Hjälp att skämma bort mig själv efter lång tid utan dator!

Permalänk
Medlem

Hjälp att skämma bort mig själv efter lång tid utan dator!

Hej!

Hade verkligen uppskattat lite hjälp på traven inför mitt bygge. Är nog en tio år sedan jag köpte en ny stationär.

Har redan valt ut gpu, mobo och cpu som jag tänkt köra med.
Har också efter mycket om och men beställt en monitor och kommer spela i 1440p 244hz. Vilket nog blir en fin uppgradering från 1080 120hz!

Gpu: 3090 strix
Mobo: Dark Hero VIII
Cpu: 5900x

Ram: Har sneglat lite på Trident Z Neo men vet inte om det är värt det. Vill gärna ha 32gb och vad jag förstått så vill man ha snabba minnen om man försöker köra 244hz/höga fps. Tar gärna tips.
Ssd: Tar gärna emot tips! Nåt snabbt 1tb+
Psu: Tar gärna emot tips här med! Får va 850+ iaf
Chassi: Nåt stilrent med bra luftflöde och kvalitet.
Cpu kylare: NH D15?

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack för den listan! Är lite skeptisk till vattenkylning istället för luft, men det kanske är obefogat? Är väl för jag aldrig pillat på det själv.

Permalänk
Viking
Skrivet av cltob:

Tack för den listan! Är lite skeptisk till vattenkylning istället för luft, men det kanske är obefogat? Är väl för jag aldrig pillat på det själv.

Kylaren är ganska nysläppt, så jag kan inte hitta någon bra review på den. Men man ser ofta att 360mm-varianten presterar bra i tester, och det här är ett monster på 420mm. I princip den första i den storleken.
Så den kylaren ska helt klart prestera bättre än en luftkylare oavsett modell. Men som alltid håller luftkylare i stort sett för evigt medan pumpen i en AIO kan gå sönder. Tror dock inte det är så vanligt att de går sönder idag, har själv en från Corsair på 240mm.
Sen valde jag just denna för att chassit stödjer 3x140mm fläktar i fronten, så den ska passa perfekt.

Men välj en Noctua om du inte litar på vattenkylning, finns ju svarta modeller nu.
https://www.inet.se/produkt/5322764/noctua-nh-d15-chromax-sva...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på ett mer balanserat bygge eftersom främst verkar handla om gaming där du inte får speciellt mycket mer prestanda trots dubbla priset.

Ett 3090 är inte mycket snabbare än ett 3080. Marginalerna är oftast små.

Gör du annat än spel kan det vara värt att satsa på en 5900x istället.

Kommer du att överklocka som en galning och utnyttja många av moderkortets funktioner? I annat fall kan du ju spara in en del tusenlappar på det också.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag skulle gå på ett mer balanserat bygge eftersom främst verkar handla om gaming där du inte får speciellt mycket mer prestanda trots dubbla priset.

https://komponentkoll.se/bild/hPxhI.png

Ett 3090 är inte mycket snabbare än ett 3080. Marginalerna är oftast små.

Gör du annat än spel kan det vara värt att satsa på en 5900x istället.

Kommer du att överklocka som en galning och utnyttja många av moderkortets funktioner? I annat fall kan du ju spara in en del tusenlappar på det också.

Jag tycker det här är ett bra "skämma bort" paket, utan att överdriva. Jag tycker du ska köra på detta paket

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt en annan kylare eftersom den där har en liten VRM-fläkt på det fula, plastiga CPU-blocket.
Det känns lite tråkigt då moderkortet är en av de enda som inte har en liten fläkt som kan vara högljudd.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Aldrig använt den sidan innan man här är mitt bygge vad jag skulle ta.

https://komponentkoll.se/bygg/FTdAr

Lyckas inte få in bilden. Missade tydligen CPU kylare och PSU också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

3090 och ROG Crosshair VIII Dark Hero är så långt bort från att skämma bort dig själv du kan komma. Det är att kasta pengar i sjön. Köp vettiga prylar till vettiga pengar och lägg överskottet på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Hej!

Hade verkligen uppskattat lite hjälp på traven inför mitt bygge. Är nog en tio år sedan jag köpte en ny stationär.

Har redan valt ut gpu, mobo och cpu som jag tänkt köra med.
Har också efter mycket om och men beställt en monitor och kommer spela i 1440p 244hz. Vilket nog blir en fin uppgradering från 1080 120hz!

Gpu: 3090 strix
Mobo: Dark Hero VIII
Cpu: 5900x

Ram: Har sneglat lite på Trident Z Neo men vet inte om det är värt det. Vill gärna ha 32gb och vad jag förstått så vill man ha snabba minnen om man försöker köra 244hz/höga fps. Tar gärna tips.
Ssd: Tar gärna emot tips! Nåt snabbt 1tb+
Psu: Tar gärna emot tips här med! Får va 850+ iaf
Chassi: Nåt stilrent med bra luftflöde och kvalitet.
Cpu kylare: NH D15?

Spelar du endast i 1440p skulle jag starkt rekommendera att flytta från 3090 till 3080 och lägga pengarna på annat för datorn och/eller helt enkelt spara pengar. Det är i princip ingen skillnad mellan de två i 1440p och du gör bättre i att spara pengarna och köpa ett nytt grafikkort om ett-två år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kylaren är ganska nysläppt, så jag kan inte hitta någon bra review på den. Men man ser ofta att 360mm-varianten presterar bra i tester, och det här är ett monster på 420mm. I princip den första i den storleken.
Så den kylaren ska helt klart prestera bättre än en luftkylare oavsett modell. Men som alltid håller luftkylare i stort sett för evigt medan pumpen i en AIO kan gå sönder. Tror dock inte det är så vanligt att de går sönder idag, har själv en från Corsair på 240mm.
Sen valde jag just denna för att chassit stödjer 3x140mm fläktar i fronten, så den ska passa perfekt.

Men välj en Noctua om du inte litar på vattenkylning, finns ju svarta modeller nu.
https://www.inet.se/produkt/5322764/noctua-nh-d15-chromax-sva...

Okej ja detta får jag fundera lite på. Noctuan i svart var väldigt sexig får jag erkänna! Hade du fortfarande kört på det chassit om du valt luft istället? Sneglade lite på RoG's egna chassi för att då gå fullt ut på rog temat men den känns lite överdriven i utseende kanske.

Skrivet av FZL:

Jag hade nog valt en annan kylare eftersom den där har en liten VRM-fläkt på det fula, plastiga CPU-blocket.
Det känns lite tråkigt då moderkortet är en av de enda som inte har en liten fläkt som kan vara högljudd.

Ja den passiva kylningen på mobo var en av sakerna som lockade faktiskt.

Skrivet av Windir87:

Jag skulle gå på ett mer balanserat bygge eftersom främst verkar handla om gaming där du inte får speciellt mycket mer prestanda trots dubbla priset.

https://komponentkoll.se/bild/hPxhI.png

Ett 3090 är inte mycket snabbare än ett 3080. Marginalerna är oftast små.

Gör du annat än spel kan det vara värt att satsa på en 5900x istället.

Kommer du att överklocka som en galning och utnyttja många av moderkortets funktioner? I annat fall kan du ju spara in en del tusenlappar på det också.

Tack för förslaget och motiveringen! Jag är medveten om att ökningen inte är så värst prisvärd men det är trots det en ökning jag är okej med. Vill som sagt skämma bort mig lite:)

Permalänk
Viking
Skrivet av FZL:

Jag hade nog valt en annan kylare eftersom den där har en liten VRM-fläkt på det fula, plastiga CPU-blocket.
Det känns lite tråkigt då moderkortet är en av de enda som inte har en liten fläkt som kan vara högljudd.

Jag har inte hört ett enda klagomål på att fläkten ska vara det minsta högljudd (av vad jag minns iaf), det är mest en "gimmick" vad jag hört. Sedan är det personligt vad man tycker är fult eller inte, jag kan inte helt hålla med.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av cltob:

Okej ja detta får jag fundera lite på. Noctuan i svart var väldigt sexig får jag erkänna! Hade du fortfarande kört på det chassit om du valt luft istället? Sneglade lite på RoG's egna chassi för att då gå fullt ut på rog temat men den känns lite överdriven i utseende kanske.

Det är du som ska se datorn, så välj vad du tycker är snyggast. Jag valde det från Phanteks för att en 420mm-kylare skulle få plats i fronten, och jag gillar också utseendet.

Själv skulle jag aldrig lägga 3500kr på ett chassi. Men jag skulle heller aldrig lägga 40K på en dator.

Edit: Jag kan tillägga att jag delvis håller med om Windir87's bygge. Att 3090 är onödigt och särskilt moderkortet. Där kan du spara över 10 tusen. Enda anledningen för ett 3090 skulle vara om du behöver 24 GB VRAM eller om du inte orkar vänta på ett 3080 i lager. Men det sistnämnda resonemanget skulle jag inte köpa.

T.ex så här istället:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag har inte hört ett enda klagomål på att fläkten ska vara det minsta högljudd (av vad jag minns iaf), det är mest en "gimmick" vad jag hört. Sedan är det personligt vad man tycker är fult eller inte, jag kan inte helt hålla med.

En gimmick är väl iaf inte; Gamers nexus bevisade ju att temperaturen på VRM ökar om man stänger av fläkten. Sedan om det behövs eller ej beror såklart på omständigheterna.

Permalänk
Viking
Skrivet av adzer:

En gimmick är väl iaf inte; Gamers nexus bevisade ju att temperaturen på VRM ökar om man stänger av fläkten. Sedan om det behövs eller ej beror såklart på omständigheterna.

Okej, den kanske funkar bra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är du som ska se datorn, så välj vad du tycker är snyggast. Jag valde det från Phanteks för att en 420mm-kylare skulle få plats i fronten, och jag gillar också utseendet.

Själv skulle jag aldrig lägga 3500kr på ett chassi. Men jag skulle heller aldrig lägga 40K på en dator.

Edit: Jag kan tillägga att jag delvis håller med om Windir87's bygge. Att 3090 är onödigt och särskilt moderkortet. Där kan du spara över 10 tusen. Enda anledningen för ett 3090 skulle vara om du behöver 24 GB VRAM eller om du inte orkar vänta på ett 3080 i lager. Men det sistnämnda resonemanget skulle jag inte köpa.

T.ex så här istället:
https://komponentkoll.se/bild/mgOEg.png

Har ju mina anledningar att välja 3090.
Kommer absolut inte använda upp 24gb vram men tänkte köpa Reverb g2 när det kommer och gillar att köra flight sims, rymd spel och racing spel i VR och där tillkommer ibland tredjeparts program som också äter vram.

Så jag känner att visst, 24 gb vram är överdrivet men 10gb kan komma att va på gränsen i vissa fall.

Visst kan man vänta på 3080ti men känns inte som det kommer vara så värst mycket billigare eller lättare att få tag på.

Sen vill jag köra spel i så hög fps som möjligt för att utnyttja 244hz 1440p monitorn när jag kör där. Så även om det är en liten ökning i fps på 3090 så finns den ändå där.

Sen vill jag som sagt skämma bort mig själv!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nyligen samma sak, inte haft ordentliga prylar på länge så jag tänkte lika bra att ta i denna gången. Nu spelar jag inte jättemycket så vet inte om detta är så relevant för dig men såhär tänker jag:

Vad som sitter i burken märker jag inte jättemycket av, hade jag haft annan processor hade jag säkert haft precis samma upplevelse. Däremot min Kinnarps-stol, mitt skärm-stöd som gör att jag kan flytta runt mina skärmar lite hur jag vill och mitt (första) VR-headset har gjort jättestor skillnad. Visst, jag behövde mycket minne då jag virtualiserar arbetsmiljöer när jag t ex jobbar mot en viss kund eller labbar med vissa tunga saker, men det var ju inte jättedyrt. Ordentlig SSD är också självklart sånt man märker av. Nästa uppgradering blir ett djupare skrivbord som är höj- och sänkbart, hellre det än ny GPU nu när det har blivit generationsbyte. Mitt tips är helt enkelt glöm inte det runtom, det du faktiskt ser, rör och sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Jag gjorde nyligen samma sak, inte haft ordentliga prylar på länge så jag tänkte lika bra att ta i denna gången. Nu spelar jag inte jättemycket så vet inte om detta är så relevant för dig men såhär tänker jag:

Vad som sitter i burken märker jag inte jättemycket av, hade jag haft annan processor hade jag säkert haft precis samma upplevelse. Däremot min Kinnarps-stol, mitt skärm-stöd som gör att jag kan flytta runt mina skärmar lite hur jag vill och mitt (första) VR-headset har gjort jättestor skillnad. Visst, jag behövde mycket minne då jag virtualiserar arbetsmiljöer när jag t ex jobbar mot en viss kund eller labbar med vissa tunga saker, men det var ju inte jättedyrt. Ordentlig SSD är också självklart sånt man märker av. Nästa uppgradering blir ett djupare skrivbord som är höj- och sänkbart, hellre det än ny GPU nu när det har blivit generationsbyte. Mitt tips är helt enkelt glöm inte det runtom, det du faktiskt ser, rör och sitter på.

Nä det ska absolut inte glömmas! Flyttar till större lgh vid årsskiftet och efter lite heta diskussioner får då fria händer att inreda min egen "man cave". Därav köpet av ny dator. Är du nöjd med din kinnarps stol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Nä det ska absolut inte glömmas! Flyttar till större lgh vid årsskiftet och efter lite heta diskussioner får då fria händer att inreda min egen "man cave". Därav köpet av ny dator. Är du nöjd med din kinnarps stol?

Definitivt, Sambon tyckte det var slöseri med pengar men nu har hon ändrat sig helt. Vi pluggar en hel del båda två och man orkar mycket längre i Kinnarpsen än i den andra vi har som är från Ikea. Jag köpte den då mitt jobb kräver både att jag läser väldigt mycket utanför arbetstid och jobbar även hemifrån en del och ska jag hålla på så i flera år tycker jag det är småpengar i jämförelse. Har även ett billigt fotstöd från Ikea som jag gillar att använda ibland.

Permalänk
Medlem

Tänkte köra på det här:

Borde funka? Inte byggt en dator på många år så man är lite ringrostig. Vad kan tänkas behövas utöver detta? Kylpasta och ett OS, finns kanske nått att hjälpa med kabeldragning?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Tänkte köra på det här:

https://komponentkoll.se/bild/WUgue.png

Borde funka? Inte byggt en dator på många år så man är lite ringrostig. Vad kan tänkas behövas utöver detta? Kylpasta och ett OS, finns kanske nått att hjälpa med kabeldragning?

Tacksam för all hjälp!

Jädrar, fläktar för tre lök 😁

Har du kollat att minnena passar med NH-D15? Jag tror inte de gör det, tror du måste ta bort ena fläkten, har själv valt S-varianten av samma fläkt av den anledningen.
En annan grej att kolla är om minnena officiellt stödjer moderkortet.

Permalänk
Viking
Skrivet av cltob:

Tänkte köra på det här:

https://komponentkoll.se/bild/WUgue.png

Borde funka? Inte byggt en dator på många år så man är lite ringrostig. Vad kan tänkas behövas utöver detta? Kylpasta och ett OS, finns kanske nått att hjälpa med kabeldragning?

Tacksam för all hjälp!

Du borde köpa en Commander Pro till fläktarna. Då kan du koppla in 6 st fläktar till den och 3 st till moderkortet. Sedan borde du kunna styra alla fläktarnas belysning också.
https://www.inet.se/produkt/6902363/corsair-commander-pro

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ett problem med just 3080 är att det inte finns några i lager någonstans. 3090 verkar det finnas några stycken av iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Jädrar, fläktar för tre lök 😁

Har du kollat att minnena passar med NH-D15? Jag tror inte de gör det, tror du måste ta bort ena fläkten, har själv valt S-varianten av samma fläkt av den anledningen.
En annan grej att kolla är om minnena officiellt stödjer moderkortet.

Dom här stödjer moderkortet men inte dom här som roligt nog har samma namn. Blanda nog ihop dom bara. Ser till att beställa rätt när det är dags!
Men ja det här med att få nh-d15 att passa vetefan. Står att max höjd för cpu kylare ska va 167mm och nh-d15 är 165mm hög. Kanske får bli S här med! Är du nöjd med den?

Edit: Hittade lite bilder här. Ser väldigt tight ut dock haha

Skrivet av Donnerstal:

Du borde köpa en Commander Pro till fläktarna. Då kan du koppla in 6 st fläktar till den och 3 st till moderkortet. Sedan borde du kunna styra alla fläktarnas belysning också.
https://www.inet.se/produkt/6902363/corsair-commander-pro

Tack för tipset! Det lät smidigt ja

La till länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Dom här stödjer moderkortet men inte dom här som roligt nog har samma namn. Blanda nog ihop dom bara. Ser till att beställa rätt när det är dags!
Men ja det här med att få nh-d15 att passa vetefan. Står att max höjd för cpu kylare ska va 167mm och nh-d15 är 165mm hög. Kanske får bli S här med! Är du nöjd med den?

Edit: Hittade lite bilder här. Ser väldigt tight ut dock haha

Tack för tipset! Det lät smidigt ja

Går utmärkt att koppla alla 9 fläktar till commander pro med 1 --> 2 pwm splitter likt denna https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Kör så själv med 9 corsair fläktar. Datorn kommer se fläktarna som är kopplade med splitter som 1 så du kan inte styra dem separat men jag kör mina på samma hastighet hursom så det spelar mindre roll.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en 32" 1440p skärm och det är rätt häftigt i spel. Bara 170hz men vet inte om jag hade märkt skillnad mot 240hz.

Det enda jag saknar är en 4k panel, kommer byta upp mig till den när den väl anländer.

32" är väldigt häftigt att spela på, men 1440p på den ytan i Windows gör att texten lider.

https://www.prnewswire.com/news-releases/viewsonic-announces-...

Den panelen vill jag ha senare

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill skämma bort dig hade jag satsat på att bygga en ITX-maskin. Jag kör mitt 3080 och 5900x i ett NR200P och det är hur tyst som helst och tar lite plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Tänkte köra på det här:

https://komponentkoll.se/bild/WUgue.png

Borde funka? Inte byggt en dator på många år så man är lite ringrostig. Vad kan tänkas behövas utöver detta? Kylpasta och ett OS, finns kanske nått att hjälpa med kabeldragning?

Tacksam för all hjälp!

Hade nog valt bort några fläktar, 3-6 st räcker gott och väl. Resten bidrar bara till högre ljudnivå

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Dom här stödjer moderkortet men inte dom här som roligt nog har samma namn. Blanda nog ihop dom bara. Ser till att beställa rätt när det är dags!
Men ja det här med att få nh-d15 att passa vetefan. Står att max höjd för cpu kylare ska va 167mm och nh-d15 är 165mm hög. Kanske får bli S här med! Är du nöjd med den?

Alright!
Tänkte på detta;
https://noctua.at/en/nh-d15

High RAM compatibility in single fan mode
Thanks to its recessed lower fins, the NH-D15 provides 64mm clearance for tall memory heatsinks in single fan mode, making it compatible with most high end RAM modules on the market. In dual fan mode, the NH-D15 should be used with standard height RAM (up to 32mm).*
*In chassis with more than 165mm CPU cooler clearance, the front fan can be moved upwards to make room for memory modules taller than 32mm.

Så jag tror att för att få minnena att passa tillsammans med NH-D15 behöver du flytta upp ena fläkten. Jag har valt samma minnen och när jag googlade på hur höga de var, var det bästa resultatet jag fick 41mm, då behöver du höga ena fläkten 9mm, och då blir ju höjden på kylaren 174mm..
Mycket som måste matcha.. Men om du är OK med att ta bort ena fläkten på kylaren så är detta inga problem

Jag har inte beställt nåt än, beställer nog i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Sen vill jag som sagt skämma bort mig själv!

Läg max 30000kr på dator det borde gå att trycka in en RTX 3090 i det, sedan lägger du 10k på en bra skärm med G-sync så får du ut all prestanda.