Laptop-paket med nya M1 Apple till pappa (budget 30k)

Permalänk
Medlem

Laptop-paket med nya M1 Apple till pappa (budget 30k)

Hey

Har frivilligt tagit på mig att försöka ro ihop ett paket till fadern som ska inhandlas innan årsskiftet. Han har använt Apple i för många år för att se något annat som möjlighet, så det "måste" bli en sådan. Som tur är har ju precis de första laptop:sen (? oklar pluralform där) kommit ut med Apples nya M1-struktur och det verkar ju passa bra att införskaffa en sådan.

Apple tar ju hutlöst betalt för att uppgradera hårdvaran så jag tänker mig köra insteget på allt, utom ramen där jag tror 16 gb blir bättre. Med en instegstorlek på hårddisken på 256 gb enbart så kommer ju en extern SSD krävas.

Utöver detta tänker jag mig även en skärm, eventuellt på en skärmarm, ett trådlöst tangentbord och mus samt musmatta. Jag tänker mig att han ska sätta upp en form av "workstation" där han kan koppla in allting när han inte vill sitta i soffan eller köket med datorn, någonting "cleant" och enkelt. Är mest osäker på skärmen, har gjort en extern tråd om den, om den ska ha inbyggd USB-C med laddning och allt eller om man ska ta en skärm utan det men använda en hubb istället att koppla in allt i. Men i denna tråd tar jag gärna kommentarer på paketet som helhet.

Detta paket har jag preliminärt satt ihop, går lite över budget men det är inkl. en hubb som med skärmen i paketet inte behövs.

Kommentera gärna och kritisera och/eller ge tips om ni skulle gjort annorlunda. Min förhoppnings är att han ska få ett paketförslag som gör att han klarar sig åtminstone fram till pensionen om 7 år ish och slipper hålla på och tänka på att skaffa nya prylar som ska funka ihop etc etc.

Laptop: Apple MacBook Pro (2020) - M1 OC 8C GPU 16GB 256GB 13" - 18 495:-

Skärm: Samsung C34J791 - 8000:-

Skärmarm: iiglo GM100 - 899:-

Extern SSD: Samsung T5 Portable SSD 1 TB - 1500:-

Eventuell hubb: Satechi Slim USB-C Multiadapter 7 portar 60W Rymdgrå - 899:-

Trådlöst tangentbord: Logitech MX Keys - 999:-

Trådlös mus: Logitech G305 - 379:-

Musmatta: Asus ROG Sheath - 250:-

Totalt: C:a 30 500:-

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad gör farsan med datorn? Behöver han 16GB och 256GB+1TB lagring? Och fundera på om inte Air:en räcker? Har han en tio år gammal laptop idag så misstänker jag att behoven är rätt små.

Satsa på en skärm med USB-C PD (ström försörjning), så du bara har en kabel... ”gillar” Dells skärmar själv:
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh...

Skulle kört Apple tangenborden, de är bra! Däremot är deras mus kass (om man nu inte älskar finger-gester, då äger de! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem

När det inte handlar om ett riktigt budgetpaket så tar man en ordentlig mus typ MX master, behöver inte vara den man känns underligt att välja en "funktionslös" mus, tom Apple själva har ju insett att en knapp inte räcker.
Och vore det inte trevligare med en vanlig 4k skärm i stället för en ultralåg spelskärm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad gör farsan med datorn? Behöver han 16GB och 256GB+1TB lagring? Och fundera på om inte Air:en räcker? Har han en tio år gammal laptop idag så misstänker jag att behoven är rätt små.

Satsa på en skärm med USB-C PD (ström försörjning), så du bara har en kabel... ”gillar” Dells skärmar själv:
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh...

Skulle kört Apple tangenborden, de är bra! Däremot är deras mus kass (om man nu inte älskar finger-gester, då äger de! )

Jättebra fråga. Den kanske är lite överdimensionerad, han gör inte så krävande saker i dagsläget men kan ha rätt stora filer i och med att han håller på en del med musik och en större mängd okomprimerade filer tar en del plats.

Hans nuvarande Macbook Pro är väl inte 10 år, överdrev lite, men den har ett antal år på nacken. Anledningen till budgeten är främst för att han ska vara med i ett projekt på flera år där de fått en summa att köpa in arbetsutrustning för, och används den inte innan årsskiftet så förfaller den. Och då tänkte jag varför inte ta och försöka sno ihop något så bra som möjligt så håller resten av arbetslivet. Aldrig gillat McBook Air så tänkte att får en Pro plats i budgeten blir det en sådan.

Angående tangentbordet har jag inte testat något, men googlade några review och de flesta verkade tycka att Logitech-tangentbordet var bättre än Apples.

Tack för skärmtipsen, ska kika på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När det inte handlar om ett riktigt budgetpaket så tar man en ordentlig mus typ MX master, behöver inte vara den man känns underligt att välja en "funktionslös" mus, tom Apple själva har ju insett att en knapp inte räcker.
Och vore det inte trevligare med en vanlig 4k skärm i stället för en ultralåg spelskärm ?

Apple-datorer älskar 4K skärmar, så +1 på den.

Apple-musen har som sagt gester (tänk trackpad-yta frampå) vilket är toppen om man älskar det.
Personligen ogillar jag också apple-musen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jättebra fråga. Den kanske är lite överdimensionerad, han gör inte så krävande saker i dagsläget men kan ha rätt stora filer i och med att han håller på en del med musik och en större mängd okomprimerade filer tar en del plats.

Hans nuvarande Macbook Pro är väl inte 10 år, överdrev lite, men den har ett antal år på nacken. Anledningen till budgeten är främst för att han ska vara med i ett projekt på flera år där de fått en summa att köpa in arbetsutrustning för, och används den inte innan årsskiftet så förfaller den. Och då tänkte jag varför inte ta och försöka sno ihop något så bra som möjligt så håller resten av arbetslivet. Aldrig gillat McBook Air så tänkte att får en Pro plats i budgeten blir det en sådan.

Tack för skärmtipsen, ska kika på det!

Ok, ja, då kör loss. Enda är väl vad det är för musikprogam, de verkar långsamma att porta sina applikationer tlll Apple Silicon på musiksidan.

16GB är prio över lagring hur som, för som sagt går bra ansluta mer lagring, ram går inte att bygga ut. Samsung X5 är thunderbolt ansluten om T5 hastigheten inte räcker till.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När det inte handlar om ett riktigt budgetpaket så tar man en ordentlig mus typ MX master, behöver inte vara den man känns underligt att välja en "funktionslös" mus, tom Apple själva har ju insett att en knapp inte räcker.
Och vore det inte trevligare med en vanlig 4k skärm i stället för en ultralåg spelskärm ?

Har själv den musen och tycker den funkar riktigt bra till det mesta den har ju trots allt 3 knappar, och det räcker nog för gubben mer än väl. Dessutom är 30k budgeten och ligger redan 500:- över som behöver filas ned.

En sådan skärm kanske vore bättre, absolut. Något tips? Tänker att 27" är rätt litet, ska man gå på 32" då eller? Tipsa gärna om någon som kan ladda över USB-C, alternativt om en skärm + hubb (om den jag länkade inte duger).

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på en MacBook Air samt Logitech MX Anywhere 2S/3. Har 2S själv och det känns lite tråkigt med Micro-B framför USB-C för laddning, men batteriet håller i veckor!

Har själv en MacBook Air M1 med 16GB RAM och 512GB SSD på ingång. Fick min Samsung T7 Touch idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok, ja, då kör loss. Enda är väl vad det är för musikprogam, de verkar långsamma att porta sina applikationer tlll Apple Silicon på musiksidan.

16GB är prio över lagring hur som, för som sagt går bra ansluta mer lagring, ram går inte att bygga ut. Samsung X5 är thunderbolt ansluten om T5 hastigheten inte räcker till.

Vet inte vad musikprogrammet heter... något rätt vanligt, men ändå hyfsat avancerat:? Möjligt att det inte funkar på den nya datorn direkt, men han har ju det på sin gamla så han får väl ha den dedikerat till musikprogrammet annars. Kan vara "Cubase" men osäker.

Ja, jag tänkte så också. Försöker att fylla ut så gott det går. Visst, han kan ju köpa kringutrustning för egna pengar men tänkte att det är bra om det går att få tag på allt i en beställning så slipper han hålla på och komplettera senare. Han hatar att köpa ny teknik, utan vill att den ska finnas där och funka enbart :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag hade gått på en MacBook Air samt Logitech MX Anywhere 2S/3. Har 2S själv och det känns lite tråkigt med Micro-B framför USB-C för laddning, men batteriet håller i veckor!

Har själv en MacBook Air M1 med 16GB RAM och 512GB SSD på ingång. Fick min Samsung T7 Touch idag.

Tack för mus-tipset, lägger det i listan på tänkbara artiklar.

Varför skulle du välja, eller valde, Air över Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

En sådan skärm kanske vore bättre, absolut. Något tips? Tänker att 27" är rätt litet, ska man gå på 32" då eller? Tipsa gärna om någon som kan ladda över USB-C, alternativt om en skärm + hubb (om den jag länkade inte duger).

Har denna som jobb-skärm själv till en Intel Mac Mini och emellanåt iPad Pro (har övergett laptop... ):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4937484

Supernöjd, kanske mer än du tänkt dig, men ruggigt bra arbetsskärm!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Varför skulle du välja, eller valde, Air över Pro?

Jag gillar lätta ultrabooks som exempelvis Dell XPS 13 och även om inte Pro:n väger mer än 100g mer, så känns den lite klumpigare. I detta fallet ansåg jag inte heller att Pro:n tillförde något. Samma antal USB-portar, samma prestanda etc. Touch bar lockar mig inte alls.

MacBook Air M1 är ett stort kliv från tidigare modeller, medan Pro:n mer är av en instegsmodell i mina ögon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levan:

Har själv den musen och tycker den funkar riktigt bra till det mesta den har ju trots allt 3 knappar, och det räcker nog för gubben mer än väl. Dessutom är 30k budgeten och ligger redan 500:- över som behöver filas ned.

En sådan skärm kanske vore bättre, absolut. Något tips? Tänker att 27" är rätt litet, ska man gå på 32" då eller? Tipsa gärna om någon som kan ladda över USB-C, alternativt om en skärm + hubb (om den jag länkade inte duger).

Jag själv kör en 4k 43" skärm och skulle inte vilja ha nått mindre, gick från 2x30" 2560x1600 som tillsammans var lite bredare men något lägre och känner att jag skulle vilja fylla ut lite mer på bredden men inte mer än 50" för då blir det för högt för min nacke om man inte ökar avståndet men då försvinner ju vitsen mad större skärm.
Har inte jättekoll på monitormarknaden just nu då jag troligen inte kommer att byta innan 8k runt 50 " finns för vettiga priser, men tv-ar blir ju mer o mer intressanta för monitor och tv växer ihop till samma pryl och de som säljs som tv verkar vara mer prisvärda än de som kalls monitor när man passerat 40" i storlek.
Ladda via monitorn är inget jag bryr mig om då jag alltid brukar ha minst en usb hub på skrivbordet för jag behöver portarna, hämtade en ny 11 portare på posten idag men hub eller docka är nått man behöver för vem vill hålla på leta portar bakom monitorn eller på en dator långt bort nånstans för saker man vill ha nära eller som ofta kopplas in och ur. Bärbara datorer har ju dessutom inte direkt vettiga mängder usbportar, hade de haft >10 hade det varit en sak men så är det inte.
Men satsa på en så stor skärm som går att få plats med man ångrar sig inte, det känns löjligt att ens titta på den gamla 22" skärm jag har som "verkstadsskärm" känns mer som en lagom mobilstorlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har denna som jobb-skärm själv till en Intel Mac Mini och emellanåt iPad Pro (har övergett laptop... ):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4937484

Supernöjd, kanske mer än du tänkt dig, men ruggigt bra arbetsskärm!

Den ligger något högt i prisklass, kan väl gå in i budget men då får man ta bort något annat. Ser att denna skärm, likt min, är c:a två år gammal - inte kommit ut något nyare senaste åren som är värt att kika på? 10 papp för en två år gammal skärm känns lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag gillar lätta ultrabooks som exempelvis Dell XPS 13 och även om inte Pro:n väger mer än 100g mer, så känns den lite klumpigare. I detta fallet ansåg jag inte heller att Pro:n tillförde något. Samma antal USB-portar, samma prestanda etc. Touch bar lockar mig inte alls.

MacBook Air M1 är ett stort kliv från tidigare modeller, medan Pro:n mer är av en instegsmodell i mina ögon.

Jo, jag såg en jämförelse mellan dem och den stora skillnad som tidigare funnits verkar ha krympt rätt rejält. Pro varianten verkar ha något högre skärmstyrka, lite bättre högtalare, ett par timmars extra batteritid (tops) samt touchbaren. Men annars skiljer det inte mycket, det är sant (förutom i pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag själv kör en 4k 43" skärm och skulle inte vilja ha nått mindre, gick från 2x30" 2560x1600 som tillsammans var lite bredare men något lägre och känner att jag skulle vilja fylla ut lite mer på bredden men inte mer än 50" för då blir det för högt för min nacke om man inte ökar avståndet men då försvinner ju vitsen mad större skärm.
Har inte jättekoll på monitormarknaden just nu då jag troligen inte kommer att byta innan 8k runt 50 " finns för vettiga priser, men tv-ar blir ju mer o mer intressanta för monitor och tv växer ihop till samma pryl och de som säljs som tv verkar vara mer prisvärda än de som kalls monitor när man passerat 40" i storlek.
Ladda via monitorn är inget jag bryr mig om då jag alltid brukar ha minst en usb hub på skrivbordet för jag behöver portarna, hämtade en ny 11 portare på posten idag men hub eller docka är nått man behöver för vem vill hålla på leta portar bakom monitorn eller på en dator långt bort nånstans för saker man vill ha nära eller som ofta kopplas in och ur. Bärbara datorer har ju dessutom inte direkt vettiga mängder usbportar, hade de haft >10 hade det varit en sak men så är det inte.
Men satsa på en så stor skärm som går att få plats med man ångrar sig inte, det känns löjligt att ens titta på den gamla 22" skärm jag har som "verkstadsskärm" känns mer som en lagom mobilstorlek.

Det är sant... en OLED på ~40" vore inte fel faktiskt, synd bara att det inte finns så många att välja på och att de är så dyra.

Vilken skärm är det du har i dagsläget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levan:

Det är sant... en OLED på ~40" vore inte fel faktiskt, synd bara att det inte finns så många att välja på och att de är så dyra.

Vilken skärm är det du har i dagsläget?

Acer ET430Kbmiippx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker också att du hellre ska välja Air.

Något som sällan nämns i jämförelser mellan Air och Pro är att Air är lite mer ergonomisk, eftersom den är kilformad. Den lilla lutningen som man får med detta gör att nederkanten inte blir lika skarp mot handlederna.

Det kanske låter som en mindre grej, men sitter man mycket framför datorn så gör det i längden en stor skillnad. Detta är också den största anledningen till varför jag själv valde en Air framför en Pro.

Läser man recensioner och sådant så verkar överlag de flesta ifrågasätta existensen av nya Pro:n, då Air är så pass lik i prestanda och specifikationer.

Angående touchbaren så gillar jag tanken med den, men du förlorar all typ av taktilitet. Istället för att känna om och var man har tryckt så måste man aktivt titta var man trycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Acer ET430Kbmiippx

Aighty, verkar ha utgått men hoppas att du fick ett exemplar utan image retention vilka många nämnde i kommentarer till den.

Skrivet av Nerderer:

Tycker också att du hellre ska välja Air.

Något som sällan nämns i jämförelser mellan Air och Pro är att Air är lite mer ergonomisk, eftersom den är kilformad. Den lilla lutningen som man får med detta gör att nederkanten inte blir lika skarp mot handlederna.

Det kanske låter som en mindre grej, men sitter man mycket framför datorn så gör det i längden en stor skillnad. Detta är också den största anledningen till varför jag själv valde en Air framför en Pro.

Läser man recensioner och sådant så verkar överlag de flesta ifrågasätta existensen av nya Pro:n, då Air är så pass lik i prestanda och specifikationer.

Angående touchbaren så gillar jag tanken med den, men du förlorar all typ av taktilitet. Istället för att känna om och var man har tryckt så måste man aktivt titta var man trycker.

Okej, ja det var en bra synpunkt som jag måste fundera över. Vore bra om det själv gick att testa modellerna på riktigt och själv känna efter det du nämner då det kan vara viktigt att tänka på. Får se om det är någon butik i närheten som fått in dem än. Med air kan jag få samma ram, men 512 gb lagring istället för typ samma pris som pro med 256 gb lagring; eller ja, 500 kronor billigare. Det öppnar upp för större budget för skärm (vilket jag måste börja läsa på lite mer om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Okej, ja det var en bra synpunkt som jag måste fundera över. Vore bra om det själv gick att testa modellerna på riktigt och själv känna efter det du nämner då det kan vara viktigt att tänka på. Får se om det är någon butik i närheten som fått in dem än. Med air kan jag få samma ram, men 512 gb lagring istället för typ samma pris som pro med 256 gb lagring; eller ja, 500 kronor billigare. Det öppnar upp för större budget för skärm (vilket jag måste börja läsa på lite mer om).

Det är exakt samma form på nya Air och Pro som det har varit i de senaste generationerna med Intel. Så du kan likaväl känna på dessa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levan:

Aighty, verkar ha utgått men hoppas att du fick ett exemplar utan image retention vilka många nämnde i kommentarer till den.

Okej, ja det var en bra synpunkt som jag måste fundera över. Vore bra om det själv gick att testa modellerna på riktigt och själv känna efter det du nämner då det kan vara viktigt att tänka på. Får se om det är någon butik i närheten som fått in dem än. Med air kan jag få samma ram, men 512 gb lagring istället för typ samma pris som pro med 256 gb lagring; eller ja, 500 kronor billigare. Det öppnar upp för större budget för skärm (vilket jag måste börja läsa på lite mer om).

Har inte märkt några fel alls, det enda jag irriterar mig på är att den inte har fjärrkontroll som tvar brukar ha eller en knapp per ingång på fronten för direkt ingångsval. Och så låter den hemskt men det gör ju alla monitorer och tvar men jag har ett vettigt ljudsystem så jag lyssnar normalt inte på nått via monitorn men ibland skrålar den till när man byter ingång innan man hinner skicka ljudet rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Det är exakt samma form på nya Air och Pro som det har varit i de senaste generationerna med Intel. Så du kan likaväl känna på dessa.

Okej, får kika lite på den i helgen

Svårt att hitta en 32"-36" skärm med 4k tycker jag som känns given. Funderar på om man ska satsa på två 27" 4K istället? Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Okej, får kika lite på den i helgen

Svårt att hitta en 32"-36" skärm med 4k tycker jag som känns given. Funderar på om man ska satsa på två 27" 4K istället? Tankar?

Nej. Nya Air och Pro klarar bara av att köra en extern skärm. Det är väl tyvärr ett steg bakåt jämfört med Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Nej. Nya Air och Pro klarar bara av att köra en extern skärm. Det är väl tyvärr ett steg bakåt jämfört med Intel.

Förhoppningsvis löser Apple det med kommande M1X (eller vad nu namnet blir). Har vant mig vid två skärmar i mitt arbete, men klarar mig med en privat. Dock ännu ett skäl till att Pro-modellen inte känns speciellt "pro" eller ens prisvärd jfm MacBook Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Acer ET430Kbmiippx

Så härliga produktnamn..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika VA-panel på skärmen till annat än typ gaming. Dom (brukar? alltid?) har problem med eftersläpning på svart färg.
Exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Nej. Nya Air och Pro klarar bara av att köra en extern skärm. Det är väl tyvärr ett steg bakåt jämfört med Intel.

Skrivet av walkir:

Förhoppningsvis löser Apple det med kommande M1X (eller vad nu namnet blir). Har vant mig vid två skärmar i mitt arbete, men klarar mig med en privat. Dock ännu ett skäl till att Pro-modellen inte känns speciellt "pro" eller ens prisvärd jfm MacBook Air.

Jaa just det, tack så mycket för påminnelsen. Jag hade varit en kass guide till pappa om jag missat denna "lilla" aspekt...

Men jag har förstått att det kanske ändå går med hjälp av en adapter eller dockningsstation av olika slag? Vet ni om detta?

Skrivet av m4gnify:

Jag skulle undvika VA-panel på skärmen till annat än typ gaming. Dom (brukar? alltid?) har problem med eftersläpning på svart färg.
Exempel
https://www.youtube.com/watch?v=VENEpp6mQkQ

Tack för tipset, fick detta även tips av en annan SweClockers i en annan tråd. Jag tänkte ta fram tre alternativ i helgen och posta här som ni gärna får hissa/dissa om ni då har tid.

Permalänk
Medlem

Imorgon ska vi inhandla datorn. Som några av er var inne på så har han inga större behov, så det blir instegsvarianten på en MacBook pro M1 med 8 gb ram och 256 gb ssd (eftersom han inte gör några mer krävande saker blir nog 16 gb onödigt och behövs mer utrymme i framtiden kan han komplettera med en extern ssd). Vi ska köpa en docka till den också så att han kan koppla in hdmi samt usb-a, förmodligen någonting liknande Satechi slim adapter.

Angående skärm har det varit svårare att hitta något givet. Har väl främst tittat på LG 27UL850 då den verkar rätt prisvärd. Annars får man klättra rätt mycket i pris innan man hittar något som verkar uppenbart bättre. Visst, en 34" med 5120x2160 som LG 34WK95U-W vore ju trevligt, men de är för dyra. Har tittat lite på Dells skärmar, Ultrasharp-serien såsom U2720Q, U3219Q och U3419W men det känns så osäkert hur bra de kommer att fungera med MacBooken - någon som testat? Har läst på ett par ställen, t.ex. 1 och 2, att det verkar vara problem med hur de fungerar över USB-C med Apples laptops. De kostar desstum 50-100 % mer än LG:s skärm... får fundera lite mer på detta, eller helt enkelt köpa en extern skärm en annan gång.