Razer släpper modulära NUC-systemet Tomahawk

Permalänk
Melding Plague

Razer släpper modulära NUC-systemet Tomahawk

Med några justeringar och en saftig prislapp gör slutligen Razer Tomahawk debut i bolagets webbutik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Vad finns det för fördelar med detta jämfört med ett vanligt Ghost S1-system? Seriös fråga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad finns det för fördelar med detta jämfört med ett vanligt Ghost S1-system? Seriös fråga.

Större hål i plånboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad finns det för fördelar med detta jämfört med ett vanligt Ghost S1-system? Seriös fråga.

Lite mer färdigt så du slipper leta upp moderkort, kylare osv som passar. Säkert något som vissa kan vara intresserade av.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad finns det för fördelar med detta jämfört med ett vanligt Ghost S1-system? Seriös fråga.

Storleken trodde man ju, men wtf razer...

Razer: 210×365×150 mm
Louqe: 183x322x140 mm

...så nä, inga fördelar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Antar att det inte går att välja bort den stora blaffan till logga på fronten?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad finns det för fördelar med detta jämfört med ett vanligt Ghost S1-system? Seriös fråga.

No one spotted 🔭

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lite mer färdigt så du slipper leta upp moderkort, kylare osv som passar. Säkert något som vissa kan vara intresserade av.

Hm, då är jag nog mer inne på att sätta ihop ett färdigt Ghost S1-paket med delar som garanterat funkar. Den största nackdelen jag ser med Tomahawk är nämligen att jag inte tror att dess kylare kan förväntas vara lika tyst som till exempel en Noctua NH‑L12 Ghost S1 Edition, varken vid låg eller hög belastning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen med denna överhuvudtaget. Inte ens för folk som köper färdiga system.

Högt gäspbetyg, det är nästan så att käken går lite ur led.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hm, då är jag nog mer inne på att sätta ihop ett färdigt Ghost S1-paket med delar som garanterat funkar. Den största nackdelen jag ser med Tomahawk är nämligen att jag inte tror att dess kylare kan förväntas vara lika tyst som till exempel en Noctua NH‑L12 Ghost S1 Edition, varken vid låg eller hög belastning.

Det behöver inte vara bra för att folk som inte är insatta ska köpa. Stationära speldatorer från företag som Razer, alienware och corsair brukar ju inte slå det man kan bygga ihop själv för en liknande summa.

Men de brukar i alla fall fungera bra och ha bra garanti. Även om de inte är mest prestanda per krona eller tystast.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Riktigt läcker lösning.

Roligt med lite fräscha ideer i en åldrande och trist PC-komponent marknad.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadleus:

Riktigt läcker lösning.

Roligt med lite fräscha ideer i en åldrande och trist PC-komponent marknad.

Trist? Tycker den är hur rolig som helst! Särskilt på senare år sen AMD tillkommit på riktigt igen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intel hade möjlighet att förnya datormarknaden och ta oss bort från ATX. Men istället för att skapa något som hade möjlighet att ersätta ATX väljer de att producera något som är för klent, för dyrt och för nedlåst och som alla andra liknande lösningar slutar med 0,01 procent av datormarknaden. Och vi tvingas fortsätta harva på med teknik från 1995..

Permalänk
Medlem

Intel visar att det finns en vilja att försöka vara nyskapande med intel nuc och liknande. Spännande om dem skulle utöka compute-element till en SoC. Men är troligen fast i affärsmodeller.

I stället blir det apple som steppar upp rejält när det gäller innovation i stället för att vrida upp effekten.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk

Det där är ju pinsamt att äga. Säger ju mer bara att köparen är en IDIOT som köper dumma grejer för dyrt...
Med det priset så tar man hellre nån plåtbit man hittat på gatan varken mer eller mindre. Bara att bocka till och borra några hål så har du en egen låda för ören.

Jag köper heller någon diverse låda och om jag får böja lite på något eller såga lite så är det skit samma...Du får en peng över att köpa bil för.

Jösses.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det där är ju pinsamt att äga. Säger ju mer bara att köparen är en IDIOT som köper dumma grejer för dyrt...
Med det priset så tar man hellre nån plåtbit man hittat på gatan varken mer eller mindre. Bara att bocka till och borra några hål så har du en egen låda för ören.

Jag köper heller någon diverse låda och om jag får böja lite på något eller såga lite så är det skit samma...Du får en peng över att köpa bil för.

Jösses.

En edgelord som hatar på Razer, antar att du kör på något som är så lite mainstream som möjligt?

Permalänk
Medlem

Ser nice ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om inte MSI har några synpunkter på att man använder namnet "Tomahawk" för ett datorsystem, då de under flera år använt detta varumärke för moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Hm, då är jag nog mer inne på att sätta ihop ett färdigt Ghost S1-paket med delar som garanterat funkar. Den största nackdelen jag ser med Tomahawk är nämligen att jag inte tror att dess kylare kan förväntas vara lika tyst som till exempel en Noctua NH‑L12 Ghost S1 Edition, varken vid låg eller hög belastning.

Det är det jag inte förstår. Razer kunde ha köpt eller klonat t.ex. Ghost S1, tagit fram en serie komponenter (moderkort/kylare/psu/GPU etc) och sålt det istället. Mycket mindre utvecklingsarbete, bättre prestanda, mindre storlek, och säkert billigare till slut.

Fast så får man kanske inte några utvecklingspengar av Intel... (det är väl det fördelen är för Razer, att de (gissar jag) fått spons för utvecklingen. )

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hakro807:

Intel hade möjlighet att förnya datormarknaden och ta oss bort från ATX. Men istället för att skapa något som hade möjlighet att ersätta ATX väljer de att producera något som är för klent, för dyrt och för nedlåst och som alla andra liknande lösningar slutar med 0,01 procent av datormarknaden. Och vi tvingas fortsätta harva på med teknik från 1995..

Nåja. Mini‑ITX är ju rätt standard idag och jag kan i princip reservationslöst rekommendera Cooler Masters nya NR200 till de flesta som ska köpa en speldator.

Men visst har ATX fått behålla sin ställning som "den normala storleken" för vanliga användare alldeles för länge, det håller jag verkligen med om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Gillar Intels klassiak NUC:ar. De var innovativa och användbara för mycket. Miniservrar, små kontors-PC (för de som inte vill ha bärbart), media-PC/HTPC (som jag själv använder min lilla NUC till), etc. Bra jobbat av Intel där!

Men detta känns ju enbart fånigt och konstruerat. Ser inget behov på marknaden som ett sådant här system fyller. Fail på både Razer och Intel här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

En edgelord som hatar på Razer, antar att du kör på något som är så lite mainstream som möjligt?

Det är väl frågan om vad som är vettigt ! vad får du per krona, vist är det kul med något designat någon gång i bland men man vill ju ha krut för pengarna.

En jordnöt är en jordnöt och smakar jordnöt om du så klär in den i guldpapper och tar tio gånger med betalt och levererar i lyxig kartong liksom... Rycker på axlarna.

Visa signatur

Kraschfield