Fredagsfokus 8: Nästa konsolgeneration känns ganska lik den nuvarande

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kontrollen på playstation är kanske modern, men jag är rädd för att den är opterad för barnhänder. Ps4 kunde jag knappt hålla, jag fick ont i fingrarna direkt då den var så liten. Grundproblemet är att det ej går göra kontroll av one size fits all, varvid de tvingas välja målgrupp för vem en kontroll ska vara bekväm för. Lösningen gör fler kontroller, vilket de också kommer göra. Men det blir dyrt att köpa en extra och man får hoppas på att de stora andra också är bra.

Annars så har utvecklingen stagnerat bland konsoler och man får vänta in nya spel som kräver mer. Och detta dröjer säkert ett tag.
Detta är en av orsakerna till varför jag inte har brytt mig om att skaffa en ny konsol nu, den största anledningen är dock att jag just nu ej har tid att spela.

Jag har relativt stora händer, förstår inte vad det är för dasslock som krävs för den här kritiken. Mina tummar är inte gigantiska, kanske där skillnaden ligger?

Permalänk
Medlem

Det som man kan önska är att det borde släppas officiella kontroller i säg 3 storlekar, för små barn, medelsvensson och storhändade, att köpa till för den som vill.

När min dotter var typ 4 hade hon problem med xbox 360-kontrollern, så vi köpte en PowerA Xbox 360 mini controller, funkade bra tills hon växte i en vanlig kontroller. Vi hade dock hellre köpt en trådlös Xbox 360 Microsoft-kontroller i miniformat, PowerA-kontrollern funkade bra men kändes plastig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Horizon tycker om att på PC göra en pre shader för mig. Nu sen någon patch eller så så behöver jag inte vänta i en kvart men efter avslutat ber den mig vänta får att laddningstiderna skulle bli mindre. Den ända skillnaden var annan skärm och 120hz istället för 60hz igår.
Jag har mer än en gång sett emulatorer göra det men inte spel på pc. Kanske något med porten. Känns lite opraktiskt på dagens konsoler då de borde veta om det är en SSD eller HDD som programmet har tillgång till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Trevlig video. Jag vill prisa Lövet lite för hans trevliga ordförråd och minimala användning av svengelska.
Frågor: Vilken konsol kommer att ha flest barn-inriktade titlar? Måste väl vara PlayStation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Gäsp.. tycker alla konsolgenerationer varit ganska mediokra sen gamecube / ps2 / xbox tiden.

Under xbox 360 / ps3 generationen kunde man i princip matcha deras prestanda med en PC i 900p t.ex. amd athlon 64 x2 med 2gb ram och en 250gb 7200 rpm hdd med ett 8600 gts, byggde en sån här dator tidigt 2007 och den gjorde mitt xbox 360 omodern direkt och en komplett pc med sådana specs gick på cirka 5k.

Xbox one / ps4 ska vi inte prata om med deras pinsamma cpu kraft, grafiken blev iofs bättre den generationen men spelen rullade fortfarande i 20-30 fps och även vid lansering kunde man matcha med en PC med liknande komponenter för runt 7-8k.

Nu finns det ju fler skäl än just prestanda att köpa en konsol, finns få lösningar som är så idiotsäkra. Bara att slå igång och spela, och man vet att även om konsolen är 10 år gammal kommer spel ge en acceptabel upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu finns det ju fler skäl än just prestanda att köpa en konsol, finns få lösningar som är så idiotsäkra. Bara att slå igång och spela, och man vet att även om konsolen är 10 år gammal kommer spel ge en acceptabel upplevelse.

Precis så gjorde jag med mitt ps3 i somras, satt mig ner och skulle spela lite DiRT 3... det rullade i filmiska 20 fps och PS3'an lät som en jetmotor i tv bänken och grafiken var så grynig så även läsglasögon inte hjälpte till.

på PC kan jag dra alla grafikspakar till max och lira i 144 fps i 144hz och välja själv hur jag vill styra spelet, jag kör med en trådlös xbox one kontroll.

idiotsäkra är dom dock och de är mest sådana människor som är nöjda med sina konsoler eftersom de inte har erfarenhet av en bra PC.

Once you go 144hz with high-end GPU you newer go back.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Teddis:

@UndaC Det här med att SSDn har slitits ut av vanlig användning i PS4, låter lite konstigt tror jag?

Undrar ändå om det råkar vara så att det är en Samsung 840/840 EVO (du nämner 870, men lät inte som om det var så säkert? 870 är relativt "ny" och QLC) som inte fått sina bits refreshade på ett tag.

Tror antingen det är löst i sista släppta firmware, alt så är det Samsung Magician dvs windowsmjukvara som sköter detta. Rimligtvis så finns det väl risk att det inte sköts korrekt inuti en PS4:a vilket i sin tur leder till att SSDn underpresterar.

Det stämmer att jag tog fel. 850 evo var det som satt i.

Eftersom ps4 saknar trim och inte har speciella skrivsrategier etc för SSD:er så har jag vid några tillfällen (två eller tre) plockat ut den, kört samsung magician osv och sedan satt in i ps4an igen. Men den har ändå successivt vara blivit långsammare och långsammare med tiden.

Fick PM med tips om att det kanske snarare är temperaturen än något annat vilket jag inte hade övervägt tidigare. Bra mår den i alla fall inte

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sony's DS-kontroller är ju hemska, ligger på minus när det kommer till ergonomi.
De må vara mer "moderna" än Xbox men det har imho 0 betydelse om det knappt går att använda i 5 minuter innan man får så ont i händerna att man måste få massage.

Det var någon som recenserade att:

Ps5 handkontroll är sååå next gen. Och gav den högsta betyg LOL

Eh nej, den var inte så bra.
Krysspadden är usel. Trycker du ner så känns den mjukt. Ingen distinkt känsla av att du nu har tryckt.
Ska jag trycka håååååårdare?

Utseendet ser coolt ut. Men det är allt.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Upplevde man inte samma sak vid lanseringen av PS4, där tidiga PS4-spel jämfördes med föregångarens nylanserade spel i slutfasen av Playstation 3?

Absolut.
Satt själva och spelade "The Last of Us" på PS3an samtidigt som jag fick hem min PS4 och drog igång Assasince Creed Black Flag. Och insåg att Last of Us så snyggare ut....extrem anticlimax. Och om man sedan jämför med "The last of Us - part 2" så ser man hur långt man kommer på en generation. Bägge Last of us har prickat in peaken på respektive generation.

Permalänk

Jag måste säga att jag tycker det är lite väl negativ stämning innför konsolerna med tanke på den lilla kostnaden och ett generationshopp, speciellt från Anton, och genomgående genom hela videon. Det är igentligen mest de sista minuterna där det framkommer att de faktiskt är lite imponerande ändå, och att känslan idag mest är pga avsaknad av spel.

Jag undrar lite vad man förväntar? Jag tycker inte man får någon direkt chockerande wow-känsla när man byter PC-komponenter heller, och med denna relativt lilla kostnad för en uppgradering så får man ju mycket för pengarna som märks på alla plan i upplevelsen, och det tycker jag inte helt framgår i videon.

Min upplevelse:
PS4 Pro:
* Startar långsamt
* UI är otroligt segt
* Dark souls tar lång tid att ladda, och det är långa laddtider när man hoppar mellan banorna.
* FPS är undermålig
* Konsolen bråkar

PS5:
* Bootar skitsnabbt
* UI är supersnabbt
* Demon Souls laddar på några sekunder och det är extremt korta laddtider mellan hopp (banor - Nexus) något som jag aldrig upplevt någonstans tidigare oavsett plattform, de flesta banor laddar på 2sek medans en del där man hoppar in i en större öppen värld (f.eks Stonefang Tunnel) där tar det 3-4 sek.
* FPS är låst 60
* Konsolen är knäpptyst
* Ny inlevelse med kontrollern (t.ex adaptive triggers samt att det vibrerar på vänster sida om jag slår med svärdet i en vägg till vänster).
* 3D-ljud som är tunat så att det inte upplevs överdrivet utan naturligt, och som kan leverera där det behövs t.ex där draken flyger över en och man nästan ramlar av stolen)
* PS4-spel startar snabbare utan patch t.ex Divinity där man vinner en halv minut per laddad save vilket är välkommet när man ska försöka tjuva saker och det blir mycket trial & error, och denna vunna hastighet beror enbart på snabbare cpu och således snabbare uppackning så det finns potential att förbättra titlar ännu mer.
* Flera PS4-spel har stadig fps, testa Sekiro t.ex.

Jag håller med om att det inte finns några riktiga NextGen-spel ännu men hittils skulle jag ta en PS5 mot en PS4 i ett blindtest alla dar i veckan.

För 6k cirka får man snabbare maskin överlag, snabbare laddtider, bättre ljud, stabilare fps, oftare upplösning närma 4k (eller över 1440p), möjlighet för lite raytracing ibland, force-feedback kontroll, tyst maskin. Det ÄR mycket för pengarna, bara jämför med en pc?

Permalänk
Medlem

Härlig video med gott (skit)snack! På tal om pet peeves så har jag också en! Skär sig i öronen när ni säger "kompabilitet" och inte "kompatibilitet"!

För övrigt så känns ps5/xbox nya tillskott riktigt tråkiga då det som sagt inte finns så många intressanta launch-titlar och heller ingen killer app. Hade gärna spelat Demon's Souls, men väntar tills remaken kommer på PC om några år.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Zipparn:

Trevlig video. Jag vill prisa Lövet lite för hans trevliga ordförråd och minimala användning av svengelska.
Frågor: Vilken konsol kommer att ha flest barn-inriktade titlar? Måste väl vara PlayStation?

Tack för den trevliga ryggdunken! Jag försöker in i det sista använda de svenska begrepp som finns, ibland kanske i för stor utsträckning men jag är något allergisk mot meningar där varannat ord är engelska eller en svengelsk variant

Det beror lite på hur man ser på bakåtkompatibiliteten, i och med att Xbox Series X/S stöder tre föregående generationer Xbox finns det ju en diger samling barnvänliga spel att välja mellan, men ser man bara till denna och PS4/Xbox One-generationen har Playstation något av ett övertag. Dels finns tredjepartsspel som Lego-serien, och dels finns nya spel som passar både unga och gamla. Om man tittar specifikt på PS5 passar både Astro's Playroom och Sackboy: A Big Adventure utmärkt för de unga, och PS4-spelen körs också bättre på PS5.

På Xbox One finns dels Minecraft och New Super Lucky's Tale, men de flesta av barnspelen där är tredjeparts som finns för PS4 också. Vilka spel som ska inkluderas beror lite på hur unga barnen är, men på Playstation finns ju också Ratchet & Clank-spelen som stöder svenska röster, har roliga karaktärer och spelmekanik som inte är hopplöst avancerad. Passar inte de allra minsta, men om de kan få hjälp med kontrollen tror jag att de skulle passa många barn väldigt bra. Kommande PS5-titeln Ratchet & Clank: Rift Apart ser ut att kunna bli riktigt kul för små och stora, och PS4-remaken av första Ratchet & Clank finns att ladda ned på PS5 som del av PSN Plus-samlingen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Kriistoffer:

Jag måste säga att jag tycker det är lite väl negativ stämning innför konsolerna med tanke på den lilla kostnaden och ett generationshopp, speciellt från Anton, och genomgående genom hela videon. Det är igentligen mest de sista minuterna där det framkommer att de faktiskt är lite imponerande ändå, och att känslan idag mest är pga avsaknad av spel.

Jag undrar lite vad man förväntar? Jag tycker inte man får någon direkt chockerande wow-känsla när man byter PC-komponenter heller, och med denna relativt lilla kostnad för en uppgradering så får man ju mycket för pengarna som märks på alla plan i upplevelsen, och det tycker jag inte helt framgår i videon.

Min upplevelse:
PS4 Pro:
* Startar långsamt
* UI är otroligt segt
* Dark souls tar lång tid att ladda, och det är långa laddtider när man hoppar mellan banorna.
* FPS är undermålig
* Konsolen bråkar

PS5:
* Bootar skitsnabbt
* UI är supersnabbt
* Demon Souls laddar på några sekunder och det är extremt korta laddtider mellan hopp (banor - Nexus) något som jag aldrig upplevt någonstans tidigare oavsett plattform, de flesta banor laddar på 2sek medans en del där man hoppar in i en större öppen värld (f.eks Stonefang Tunnel) där tar det 3-4 sek.
* FPS är låst 60
* Konsolen är knäpptyst
* Ny inlevelse med kontrollern (t.ex adaptive triggers samt att det vibrerar på vänster sida om jag slår med svärdet i en vägg till vänster).
* 3D-ljud som är tunat så att det inte upplevs överdrivet utan naturligt, och som kan leverera där det behövs t.ex där draken flyger över en och man nästan ramlar av stolen)
* PS4-spel startar snabbare utan patch t.ex Divinity där man vinner en halv minut per laddad save vilket är välkommet när man ska försöka tjuva saker och det blir mycket trial & error, och denna vunna hastighet beror enbart på snabbare cpu och således snabbare uppackning så det finns potential att förbättra titlar ännu mer.
* Flera PS4-spel har stadig fps, testa Sekiro t.ex.

Jag håller med om att det inte finns några riktiga NextGen-spel ännu men hittils skulle jag ta en PS5 mot en PS4 i ett blindtest alla dar i veckan.

För 6k cirka får man snabbare maskin överlag, snabbare laddtider, bättre ljud, stabilare fps, oftare upplösning närma 4k (eller över 1440p), möjlighet för lite raytracing ibland, force-feedback kontroll, tyst maskin. Det ÄR mycket för pengarna, bara jämför med en pc?

Det var inte heller min mening att ge ett väldigt negativt intryck, jag är tokigt nöjd med PS5:an och ser väldigt mycket fram emot att se vad utvecklare gör med den. Dualsense är ett stort hopp framåt och snabba laddningstider i kombination med potentialen i all teknik som sitter i konsolen talat gott för framtiden. Åsikterna om att det inte är stora generationskliv förmedlar jag mest för att de som inte fått tag på en konsol inte ska känna att de går miste om jättemycket för att de inte får tag på en konsol just nu. Vissa tekniska problem och ett smalt utbud av nya spel som känns som generationskliv gör att man inte förlorar mycket på att vänta till första halvan av nästa år, men om man får tag på en får man en väldigt trevlig konsol.

Sedan upplever jag inte steget från PS4 till PS5 så enormt just nu. Visst, de spel som hade prestandaproblem på PS4 flyter bra nu, men de väloptimerade spelen där presterar inte radikalt bättre nu. Jag körde igenom Ghosts of Tsushima på PS4 Pro, och där var laddningstider eller svajig prestanda aldrig ett problem. Extremt sällan kunde jag se bilduppdateringen tugga till, men det hörde till ovanligheten. I och med att PS4-spelens lagringssystem byggde på gamla mekaniska hårddiskar drar det inte enorm nytta av SSD-lagringen i PS5, även om det så klart blir snabbare. Den lägre ljudnivån är däremot väldigt välkommen, min PS4 Pro låter likt andra som ett jumbojet emellanåt.

Och gällande 3D-ljud i PS5 är det något med stor framtidspotential, men jag tycker inte spelen utnyttjar det i särskilt stor utsträckning hittills. Vare sig Spider-Man: Miles Morales, Demon's Souls eller Sackboy: A Big Adventure utnyttjar det i något särskild utsträckning. Astro's Playroom är bättre på det, men inte heller där är det en revolution ställt mot PS4. Men överlag är PS5 utan tvekan ett generationshopp i den generella spelupplevelsen, och jag skulle inte kunna uppnå samma sak med en kittad PC eller PS4/Pro.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Funderar mest på om/när det kommer spel som nyttjar ps5:ans "snabbare än pcs SSD" för geometri-streaming,
som i nanite demot.

Permalänk
Datavetare

Är det så konstigt att denna generations konsoler saknar den riktiga *wow* känslan? Det är en av den absolut minsta generationsskillnad vi haft sett till GPU sedan PS1 släpptes.

PS1->PS2->PS3

gav i varje steg i runda slängar en tiodubbling i CPU-kraft och GPU-kraft. PS4 var ungefär samma lyft i GPU-kraft, men CPU-delen var i rå prestanda ett sidosteg. Cell i PS3 var rätt hopplös att programmera, vad det någon förutom Naughty Dog som fick kläm på den? På pappret var ändå Cell snabbare än CPU i PS4, men i praktiken fick spelen ut lite mer ur PS4 CPU.

Även om man ignorerar PS4Pro (och än mer XboxOne X) så är uppgraderingen i GPU-kraft historiskt sätt liten till PS5. CPU-delen får ett rejält lyft, men är inte någon tiodubbling utan är mer en fyrdubbling (ca en tredubbling mot XboxOne X).

GPU mässigt är PS4 -> PS5 i runda slängar en ökning med faktor x6 medan det är en faktor x2,5 över PS4Pro (och mindre än en faktor x2 mot XboxOne X).

Ökningen av RAM är också historiskt väldigt liten till denna generation. Faktum är att XboxOne X har mer RAM än Xbox Series S.

Som nämnts flera gånger är det största lyftet denna gång diskhastigheten. Det är extremt välkommet!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker ps5an är riktigt trevlig. Snabb, tyst, snyggt och laggfritt (ex demon souls). Handkontrollen är underbar, ligger perfekt i mina ganska stora händer. Vet inte vad mer jag ska begära vid release, spel kommer naturligtvis med tiden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kriistoffer:

Jag måste säga att jag tycker det är lite väl negativ stämning innför konsolerna med tanke på den lilla kostnaden och ett generationshopp, speciellt från Anton, och genomgående genom hela videon. Det är igentligen mest de sista minuterna där det framkommer att de faktiskt är lite imponerande ändå, och att känslan idag mest är pga avsaknad av spel.

Jo det ligger något i det du säger. Det var inte riktigt min avsikt i ärlighetens namn. Det råkade nog mer bli så då vi körde helt oscriptat snack här bara.

Jag tycker ps5 är en trevlig konsol överlag. Men som i dagsläget saknar mjukvara, mer än vad tidigare konsol lansering gjort i min mening. Min önskan var väl mer bara att kommunicera att det inte är så mycket att hurra över ännu.
Har du inte lyckats få tag på en konsol till launch så behöver du inte känns någon nämnvärd FOMO ännu helt enkelt

Jag tycker också att ps5an lider av ett par barnsjukdomar i sin brist på VRR, hantering av upplösning/refreshrates och det förvånar mig att de inte verkar ha löst sin hopplöst långsamma patchinstallationsprocess. Det känns lite half baked och något som jag tycker att Sony rimligen borde haft bättre pli på till launch.

Jag tror att generationen kommer att bli trevlig på många sätt. Det enda som jag har lite svårt att vara nämnvärt hoppfull inför är Ray tracing, inte att det är helt värdelöst men det känns inte som att det kommer att vara nämnvärt inflytelserikt på ens upplevelser.

Sen är jag mer negativ Andreas här tror jag så jag hoppas att jag inte drog ner honom för mycket i fördärvet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Yoshman:

Är det så konstigt att denna generations konsoler saknar den riktiga *wow* känslan? Det är en av den absolut minsta generationsskillnad vi haft sett till GPU sedan PS1 släpptes.

PS1->PS2->PS3

gav i varje steg i runda slängar en tiodubbling i CPU-kraft och GPU-kraft. PS4 var ungefär samma lyft i GPU-kraft, men CPU-delen var i rå prestanda ett sidosteg. Cell i PS3 var rätt hopplös att programmera, vad det någon förutom Naughty Dog som fick kläm på den? På pappret var ändå Cell snabbare än CPU i PS4, men i praktiken fick spelen ut lite mer ur PS4 CPU.

Även om man ignorerar PS4Pro (och än mer XboxOne X) så är uppgraderingen i GPU-kraft historiskt sätt liten till PS5. CPU-delen får ett rejält lyft, men är inte någon tiodubbling utan är mer en fyrdubbling (ca en tredubbling mot XboxOne X).

GPU mässigt är PS4 -> PS5 i runda slängar en ökning med faktor x6 medan det är en faktor x2,5 över PS4Pro (och mindre än en faktor x2 mot XboxOne X).

Ökningen av RAM är också historiskt väldigt liten till denna generation. Faktum är att XboxOne X har mer RAM än Xbox Series S.

Som nämnts flera gånger är det största lyftet denna gång diskhastigheten. Det är extremt välkommet!!!

Det blir väl lite skillnad i förväntan, förhoppning eller förståelse.

Som i:
Det känns inte mer next gen på grund av att man förstår varför det inte känns mer next gen.

Så nope, inte så konstigt. Men inte heller så kul.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

VRR ska komma sägs det, men absolut att det borde vart där från start och den har vart lite buggig i början med externa diskar och restmode, något som är fixat med sista UI-uppdateringen.

Jag håller också med om att det inte finns några riktiga NextGen-spel ännu. MEN jag blev chockerad av att ni inte nämnde hur ssdn skapar ett helt nytt flyt i Demon Souls (DS). Nej alla kan inte gilla DS, men för oss som gör det så är det obeskrivligt hur sjukt flott det är att få denna remake ö.h.t och inte minst som release-spel. Oavsett, spelet baserar sig mycket på att man hoppar mellan världar och Nexus, och att man dör en massa, och med 2sek laddtider så får man helt nytt flyt i spelet, hur man planerar uppbyggnaden av sin karaktär i början genom att hämta in de vapen och material man behöver från olika delar får en mera välkommen känsla av att man lever i den världen, mot hur det har varit tidigare med avbrott hela tiden.

Att komma med en så helhetlig maskin är också ett åstadkommande av Sony menar jag på.

Som avslutning vil jag påpeka att jag köper alla konsoler och är ganska fan av Nintendo så jag är ärligt opartiskt glad att få så mycket i en Playstation denna gång.

Permalänk
Medlem

Det enda speciella med nya generationen (förutom obligatoriska prestandaförbättringar) är väl egentligen den nya hårddisktekniken?

I övrigt otroligt prisvärda spelmaskiner i en tid där nvidias nya medelklass modell (3060) kostar lika mycket som hela konsolen. För min del blir det ny processor och hårddisk i arbetssyfte
(kör fortfarande på en gammal fx8350) men en ps5 eller Xbox i spelsyfte.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Det enda speciella med nya generationen (förutom obligatoriska prestandaförbättringar) är väl egentligen den nya hårddisktekniken?

I Sonys fall så är det också nytt hur de hanterar värmen. Kort sagt så har de en peak leverans den inte går över, och har konstruerat kylningen efter detta så i teorien skal den aldrig låta som ett jetplan så som PS4. Sen om detta fungerar på sommaren det får vi väl se, det kan ju vara att fläkten som sagt har flera lägen och att den måste gå lite snabbare i varma rum, men helheten på hur detta är löst menar jag är helt nytt.

Så är 3d audio nytt för Playstation. Oavsett vad man tycker om det så är det implementerat.

Haptic feedback tycker jag själv är typ som HD-rumble fast bättre, men adaptive triggers är ju nytt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Kriistoffer:

VRR ska komma sägs det, men absolut att det borde vart där från start och den har vart lite buggig i början med externa diskar och restmode, något som är fixat med sista UI-uppdateringen.

Jag håller också med om att det inte finns några riktiga NextGen-spel ännu. MEN jag blev chockerad av att ni inte nämnde hur ssdn skapar ett helt nytt flyt i Demon Souls (DS). Nej alla kan inte gilla DS, men för oss som gör det så är det obeskrivligt hur sjukt flott det är att få denna remake ö.h.t och inte minst som release-spel. Oavsett, spelet baserar sig mycket på att man hoppar mellan världar och Nexus, och att man dör en massa, och med 2sek laddtider så får man helt nytt flyt i spelet, hur man planerar uppbyggnaden av sin karaktär i början genom att hämta in de vapen och material man behöver från olika delar får en mera välkommen känsla av att man lever i den världen, mot hur det har varit tidigare med avbrott hela tiden.

Att komma med en så helhetlig maskin är också ett åstadkommande av Sony menar jag på.

Som avslutning vil jag påpeka att jag köper alla konsoler och är ganska fan av Nintendo så jag är ärligt opartiskt glad att få så mycket i en Playstation denna gång.

Jag påpekar ju faktiskt att Demon's Souls är det spelet som känts next-gen på allvar, och med det menar jag både det visuella och laddningstiderna. Jag spelade (inte hela) Demon's Souls på PS3, och att inte behöva vänta på att laddas in i områdena efter de oräkneliga gångerna jag biter i gräset är värt enormt mycket. Att inte få bilduppdatering stundtals i bildspelsklass är också mycket trevligt. Det kommer nog komma flera spel tidigt nästa år som andas next-gen mer än startutbudet, men Demon's Souls tillhör definitivt den skaran för min del

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Ja du nämner DS ett par gånger och det är nog helt klart en stor skillnad i PS5 upplevelse om man bryr sig om det spelet eller om man inte alls gillar den typen av spel. Jag är ju ganska biased då souls är mina absoluta toppspel och det nämns ju också att man kanske är lite blind då just det spelet har 2 generationshopp.

Jag hade tänkt spela ren DEX denna gång men eftersom magierna var så coola både ljudet och grafiken så blev det en spellsword igenn!

Nu har jag inget behov att grinda på Reapern som jag hade första gången men testade ett par gånger och det blir ju en helt annan upplevelse. (Går snabbt!)

Jag stortrivs men hoppas på en till blockbuster innan jul!

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt stor backlog av spel så för mig var nya XsX underbar, stabilare upplevelse samt snabbare laddtider.
Vi flyttade då in XoX till gästrummet som damen skulle använda när vi båda ville spela samtidigt, men efter att hon använt XsX så beställde jag nu en XsS i fredags när webhallen fick in ett till lass som får ersätta XoX, hon ville helt enkelt inte använda XoX längre efter att ha upplevt de nya laddtiderna

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

I övrigt otroligt prisvärda spelmaskiner i en tid där nvidias nya medelklass modell (3060) kostar lika mycket som hela konsolen.

De är väldigt prisvärda oavsett men nu är det ju så att det är 3060 Ti som precis har släppts, inte 3060.

(det ska förövrigt bli väldigt intressant att se vad RX6700 hamnar på, eftersom den torde prestera väldigt likt PS5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det så konstigt att denna generations konsoler saknar den riktiga *wow* känslan? Det är en av den absolut minsta generationsskillnad vi haft sett till GPU sedan PS1 släpptes.

Egentligen bara en spegling av PC-marknaden de senaste 7 åren. Det har, relativt sett, hänt väldigt lite under dessa 7 år. Speciellt om man låter energiförbrukningen och BOM vara måttligt förändrad.

Ang spelen så är det som väntat. Ingen är dum nog att satsa hela ladan vid launch, med den begränsade kundkrets man har då. Är själv ingen gamer så det enda som verkligen väcker mitt intresse är Astro, plus att DS är fint att titta på (och säkert kanon att spela, för fansen, inte min kopp te bara). Men jag ger Sony godkänt, de har iaf försökt göra nått till skillnad från Xbox som har 0 nytt.

Permalänk
Avstängd

För mig har det varit en rätt trevlig launch faktiskt. Nu kör jag inte PS utan XB så jag kan inte uttala mig om DS eller egentligen några exklusiva spel, men i alla fall.

Jag gick från en One S till XSX och det har ju lyft i princip alla spel. Många ser mycket bättre ut, högre upplösning och stabilare framerate vilket märks rätt kraftigt trots att jag har Freesync på teven. Andra simplare spel som funkade grymt på One har inte fått några direkta lyft i grafiken, mer än auto HDR som är väldigt trevligt men ändå hyfsat marginellt i de flesta fall, men laddningstiderna i sig är ju ett jättelyft.

Jämfört med tidigare generationsskiften, utom möjligtvis det förra som ju också hade detta i viss mån, så tycker jag bakåtkompatibiliteten verkligen har gjort skillnad. Man behöver inte köpa kassa launch-spel bara för att ha något att spela liksom. Jag minns när jag köpte PS2 vid release och typ fick spela Midnight Club och den medföljande demoskivan i månader då det inte fanns något bättre.

Permalänk
Medlem

Har man en ordentlig gaming pc är det inget nytt under solen. Känns lite som att konsolerna har kommit ikapp snarare än det något diffusa "next gen".

Själv tycker jag "the killer app" utan tvekan är game pass. Är uppe i ett 20-tal spel på series X för något jag betalat 43:- i månaden. Detta har gjort att suget efter PS5 försvunnit. Men blir säkert en om ett par år när det finns några bra spel som är låsta till den.

En klart underskattad feature är ju quick resume. Jäklar vad skönt att slippa alla splash screens när man startar. In där man lämnat på sekunder. Borde tillämpas på PC också.