Permalänk
Medlem

Hastighet iperf

Hejsan

Får denna hastighet när jag kör mellan NAS och min PC. Har 10Gb
Är den bra? Kör 3 portar link aggregation
https://njanja.myftp.org/index.php/s/HtLpiYTQbMBddfH

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Får denna hastighet när jag kör mellan NAS och min PC. Har 10Gb
Är den bra? Kör 3 portar link aggregation
https://njanja.myftp.org/index.php/s/HtLpiYTQbMBddfH

Ja det är väldigt nära teoretiskt max och då får det betraktas som bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är väldigt nära teoretiskt max och då får det betraktas som bra.

Hej

Men när jag kopierar filer mellan dom, går det max 130 MB/s.
Några tips?

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Men när jag kopierar filer mellan dom, går det max 130 MB/s.
Några tips?

Vad använder du för att kopiera? CIFS/SMB eller något annat?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hej

Men när jag kopierar filer mellan dom, går det max 130 MB/s.
Några tips?

Men då blandar du in mycket mer än nätverksprestandan typ filsystem och lagringsenheternas fysiska prestanda, cpuprestanda, den ska inte sällan undersöka om datan innehåller skadlig kod om du har nått säkerhetsprogram igång, det är helt enkelt mycket annat än nätverksprestandan som påverkar filkopieringar, det är därför Iperf är bra för det mäter nätverket utan att blanda in annat när det är nätverkets prestanda man vill mäta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Hm, jag kommer inte in på din länk.
Nu vet jag inte vilken typ av länkaggregering du kör men med vanlig plain LACP får du inte 3gbit av att bundla ihop 3 länkar. du får 3x1Gbit. Prova att köra tre samtidiga filöverföringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad använder du för att kopiera? CIFS/SMB eller något annat?

Hej

På en mapp jag kör: Multi-protocol (NFSv3/SMB) shares
på den andra jag kör: Default share parameters

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Hm, jag kommer inte in på din länk.
Nu vet jag inte vilken typ av länkaggregering du kör men med vanlig plain LACP får du inte 3gbit av att bundla ihop 3 länkar. du får 3x1Gbit. Prova att köra tre samtidiga filöverföringar.

När jag kopierar 3 filer samtidigt:
https://njanja.myftp.org/index.php/s/Hc2yYBds46GpiqM

https://njanja.myftp.org/index.php/s/ZpfzLszyB7ffKya

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej igen

Sista testning:
https://njanja.myftp.org/index.php/s/LfpesTbpCmCPLgS

(Ladda ner och använd Divx att spela upp)

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Inaktiv

My bad, jag missade att du hade 10gbit, trodde att du körde med 1gbit interface aggregerade :).
/e

Permalänk
Medlem

Vad testar du med för diskar? Dvs i servern och klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Vad testar du med för diskar? Dvs i servern och klienten.

Hej

En SSD i min PC, och 6st 3Tb vanliga NAS hdd i server. (2st mirror och 4st raidz2) (6-8 år gamla).

Försökte att installera en SSD i NAS-en går inte att montera i HHD tray.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

130 MB/s för en snurrdisk är väl rätt normalt? Du kommer i alla fall över 1Gb/s, så investeringen i nya nätverksprylar fick ju i alla fall en liten nytta.

SATA3 klarar ungefär 600 MB/s i nyttotrafik, men då måste man ju normalt ha en SSD (som oftast inte når ända dit).

Så om du ska köra full bandbredd på nätverket för överföring av en enstaka fil så är det nog RAID0 på två/tre SATA3-SSD eller en NVMe-disk som gäller. I vardera ände.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAD:

130 MB/s för en snurrdisk är väl rätt normalt? Du kommer i alla fall över 1Gb/s, så investeringen i nya nätverksprylar fick ju i alla fall en liten nytta.

SATA3 klarar ungefär 600 MB/s i nyttotrafik, men då måste man ju normalt ha en SSD (som oftast inte når ända dit).

Så om du ska köra full bandbredd på nätverket för överföring av en enstaka fil så är det nog RAID0 på två/tre SATA3-SSD eller en NVMe-disk som gäller. I vardera ände.

Och få stora filer och helst inte NTFS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.