Permalänk
Medlem

Bygga kompakt gamingdator

Hej!

Jag hittade den här videon: $1600 Dan A4-SFX Gaming PC Build Guide och blev väldigt förtjust i chassit. Jag är därför sugen på att bygga något liknande. Jag kommer dock troligtvis vänta på att t.ex. AMD 5600X finns i lager.

Chassit var tyvärr lite dyrare än jag tänkte mig (2500) då jag helst vill hamna under 15 000 totalt. Det svider därför lite att lägga dyra pengar på chassit när jag skulle lägga det på t.ex. GPU. Finns det billigare alternativ som ni rekommenderar? Jag kan tänka mig att gå upp lite i storlek men vill gärna ha ett litet chassi för att göra datorn enkelt att stuva undan. Hittade bland annat Cooler Master NR200P som har betydligt mer attraktivt pris.

Något han pratar om i videon är t.ex. att det behövs RAM med lägre profil för att få plats rent fysiskt under kylaren. Kommer det vara en utmaning att välja komponenter som passar ihop rent fysiskt?

För att göra datorn mer portabel skulle jag vilja använda WiFi för internetuppkoppling och Bluetooth för mus/tangentbord/headset. Jag ser att många moderkort har stöd för detta. Duger dessa eller behöva jag utöka med någon extra modul för vettig uppkoppling?

Det var snart 10 år sedan jag byggde en dator senast och då fick jag mycket hjälp så jag är minst sagt nybörjare på det. Kommer det vara svårt att bygga i ett litet chassi? Jag kan tänka mig att betala för att Inet/Webhallen ska bygga det åt mig men jag skulle tycka att det var kul att bygga ihop det själv.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gällande chassit så är det väl ansett att tillhöra premiumsegmentet. Om du är villig att kika på billigare alternativ, både sett till pris och finish, tycker jag att Fractal designs node 304 är ett ypperligt chassi att bygga i. Jag tror dock att det har större volym än det du kikar på.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Plockade ihop de här delarna, vad tycks?

Sparat bygge med uppdaterat nätagg
Permalänk

Du behöver ett SFX eller SFX-L nätaggregat för nr200. Det går med vanligt nätaggregat om du skriver ut en ”bracket” med 3d skrivare. Dock rekommenderar jag SFX eller SFX-L. Finns dock inte mycket i lager för i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walterwakr:

Du behöver ett SFX eller SFX-L nätaggregat för nr200. Det går med vanligt nätaggregat om du skriver ut en ”bracket” med 3d skrivare. Dock rekommenderar jag SFX eller SFX-L. Finns dock inte mycket i lager för i år

Skulle det här funka?
https://komponentkoll.se/produkt/1019-corsair-sf600-600w-sfx

Verkar faktiskt finnas i lager på flera butiker. I allmänhet är lagerstatus inte så stort problem eftersom jag ändå tänkte vänta på 5600X och 3060 Ti.

Permalänk
Skrivet av ff3250:

Plockade ihop de här delarna, vad tycks?

Det ser nästan exakt ut som det jag plockat ihop

Permalänk

Det nätaggregatet är bra

Permalänk

Räcker inte cpu-kylaren som är med till Ryzen 5600X (Wraith Stealth)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseNyfiken:

Räcker inte cpu-kylaren som är med till Ryzen 5600X (Wraith Stealth)?

Bra fråga. Jag lade till en CPU-kylare för jag såg att många byggen på Youtube hade det.

Är det overkill för vanligt bruk? Har nog inga planer på att överklocka.

Lite googling säger att den främsta vinsten är att det blir tystare. Det är dock för byggen med Ryzen 5 3600, så det kanske är skillnad med 5600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ff3250:

Plockade ihop de här delarna, vad tycks?

https://komponentkoll.se/bild/UZDIz.png

Skrivet av NisseNyfiken:

Det ser nästan exakt ut som det jag plockat ihop

https://komponentkoll.se/bild/lElwb.png

Gjorde om lite ..

Även om Samsung 970 är snabbare på pappret så kommer man inte märka av det överhuvudtaget, förutom möjligtvis vid videoredigering. Mer värt att lägga lite mer pengar på grafikkortet - då 3060Ti är lite dyr för sitt eget bästa.

Man kan testa med kylaren som kommer med om man vill, för att sedan byta till en annan om man tycker den är högljudd (vilket jag misstänker att den är tillsammans med en 5600X). Bör definitivt bytas om man tänkt överklocka. Tänk på höjden bara .. Det är max 153cm - vilket också betyder att Noctua NH-U12S SE-AM4 är för hög.

Tips är att titta på Inets specifikationer (även om man inte tänker köpa därifrån) för dem är ofta väldigt detaljerade till skillnad från flera andra sidor.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av ff3250:

Bra fråga. Jag lade till en CPU-kylare för jag såg att många byggen på Youtube hade det.

Är det overkill för vanligt bruk? Har nog inga planer på att överklocka.

Lite googling säger att den främsta vinsten är att det blir tystare. Det är dock för byggen med Ryzen 5 3600, så det kanske är skillnad med 5600X.

Har heller inga planer på att överklocka, så jag tänkte nog att det räckte med den som följer med. Får väl börja med den och blir det för varmt eller för högt ljud får jag väl byta.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Även om Samsung 970 är snabbare på pappret så kommer man inte märka av det överhuvudtaget, förutom möjligtvis vid videoredigering. Mer värt att lägga lite mer pengar på grafikkortet - då 3060Ti är lite dyr för sitt eget bästa.

Doh ...den har jag redan beställt och fått levererad 😣

Skrivet av Samlooh:

Man kan testa med kylaren som kommer med om man vill, för att sedan byta till en annan om man tycker den är högljudd (vilket jag misstänker att den är tillsammans med en 5600X). Bör definitivt bytas om man tänkt överklocka. Tänk på höjden bara .. Det är max 153cm - vilket också betyder att Noctua NH-U12S SE-AM4 är för hög.

Hmm ...tror jag testar först i alla fall. Men bra att tänka på höjden om man byter 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tänk på höjden bara .. Det är max 153cm - vilket också betyder att Noctua NH-U12S SE-AM4 är för hög.

Tips är att titta på Inets specifikationer (även om man inte tänker köpa därifrån) för dem är ofta väldigt detaljerade till skillnad från flera andra sidor.

Skrivet av NisseNyfiken:

Hmm ...tror jag testar först i alla fall. Men bra att tänka på höjden om man byter 👍

Inets specifikation på maxhöjden verkar vara om man använder glaspanelen (vilket jag inte tänkte göra). Om man kollar på Cooler Masters hemsida ser man att maxhöjden är 155 mm med Vented steel side panel.

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

EDIT: Insåg att Noctua U12S är 158 mm enligt specifikationerna, men den verkar passa ändå. Även om U12A ska passa bättre, se beskrivningen till den här videon: Cooler Master NR200: Optimizing Air Cooling Thermals. Här finns också ett bygge med U12A: CM NR200p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ff3250:

Inets specifikation på maxhöjden verkar vara om man använder glaspanelen (vilket jag inte tänkte göra). Om man kollar på Cooler Masters hemsida ser man att maxhöjden är 155 mm med Vented steel side panel.

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

EDIT: Insåg att Noctua U12S är 158 mm enligt specifikationerna, men den verkar passa ändå. Även om U12A ska passa bättre, se beskrivningen till den här videon: Cooler Master NR200: Optimizing Air Cooling Thermals. Här finns också ett bygge med U12A: CM NR200p

Ah okej! Kanske fungerar ändå då.

Detta såg rätt tufft ut, men förstås inte lika stilrent. Kanske bara ser coolt ut på bild dessutom.

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/k1zmzd/i_am_finally_f...

Hoppas du blir nöjd med bygget iallafall! Ser bra ut.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av ff3250:

Insåg att Noctua U12S är 158 mm enligt specifikationerna, men den verkar passa ändå. Även om U12A ska passa bättre, se beskrivningen till den här videon: Cooler Master NR200: Optimizing Air Cooling Thermals.

Han hade en video till med några fler alternativ: Cooler Master NR200 Large Air Coolers: Featuring the U12S, U12A, Scythe Fuma 2, and the C14S!

Kanske ska jag tänka om ändå...🤔

Permalänk

Coolt bygge!
Då har man ju koll på temperaturerna i alla fall

Permalänk
Skrivet av NisseNyfiken:

Han har ju tom en tutorial med ett helt bygge på chassiet här:

Build an RTX 3080 Small Form Factor 4K Gaming PC: Cooler Master NR200P Detailed Tutorial

Många fläktar blir det... (han använder iofs glassidan)
Lutar mer och mer åt en bättre cpu-kylare

EDIT:
Hittade ytterligare en tutorial som var väldigt omfattande och även inkluderade installation av operativsystem.
Cooler Master NR200P Air Cooled PC Build Guide

Permalänk
Skrivet av NisseNyfiken:

Lutar mer och mer åt en bättre cpu-kylare

Har lutat klart!
En Scythe Fuma 2 är beställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseNyfiken:

Har lutat klart!
En Scythe Fuma 2 är beställd.

Var beställde du den ifrån? Jag lutar själv åt en Noctua NH-C14S men den är lite svår att få tag i just nu.

Permalänk
Skrivet av ff3250:

Var beställde du den ifrån? Jag lutar själv åt en Noctua NH-C14S men den är lite svår att få tag i just nu.

Den fanns bara på ett ställe här just nu (CDON) och var ganska dyr (1037,36 kr), så jag beställde faktiskt från Tyskland istället, Alternate.
https://www.alternate.de/Scythe/Fuma-2-SCFM-2000-CPU-K%C3%BCh...

65,77 EUR med frakt blev det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ff3250:

Inets specifikation på maxhöjden verkar vara om man använder glaspanelen (vilket jag inte tänkte göra). Om man kollar på Cooler Masters hemsida ser man att maxhöjden är 155 mm med Vented steel side panel.

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

EDIT: Insåg att Noctua U12S är 158 mm enligt specifikationerna, men den verkar passa ändå. Även om U12A ska passa bättre, se beskrivningen till den här videon: Cooler Master NR200: Optimizing Air Cooling Thermals. Här finns också ett bygge med U12A: CM NR200p

Kan verifiera att U12S passar prima i chassit sålänge man inte använder glaspanelen.

SF 600W gold bör duga fint också. Kör samma fast plat ihop med 3600 och 3080.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar tråden, men blev inspirerad av bygget och modifierade det lite för att komma ner runt 13 000 kr:

Valde ett något billigare grafikkort Tycker ni att bygger fortfarande är balanserat eller bör jag göra andra ändringar?

Var en åtta år sedan jag byggde en dator senast och är lite ute ur loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turambar:

Ursäkta om jag lånar tråden, men blev inspirerad av bygget och modifierade det lite för att komma ner runt 13 000 kr:

https://komponentkoll.se/bild/SSpzg.png

Valde ett något billigare grafikkort Tycker ni att bygger fortfarande är balanserat eller bör jag göra andra ändringar?

Var en åtta år sedan jag byggde en dator senast och är lite ute ur loopen.

Personligen skulle jag byta ut till iallafall en 1TB SSD, de kostar inte så mycket mer. Den här är det bra pris på just nu:
https://www.komplett.se/product/1121774/datorutrustning/lagri...

Om budgeten spricker skulle jag gå ner till 16 GB på RAM, som jag har förstått ska det räcka bra till gaming. Med moderkortet är det dock lite dyrare att uppgradera i framtiden eftersom det bara finns två slots för RAM. Så om du har planer på att uppgradera i framtiden kan det ju vara värt att gå på 32 GB direkt.

Permalänk
Medlem

Igår byggde jag ihop min dator. Allt gick bra och jag är väldigt nöjd! Här är min slutgiltiga version av komponenter:

Landade några hundralappar över det billigaste priset, främst för att CPU och GPU var svåra att få tag i.

Det var helt klart en utmaning att bygga i ett så pass litet chassi och framförallt GPUn var riktigt krånglig att få in. På grund av det lilla chassit fick jag heller inte plats med stödet som följer för att hålla upp det, men jag löste det med en ziptie.

Tack för all hjälp!

Permalänk

Hur fick du tag i Nr200p? Har ju varit slut överallt. snyggt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walterwakr:

Hur fick du tag i Nr200p? Har ju varit slut överallt. snyggt bygge!

Hade en väldig tur och lyckades knipa ett från Inets fyndhörna. Det hade en minimal repa på glasskivan men det är inget som stör mig eftersom jag ändå inte tänkte använda den.

Det ser ut som att ComputerSalg har den i lager dock:
https://www.computersalg.se/i/6450000/cooler-master-masterbox...