Permalänk
Medlem

Schh... Vilken gamingmus är den mest tysta?

Hallå,

Jag söker en tyst gamingmus, helst med många knappar. Jag har svårt att hitta exempel på youtube/internet. Vilken skulle ni säga har varit den mest tysta av egen erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga!
Och troligen ingen som du kommer få speciellt bra svar på.

Det handlar ju dels om hur högt knapptrycken låter och det beror ju på vilka brytare som används och det kan användas 2-4 olika brytare på en mus, vänster/höger musknapp brukar dock alltid ha samma men sen kan det skilja för scrollhjuls knappen och mellan dom övriga så 3 olika är relativt vanligt.
Och dom olika kan skilja sig en hel del i hur dom låter.
Sen vad anser du är högt/lågt, är ett dovt ljud bättre än ljust eller tvärtom? osv/osv/osv!

Men sen har vi även hur skalet/knapparna är gjorda då det i sig kan tillföra/ta bort en massa ljud.
Sen har vi scrollhjulet som kan låta förjävligt till inte alls.
O till sist skramlar det/knarrar/etc nåt från musen i övrigt (ganska vanligt med nåt läte här) och då hur högt.

Men jag kan ta mina erfarenheter lite snabbt.
Den jag kör med nu Logitech G502 SE HERO.
V+H knapparna låter lite mer än dom flesta andra har gjort för mig, scrollhjuls knappen låter rätt mycket dom andra är rätt tysta.
Scrollhjulet låter en del när man skakar musen, knackar man med musen lite snällt i musmattan så skramlar skalet/knappar en hel del (dock varit med om värre).

När man scrollar scrollhjulet i fri scrollnings läget så är det ett svagt vinande man hör dvs snurrandet, med hjulet satt i klick läget så låter det väldigt mycket (nära eller det värsta jag varit med om).
I övrigt rätt bra mus och en av dom bättre jag haft, nackdelen är att jag blivit väldigt bortskämd med fri scollnings läget och nåt jag saknar direkt när en annan mus används (enda är i spel då man behöver klicket för att känna när man byter men även så man ej byter utan att man vill det).

Absolut bästa musen överlag med näst bäst passform för min hand/grepp förutom ett enormt problem jag haft är Zowie FK1 2014
V+H knapparna något tystare än på G502 övriga knappar samma heller lite mer ljud, scrollhjulet är i mitten av dom jag haft dvs låter en del men inte jätte högt och är ett rätt dovt läte jämfört med betydligt ljusare på G502.
Problemet är scrollhjulet vilket är ett lotteri om man får ett/fick ett som funkade felfritt (fast med rätt taskig känsla överlag) heller om man fick ett som funkade skit.

Måååååååånga bytte ut sina möss 3-4-5 gånger men fick aldrig en som scroll funkade felfritt på det kunde vara allt ifrån nästan felfritt till nästan oanvändbart.
Det vanligaste felet är att ett scroll hack ej registreras heller att två scroll input reggas per hack.
Mitt problem vara att scrollen funkade rätt bra så länge man scrollade åt ett håll bytte man håll dvs från upp till ner eller tvärtom så registrerades det första scrollklicket ALDRIG.
Dvs man kunde scrolla fram o tillbaks ett hack utan att nåt hände i en evighet, inte så stort problem i windows/etc men i spel när man tex byter mellan pickaxe och torch i minecraft var en pina.

Steelseries Rival 600 överlag näst bästa musen med bäst passform för mig och två olika optiska system varav ett enbart för att mäta liftoff (när LOD överstigs så stängs helt sonika optiken för mus pekaren av) fungerar oerhört bra och man kan få till en extremt liten LOD MEN det finns ett problem.
V+H knapparna låter rätt mycket och ganska ljust ljud, övriga knappar låter lite mindre men fortfarande en del.
Scrollhjulet är väldigt tyst och funkar förbannat bra, absolut inget skrammel (tystas med råge av alla möss jag petat på i detta avsseende) alls när man rör musen/knackar den i musmattan.

Problemet!
Tumme och ring/lillfinger gummits lim tål varken värme heller hand svett och då talar vi om 20-25°C, det helt enkelt smälter bort mer o mer samtidigt som det kladdar ner musmattan till förbannelse.
Min började gummit till tummen att börja röra sig på efter ca 3mån och efter 4-5mån så började limmet att kladda ner musmatta riktigt mycket (ganska lätt och få bort på en hård plast matta som tur är), efter två veckor till så gick det inte o få gummit till tummen att sitta kvar alls, det andra kanske hade funkat i 1 mån till.

Den köptes under black friday så under vintern då jag har 18-20°C i min lgh (där jag vill ha det).
Och jag har väldigt lite handsvett det är några enstaka gånger om året som jag får så pass mycket att händerna kan kännas som dom just blivit små fuktiga och det försvinner ganska fort.
Gissar på att limmet på post it lappar är bättre än skiten Steelseries använde/er och vad jag läst så är det måååååååååånga som har samma problem och får nya löstagbara bitarna som dessa gummin sitter på och får samma problem igen på samma tid.
OCH detta gäller vad jag sett alla rival möss så inte bara 600!

Mionix Avior SK passade inte mig perfekt men ok, dålig känsla i scrollhjulet men funkar förutom det bra men det låter en del och ganska ljust ljud.
Alla knappar låter en del och med ganska ljust ljud (vilket för min del är sämre än dovt ljud), i övrigt lite små skrammel men inte så mycket.
Altt som allt en ok mus inget som sticker ut nåt direkt åt nåt håll förutom rätt dålig klick känsla i scrollhjulet.

DM1 PRO S passar mig lite bättre än avior sk.
V+H knapparna ganska tysta och ganska dovt ljud från dom (av det jag pillat på vill säga) scrollhjulet låter lite mer och lite ljusare, övriga knappar är ganska tysta och dova i sig MEN ger även ifrån sig ett väldigt ihåligt och rätt ljust ljud från musen i sig när dessa används (sammanlagt ett av dom övriga knappar som låter mest på det jag pillat med, vilket är lite synd drar ner kvalitets känslan en hel del).
Scrollhjulet påminner mycket om Avior sk fast utan det där ljusa (nästan ping men ändå inte) klick ljudet och känslan är väldigt likt när dom ej är inkopplade, Dm1 vinner dock när dom används i scroll känslan vet inte direkt varför då dom är så väldigt lika "offline".
DM1 är den lättaste av dom jag listat här jag vill dock ha lite mer vikt.

Sen är det 2-3 till som jag ej har kvar längre och ej kommer ihåg vilka det var men inga direkta topp betyg på dom dock (men dom kan ha varit tysta har ingen aning).
Och ett tiotal andra möss som jag pillat med lite men har ingen aning om vilka.
Det enda jag skulle säga är att det spelar ingen som helst roll vilken tillverkare det är då ALLA har möss som låter högt i alla fall i minst ett område men troligen inom alla.

Allt som allt min dröm mus idag vore en Rival 600 skal och och deras två sensorer där en mäter LOD med logitechs fri scrollande hjul fast med bättre känsla/ljud i klick läget.
Och givetvis gummit limmat med ett lim som faktiskt klarar minst 25°C, heller skippa gummi skiten helt o hållet.

VÄNTA hittade en till mus!
Microsoft intellimouse 1,1A PS/2.
V+H är rätt tysta, scrollhjulet låter förjävligt, finns inga andra knappar som kan låta.
Kulan skramlar/dunkar en hel del om man skakar runt/knackar med musen, och den blir även skitig så jävla fort!

Permalänk
Medlem

Oh my, ett sånt långt inlägg! Jag tar med mig många dina insikter, ex om Steelseries och mushjulets lotteri Det låter ju som att Zowie FK1 och G502 Hero är de du skulle rekommendera för tysthet.

Permalänk
Medlem

Både ja o nej!
Fk1 är tyst förutom scroll/tum knapparna, men som sagt scrollhjulet är ett stort lotteri och Zowie är väl medvetna om det då det är samma sak med flera andra modeller och dom har vetat om det i många år.
Hur Fk1+ och Fk1b är vet jag inte (dom som finns o köpa idag), har inte hållt koll på Zowie på ett tag så vet inte hur dom verkligen är idag.

G502 Hero så låter alla knappar ungefär medel mycket, men scrollhjulet i klick läge låter förjävligt, samt om man lyfter musen 2mm och släpper den så är det ett jävla skrammel/vibrerande annars en bra mus.

Av alla jag skrev om så är DM1 Pro S den tystaste men har som sagt ett ekande ljud på scrollknapp och övriga knappar men är inte direkt högt, problemet är mer att det drar ner kvalitets känslan än att det låter.

Permalänk
Medlem

De nyaste razor mössen använder sig av optiska brytare som ska vara något tystare/behagligare ljud.
Men det är inget jag kan verifiera...