Permalänk
Skrivet av tcntad:

Och du får troligen bara en IPadress? Internet funkar på din dator med kabel? Det kan vara ett adresslås, om så är fallet behöver du vänta allt från några minuter till timmar innan det släpps alternativt använda ipconfig /release på datorn.

Men varför använd du inte en router så du kan ansluta fler enheter? Betydligt bättre och säkrare..

Jadå, jag har testat portarna och de svarar när jag kopplar in datorn.
Jag fixar APn hos min bror. Därav endast telia routern.
Hemma kör jag trådad edgeX router med ubiquiti AP och det funkar klockrent.
Jag fick för mig att man kunde köra APn som en "dum device" som endast delade nätverk. Därav möjligheten för att konfa enheten som standalone device.

Kör själv inte telia men eftersom jag ska ha en ip från dhcp-servern spelar antalet publika ip-adresser ingen roll?

Känns som jag missat något enkelt men vet inte vad.. 😅

Permalänk
Medlem

@limpanboy Har du scannat QR koden på APn med unifi appen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@limpanboy Har du scannat QR koden på APn med unifi appen?

Yes!
Gjort allt som man ska göra för att konfa.
Har samma AP hemma och den fungerar.
Tänker att det har med telia routern o göra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då den inte har en egen DHCP behövs en router bakom, det är ju trots allt en AP och ni får bara en IP av ISP.
Min fråga kvarstår om det inte är en tjänstefördelare (Ethernet, IPTV, IPTelefoni osv) med tanke på att en dator funkar men vid byte till AP så fungerar det inte (Ingen router och mac-adresslås ställer till det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Högst upp, de strålar mest neråt, visst lite signal smiter uppåt, men designen är att stråla 180 grader neråt vid takmontering.

Ja det är ju det mest logiska, men tänkte om det som strålar uppåt räcker. Dumt att chansa kanske, kan ju förstärka med nån in wall ifall det skulle bli lite halvtaskigt på undervåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ja det är ju det mest logiska, men tänkte om det som strålar uppåt räcker. Dumt att chansa kanske, kan ju förstärka med nån in wall ifall det skulle bli lite halvtaskigt på undervåningen.

Jag hade min liggande ("upp och ner") på en högtalare på övervåningen första jag testade, fick täckning i hela huset av det med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade min liggande ("upp och ner") på en högtalare på övervåningen första jag testade, fick täckning i hela huset av det med.

Ja det är ju rätt bra drag i grejerna 😉

Någon som vet om golvvärmeslingor (vatten) har någon påverkan? Vi kommer nämligen ha det på övre plan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ja det är ju rätt bra drag i grejerna 😉

Någon som vet om golvvärmeslingor (vatten) har någon påverkan? Vi kommer nämligen ha det på övre plan med.

Beror på vilket system du ska köra, fräst spånskiva kommer nog inte störa, men kör du värme plåt skivor så kanske det stör.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanboy:

Yes!
Gjort allt som man ska göra för att konfa.
Har samma AP hemma och den fungerar.
Tänker att det har med telia routern o göra.

Skrivet av tcntad:

Då den inte har en egen DHCP behövs en router bakom, det är ju trots allt en AP och ni får bara en IP av ISP.
Min fråga kvarstår om det inte är en tjänstefördelare (Ethernet, IPTV, IPTelefoni osv) med tanke på att en dator funkar men vid byte till AP så fungerar det inte (Ingen router och mac-adresslås ställer till det)

Jag köpte en likadan AC-LR idag och har exakt samma problem som du. Tror också den router jag har (Inteno EG400) egentligen är en tjänstefördelare. Hur ska vi gå vidare, månne?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wizbro:

Jag köpte en likadan AC-LR idag och har exakt samma problem som du. Tror också den router jag har (Inteno EG400) egentligen är en tjänstefördelare. Hur ska vi gå vidare, månne?

Hur svårt är det? Köp en router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag köpte en likadan AC-LR idag och har exakt samma problem som du. Tror också den router jag har (Inteno EG400) egentligen är en tjänstefördelare. Hur ska vi gå vidare, månne?

Skickar din Inteno ut wifi? Vilka IP-adresser får du från den?
I ditt fall så behöver du troligen en router. En edgerouter eller en usg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skickar din Inteno ut wifi? Vilka IP-adresser får du från den?
I ditt fall så behöver du troligen en router. En edgerouter eller en usg.

Japp, den skickar ut (dåligt) wifi. Får IPv4-adresser via DHCP från den till alla mina enheter förutom APn. Så, typ koppla en Edgerouter X till denna Inteno via en av portarna? Annars förlorar jag ju IPTV om jag helt ersätter den.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanboy:

Yes!
Gjort allt som man ska göra för att konfa.
Har samma AP hemma och den fungerar.
Tänker att det har med telia routern o göra.

Lyser accesspunkten? Har du provat andra kablar? Hade provat göra en reset på accesspunkten, har råkat ut för någon som krävt det ur kartong för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Japp, den skickar ut (dåligt) wifi. Får IPv4-adresser via DHCP från den till alla mina enheter förutom APn. Så, typ koppla en Edgerouter X till denna Inteno via en av portarna? Annars förlorar jag ju IPTV om jag helt ersätter den.

Privata eller publika IPv4 adresser? Är det privata ska du inte behöva någon extra router. Adresser som börjar på 192.168 är privata adresser

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Privata eller publika IPv4 adresser? Är det privata ska du inte behöva någon extra router. Adresser som börjar på 192.168 är privata adresser

Tack för att du försöker hjälpa! Jag ser att jag har privata IP-adresser enligt bilden. Jag ser min publika IP-adress under "WAN-IP".

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Lyser accesspunkten? Har du provat andra kablar? Hade provat göra en reset på accesspunkten, har råkat ut för någon som krävt det ur kartong för att fungera.

Problemet var dåliga kablar...
Fixade hem en edgeX till honom och bytte kablar och vips så fungerade allt som det skulle...
Hjälpte inte att där var felmärkt i centralen så man blev tokig vid kopplingen xD

Allting löst nu iaf och tack alla som svarade!

Permalänk
Medlem

Jag har en USG (firmware 4.4.51.5287926) och en AP AC LR (firmware 4.3.21.11325). Kör controller 6.0.41
Nu på sistone så har 5GHz bandet dykt titt som tätt, enheterna går inte över till 2.4, utan tappar bara kontakten. Efter ½-1 minut kopplar allt upp sig igen.
Det blev lite bättre när jag gick ner en version på AP:n, men det tär på nerverna att tappa uppkopplingen titt som tätt.

Jag behöver troligtvis gå tillbaka några versioner på både controller och på AP + USG.
Vilka versioner anses vara stabila?

Jag har även ett dolt nätverk på både 2.4 och på 5GHz som jag inte lyckas stänga av. Connectivity monitor är avslaget, likaså Meshing under radio för AP:n.
Misstänker starkt att det har att göra med några för höga versioner av controller och firmware.

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanboy:

Problemet var dåliga kablar...
Fixade hem en edgeX till honom och bytte kablar och vips så fungerade allt som det skulle...
Hjälpte inte att där var felmärkt i centralen så man blev tokig vid kopplingen xD

Allting löst nu iaf och tack alla som svarade!

Löste sig på samma sätt för mig! Frågade en vän som bad mig kolla hur många ledningar det var inne i vardera kabel. Det visade sig att den jag använde för PoE enbart hade fyra ledningar medan den för LAN hade åtta. Bytte den undermåliga kabeln mot en till med åtta jag hade och APn dök då upp omedelbart i Ubiquitis program samt i min tjänstefördelares gränssnitt.

Skrivet av tcntad:

Hur svårt är det? Köp en router

Svårt tydligen, det var en kabel jag skulle köpa.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Beror på vilket system du ska köra, fräst spånskiva kommer nog inte störa, men kör du värme plåt skivor så kanske det stör.

Jag skulle tro att det är fräst spånskiva, måste väl vara det vanligaste ovan mellanbjälklag?

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har ett halvstort nätverk med Unifigrejer här på gården, just nu fyra AC Pro (samtliga utomhus), tre switchar och en uppsättning Nanobeams. Men jag har lite strul med inomhustäckningen i sovrummet och funderar på ett bra sätt att täcka upp det rummet. Är någon av inomhuslösningarna att föredra, eller är det vettigare att bara slänga upp en till AC Pro eftersom det är vad jag kör i övrigt?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har ett halvstort nätverk med Unifigrejer här på gården, just nu fyra AC Pro (samtliga utomhus), tre switchar och en uppsättning Nanobeams. Men jag har lite strul med inomhustäckningen i sovrummet och funderar på ett bra sätt att täcka upp det rummet. Är någon av inomhuslösningarna att föredra, eller är det vettigare att bara slänga upp en till AC Pro eftersom det är vad jag kör i övrigt?

Är det bara sovrummet det handlar om är det lite onödigt med Pro varianten i min åsikt. Vettigare att köra en enklare variant, men beror också på hur många enheter du har tänkt ha uppkopplat. Dem har dock lite olika antenner på de olika modellerna, vissa 2x2 och andra 4x4. Är det slösurf innan läggdags, kanske lite streaming, kör en "lite" variant.

Sen beror det också på hur kräsen du är på utseende och hur du tänkt dra kabel. Är det genom taket till t.ex. en vind så är en AP bra lösning. Är det en vid marken till en dosa finns det lite snyggare "in-wall". Sen finns det även flex som ser lite snyggare ut om du vill placera t.ex. i en hylla.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av SkyThread:

Är det bara sovrummet det handlar om är det lite onödigt med Pro varianten i min åsikt. Vettigare att köra en enklare variant, men beror också på hur många enheter du har tänkt ha uppkopplat. Dem har dock lite olika antenner på de olika modellerna, vissa 2x2 och andra 4x4. Är det slösurf innan läggdags, kanske lite streaming, kör en "lite" variant.

Sen beror det också på hur kräsen du är på utseende och hur du tänkt dra kabel. Är det genom taket till t.ex. en vind så är en AP bra lösning. Är det en vid marken till en dosa finns det lite snyggare "in-wall". Sen finns det även flex som ser lite snyggare ut om du vill placera t.ex. i en hylla.

"Snyggaste" kabeldragningen blir nog ändå utvändigt på fasaden, men det är sant som du säger. Jag skulle behöva gräva ner en del kabel också, två av accesspunkterna går via trådlös uplink och det är ju inte helt optimalt. Kanske ett bra projekt att ta tag i till sommaren.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wizbro:

Löste sig på samma sätt för mig! Frågade en vän som bad mig kolla hur många ledningar det var inne i vardera kabel. Det visade sig att den jag använde för PoE enbart hade fyra ledningar medan den för LAN hade åtta. Bytte den undermåliga kabeln mot en till med åtta jag hade och APn dök då upp omedelbart i Ubiquitis program samt i min tjänstefördelares gränssnitt.

Svårt tydligen, det var en kabel jag skulle köpa.

Bra att det löste sig

Permalänk
Skrivet av smirre:

Jag har en USG (firmware 4.4.51.5287926) och en AP AC LR (firmware 4.3.21.11325). Kör controller 6.0.41
Nu på sistone så har 5GHz bandet dykt titt som tätt, enheterna går inte över till 2.4, utan tappar bara kontakten. Efter ½-1 minut kopplar allt upp sig igen.
Det blev lite bättre när jag gick ner en version på AP:n, men det tär på nerverna att tappa uppkopplingen titt som tätt.

Jag behöver troligtvis gå tillbaka några versioner på både controller och på AP + USG.
Vilka versioner anses vara stabila?

Jag har även ett dolt nätverk på både 2.4 och på 5GHz som jag inte lyckas stänga av. Connectivity monitor är avslaget, likaså Meshing under radio för AP:n.
Misstänker starkt att det har att göra med några för höga versioner av controller och firmware.

Hade också problem med att mina 5GHz enheter tappade anslutningen, ändrade till fast kanal istället för Auto. Sen har det funkat perfekt.
Också UAP-AC-LR med fw 4.3.21.11325. Kör med controller 6.0.41.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarpenterDave3317:

Hade också problem med att mina 5GHz enheter tappade anslutningen, ändrade till fast kanal istället för Auto. Sen har det funkat perfekt.
Också UAP-AC-LR med fw 4.3.21.11325. Kör med controller 6.0.41.

Har letat i inställningarna och ställt in fast kanal och VHT40 på 5GHz-bandet.
Nu så har det spökat igen. Telefonen kan inte koppla upp mot nätverket, inte ens efter omstart. Gamla enheter som bara har 2.4 fungerar.
Jag startade om APn och då kunde telefonen koppla upp, men med ganska svajig anslutning.
Kollade på APns inställningar och kanalen är ändrad och VHT är satt till 80.
Gick igenom inställningarna igen och hittade att Unifi AI var aktiverat. Hoppas att det det som ställer till det.
Dolt SSID finns fortfarande kvar på båda banden.

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Skrivet av smirre:

Har letat i inställningarna och ställt in fast kanal och VHT40 på 5GHz-bandet.
Nu så har det spökat igen. Telefonen kan inte koppla upp mot nätverket, inte ens efter omstart. Gamla enheter som bara har 2.4 fungerar.
Jag startade om APn och då kunde telefonen koppla upp, men med ganska svajig anslutning.
Kollade på APns inställningar och kanalen är ändrad och VHT är satt till 80.
Gick igenom inställningarna igen och hittade att Unifi AI var aktiverat. Hoppas att det det som ställer till det.
Dolt SSID finns fortfarande kvar på båda banden.

Mmm. Jag hade också Wifi AI på, men för mig har det funkat. Kunde inte hitta inställningen för detta först då jag använder "classic settings" läge i kontrollern. Verkar bara finnas i nya läget. Pröva att skifta och se om du kan hitta nya inställningar eller ta bort de dolda SSID.

Permalänk
Inaktiv

Bugg i senaste FW för AP. Därför ni har problem.

Permalänk
Medlem

Nu är UniFi 6 LR släppt. Tyvärr sålde de slut snabbare än kvickt på deras store. Jag gick in direkt vid släpp men han bara till kreditkortsuppgifterna, sen var de slut. Aja, får vänta tills de kommer på lager igen då.

Ifall någon annan ska beställa de nya AP:na så tänk på att det inte följer med någon POE-injector till varken LR eller Lite.

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden efter tips om Ubiquiti i min tråd om nätverk i husbygget. Vi har 1000/1000 fiber.

Jag har surfat runt en hel del och känner att Ubiquiti unify är nog vägen att gå, men jag behöver hjälp att bestämma delar, och då främst vilken router.

Så mycket som möjligt ska köras trådat, så det blir en 24p poe switch. Därtill tänkte jag försöka få till ett så smart hem som möjligt så det blir många bryggor och trådlösa prylar.

Användningen kommer vara standard modern villa. Streaming 4k, plattor, telefoner, datorer, konsoller och alla sådana prylar. Jag jobbar även hemifrån med media så många stora filer upp och ner konstant. Skulle även vilja få till någon nätverkslagring.

2-3 APs av de nya wifi-6 modellerna tänka jag också att vi ska ha.

Jag kan dock inte bestämma mig om router och tillbehör. Ska man ha USG, USG P4, DMP eller DM? Kan tillägga att rackmonterat lockar men såklart inget krav! Behöver jag en cloud key? Alla tips mottaget hjärtligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jag kan dock inte bestämma mig om router och tillbehör. Ska man ha USG, USG P4, DMP eller DM? Kan tillägga att rackmonterat lockar men såklart inget krav! Behöver jag en cloud key? Alla tips mottaget hjärtligt!

Köp en UDM PRO, då ingår en cloud key också. USG är gammal hårdvara.