Varför är vissa modeller av grafikkort så dyra?

Permalänk
Medlem

Varför är vissa modeller av grafikkort så dyra?

Snack om ockerpriser 23000 för ett EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3. 8200K för ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC och 10700 för ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC. Detta är ju sjukt högre än vad det borde kosta? I USA kallar dom detta för "Scalper" priser där säljaren gör en rejäl vinst genom att sälja för över pris. Inet borde fan skämmas. Får sådan avsmak att jag kommer aldrig köpa en produkt från dom igen.

Rubrik förtydligad /Mod
Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Om du söker på prisjakt så kommer du att se att korten säljs för ungefär samma pris av andra butiker.
Inet sysslar inte med välgörenhet så de kan inte sälja med förlust.
Jag förstår ändå frustrationen över att korten ska kosta så här mycket.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Detta har inte ett smack med Inet att göra, utan är samma priser produkterna har hos andra aktörer. Tror du en återförsäljare är sugen på att sälja produkterna till förlustpris?

prisjaktlänkar:
EVGA GeForce RTX 3090 FTW3
Asus GeForce RTX 3070 ROG Strix Gaming OC

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är ju vad dem kostar? Ser inget konstigt med det.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att priset är motiverat med tanke på den dåliga tillgången och höga efterfrågan på varorna.

Är det för dyrt är det bara att inte köpa, det hade inte jag gjort heller. Ett RTX 3090 är inte direkt prisvärt ens vid MSRP.

Om något är det mer svinigt att sätta ett lågt fantasipris som det sen inte går att köpa för för att alla vill köpa till detta artificiellt låga pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Snack om ockerpriser 23000 för ett EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3. 8200K för ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC och 10700 för ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC. Detta är ju sjukt högre än vad det borde kosta? I USA kallar dom detta för "Scalper" priser där säljaren gör en rejäl vinst genom att sälja för över pris. Inet borde fan skämmas. Får sådan avsmak att jag kommer aldrig köpa en produkt från dom igen.

Skrivet av ekhyddan:

Om du söker på prisjakt så kommer du att se att korten säljs för ungefär samma pris av andra butiker.
Inet sysslar inte med välgörenhet så de kan inte sälja med förlust.
Jag förstår ändå frustrationen över att korten ska kosta så här mycket.

Och gör man lite efterforskning först, innan man sätter fram sin idealism, så kanske man hade märkt av detta också. Det är tyvärr lite som att enbart läsa rubrikerna på alla skitartiklar som folk lägger upp på sociala medier, med kommentarer typ som, "Kolla! Ska det vara så här!?" Så jag uppmanar TS att åtminstone undersöka lite, innan man slår på djungeltrumman och minsann ska visa var skåpet ska stå.

Att priserna är så pass höga är sanslöst, men knappast något som enbart Inet ska klandras för. Just 3090-kortet är verkligen snordyrt.

Permalänk
Medlem

Eller får man vara tidigt ute, köpte mitt 3080 för 7800kr

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Japp hutlösa priser.. man kan nästan undra ifall dom försöker pusha oss att gå över till konsoler.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ha många butiker kvar att handla på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du kommer inte ha många butiker kvar att handla på.

Det är lungt jag köper mig en PS5:a som säkert inte heller finns i lager.. *suck*

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Inet? Sjysst att kasta dom under bussen. Knappast deras fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Inet? Sjysst att kasta dom under bussen. Knappast deras fel.

Varför inte? Dom väljer ju att sälja sina varor för väldans mycket mer än det borde kosta? Inet vara bara den jag kollade in eftersom dom har annonser här på Sweclockers.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det är ju inte Inets fel, andra säljer för samma sjuka priser. Priserna har fortfarande inte återhämtat sig sedan mining rushen. Kanske om efterfrågan störtdyker när Covid vaccin finns tillgängligt finns det en liten chans att man kommer kunna köpa prisvärda kort framöver.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Varför inte? Dom väljer ju att sälja sina varor för väldans mycket mer än det borde kosta? Inet vara bara den jag kollade in eftersom dom har annonser här på Sweclockers.

Återigen, du har all rätt att klaga på själva priserna. Men att enbart peka mot Inet visar på att du kastat dig över första bästa anledning, med resultatet att en nätbutik som av många anledningar är väldigt populär bland SweClockers får oförtjänt skit.

Den här gången har du helt enkelt varit orättvis. Jag tycker du ska tänka över saken och kanske se om du landar på ett liknande svar som den respons du får i tråden, istället för att nu konstant behöva försvara dig själv.

Permalänk
Medlem

Detta har inget med Inet, Webbhallen, Komplett etc att göra. Detta är Nvidia och AIB partners som har satt priserna, Nvidia drog ner MSRP som fan till en nivå där inget företag kan hålla priset för att dem går med förlust. Kolla upp rätt info innan du lägger blame.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Varför inte? Dom väljer ju att sälja sina varor för väldans mycket mer än det borde kosta? Inet vara bara den jag kollade in eftersom dom har annonser här på Sweclockers.

Det är en seriös återförsäljare som tar vara på kundens intressen, garantier, återköp och när det blir fel med en vara eller order i största allmänhet. Dessutom håller de extremt låga leveranstider och försöker ständigt pressa priser gentemot andra återförsäljare. Det är även den enda återförsäljaren jag vet om som skickar med pingvinstänger vilket i sig självt bör beskriva hur bra de är.

Därför är det fel och något nonchalant att du försöker förstöra deras rykte över något du själv missat att uppsöka mer information om.

Permalänk
Medlem

Jag tror att man kan avstå att köpa dessa överprisade kort isåfall, men ja juste de brukar vara slutsålda ändå så nån tycker det är värt pengarna.

själv köpte jag ett begagnat RTX 2080 Ti istället och slapp betala sjuka summor för de nya korten.

betalar förövrigt hellre ett några hundringar extra från inet.se än hos andra aktörer eftersom returer, garantiärenden osv.. fungerar sjukt smidigt hos inet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ni har rätt och jag hade fel.. det är skitlätt att få tag på ett grafikkort i 30-serien idag och billigt är det med. Så jag gräver ned mig i min skam och viftar med vitaflaggan.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla priser på USA-marknaden i dollar är utan moms/skatt medan svenska priser är inklusive moms. Dessutom tillkommer kemikalieskatt. Så det räcker inte att konvertera valutakurs rakt av för att se om priset är bra eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Varför inte? Dom väljer ju att sälja sina varor för väldans mycket mer än det borde kosta? Inet vara bara den jag kollade in eftersom dom har annonser här på Sweclockers.

Har du ens kollat upp vad Nvidia säljer korten för till butikerna?
Detta är en mycket underlig tråd då ingen annan butik tar MSRP pga att det omöjligt skulle vara gångbart för dom.
Starta hellre en klagotråd om Nvidia istället för att spy galla över den enda butiken med bra service, gratis hemkörning och lång + enkelt öppetköp. Lol

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Dessutom tillkommer kemikalieskatt.

Nope, ingen kemikalieskatt på enskilda datorkomponenter, endast hela datorer.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem

Swec pratade väl om detta lite i Fredagspanalen senast? T.ex AMD's MSRP ligger lägre än vad korten kostar att köpa in för återförsäljarna.. Hur ska det fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Snack om ockerpriser 23000 för ett EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3. 8200K för ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC och 10700 för ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC. Detta är ju sjukt högre än vad det borde kosta? I USA kallar dom detta för "Scalper" priser där säljaren gör en rejäl vinst genom att sälja för över pris. Inet borde fan skämmas. Får sådan avsmak att jag kommer aldrig köpa en produkt från dom igen.

Vi betalar massor av extra avgifter i sverige för vi är så fantastiska, vi räddar världen genom att betala mer för allt så vi kan sitta på en pedistal i europarlamentet och predika om hur fantatiska vi är.

Du kanske ska rösta på V så staten kan ta över driften av inet och sälja produkter till minus marginal

Permalänk
Medlem

Vem kunde ana att kapitalism gör saker dyra? 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vem kunde ana att kapitalism gör saker dyra? 🤷‍♀️

Nä. Kapitalismen gör saker billigare och bättre än motsatsen till kapitalism.
Fast nu är vi långt OT.

Permalänk
Medlem

3090FTW3 Ultra kostar 1800USD på evga.com. Lägg på tull och moms samt svenska priser på kalaset vilket inte är till fördel vid växelkurs.
Men så är ju detta ett av dom bättre 3090 också utöver EVGA:s garanti samt step-up service.
Lägg på officiellt XOC BIOS postat av EVGA Jacob som tillåter dig att kortet suger 500W powerlimit och visa vad 3090 egentligen kan vid fria tyglar.
Samma med demontering av kylare för tex byte av kylpasta till bättre produkt eller montering av vattenblock så är det officiellt tillåtet, inte bara nåt man kan luddigt läsa mellan raderna hos andra OM det inte påverkar det ena eller andra där man klurigt blockerar skruvar med etiketter för att neka RMA om dom är flyttade/skadade.
Sen är detta också ett av få 3090 som fortfarande(3st i lager samt 1st i butik) går att få tag på idag om man inte vill spela roulette och vänta i kön av otåliga köpare med okänt datum för ev. leverans, nåt jag inte var sugen att ens fundera på att göra utan letade upp nåt jag får hem inom 3-4 dagar efter att varit med om över 3,5 månaders väntan på 2080ti FTW3.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att få veta vart mellanskillnaden hamnar.

Direkt från EVGAs webbutik kan man i teorin köpa ett RTX 3090 FTW3 ULTRA för 1565 euro exklusive moms.
Med moms blir detta ca 1956 euro eller ca 20048 kronor.

Billigaste kort från för mig kända återförsäljare enligt Prisjakt tar 23529 kronor. Nästan 3500 kronor mer än EVGA själva.
3481 kronor av totalpriset är ca 14.8%.
14.8% låter som en riktig fin förtjänst per kort för att sälja vidare från distributör till slutkund (hört att marginalerna för återförsäljare av elektronik i Sverige är väldigt låga så jag tvivlar på att detta stämmer).

Och det gäller för billigaste 3090 FTW3 ULTRA på Prisjakt.

Om det nu är så att återförsäljare får sätta vilka priser dem vill och dra nytta av situationen. Varför gör man inte detta med Playstation 5 eller Xbox Series X?
Enkla pengar att tjäna?
Produkterna lär ju sälja oavsett på grund av brist.

Om Microsoft och Sony kan sätta ned foten och tvinga återförsäljare att inte sälja enheter för mycket mer än msrp. Varför kan inte Nvidia och i förlängningen board partners göra det?

Är det distributörerna som tar merparten av överskottet?

Är det EVGA som säljer korten dyrt till återförsäljare?

Är det återförsäljarna som ingått i någon sorts priskartell?

Säljer EVGA sina kort med förlust från deras egna webbutik?

Jag är bara nyfiken, lite transparens hade inte varit fel.
Varför ska vi skylla på återförsäljare om det är någon annan del i ledet som bär ansvar?

Oavsett vart i ledet det läggs på extra förtjänst kan man väl vara ärlig med det?
"Vi tjänar mer pengar om vi gör så här."
Det kan jag köpa. Alla företag vill väl tjäna mer pengar?
Inget konstigt med det.

EDIT: fixad beräkning

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett gäng otrevliga personangrepp och helt irrelevanta sidospår om personers karaktärer har raderats.
§1 gäller, håll en trevlig ton. Kan man inte föra sig trevligt i forumet så kan man gott ta och gå ett varv runt hemmet istället för att ge sig på andra.

Nu tar vi och höjer nivån.
/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag är intresserad av att få veta vart mellanskillnaden hamnar.

Direkt från EVGAs webbutik kan man i teorin köpa ett RTX 3090 FTW3 ULTRA för 1565 euro exklusive moms.
Med moms blir detta ca 1956 euro eller ca 20048 kronor.

Billigaste kort från för mig kända återförsäljare enligt Prisjakt tar 23529 kronor. Nästan 3500 kronor mer än EVGA själva.
3481 kronor av totalpriset är ca 14.8%.
14.8% låter som en riktig fin förtjänst per kort för att sälja vidare från distributör till slutkund (hört att marginalerna för återförsäljare av elektronik i Sverige är väldigt låga så jag tvivlar på att detta stämmer).

Och det gäller för billigaste 3090 FTW3 ULTRA på Prisjakt.

Om det nu är så att återförsäljare får sätta vilka priser dem vill och dra nytta av situationen. Varför gör man inte detta med Playstation 5 eller Xbox Series X?
Enkla pengar att tjäna?
Produkterna lär ju sälja oavsett på grund av brist.

Om Microsoft och Sony kan sätta ned foten och tvinga återförsäljare att inte sälja enheter för mycket mer än msrp. Varför kan inte Nvidia och i förlängningen board partners göra det?

Är det distributörerna som tar merparten av överskottet?

Är det EVGA som säljer korten dyrt till återförsäljare?

Är det återförsäljarna som ingått i någon sorts priskartell?

Säljer EVGA sina kort med förlust från deras egna webbutik?

Jag är bara nyfiken, lite transparens hade inte varit fel.
Varför ska vi skylla på återförsäljare om det är någon annan del i ledet som bär ansvar?

Oavsett vart i ledet det läggs på extra förtjänst kan man väl vara ärlig med det?
"Vi tjänar mer pengar om vi gör så här."
Det kan jag köpa. Alla företag vill väl tjäna mer pengar?
Inget konstigt med det.

EDIT: fixad beräkning

Nvidia kan om de vill, men eftersom det är de som har höga priser till tredjepart så ligger felet hos dem och ingen annan.
Eller skulle EVGA, i detta fallet, ta förlusten , skillnaden mellan inköp av komponenter och slutpris till kund?
Det är AMD och Nvidia som uppgett felaktigt pris, Ingen tredjepartstillverkare har lovat så låga priser. Definitivt inte någon återförsäljare heller....

Evga tar 1799.99 dollar på sin hemsida, det är, inklusive moms, 19035 SEK. Kortet är slutsålt så det går inte att få fram fraktkostnaden. Lägg på frakten + moms, en liten del tull, postens avgifter samt distribution i Sverige.
Importören vill nog ha betalt för sitt jobb, lager personal mm..

Billigaste kortet av denna modell annonseras på prisjakt av Din Dator för 22199 SEK. Det finns då 3164 kr att fördela (skillnad mellan inköp på EVGA's hemsida, kort hemma i Sverige, och svenskt butikspris) på övriga inblandade, vilket säger mig att det inte blir mkt över till återförsäljaren...

Det intressanta är väl egentligen, vad är inköpspriset för butik/återförsäljare? Garanterat är det inte 3000 under utpris.
Glöm inte alla omkostnader denna har för personal, lokal mm, detta ska också in i utpriset.
För mig är det uppenbart att återförsäljaren är den som får behålla minst av mellanskillnaden...

Vill man ha klara siffror får man börja med att ta reda på EVGA's kostnad för komponenter + tillverkning, räkna på inköp/utpris i alla led (många ska ha betalt) fram till inköpspris för t ex Inet , lägga på deras kostnader (lokalhyra personal mm) och jämföra med deras pris till kund. Sen kan man konstatera vad/vem som skjuter pris till kund i höjden.

Anton har jobbat med sånt här så kanske han kan skriva ihop ngt som ger lite fakta om alla inblandade led.

De enda som ska ha på nöten är Nvidia och AMD, som fifflade med priserna redan från start. Uppge ett pris som skulle tvinga tredje part att sälja med förlust.

Undrar hur glada deras aktieägare är nu när de förlorar miljoner i intäkter var vecka (dag?) pga av inkompetens hos ledningen, marknadsavdelningen etc...