Veckans fråga: Vad har du för ljusstyrka på skärmen?

Permalänk
Medlem

Kör 2 st Dell U2719DC på vardera sida och en Asus PG278Q (gen 1 Swift) i mitten.
Samtliga skärmar på 0% ljusstyrka sedan denna artikel kom upp (körde 70% tidigare). Måste säga att 0% var extremt skönt när man arbetar framför datorn hela dagarna.

Permalänk

Både kontrast och ljusstyrka på absolut lägsta på båda mina skärmar. Använder även konstant blåfilter på telefonen. Tycker inte det är behagligt att sitta framför en bländande strålkastare!

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

270 lux, när den visar vitt, mätte det vita området till höger under reklamen på Sweclockers.

Skärmen är en AOC I2353FH.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

0 på brightness, dygnet runt. Tycker ändå jag får en flashbang i ansiktet varje gång jag sätter på skärmen. LG 27GL850

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv

Då jag har kalibrerat min skärm med en i1display Pro och CalMan och min skärm stödjer 4st "genvägar" så att jag kan få samtliga saker inställda direkt har jag såldes 4st ljussättningar.

50cd/m2 (används på nätter eller när det är mörkt ute, har alltid en dimad lampa vid skrivbordet)
80cd/m2 (används nästan hela tiden nu på vintern)
160cd/m2
250cd/m2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knaprisen:

Både kontrast och ljusstyrka på absolut lägsta på båda mina skärmar. Använder även konstant blåfilter på telefonen. Tycker inte det är behagligt att sitta framför en bländande strålkastare!

Om du har lägst på kontrast tycker jag synd om din upplevelse. Konstrast har inget med ljusstyrkan att göra utom gör vissa saker mer eller mindre synliga i WTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Om du har lägst på kontrast tycker jag synd om din upplevelse. Konstrast har inget med ljusstyrkan att göra utom gör vissa saker mer eller mindre synliga i WTW

Nej, lägsta inställningar på kontrast kan inte se trevligt ut men är du säker?
Jag tycker kontrastreglaget på min skärm känns som gamma och skiljer sig från andra kontrastinställningar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, att sänka den upplevds ljusstyrkan genom att dra i kontrastreglaget är att döda bildens dynamik. Belysningen är forfarande lika stark. Sänkt kontrastreglage ankrar vitt på vad som är skärmen nyanser av grått. Svart i bilden är oförändrat och man använder ett mindre utrymme av signalen till själva innehållet. Detta ger mer posterisering.

Kontrast-reglaget använder man för att sänka så att 254 precis syns mot bakgrunden och går i samma nyans som bakgrunden: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Sänker man mer har man bara sänkt skärmen dynamiska omfång och försämrat bilden. Och ibland har man kanske inget val för tillverkaren har byggt en skärm som aldrig är tänkt att fungera svensk inomhusmiljö.

Artikel om hur svart och vitt fungerar: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Program som sänker ljusstyrkan i "mjukvara" likt f.lux, har samma negativa effekt på bildkvaliteten och därför avråder jag från dem. Finns program som ändra skärmen faktiska ljusstyrka genom att skicka kommandon till skärmen att sänka styrkan på lysdioderna.

Allings tråd i ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571933-styr-skarmens-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bennyfax:

Nej, lägsta inställningar på kontrast kan inte se trevligt ut men är du säker?
Jag tycker kontrastreglaget på min skärm känns som gamma och skiljer sig från andra kontrastinställningar.

https://kb.portrait.com/help/contrast-adjust

Permalänk
Medlem

@anon300311 Ja, men hur ska man säga det. Kontrast påverkar ljusstyrkan ändå, det går ju inte att komma ifrån att bilden blir ljussvagare även om bilden inte blir korrekt eller är det fel att nämna ljusstyrka kanske?
Jag använder mig av lagoms sida när jag köpte skärmen. Fick inte fram 254 "tydligt" men det är tillräckligt bra för mig. Kontrasten justerar jag aldrig själv så att det blir tokig bild.

Edit: eller som laxpudding säger. Ljusstyrkan upplevs svagare om kontrasten sänks.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Jag har en MG278Q primär och VN247H sekundär och båda går oftast på 70%. MG:n är lite ljusstarkare vilket passar bra då den som sagt är primärskärm.

Jag har dock sparat ett par olika profiler med lägre ljusstyrka och blåljusfilter som jag växlar till på kvällarna ibland, samt att jag har schemalagt nattläge i Windows som om inte annat gör ljuset lite behagligare när man är trött.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bennyfax:

Edit: eller som laxpudding säger. Ljusstyrkan upplevs svagare om den sänks.

Ljusstyrkan påverkas normalt inte av kontrast-reglaget. Lysdioderna pumpar på. Däremot blir bilden ljussvagare eftersom det som är vitt i bilden inte längre är skärmens maximala vitt, eller peak brightness. Vitt i bilden återges på en lägre nivå av ljusgrått istället. Skärmen fulla omfång av nyanser används inte längre. Du har bara sänkt taket så att säga.

Permalänk
Medlem

Borde gå ner mer på datorskärmen, just nu är brightness dock 60%.
Telefonen brukar väl ligga på 15-20%.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag kör min Samsung G7 på den för inställda, funkar väldigt bra i mitt lilla rum när jag har taklampan tänd eller när det är dagsljus ute Landar väl runt 400-600 CD/m² Jag tycker flera gånger att 144+Hz skärmar gärna är alldeles för mörka (brukar anges runt 250 CD/m² medans 350 CD/m² känns mycket lättare att upptäcka snabba föremål på)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Oj, hade min skärm inställd väldigt högt insåg jag efter att ha läst den här tråden. Har nu skärmen på 19-30% vilket motsvarar ca 80-120 nits. Har haft skärmen på drygt det dubbla tidigare, inte bra för ögonen. Tyckte bilden var så mörk på VA panelen men inser att det nog upplevs så för att kontrasten och svärtan är så mycket bättre än på tidigare TN.

Permalänk
Medlem

Inställd på 4 av 100, så kanske i runda slängar 50-55 nits. Däromkring iaf. När jag kollar skärm är det det absolut måste att nån recensionen nånstans gör ordentlig mätning av just lägsta ljusstyrka för jag ska kunna ens fundera på den.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

0 på brightness, dygnet runt. Tycker ändå jag får en flashbang i ansiktet varje gång jag sätter på skärmen. LG 27GL850

Det är lite samma här. Har samma skärm i ett något dunkelt rum och jag tycker att 0 brightness är för ljust emellanåt. Det vore intressant att veta vad det är för nits på denna skärm med just 0 brightness.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det är lite samma här. Har samma skärm i ett något dunkelt rum och jag tycker att 0 brightness är för ljust emellanåt. Det vore intressant att veta vad det är för nits på denna skärm med just 0 brightness.

~50nits

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm#brightnes...

Skrivet av TheSlicker:

Inställd på 4 av 100, så kanske i runda slängar 50-55 nits. Däromkring iaf. När jag kollar skärm är det det absolut måste att nån recensionen nånstans gör ordentlig mätning av just lägsta ljusstyrka för jag ska kunna ens fundera på den.

Om du har U2415 som det står så undrar jag hur du har kommit fram till det? Har kalibrerat sånna på jobbet och runt 30-40 har legat runt 120 nits, vilket är rätt vanligt för ultrasharp modeller. Eller så kanske du helt enkelt kört slut dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det är lite samma här. Har samma skärm i ett något dunkelt rum och jag tycker att 0 brightness är för ljust emellanåt. Det vore intressant att veta vad det är för nits på denna skärm med just 0 brightness.

55 cd/m2 enligt TFT central. Min är på 118 cd/m2 vilket är ljusstarkt. Jag anser mig vara ganska ljuskänslig men jag tycker inte den är för ljus med mysbelysning eller enbart en liten lampa bakom skärmen. Om du inte redan har det, testa en lampa bakom skärmen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Ny skärm, Viewsonic Elite XG270QG, och jag är inte nöjd med inställningar än. Har dock börjat närma mig Brightness 16-18, Kontrast ~65 och antingen SRGB-läget (som sätter Brightness till 16 och låser Kontrast) eller RGB 92/95/100.

Det är något med skärmen som gör att mina ögon konstant kämpar med att kunna fokusera och jag tror inte det är så enkelt som själva ljusstyrkan. Den är dock ljusstark så in i h-ete, så allt över Brightness 25 är typ att glömma (annat än i vissa spel kanske).

Permalänk
Medlem

Många billiga skärmer har backlight som "flimrar/blinker med hög/lägre hastighet", detta ger ett större problem med sövnbesvär och ögonproblemen, kan även medföra huvudverk.

Har du en bra skärm, så kan du sitta foran den med ganska hög ljusstyrka, men om den flimrar (även om du inte tycks se det) så blir du trött inom 3 timmar.

Permalänk
Medlem

120 candela är min kalibrirerad till.