Eget bygge - fungerade första gången, nu ingen signal

Permalänk
Medlem

Eget bygge - fungerade första gången, nu ingen signal

Tjena!

Det här blir min första post här på sweclockers och för kännedom blir det här mitt andra bygge, men det första var för några år sedan... Jag inköpte under blackfriday följande komponenter:
CPU: Intel Core i5-10600K
Chassi: Corsair 4000D Midi Tower
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600 mhz
MB: ASUS PRIME Z490-P
CPU-kylare: Cooler Master ML240R RGB

och använde mig av mitt gamla GTX 1070 + Corsair AX 850W PSU + mina två 2 SSD diskar med windows.

Bygget gick bra och använde mig av ESD-band under hela processen. Vid första boot gick inte systemet igång varpå jag insåg att jag hade gjort klassiska missen att klicka i RAM-minnena fullständigt. Efter det åtgärdades var jag inne i BIOS och satte på XMP 2.0. Bootade därefter upp datorn och lirade i säkert 5 timmar utan några som helst problem. Stängde av datorn och stänger även av min PSU av rutin när jag ska sova.

Nu till problemet.. Två dagar senare när jag skulle sätta igång burken igen bootar den inte, dvs jag får ingen signal till skärmen men hårdvaran tuggar på. För kännedom så ändrande jag ingenting under denna tid. Det är inte heller så att moderkortet startar om i cykler, utan allt bara är igång statiskt utan signal till skärmen (testat 3 olika skärmar med olika uttag också för den delen). All RBG belysning, inklusive det inbyggda i i moderkortet lyser. Alla chassifläktar + cpu-fläktar snurrar, men RAM-minnena som är av RBG-typ lyser inte. Jag skruvade upp burken och började testa ett minne åt gången i olika platser. Ingen framgång. Drog en CMOS-reset med batteriet och väntade i säkert 5 minuter samt 2 minuter efter boot. Ingen framgång. Drog till en polare och pillade i hans LED-belysta RAM som då lyste, till skillnad från mina, men ingen signal nu heller. Testa även där med ett åt gången i olika platser. Kopplade ur GPUn och testa integrerade grafiken. Ingen signal. Testa även mina RAM i hans burk som då fungerade felfritt. Har nu kommit till slutsatsen att mitt moderkort på något sätt kommit till skada? Eller kan det röra sig om något annat? Alla tips och åsikter är hjärtligt välkomna!

Mvh

förtydligande rubirk
Permalänk
Medlem

Pröva med minimum isatt? Låter som du testat i sektioner men övrigt inkopplat som tidigare

Koppla ur allt, diskar, grafikkortet allt. Ha endast CPU+kylare, moderkort och en ramsticka, koppla ur och i elen till moderkortet och på nätagget om det är modulärt, CMOS reset, kör skärmen på inbyggd grafik. Fungerar inget då, testa att flytta minnet, fortfarande inget är moderkortet eller CPU (finns ju inget annat i datorn).

Kommer du till BIOS, är det bara lägga till en komponent i taget, testa, upprepa tills du hittar vad som strulat. Tar tid, men värt det för att inte behöva köpa något nytt som sen visar sig inte vara problemet.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Pröva med minimum isatt? Låter som du testat i sektioner men övrigt inkopplat som tidigare

Koppla ur allt, diskar, grafikkortet allt. Ha endast CPU+kylare, moderkort och en ramsticka, koppla ur och i elen till moderkortet och på nätagget om det är modulärt, CMOS reset, kör skärmen på inbyggd grafik. Fungerar inget då, testa att flytta minnet, fortfarande inget är moderkortet eller CPU (finns ju inget annat i datorn).

Kommer du till BIOS, är det bara lägga till en komponent i taget, testa, upprepa tills du hittar vad som strulat. Tar tid, men värt det för att inte behöva köpa något nytt som sen visar sig inte vara problemet.

Gjorde detta igår kväll. Tyvärr ingen framgång med att få signal till skärmen. Avslutade med att inspektera brädan samt LGA-socket + cpu efter uppenbara defekter eller tecken på att något skulle vara trasigt. Hittade inget där heller. Blir att returnera moderkortet till veckan så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Distanser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Distanser?

Förmonterade i 4000D..