Permalänk
Medlem

Edgerouter & Telenor strul?

Hej
Har precis flyttat till en ny lägenhet (nybyggt). Skaffat mig 1000/1000 från Telenor. I lägenheten finns ingen mediaomvandlare utan bara en nätverksuttag. Använder mig utav Edgerouter X och deras AP och hittills har det funkat fint från min förra bostad (comhem). Jag har märkt att internet slutar fungerar alltid efter ca 1.5 dag och då måste jag starta om routern. Men med telenors router och min ap har det funkat fint.

Är det min router som börjar strular eller måste jag ändra något i inställningen? Har bara kört en vanlig basic wizard config på edgeroutern. Har också försökt och återställa till fabrik och men löser inte problemet.

Permalänk
Medlem

Låter mysko. Kommer du åt Edgeroutern via dess webbinterface när det slutar fungera?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Låter mysko. Kommer du åt Edgeroutern via dess webbinterface när det slutar fungera?

Hej! Yes det gör jag. Kör också det senaste firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Hej! Yes det gör jag. Kör också det senaste firmware.

Ser du något konstigt där då, har den tappat IP eller liknande i det läget?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Kan du se hur Lång Leasetid du har på DHCP förfrågningar? (genom att ansluta dator direkt och kolla på leasetiden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vid strul kan du pinga exempelvis 8.8.8.8 eller/och andra datorer i nätverket?

Testade inte sist. Jag ska testa nästa gång den ligger nere dvs om 1 dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Kan du se hur Lång Leasetid du har på DHCP förfrågningar? (genom att ansluta dator direkt och kolla på leasetiden)

Vet inte hur man kollar. När jag koppla in datorn (eth3) får den ingen IP och inte heller min TV på eth1. Kollar man där vid service -> DHCP server -> Lan? Isåfall ser jag bara ip till alla enheter till AP:en. Och där ser jag att de går ut nästa dag vid ca 13

tagit en bild på dashboarden

https://ibb.co/ScsJWC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Vet inte hur man kollar. När jag koppla in datorn (eth3) får den ingen IP och inte heller min TV på eth1. Kollar man där vid service -> DHCP server -> Lan? Isåfall ser jag bara ip till alla enheter till AP:en. Och där ser jag att de går ut nästa dag vid ca 13

tagit en bild på dashboarden

https://ibb.co/ScsJWC1

Sorry, låt mig få omformulera. Jag har inte ubiquiti edge router så vet inte om man kan se detta i gränssnittet men man ska kunna köra CLI på dessa.
Edit* Finns en cli knapp i högra hörnet.

show dhcp client leases

Där ser du lease tiden du får av ISP borde stå tid i sekunder.
Det borde också finnas logs, dem är intressant att se vad som händer när det sluta fungera.

ny info
Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Sorry, låt mig få omformulera. Jag har inte ubiquiti edge router så vet inte om man kan se detta i gränssnittet men man ska kunna köra CLI på dessa.
Edit* Finns en cli knapp i högra hörnet.

show dhcp client leases

Där ser du lease tiden du får av ISP borde stå tid i sekunder.
Det borde också finnas logs, dem är intressant att se vad som händer när det sluta fungera.

Ahh ok det stå följande
lease time: 3600
last update: Dec 4 15:04:31
expiry Dec 4 16:04:28
reason: renew

Är det normalt att TV:n inte får en IP adress när den har direkt kopplad med kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Ahh ok det stå följande
lease time: 3600
last update: Dec 4 15:04:31
expiry Dec 4 16:04:28
reason: renew

Är det normalt att TV:n inte får en IP adress när den har direkt kopplad med kabel?

Oj, det var extremt kort lease tid. det innebär att du förnyar din adress varje halvtimme. Nästa gång det strular kontrollera leasetiden och återkom med tid du upplevde problemet börja samt en en screenshot på tidigare kommando.

Permalänk
Medlem

Menar du när du trycker in dem i Mediakonvertern? Trycker du in dem i samma uttag som routern? alltså kopplar bort routern? Inte ovanligt att endast ett uttag är patchat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Menar du när du trycker in dem i Mediakonvertern? Trycker du in dem i samma uttag som routern? alltså kopplar bort routern? Inte ovanligt att endast ett uttag är patchat.

Vi har ingen mediakonverter i lägenheten utan bara 1 nätverksuttag. Allt går till min router. Postade en bild på hur der ser ut. Eth0 har ip, switch0 har ip, men eth1 och eth3 har ingen ip. Det är tv o tex laptop. Vet inte om jag förklarade tydligt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Oj, det var extremt kort lease tid. det innebär att du förnyar din adress varje halvtimme. Nästa gång det strular kontrollera leasetiden och återkom med tid du upplevde problemet börja samt en en screenshot på tidigare kommando.

Det har ingen betydelse. Så länge klienten fortsätter vara inkopplad så kommer dhcp servern utöka leasetiden på samma lease.

Skrivet av zxcv123:

Postade en bild på hur der ser ut. Eth0 har ip, switch0 har ip, men eth1 och eth3 har ingen ip. Det är tv o tex laptop.

Ja, det är rätt så.

Det är något annat som spökar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Oj, det var extremt kort lease tid. det innebär att du förnyar din adress varje halvtimme. Nästa gång det strular kontrollera leasetiden och återkom med tid du upplevde problemet börja samt en en screenshot på tidigare kommando.

Kunde ej pinga 8.8.8.8 och Ip:n försvann på eth0 dvs WAN. Står att destination unreachable när jag pingar. När jag körde show lease kommandot kom ingenting upp förutom "inteface: eth 0, last update: Dec 5 23:52:16 och reason: RELEASE". Kunde ej förnya dhcp på WAN eth0 däremot när jag disable:ar eth0 och enable:ar den igen fick jag nytt Ip och allt började funkar igen.

Permalänk

Kör nästan samma setup (Telenor och setup med wizarden). Dock en Edgerouter X SFP med den äldre firmware 1.10.11. För mig funkar allt bra. Har du prövat en annan firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarpenterDave3317:

Kör nästan samma setup (Telenor och setup med wizarden). Dock en Edgerouter X SFP med den äldre firmware 1.10.11. För mig funkar allt bra. Har du prövat en annan firmware?

Hitta tyvär inte den gamla firmware någonstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Hitta tyvär inte den gamla firmware någonstans...

Här bör du hitta den:
https://www.ui.com/download/edgemax/

Men började problem iom. en uppgradering av mjukvaran? Annars verkar det ju tveksamt att en nedgradering skulle lösa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Här bör du hitta den:
https://www.ui.com/download/edgemax/

Men började problem iom. en uppgradering av mjukvaran? Annars verkar det ju tveksamt att en nedgradering skulle lösa något?

Om jag minns rätt så hände det precis innan uppdatering också. Jag vet fan va problemet är, är det värt och köpa en ny och testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

När jag körde show lease kommandot kom ingenting upp förutom "inteface: eth 0, last update: Dec 5 23:52:16 och reason: RELEASE". Kunde ej förnya dhcp på WAN eth0 däremot när jag disable:ar eth0 och enable:ar den igen fick jag nytt Ip och allt började funkar igen.

Så du får en IP adress dynamiskt av din internetleverantör på eth0 (WAN). Och enligt loggen så tappade den IP adressen på eth0 23:52 på grund av release.

Har du kollat med din internetleverantör om de kan se något vid den tidpunkten?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det har ingen betydelse. Så länge klienten fortsätter vara inkopplad så kommer dhcp servern utöka leasetiden på samma lease.

Ja, det är rätt så.

Det är något annat som spökar.

Det var endast en observation att det var en extremt kort leasetid. Klienten förnyar leasetiden efter halva tiden. Det var mer om det var regelbundna Intervall som problemet uppstod och om det isåfall kunde kopplas till att klienten inte förnyar sin DHCP.