AMD Radeon ökade under Q3 2020 – utan draghjälp från Radeon RX 6000

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon ökade under Q3 2020 – utan draghjälp från Radeon RX 6000

Under tredje kvartalet växte AMD i marknadsandelar på grafikkort och vinner därmed mark på Nvidias fortsatt dominerande ställning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att se statistiken på Steam i slutet av 2021 när de flesta har lyckats att få tag i ett grafikkort. Ska bli spännande att se om Radeon lyckats knipa några andelar från GeForce.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jag finner det intressant hur många olika sätt det finns att presentera "nyheter" på.

Den länkade artikeln har titeln "Covid-19 and games drive AIB market to new highs" och här presenteras samma data som en liten hyllning till AMD känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Den länkade artikeln har titeln "Covid-19 and games drive AIB market to new highs" och här presenteras samma data som en liten hyllning till AMD känns det som.

De har redan täckt så många gånger att COVID-19 ökat försäljning av hårdvara. Här fokuserar de mer på den faktiska datan vilket är iaf i min uppfattning mer intressant för entusiaster.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är grafikkretsarna för spelkonsolerna inräknade?

Permalänk
Medlem

Alla miners håller ju på att köpa upp alla 5700XT som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Är grafikkretsarna för spelkonsolerna inräknade?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

De har redan täckt så många gånger att COVID-19 ökat försäljning av hårdvara. Här fokuserar de mer på den faktiska datan vilket är iaf i min uppfattning mer intressant för entusiaster.

T.ex. "Att AMD står på jämn fot med Nvidia beror dels på ökningen inom dedikerade grafikkort, men också framgångar i det bärbara segmentet där Ryzen 4000 "Renoir"-processorer med Vega-grafik tagit plats i allt fler populära bärbara datorer."

Jag hittar inte belägg för detta någonstans i den länkade artikeln. Det ytterligare en artikel länkad från källan (https://www.jonpeddie.com/store/market-watch-quarterly), men inte heller den innehåller information som kan visa sådana detaljer som avslöjar vart ökningen kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Varför går ena diagrammet från vänster till höger och andra höger till vänster? Lagom förvirrande först

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Varför går ena diagrammet från vänster till höger och andra höger till vänster? Lagom förvirrande först

Fråga Jon Peddie Research, deras bilder.

Permalänk
Medlem

Så Nvidia säljer färre grafikkort, relativt mot amd, i juli-sep när de var starka rykten på att det skulle annonsera nya kort? Jag finner det ganska naturligt eller missförstår jag nått? Få ville väl köpa 2xxx eller 16xxx kort under q3? AMD presenterade sina senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag ser fram emot att se statistiken på Steam i slutet av 2021 när de flesta har lyckats att få tag i ett grafikkort. Ska bli spännande att se om Radeon lyckats knipa några andelar från GeForce.

Det kommer att bero väldigt mycket på de kort som inte är lanserade än. Det är kul att läsa benchmarks för 3080/6800 XT, men det är inte de korten de flesta köper. 3060 Ti är precis i övre delen av vad volymförsäljning ligger, så det är det kortet och kommande GA106 mot Navi 22 som är det intressanta. Om detta vet vi egentligen ingenting just nu. Vi kan spekulera om övre gränser - mycket svårt att tro att Navi 22 kommer att kunna nå 3070, till exempel - men det är just spekulationer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fråga Jon Peddie Research, deras bilder.

Jo alltså det var ju inte riktat till swec redaktionen, bara en reflektion över något många nog inte märker

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Alla miners håller ju på att köpa upp alla 5700XT som finns.

Japp, ETH priset började dra iväg andra halvan av Juli. Behövdes inte mycket till crystal ball för att gissa att det skulle säljas en massa 5700/XT som resultat under Q3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Japp, ETH priset började dra iväg andra halvan av Juli. Behövdes inte mycket till crystal ball för att gissa att det skulle säljas en massa 5700/XT som resultat under Q3.

Är mining seriöst fortfarande en grej? Minar man skräpvaluta och köper upp sig på det eller vad gör man? :S