Permalänk

Win10 install fryser vid första omstart

Hej hej

Har precis byggt ihop min dator. Flashat senaste BIOS och ska sätta igång med win10 installen genom USB minne. I början av win10 installationen så funkar allt som det ska, filerna läggs över och installeras på min tomma hårddisk. När de har gjort det och datorn ska startas om för första gången så fryser allt. Mus tangentbord stängs av och på skärmen ser jag bara den mörkblåa bakgrunden och muspekaren.

Trycker jag på reset knappen på chassit så startas datorn om och installationen fortsätter, men varje gång datorn försöker starta om sig själv så gör den inte det. Allt släcka ner med den startar inte om sig.
Kan fortsätta genom hela installationen tills Windows 10 finns på datorn och allting funkar utom just att starta om eller stänga av datorn. Datorn liksom förstår inte hur man startar om.

Går jag in i BIOS och startar om datorn så funkar det, men när Windows e inblandat så går det inte. Har försökt med flera olika lösningar men inga fungerar.

Någon som har någon aning om vad som skulle kunna va fel?

Specs:
Gigabyte Aorus b550 pro ax
Amd ryzen 5 5600x
MSI rx 6800xt
32gb corsair vengence 3600mhz
Samsung 970 evo plus m2
Corsair 750rmx v2

Permalänk
Medlem

Har du gammal Windows10 usb? Prova göra ett nytt med @ https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Har du gammal Windows10 usb? Prova göra ett nytt med @ https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Har den senaste. Testat 3st olika USB stickor och testat att göra avbilden från två olika datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergejz0rk:

Har den senaste. Testat 3st olika USB stickor och testat att göra avbilden från två olika datorer

Kan det vara så att datorn inte är tillräckligt stabil strömförsörjningsmässigt?
Tänker på, har du slagit på minnesboost eller ändrat läge i bios (turbo, oc eller liknande)
Du ser vad dålig koll jag har på amd, börjja slå av amds motsvarighet till xmp:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Kan det vara så att datorn inte är tillräckligt stabil strömförsörjningsmässigt?
Tänker på, har du slagit på minnesboost eller ändrat läge i bios (turbo, oc eller liknande)
Du ser vad dålig koll jag har på amd, börjja slå av amds motsvarighet till xmp:)

@sergejz0rk

[edit]Har sjekket slik at du har rett BIOS/UEFI versjon for den prosessor du nå bruker? Noen ganger skjer det at BIOS/UEFI oppdateras når en versjon av prosessor kommer ut på markedet etter at moderkortet kom ut. Ofte kan en og samme moderkort også finnes ute på markedet i flere versjoner (<[navnet på kort] v.XX> for å indikere en oppdatering av BIOS/UEFI fra start)[/edit]

Du bør finne instruksjoner fra ditt moderkorts produsents support side. Det vil du kunne se BIOS/UEFI og hvilken støtte de vil ha for en ny generasjon av prosessorer (og noen ganger ved kjente problemer med RAM eller annet hardvare relatert).

I den her linken fra et relativ nytt ASUS moderkort, så kan du se at den har BIOS versjon 0210 og er bekreftet til å fungere med alle RAM og CPU (en annen liste du finne når du går inn på linken fra samme side). En eldre modell av moderkort ville kunne vise flere BIOS versjoner og respektive BIOS/UEFI med indikasjon for hvilket prosessor den har blitt test til fungere med fra start.

https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-crosshair/rog-crossh...

Alle større produsenter av moderkort har samme opplegg med Support side der du kan se BIOS/UEFI og hvilke kombinasjoner av RAM respektive CPU der er blitt testet til å fungere på moderkortet.

XMP er Intel's versjon av overklokking av RAM - iflg wiki er AMDs AMP.

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_presence_detect#XMP

Later, AMD developed AMP, an equivalent technology to XMP, for use in its "Radeon Memory" line of memory modules optimized for use in AMD platforms.[22][23] Furthermore, motherboard developers implemented their own technologies to allow their AMD-based motherboards to read XMP profiles: MSI offers A-XMP,[24] ASUS has DOCP (Dynamic Over Clock Profiles), and Gigabyte has EOCP (Extended Over Clock Profiles).[25]

Fra wiki linken overfor.

Burde gi en vink om hva du må se etter i BIOS/UEFI.

Sjekk også når du fjerner USB (innen omstart) at BIOS/UEFI er satt til å søke etter oppstart filen (MBR) for å starte OS fra rett enhet, dette er særlig viktig dersom du har både USB/DVS/HDD eller flere SSD der er koblet til datamaskinen.

https://www.windowscentral.com/how-enter-uefi-bios-windows-10...
(Beskriver hvordan du kan gå fra Windows 10 direkte til UEFI. Du bør kunne starte Windows 10 fra USB og gå inn for å gjøre disse endringer, fjern USB og forsøk legg inn Windows 10.)

Du kan teste å hente ned en LiveCD versjon av Linux distro og kjøre den fra enten USB (langsam, men skal funke) eller legg den tilfeldig på SSD og kjør den derifra for å teste at din hardvare er som den skal.

Fjern også alle enheter eller andre ting som kan være innkoblet bortsett fra det aller nødvendigste (kun keyboard+mouse: ikke noen drivrutiner til disse dersom de har mere avanserte funksjoner - Windows 10 vil installere bas rutiner så du kan både bruke keyboard+mouse og bilde på skjermen fra start). Sett BIOS/UEFI til default og sjekk at maskinen vil finne rett enhet for hvilken disk (og partisjon - det er en av de første ting Windows 10 skaper på en HDD/SSD og som du vil se i Windows 10 som en bokstav f.eks. C:) den skal lese først.

Permalänk
Skrivet av sergejz0rk:

Hej hej

Har precis byggt ihop min dator. Flashat senaste BIOS och ska sätta igång med win10 installen genom USB minne. I början av win10 installationen så funkar allt som det ska, filerna läggs över och installeras på min tomma hårddisk. När de har gjort det och datorn ska startas om för första gången så fryser allt. Mus tangentbord stängs av och på skärmen ser jag bara den mörkblåa bakgrunden och muspekaren.

Trycker jag på reset knappen på chassit så startas datorn om och installationen fortsätter, men varje gång datorn försöker starta om sig själv så gör den inte det. Allt släcka ner med den startar inte om sig.
Kan fortsätta genom hela installationen tills Windows 10 finns på datorn och allting funkar utom just att starta om eller stänga av datorn. Datorn liksom förstår inte hur man startar om.

Går jag in i BIOS och startar om datorn så funkar det, men när Windows e inblandat så går det inte. Har försökt med flera olika lösningar men inga fungerar.

Någon som har någon aning om vad som skulle kunna va fel?

Specs:
Gigabyte Aorus b550 pro ax
Amd ryzen 5 5600x
MSI rx 6800xt
32gb corsair vengence 3600mhz
Samsung 970 evo plus m2
Corsair 750rmx v2

Jag har exakt samma problem som dig och nästan exakt samma specs som dig. se mina nedan. Har du kommit till någon lösning?

Specs:
Moderkort, B550 Aorus Pro AX
CPU, Ryzen 5600x
RAM, Corsair vengeance 16gb 3600mhz
SSD, Nvme WD Blue SN550 SSD 1TB
GPU, Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC
Corsair TX750M 750W

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mountaincliff:

Jag har exakt samma problem som dig och nästan exakt samma specs som dig. se mina nedan. Har du kommit till någon lösning?

Specs:
Moderkort, B550 Aorus Pro AX
CPU, Ryzen 5600x
RAM, Corsair vengeance 16gb 3600mhz
SSD, Nvme WD Blue SN550 SSD 1TB
GPU, Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC
Corsair TX750M 750W

Nää, händer samma vad jag än gör eller ändrar i bios. Sjukt irriterande

Permalänk
Skrivet av sergejz0rk:

Nää, händer samma vad jag än gör eller ändrar i bios. Sjukt irriterande

Men rätta mig om jag har fel. Vi har ju exakt samma problem med samma moderkort, cpu & minnen. detta känns ju inte som ett hårdvaruproblem? Borde det inte vara något med BIOS? finns ju dock ingen senare/tidigare variant än den jag Qflasha in (v.F10) för att få nya 5000-serien att fungera.
Eller möjligen fel med moderkortet?

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mountaincliff:

Men rätta mig om jag har fel. Vi har ju exakt samma problem med samma moderkort, cpu & minnen. detta känns ju inte som ett hårdvaruproblem? Borde det inte vara något med BIOS? finns ju dock ingen senare/tidigare variant än den jag Qflasha in (v.F10) för att få nya 5000-serien att fungera.
Eller möjligen fel med moderkortet?

Jag misstänker starkt att det är bios. Fanns en nyare version när jag flasha (f11) men hade läst att den va buggig. Så tog f10 som skulle va mer stabil.
Men igår tänkte jag ge f11 en chans, men såg att den uppdateringen har blivit borttagen. Så antar att man får leva med detta i väntan på nästa bios update

Permalänk
Skrivet av sergejz0rk:

Jag misstänker starkt att det är bios. Fanns en nyare version när jag flasha (f11) men hade läst att den va buggig. Så tog f10 som skulle va mer stabil.
Men igår tänkte jag ge f11 en chans, men såg att den uppdateringen har blivit borttagen. Så antar att man får leva med detta i väntan på nästa bios update

Ah det är väl bara att vänta antar jag. Men kan du uppdatera drivrutiner och annat som kräver en omstart? i så fall hur gör du då?
jag försöker t ex installera ljud drivrutiner och den vill starta om efter att den slutförts. Detta funkar ju inte och installationen slutförs heller inte när jag trycker på restartknappen..

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mountaincliff:

Ah det är väl bara att vänta antar jag. Men kan du uppdatera drivrutiner och annat som kräver en omstart? i så fall hur gör du då?
jag försöker t ex installera ljud drivrutiner och den vill starta om efter att den slutförts. Detta funkar ju inte och installationen slutförs heller inte när jag trycker på restartknappen..

För mig går det att starta om med resetknappen. Allting släks ner för omstart, bara att den inte startar om. Så när jag resetar så är allt som om den hade startat om som den skulle