Geforce RTX 3080 kniper en 0,23-procentig andel i Steams hårdvaruundersökning

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3080 kniper en 0,23-procentig andel i Steams hårdvaruundersökning

Spelplattformens månatliga undersökning får besök av Nvidias "Ampere"-baserade grafikkort för första gången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande för ett kort som inte existerar, för 8-10k.
Frågan är hur många procent de hade haft om det fanns kort att köpa.
Blir nog Nvidias generation igen..

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att 3060 ti blir rätt populär och kanske t.o.m. ersätter 1060 då den har högre tillgänglighet och attraktivare prislapp för majoriteten (min hypotes). Visst, priserna är ju mycket högre än vad de borde vara men så fort det stabiliserar sig gissar jag på att det kommer återspegla sig i statistiken.

Intressant att just 3080 ökat så markant.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

3080 går om RX5600xt direkt
Den är rätt sjuk, vi hör vilken papperslansering 3080 är, och ändå har fler användare av steam ett 3080 än ett 5600xt och nästa månad lär 3080 även ha gått om AMD:s 5700 i popularitet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

3080 går om RX5600xt direkt
Den är rätt sjuk, vi hör vilken papperslansering 3080 är, och ändå har fler användare av steam ett 3080 än ett 5600xt och nästa månad lär 3080 även ha gått om AMD:s 5700 i popularitet.

Självklart måste ju Nvidia ha betalat pengar till Steam för att låtsas att kortet finns när det inte gör det! Eller nåt...

Skrivet av magma86:

Kan tänka mig att 3060 ti blir rätt populär och kanske t.o.m. ersätter 1060 då den har högre tillgänglighet och attraktivare prislapp för majoriteten (min hypotes). Visst, priserna är ju mycket högre än vad de borde vara men så fort det stabiliserar sig gissar jag på att det kommer återspegla sig i statistiken.

Intressant att just 3080 ökat så markant.

Skeptisk till att 3060ti kommer ersätta 1060 i den skalan. Visst har den en hel del extra prestanda per krona, men den är också nästan dubbelt så dyr som 1060 var. Den hamnar i en priskategori där de flesta Svenssons tycker att det är alldeles för dyrt. Har förvisso sett kollegor/vänner som inte är datorintresserade i någon nämnvärd utsträckning skaffa sig 2060 också men även därifrån är det ett rejält kliv upp till 3060Ti prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Självklart måste ju Nvidia ha betalat pengar till Steam för att låtsas att kortet finns när det inte gör det! Eller nåt...

Hahahaha

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att nämna att detta är fler kort än vad som var ute (i procent) än när 980 och 2080 var lika nya, trots att Steams användarbas har växt.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/k6jham/980_1080_20...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

3080 går om RX5600xt direkt
Den är rätt sjuk, vi hör vilken papperslansering 3080 är, och ändå har fler användare av steam ett 3080 än ett 5600xt och nästa månad lär 3080 även ha gått om AMD:s 5700 i popularitet.

Har du skillnaden mellan att sälja till en extremt mättad marknad till ungefär samma pris och en helt ny marknad till halva priset.

Permalänk
Medlem

Kommer denna upp automatiskt när man installerat ny hårdvara? Har inte fyllt i den på något år.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Skeptisk till att 3060ti kommer ersätta 1060 i den skalan. Visst har den en hel del extra prestanda per krona, men den är också nästan dubbelt så dyr som 1060 var. Den hamnar i en priskategori där de flesta Svenssons tycker att det är alldeles för dyrt. Har förvisso sett kollegor/vänner som inte är datorintresserade i någon nämnvärd utsträckning skaffa sig 2060 också men även därifrån är det ett rejält kliv upp till 3060Ti prismässigt.

Vi får se hur priset utvecklas till mitten av nästa år, men med tanke på att 3080 lyckats ta sig upp där borde 3060 ti ha större chans då det ligger relativt nära 3070 för en mer attraktiv prislapp. Men oavsett, borde kosta max 3500 kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Gick från RX580 till RX5700, men tyvärr så funkade inte ljudet helt hundra då jag kör mot en förstärkare/tv. Något hack till och från. Men i övrigt ville jag gärna hålla mig kvar på AMD då det funkar så bra tidigare. Men sålde och köpte ett RTX2080 av en snäll säljare här. Mer kraft men mycket mycket mer spelkrascher mot vad jag haft med amd under de senaste åren. Så kluven vad som blir nästa uppgradering. Håller tummarna att AMD får sälja fler 6x00 kort än 5x00 kort så det blir jämnare mellan team röd och team grön.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att matcha AMDs kort med bäst pris/prestanda i mellanklassen från förra generationen...

Jag trodde det var en kass/pappers-lansering, men detta visar ju att väldigt många kort kommit ut ändå och att kort för upp till 10000kr säljer mer än AMDs mellanklass...

Detta var sjukt oväntat för min del i alla fall... hade de inte tagit tillbaka marknadsandelar med navi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Kommer denna upp automatiskt när man installerat ny hårdvara? Har inte fyllt i den på något år.

Detta sker väl automatiskt när du startar steam-klienten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har du skillnaden mellan att sälja till en extremt mättad marknad till ungefär samma pris och en helt ny marknad till halva priset.

Vadå helt ny marknad?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta sker väl automatiskt när du startar steam-klienten?

Kollade på resultat sidan och där står det att det är optional. Kommer ihåg att steam frågat om Surveys innan i ett fint fönster.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Kommer denna upp automatiskt när man installerat ny hårdvara? Har inte fyllt i den på något år.

För vissa gör den det, för andra inte.

Skrivet av medbor:

Detta sker väl automatiskt när du startar steam-klienten?

Inte vad jag vet. Annars skulle de väl inte fråga samma person flera gånger och vissa personer inga gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Kommer denna upp automatiskt när man installerat ny hårdvara? Har inte fyllt i den på något år.

Skrivet av medbor:

Detta sker väl automatiskt när du startar steam-klienten?

För mig kom en ruta fram som frågade om jag ville delta i undersökningen, sen hämtade steam klienten in information om min dator och ladda upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vadå helt ny marknad?

På det det sättet att det fanns inga kort sen innan i det prestanda segmentet, så det är en ny marknad.
Speciellt efter att SLI och crossfire dog ut.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte att det är så överraskande. De har ju sagt flera gånger att problemet är att de inte kan möta efterfrågan, inte att det skulle vara nämnvärt mindre producerade kort på denna generation mot tidigare. Och det har ju också visats på här på SweClockers där historiska nyheter från tidigare generationers lanseringar ser likadana ut.

Men det skulle vara intressant att se hur Steams statistik såg ut på tidigare releaser. Tog de samma procenttal på ungefär samma tid då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Kommer denna upp automatiskt när man installerat ny hårdvara? Har inte fyllt i den på något år.

Den dyker upp till ett random urval av konton i början av varje månad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jawik:

Men det skulle vara intressant att se hur Steams statistik såg ut på tidigare releaser. Tog de samma procenttal på ungefär samma tid då.

#18787257

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad jag fick fram när jag såg detta så låg Steam på 90 unika användare per månad i 2018, 95 miljoner i 2019. Så vi kan nog kallt räkna med 100 miljoner nu i 2020. Detta skulle betyda ~230 tusen 3080 som sitter i folks maskiner.

Det har ju även ryktats hejvilt att Nvidia sålt massor med kort till miners, detta baserat på att Nvidias gaming-andel hade gått upp massor och var beräknat på att 250 tusen kort sålts. Här ser vi ju uppenbarligen dessa kort i folks maskiner. Så detta borde väl sätta en spik i kistan på det ryktet också om jag inte missuppfattat den situationen/analysen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad jag fick fram när jag såg detta så låg Steam på 90 unika användare per månad i 2018, 95 miljoner i 2019. Så vi kan nog kallt räkna med 100 miljoner nu i 2020. Detta skulle betyda ~230 tusen 3080 som sitter i folks maskiner.

Det har ju även ryktats hejvilt att Nvidia sålt massor med kort till miners, detta baserat på att Nvidias gaming-andel hade gått upp massor och var beräknat på att 250 tusen kort sålts. Här ser vi ju uppenbarligen dessa kort i folks maskiner. Så detta borde väl sätta en spik i kistan på det ryktet också om jag inte missuppfattat den situationen/analysen.

Det är inte alla steams användare som är med enligt vad som sagts i tråden här, så jag vet inte om dina siffror stämmer mot verkligheten så bra.

Kan vara ett överflöd av vanliga användare som inte är med men entusiasterna med bästa korten är överrepresenterade i statistiken

Permalänk
Medlem

Det här äl väl den starkaste x80 på länge (fastän arkitekturen eller noden är rätt så medioker) så inte förvånande egentligen fast rapporterna om papperslansering fick folk tänka annat.

Permalänk
Medlem

Vad betyder AMD Radeon(TM) Graphics som är helt ny för månaden respektive NVIDIA Graphics Device som ökat med 50 %?

Kan det vara så att andelen nya grafikkort är mycket högre än vad som registreras korrekt och att många får ett generiskt namn för att de inte hittas av Steam (kanske pga felinstallerade drivrutiner eller liknande)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är inte alla steams användare som är med enligt vad som sagts i tråden här, så jag vet inte om dina siffror stämmer mot verkligheten så bra.

Kan vara ett överflöd av vanliga användare som inte är med men entusiasterna med bästa korten är överrepresenterade i statistiken

Jag ser inte att det skulle vara sån otrolig kurva att massor med folk med låga system vill hoppa av. Populäraste korten är ju till exempel 1060/1050/1050 Ti. Kan lika gärna vara åt andra hållet. Entusiaster gillar inte att skicka sin data till andra och blir således inte inräknade. Men visst, vi kan inte säga exakt, men är nog väldigt nära, just därför jag använde ~ vilket betyder ungefär/runt.

Permalänk
Medlem

Då får man se om man dyker upp i statistiken i januari då!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Inet skickade mitt EVGA RTX 3080 XC3 igår =;) <3

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

Inet skickade mitt EVGA RTX 3080 XC3 igår =;) <3

Webhallen gav mig Kolli igår och idag stod det att de skickat mitt AMP HOLO, samt att jag fick koder till COD/GeForce NOW.

Permalänk
Inaktiv

Wohoo! Jag är en av dom.