Ingen uppkoppling till wi-fi på somliga enheter

Permalänk
Medlem

Ingen uppkoppling till wi-fi på somliga enheter

Hej. Kan alltså inte använda wi-fi på en del av enheterna i hemmet.

D-LINK DIR-882 router kopplad till väggen.
Fiber från Bredband2.

Har sju enheter kopplat till nätverket, varav tre-fyra fungerar samtidigt.
Min stationära dator som är den enda enheten kopplad via kabel har aldrig stött på problem, jämfört med de andra enheterna som är kopplade till wi-fi, som samtliga då och då stöter på problem.

Har givetvis startat om router och gjort en "reset", utan framgång.

Tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Hej Heliuz!

Låter som att routern verkar hamnat i bryggat läge vilket gör att antal enheter som kan uppkopplas begränsas. Om du kollar IP-adress på någon av dina enheter, står det ngt i stil med "192.168.xx.xx" eller får du något helt annat?

Nu menar jag inte att låta dumförklarande, men börja med att säkerställa att kabeln från fibern till router går till WAN/Internet på routern och inte LAN, det är överlägset den vanligaste orsaken till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deflow:

Hej Heliuz!

Låter som att routern verkar hamnat i bryggat läge vilket gör att antal enheter som kan uppkopplas begränsas. Om du kollar IP-adress på någon av dina enheter, står det ngt i stil med "192.168.xx.xx" eller får du något helt annat?

Nu menar jag inte att låta dumförklarande, men börja med att säkerställa att kabeln från fibern till router går till WAN/Internet på routern och inte LAN, det är överlägset den vanligaste orsaken till detta.

Samtliga enheter har IP-addressen 192.168.0.xxx varav de tre sista siffrorna varierar.

Kabeln går till "Internet", har ingen "LAN" på routern.

Permalänk
Medlem

Okej! Då blev det lite knivigare.

Om du kollar din IPv4-standardgateway så kan du copy/pastea den i webbadressfältet och surfa in på routerns inställningar. Verkar som att den routern har ett ganska användarvänligt gränssnitt med diagnostik tillgänglig för varje ansluten enhet. Kolla där och se om du hittar några konstiga avvikelser för de prylar som inte fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Heliuz:

Samtliga enheter har IP-addressen 192.168.0.xxx varav de tre sista siffrorna varierar.

Kabeln går till "Internet", har ingen "LAN" på routern.

Du skrev att du kopplat in din dator med kabel men du har inte kopplat den i lanuttagen på routern ?
Har du kopplat datorn i tjänstefördelaren elerl var är den i så fall kopplad ?
Får du bara en publik ip av operatören så kommer den att hoppa mellan din dator och routerns wanport så att endera har datorn internet eller så har alla wifienheter det men inte båda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skrev att du kopplat in din dator med kabel men du har inte kopplat den i lanuttagen på routern ?
Har du kopplat datorn i tjänstefördelaren elerl var är den i så fall kopplad ?
Får du bara en publik ip av operatören så kommer den att hoppa mellan din dator och routerns wanport så att endera har datorn internet eller så har alla wifienheter det men inte båda samtidigt.

Routern ifråga har LAN-portar, men de är enbart märkta "1-4". Det är väldigt sällan Bredband2 kör med enbart ett publikt IP, så jag tror ändå problemet ligger i routern och inte hur hen eventuellt kopplat före routern. Dessutom nämndes ju "vägguttag" så tror inte det finns en tjänstefördelare.

Permalänk
Medlem

Routern är kopplad till ett stadsnätsuttag rakt in i väggen. Ingen switch eller dylikt där emellan.
Datorn är alltså kopplad till routerns "1", ursäkta missförståndet.

Hittar verkligen inget diagnostikverktyg i routerns inställningar, dessvärre.

Har försökt koppla in enheterna en i taget nu, men efter tre enheter är det som att det "tar slut".
Kopplas upp till nätverket i sig men kan inte använda det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Heliuz:

Routern är kopplad till ett stadsnätsuttag rakt in i väggen. Ingen switch eller dylikt där emellan.
Datorn är alltså kopplad till routerns "1", ursäkta missförståndet.

Hittar verkligen inget diagnostikverktyg i routerns inställningar, dessvärre.

Har försökt koppla in enheterna en i taget nu, men efter tre enheter är det som att det "tar slut".
Kopplas upp till nätverket i sig men kan inte använda det.

Inget så dumt som att dhcp servenr delar ut väldigt få adresser ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Routern är kopplad till ett stadsnätsuttag rakt in i väggen. Ingen switch eller dylikt där emellan.
Datorn är alltså kopplad till routerns "1", ursäkta missförståndet.

Hittar verkligen inget diagnostikverktyg i routerns inställningar, dessvärre.

Har försökt koppla in enheterna en i taget nu, men efter tre enheter är det som att det "tar slut".
Kopplas upp till nätverket i sig men kan inte använda det.

Vad händer när internet slutar fungera? Kan du vara lite mer specifik? Är det någon laptop eller bara telefoner på wifi? Har du en laptop så kan du köra en: ipconfig /all på den när det fungerar samt när det inte fungerar.
Den posten du skrev ovan när du fick 192.168..x.y var det i fungerande stadie?
När det inte fungerar kan du:
pinga 8.8.8.8
samt pinga www.google.se och posta svaren här.

Och du har inte pillat på routern utöver ändrat ssid/lösenord? Om du har det så reseta den och gör om det.

Edit: Läste första posten igen och raderade en del överflödig text

Permalänk
Medlem

Internet upphör aldrig utan vissa enheter kan helt enkelt använda internet medan andra inte kan. Aldrig så att det blir som ett avbrott när man väl är på en enhet med fungerande internet.

Dessa enheter är uppkopplade:
PC (kabel)
Laptop
Nintendo
Chromecast
Smart-TV
Huawei
iPhone

Alla de sex sist nämnda enheter har problem till och från med att koppla upp.

I skrivande stund fungerar wi-fi på allt förutom de två telefonerna.
Så det verkar vara väldigt olika, fram och tillbaka.. Klurigt.

Skrivet av fragwolf:

Den posten du skrev ovan när du fick 192.168..x.y var det i fungerande stadie?

Det var på samtliga enheter oavsett fungerade eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget så dumt som att dhcp servenr delar ut väldigt få adresser ?

Det är värt att kolla på. Jag minns att jag hade en ComHem-router för länge sedan som som standard delade ut max 10 st ip-addresser.

Kolla inställningar för "dhcp-server" och se vilket "spann" av IP-adresser som den delar ut. D.v.s. lägsta och högsta adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är värt att kolla på. Jag minns att jag hade en ComHem-router för länge sedan som som standard delade ut max 10 st ip-addresser.

Kolla inställningar för "dhcp-server" och se vilket "spann" av IP-adresser som den delar ut. D.v.s. lägsta och högsta adress.

DHCP IP Address Range: address.100 to address.199

Är det rätt?

Hänger inte riktigt med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heliuz:

DHCP IP Address Range: address.100 to address.199

Är det rätt?

Hänger inte riktigt med.

Du hänger med! Men då är det inte där felet ligger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Heliuz:

DHCP IP Address Range: address.100 to address.199

Är det rätt?

Hänger inte riktigt med.

Har du kontrollerat vilka ip nummer klienterna får ?
Det finns ett annat ("gammalt klassiskt") problem som också kan slå ut wifi men jag trodde att de flesta tillverkare åtgärdat det i mjukvaran, men adressminnet i en en AP kan ta slut om för mpåånga klienmter har försökt att ansluta mot den, alla wifieenheter kommunicerar så fort de träffar på varandra även om de inte kommer att länkas ihop så det har hänt att mjukvarorna (firmware) inte har rensat bort "skräpdatan" och på så sätt fått slut på minnet,
Prylar brukar också ha ett maximalt möjliga riktiga klienter och när det värdet överstigs så funkar de inte längre för adresseringen intern i nätverkshårdvaran hänger inte med, värdena brukar anges på enterpriesedelar där man verkligen kan ha tusentals klienter och få problem, mina Ciscoswitchar kan som max hantera drygt 6000 klienter innan de inte längre fungerar som de ska.

Det kan ju vara nån bugg eller fysiskt fel som gör att APn på nått sätt får slut på minne och flippar utr så den startar om sig eller nått liknade, tex har jag hört talas om det när folk har haft enklare konsumentprylar i närheten av där det passerar mycket folk som att bo inom radioavstånd från järnvägsstationen kan leda till att tusentals telefoner "hejar på" APn varje timme och äter upp adressminnet i den på ett sätt en hemma pryl inte kan hantera.

Permalänk
Medlem

inte så enkelt som att routern har 2 kanaler 2,4 resp 5ghz och det är den ena som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad föreslår du att jag gör?

Skrivet av gummybearkiller:

inte så enkelt som att routern har 2 kanaler 2,4 resp 5ghz och det är den ena som strular?

Har testat att köra 2,4 ghz och 5 ghz var för sig, utan framgång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heliuz:

Vad föreslår du att jag gör?

Kan vara värt att firmware-uppdatera och fabriksåterställa routern om detta funkat innan, det kan ju vara så att något triggat någon bugg...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Heliuz:

Vad föreslår du att jag gör?

Har testat att köra 2,4 ghz och 5 ghz var för sig, utan framgång.

Du kan kolla ipnummren på alla anslutna klienter manuellt så att du vet att det är ok.
Det övriga är mest nått man kan upptäcka och hoppas tillverkaren av utrustningen löser det tex genom uppdaterad mjukvara eller om det är ett " kontorsmärke" så kan de helt enkelt ibland säga att det är fel prylar för uppgiften och rekommendera att man byter mot nått som fungerar.
Hemmaprylar brukar inte gilla särskilt många aktiva wifiklienterens om de är i en bra miljö, säg max 10 klinter, sedan bör man byta till en prosumer AP typ Ubiquti.
Men det kan ju vara ett "riktigt" fel också på din enhet som att nätdelen är instabil och spännigen varierar när den lastas hårdare eller att nått överhettar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Internet upphör aldrig utan vissa enheter kan helt enkelt använda internet medan andra inte kan. Aldrig så att det blir som ett avbrott när man väl är på en enhet med fungerande internet.

Dessa enheter är uppkopplade:
PC (kabel)
Laptop
Nintendo
Chromecast
Smart-TV
Huawei
iPhone

Alla de sex sist nämnda enheter har problem till och från med att koppla upp.

I skrivande stund fungerar wi-fi på allt förutom de två telefonerna.
Så det verkar vara väldigt olika, fram och tillbaka.. Klurigt.

Det var på samtliga enheter oavsett fungerade eller ej.

Dvs alla wifi-enheter
Kan du på laptopen köra en: ipconfig /all och posta här när det fungerar och när det slutar fungera.
Samt pinga 8.8.8.8, www.google.se och ip till din router (troligen) 192.168.1.1 och posta svaret på alla 3 här.

Och du har inte pillat på något i routern? Förutom ssid/lösenord? Nollställ routern om du har pillat på något annat.

Edit: kan ha missat tidigare men har du kollat så du inte har nyare fw(scrolla ner en bit): https://eu.dlink.com/uk/en/products/dir-882-exo-ac2600-mumimo...

Det där problemet överensstämmer med det som är extremt vanligt när enheten börjar bli runt 1 år är att wifi fungerar dåligt och enda som hjälper är omstart av router så går det en stund till sen händer samma igen.

Som en sista utväg(om du har A1 rev): https://dd-wrt.com/support/router-database/?model=DIR-882_A1
Det är ett alternativ till dlinks egna fw och är i regel 99% stabilare än dlinks egna skräp. Ibland mer och ibland mindre funktioner.