte, det är nog förhållandevis få människor som orkar hålla på att diskutera priser, de flesta bara betalar och är nöjda.

Definitivt. Det lustiga är att man sparar ett par tusenlappar skattade pengar på att hålla på och diskutera priser på det sättet årligen och den timpenningen är det väldigt få i Sverige som faktiskt kommer upp i så det är ju värt tiden.

Skrivet av Calma:

Ni som beställde Telia. Har ni också fått router mot postförskott? Står att jag ska betala 1299kr när jag hämtar ut paketet trots att det stod att TV box och router var på köpet.. WTF Telia?

Låter som Telia strulat en del för flera. De gick inte att välja hos mig så det blev Telenor istället. Jag fick en avisering igår om en digitalbox jag inte beställt men fick även ett brev samma dag där det framgick att jag fått deras inspelningsbara box med utan avgift, vilket jag förstod dealen på hemsidan som att den inte skulle ingå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Definitivt. Det lustiga är att man sparar ett par tusenlappar skattade pengar på att hålla på och diskutera priser på det sättet årligen och den timpenningen är det väldigt få i Sverige som faktiskt kommer upp i så det är ju värt tiden.

Låter som Telia strulat en del för flera. De gick inte att välja hos mig så det blev Telenor istället. Jag fick en avisering igår om en digitalbox jag inte beställt men fick även ett brev samma dag där det framgick att jag fått deras inspelningsbara box med utan avgift, vilket jag förstod dealen på hemsidan som att den inte skulle ingå.

Några bekanta till mig betalade telenor 650 spänn för ett helt värdelöst tv paket (bas/lagom eller likn) plus 100/10 internet. 650 spänn!!!

Hjälpte dom att byta till Telia 500/100 och ett betydligt bättre tv paket för 499kr i månaden.

Folk verkar inte bry sig så länge de får tillgång till idol på fredagskvällen och kommer åt internet. 😂

Ang telia för egen del verkade det som att det blivit något tekniskt fel när jag tecknade tv paketet och att det lades upp som en ny order 1/12 efter min kontakt angående felet. Det var beställt på black week långt innan 1/12. De skulle åtgärda detta och skicka ett nytt paket med router och tv box utan dessa 1.299kr i avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Några bekanta till mig betalade telenor 650 spänn för ett helt värdelöst tv paket (bas/lagom eller likn) plus 100/10 internet. 650 spänn!!!

Hjälpte dom att byta till Telia 500/100 och ett betydligt bättre tv paket för 499kr i månaden.

Folk verkar inte bry sig så länge de får tillgång till idol på fredagskvällen och kommer åt internet. 😂

Ang telia för egen del verkade det som att det blivit något tekniskt fel när jag tecknade tv paketet och att det lades upp som en ny order 1/12 efter min kontakt angående felet. Det var beställt på black week långt innan 1/12. De skulle åtgärda detta och skicka ett nytt paket med router och tv box utan dessa 1.299kr i avgift.

Har en vän som var i samma sits. De betalade 399 i månaden för 100/10 internet och 499 för tv paketet ovanpå det hos comhem och satt därtill kvar med en gammal router som gav extra problem på anslutningen. Fick ligga på honom ett tag att faktiskt kontakta leverantören, så band han upp sig med snabbare internet och ny router för 100kr mindre i månaden och samma tvpaket för 150kr mindre i månaden. Blir ju ändå 3000 pix billigare på ett år för bättre tjänst.

Det är dock som du säger, så länge det funkar och rullar på så tänker de flesta inte på det, även om de kanske borde göra det åtminstone en gång årligen, med fördel i slutet på November.

Skönt att det löste sig med boxen också!

Permalänk
Medlem

Fick detta härliga erbjudande prismatchat av Bahnhof. Skall enligt mejl vara igång den 28:e nov. Står även att den är igång när jag loggar in på mitt konto.

Kollade speedtest precis och får bara 95 ned och 95 upp. Datorn direkt kopplad till fiberuttaget med Cat 5E. Precis som min gamla 100/100 lina. Vad ska man få ut ur en 500/500 tjänst?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Ska flytta i slutet på Januari så jag ringde till Telenor och tecknade 250/250 för 329kr i 12 mån utan bindningstid. Det måste väl vara det bästa och billigaste jag kan teckna idag? Har itux som leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Fick detta härliga erbjudande prismatchat av Bahnhof. Skall enligt mejl vara igång den 28:e nov. Står även att den är igång när jag loggar in på mitt konto.

Kollade speedtest precis och får bara 95 ned och 95 upp. Datorn direkt kopplad till fiberuttaget med Cat 5E. Precis som min gamla 100/100 lina. Vad ska man få ut ur en 500/500 tjänst?

Hur snabb var du då. Dem flesta har ju inte fått detta?
Jag har fått prissänkning på 12 månader bindning. Dock inte 500/500 utan 250/250. När jag går in på min användare så kostar 500/500 20:- mer i månaden. I erbjudandet vill dem att jag skall betala 100:- mer. Totalt ologiskt men det verkar vara deras signum. Utöver detta kostar Integrity....

Permalänk
Medlem

Ja asså, fuck this shit. Beställde den 23:e november nytt bredband från Telia. Av killen blev jag lovad 500/100 igen för 299kr/mån. "Du behöver inte lyfta ett finger så sköter vi detta och det kommer förnyas". Ja, fan vad bra det lät tänkte jag. Nu idag skulle det förnyas och mitt internet dör, så här sitter jag på 4G via telefonen och är jättearg. Han förnyade alltså aldrig bredbandet fast han sa det på telefonen, och nu sitter jag här och känner att jag vill inte ha med Telia att göra igen. Även naturligtvis besökt "Mina sidor" på Telia där jag har 0 abonnemang fast när man kollar ärenden har jag gjort en beställning den 23:e November! Detta är ju fan skandalöst.

Dom har inte ens öppet (idag/imorgon) Söndag. Bahnhof har det dock, som jag sett här har flera fått matchande erbjudande som Telia hade av dom, ska man slå en pling till Bahnhof och förhoppningsvis få ett erbjudande den vägen eller ska jag sitta utan internet till Måndag för att Mr.Retard på Telia inte kunde sköta sitt arbete?

Permalänk
Skrivet av MaDMaXz:

Fick detta härliga erbjudande prismatchat av Bahnhof. Skall enligt mejl vara igång den 28:e nov. Står även att den är igång när jag loggar in på mitt konto.

Kollade speedtest precis och får bara 95 ned och 95 upp. Datorn direkt kopplad till fiberuttaget med Cat 5E. Precis som min gamla 100/100 lina. Vad ska man få ut ur en 500/500 tjänst?

Du har inte en sån gammal konverterare som bara går till 100/100? Felsökte med Bahnhof i över ett halvår innan dem insåg att det var fel på fiberomvandlaren. Fick den bytt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zexxy:

Ja asså, fuck this shit. Beställde den 23:e november nytt bredband från Telia. Av killen blev jag lovad 500/100 igen för 299kr/mån. "Du behöver inte lyfta ett finger så sköter vi detta och det kommer förnyas". Ja, fan vad bra det lät tänkte jag. Nu idag skulle det förnyas och mitt internet dör, så här sitter jag på 4G via telefonen och är jättearg. Han förnyade alltså aldrig bredbandet fast han sa det på telefonen, och nu sitter jag här och känner att jag vill inte ha med Telia att göra igen. Även naturligtvis besökt "Mina sidor" på Telia där jag har 0 abonnemang fast när man kollar ärenden har jag gjort en beställning den 23:e November! Detta är ju fan skandalöst.

Dom har inte ens öppet (idag/imorgon) Söndag. Bahnhof har det dock, som jag sett här har flera fått matchande erbjudande som Telia hade av dom, ska man slå en pling till Bahnhof och förhoppningsvis få ett erbjudande den vägen eller ska jag sitta utan internet till Måndag för att Mr.Retard på Telia inte kunde sköta sitt arbete?

Bahnhof lär inte matcha något black week erbjudande från Telia nu eftersom det är rätt länge sedan det var black week nu. De var ju inte speciellt intresserade av att match ens när Telias kampanj var igång ens.

Permalänk
Medlem

Ni som beställde av Telenor, behöver man göra något för att få igång det? Skulle aktiveras idag men jag kommer bara åt tjänsteportalen, inget annat. Det finns en aktiveringslänk men den funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ni som beställde av Telenor, behöver man göra något för att få igång det? Skulle aktiveras idag men jag kommer bara åt tjänsteportalen, inget annat. Det finns en aktiveringslänk men den funkar inte.

Jag har tidigare när jag bytt till Telenor inte behövt göra något. Då gäller det Telia stadsnät. Men tycker du ska kontakta Telenor för att kolla med dem så de inte klantat till sig. Mig har de t.ex stängt av min anslutning 2 dagar innan det var sagt så då blev jag utan Internet i dessa dagar för det skulle ta längre tid att koppla på det igen än det skulle ta att vänta på att den nya leverantören skulle slå på sitt. Sedan har det varit lite olika vad gäller inkopplingen vid olika leverantörer. Ibland så har bytet skett 24.00 och vid något tillfälle så var det vid 08.00 som den nya hoppade igång. Men som sagt var kontakta Telenor för att få konfirmerat att allt är som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jag har tidigare när jag bytt till Telenor inte behövt göra något. Då gäller det Telia stadsnät. Men tycker du ska kontakta Telenor för att kolla med dem så de inte klantat till sig. Mig har de t.ex stängt av min anslutning 2 dagar innan det var sagt så då blev jag utan Internet i dessa dagar för det skulle ta längre tid att koppla på det igen än det skulle ta att vänta på att den nya leverantören skulle slå på sitt. Sedan har det varit lite olika vad gäller inkopplingen vid olika leverantörer. Ibland så har bytet skett 24.00 och vid något tillfälle så var det vid 08.00 som den nya hoppade igång. Men som sagt var kontakta Telenor för att få konfirmerat att allt är som det ska vara.

Huh, när jag beställde så frågade jag "när det slog över" och tjejen sa att det gjorde 24:00. Ringde Telenor nu och det var inte alls inkopplat. Tog 20 minuter och nu fungerar det.

Permalänk

Vilken soppa. Nappade på telias bf-deal med 100/100 + tv för 299 kr/mån utan extra avgifter. Sa upp abonnemanget med 30 dagars uppsägningstid som idag står på mig och tog nya abonemanget på frugan.
I orderbekräftelsen står det 399 kr i startavgift, ringde och de kunde inte ta bort den omedelbart utan jag måste höra av mig igen när fakturan är skapad. Sa i detta samtal även att jag inte vill ha deras router.

Spolar fram två veckor och inser att nuvarande bredband fått urkopplingsdatum 24 december. Och det nya har inkoppling.. 28 december - katastrof Efter samtal med supporten kommer de nu koppla in det nya även den 24. Yes, på julafton. Tror det blir svårt att nå supporten då om det inte funkar som utlovat.. Försöker få dem att koppla ur/in tidigare än julafton men det var naturligtvis inte helt enkelt. (Självklart är jag villig att betala dubbelt under uppsägningstiden) Fortsättning följer..

Permalänk
Medlem

Skulle fått telia inkopplat idag 23e. Har pratat med supporten tidigare om när jag ska koppla ur mitt gamla och de sa att det går bra att göra det idag (23e). Men tänkte att för att vara på det säkra sidan så valde jag att koppla ur mitt gamla den 22a.
Nu sitter man här utan internet för att tydligen hade dem försökt koppla in mitt nya den 20e och enligt supporten kan dem inget göra utan har skickat vidare det till 3rd line och säger att det kan dröja till efter nyår innan det kopplas in.. låter ju helt orimligt.
Detta kom ju perfekt lagom till ledigheten.. önskar att man aldrig hade bytt :/

Permalänk
Skrivet av strutsboll:

Vilken soppa. Nappade på telias bf-deal med 100/100 + tv för 299 kr/mån utan extra avgifter. Sa upp abonnemanget med 30 dagars uppsägningstid som idag står på mig och tog nya abonemanget på frugan.
I orderbekräftelsen står det 399 kr i startavgift, ringde och de kunde inte ta bort den omedelbart utan jag måste höra av mig igen när fakturan är skapad. Sa i detta samtal även att jag inte vill ha deras router.

Spolar fram två veckor och inser att nuvarande bredband fått urkopplingsdatum 24 december. Och det nya har inkoppling.. 28 december - katastrof Efter samtal med supporten kommer de nu koppla in det nya även den 24. Yes, på julafton. Tror det blir svårt att nå supporten då om det inte funkar som utlovat.. Försöker få dem att koppla ur/in tidigare än julafton men det var naturligtvis inte helt enkelt. (Självklart är jag villig att betala dubbelt under uppsägningstiden) Fortsättning följer..

Eftersom det inte kändes helt optimalt att ha urkopplingsdatum på julafton så ringde jag Telias support (trevliga och hjälpsamma) och bad jag om att koppla in det nya abonnemanget den 21 december. Vilket killen i luren efter samtal med en "intern avdelning" intygade att så skulle ske. Förklarade då att jag gärna betalar dubbelt - allt för att det ska fungera över julhelgen när supporten är stängd.

Ringde igen den 21 december då jag inte hade haft något avbrott på uppkopplingen under natten och frågade om det verkligen hade kopplats in. "Ja det har det" var svaret. Något tvekande tackade jag och lade på.

Idag, julafton, 24 december. Telias julklapp till mig - uppkopplingen ligger nere. Förmodligen hela julhelgen..

Så nu bönar jag och ber - finns det någon Sweclockare på Telia som kan tänka sig att skänka lite julefrid och återställa uppkopplingen..?

Edit 25 dec: Efter samtal med supporten är nu linan igång Bra med support på juldagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Chattade med dom för c:a 20 minuter sen, och fick samma svar som dig, att dom skulle återkomma med mail.

Nu fick jag precis följande mail.
"Vi har dubbelkollat din förfrågan om matchning ut av pris. Se vårt erbjudande nedan för 500/500.
• 299 kr/mån i 12 månader, 12 månaders bindningstid
Efter denna period återgår din tjänst till nuvarande kostnad 699 kr/mån och avtalet fortlöper utan bindningstid och en månads uppsägningstid.

Det tillkommer också en engångsavgift på 399 SEK."

Jag har inte nyttjat deras BF erbjudande tidigare. Är kund sedan tidigare med 250/250.

Fick idag mail av Bahnhof enl följande:
"Hej!
Vi samarbetar med Telia Öppen Fiber för att leverera bredband till dig, och de höjer nu avgifterna i ditt nät. Därför kommer priset på din bredbandstjänst att ändras till 499 kr/månad från och med 1 juli 2021.
Vi vill också passa på att informera om Bahnhof Villafiber – vårt eget nät där du får du snabbare bredband till ett otroligt bra pris!
· 1 000 Mbit/s för 299 kr/mån i 24 månader (därefter 399 kr/mån). Startavgift 495 kr.
· 10 000 Mbit/s för 399 kr/mån i 24 månader (därefter 499 kr/mån). Ingen startavgift!"

Kan de verkligen justera upp detta trots att jag bundit mig enl ovan i 12 månader?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Tycker det är dags att väcka liv i den här tråden igen.

Jag själv har precis sagt upp mitt avtal för bredbandet hos Telenor då mitt fina pris nu går ut och dom inte alls kunde locka med något bättre pris nu.

Tänker jag ska avvakta vad som händer till veckan här innan jag tecknar något nytt.

Alla kan väl dela med sig här om man får nys om erbjudanden eller om man tecknar något själv 😊

Permalänk
Medlem

Har också haft Telenor fiber 1 år nu som jag tecknade förra BF.
Uppsagt till 1/12.

Men tror inte det blir några bra erbjudande förutom hos telia o kanske Telenor igen.
Telia rör jag inte med tång dock

Ownit o Bahnhof har nog inga erbjudande som vanligt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Tycker det är dags att väcka liv i den här tråden igen.

Jag själv har precis sagt upp mitt avtal för bredbandet hos Telenor då mitt fina pris nu går ut och dom inte alls kunde locka med något bättre pris nu.

Tänker jag ska avvakta vad som händer till veckan här innan jag tecknar något nytt.

Alla kan väl dela med sig här om man får nys om erbjudanden eller om man tecknar något själv 😊

Men Telenor kör ju en redan pågående kampanj där du kan få 1000 Mbit för 299:-
https://www.telenor.se/handla/bredband/
Låter som en rätt sweet deal i mina öron...

(dock reserverar jag mig då jag inte har en susning hur Telenor är som ISP)

Permalänk
Skrivet av elp:

Men Telenor kör ju en redan pågående kampanj där du kan få 1000 Mbit för 299:-
https://www.telenor.se/handla/bredband/
Låter som en rätt sweet deal i mina öron...

(dock reserverar jag mig då jag inte har en susning hur Telenor är som ISP)

Ja detta tror jag är rätt nya priser. Jag ringde dom för två veckor sedan då jag haft 249 kr/månaden för 250/100 nu ett år. Kunde tänkt mig behålla det till samma pris.

Det han kunde göra var att sänka mig till 100/10 för 319 kr/månaden. Vilken deal…

Får se om det inte dyker upp något annat så kanske jag ringer dom igen istället.

Edit: såg att priserna inte gällde min adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Ja detta tror jag är rätt nya priser. Jag ringde dom för två veckor sedan då jag haft 249 kr/månaden för 250/100 nu ett år. Kunde tänkt mig behålla det till samma pris.

Det han kunde göra var att sänka mig till 100/10 för 319 kr/månaden. Vilken deal…

Får se om det inte dyker upp något annat så kanske jag ringer dom igen istället.

Edit: såg att priserna inte gällde min adress.

Är lite i samma sits som du o behöver signa med ny ISP.
Läser man på trustpilot så verkar Telenor vara företaget från helvetet!
Vad är din erfarenhet...?

Permalänk
Skrivet av elp:

Är lite i samma sits som du o behöver signa med ny ISP.
Läser man på trustpilot så verkar Telenor vara företaget från helvetet!
Vad är din erfarenhet...?

Funkat bra ändå under året jag kört. Väldigt sällan det varit driftstörningar. Men har haft Bahnhof förut och inte varit några problem heller så.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telenor sen de tog över Bredbandsbolaget och är nöjd. Förhandlar alltid nytt avtal under BF så det enda som brukar strula är faktureringen de tre efterföljande månaderna men det är det värt
Nu ska jag förhandla igen, bredband o tv + ytterligare ett bredband på annan adress. Jag gillar Telenors stream app som ger mig tvutbudet även i stugan. Vilka andra ISP har bra streamappar som går att installera på en ATV (gärna även nya CC)?

Permalänk
Medlem

Tokigt att i mitt stadsnät tar Bahnhof (via IP-Only nät) numera endast 549kr per månad för 1000/1000 och då är det ingen speciella deal eller något sådant. Vanligt abonnemang med uppsägningstiden en månad. Helt sjukt att priserna rasat så mycket, det brukade ju ligga runt 800-1100kr för några år sedan för att få den extremt höga hastigheten som man ändå inte har någon större nytta av, mycket sällan i alla fall.

Ännu knasigare att Allente (Canal Digital) ska ha 379kr per månad för 1000/1000 även om man binder sig i 12mån. Vad är det som händer, hur kan det vara så billigt. Verkar skumt. Såg att Telia fortfarande är dyrast och ska ha en lax för 1000/1000 men det är inte förvånande. Dom brukar vara dyrast inklusive Comhem. När de flesta andra bolag har mer snarlika priser.

Måste snart uppgradera då mitt 100/100 kostar nästan lika mycket som 250/250 eller 500/500 som också blivit extremt billigt helt plötsligt detta år. Alltid trevligt med mer fart för samma slant men desto mer IRRITERANDE att dom då inte sänker priserna mer på de lägre hastigheterna. Märkligt.