Permalänk
Skrivet av tcntad:

Och du får troligen bara en IPadress? Internet funkar på din dator med kabel? Det kan vara ett adresslås, om så är fallet behöver du vänta allt från några minuter till timmar innan det släpps alternativt använda ipconfig /release på datorn.

Men varför använd du inte en router så du kan ansluta fler enheter? Betydligt bättre och säkrare..

Jadå, jag har testat portarna och de svarar när jag kopplar in datorn.
Jag fixar APn hos min bror. Därav endast telia routern.
Hemma kör jag trådad edgeX router med ubiquiti AP och det funkar klockrent.
Jag fick för mig att man kunde köra APn som en "dum device" som endast delade nätverk. Därav möjligheten för att konfa enheten som standalone device.

Kör själv inte telia men eftersom jag ska ha en ip från dhcp-servern spelar antalet publika ip-adresser ingen roll?

Känns som jag missat något enkelt men vet inte vad.. 😅

Permalänk
Medlem

@limpanboy Har du scannat QR koden på APn med unifi appen?

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@limpanboy Har du scannat QR koden på APn med unifi appen?

Yes!
Gjort allt som man ska göra för att konfa.
Har samma AP hemma och den fungerar.
Tänker att det har med telia routern o göra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då den inte har en egen DHCP behövs en router bakom, det är ju trots allt en AP och ni får bara en IP av ISP.
Min fråga kvarstår om det inte är en tjänstefördelare (Ethernet, IPTV, IPTelefoni osv) med tanke på att en dator funkar men vid byte till AP så fungerar det inte (Ingen router och mac-adresslås ställer till det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Högst upp, de strålar mest neråt, visst lite signal smiter uppåt, men designen är att stråla 180 grader neråt vid takmontering.

Ja det är ju det mest logiska, men tänkte om det som strålar uppåt räcker. Dumt att chansa kanske, kan ju förstärka med nån in wall ifall det skulle bli lite halvtaskigt på undervåningen.