Vilket nätaggregat är tillräckligt för RTX 3060 TI?

Permalänk
Medlem

Vilket nätaggregat är tillräckligt för RTX 3060 TI?

Hej,

Jag har under veckan byggt ihop en dator som jag ska köpa men jag har lite frågor kring nätaggregatets storlek nu när jag ska köpa ett MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X TRIO.

Och vad jag har kunnat läsa mig till så ska det räcka med att köra ett 650W nätaggregat men eftersom jag inte är så inne på allt detta längre så tänkte jag höra med er som har lite mer koll på området ifall det räcker med ett på 650W eller om jag ska köra på ett med 750W?

Datorn som jag har lagt ihop är denna -

Dom olika nätaggregaten som jag har kollat på är dessa -

https://www.webhallen.com/se/product/293315-Corsair-RM650x-V2...

och

https://www.webhallen.com/se/product/283852-Corsair-RM750X-V2...

Men finns säkert andra som också är bra och kanske lite billigare?

Tack på förhand

Permalänk

Ett 650 går helt ok tänker jag, kanske ett 600w t.o.m. Cpu + gpu blir ju 305 watt under full load och sedan en 20 watt för resten. Handlar om att få effektivitetskurvan att ligga så bra som möjligt, och då tror jag det är en fördel med 650 när du inte kör full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Hej,

Jag har under veckan byggt ihop en dator som jag ska köpa men jag har lite frågor kring nätaggregatets storlek nu när jag ska köpa ett MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X TRIO.

Och vad jag har kunnat läsa mig till så ska det räcka med att köra ett 650W nätaggregat men eftersom jag inte är så inne på allt detta längre så tänkte jag höra med er som har lite mer koll på området ifall det räcker med ett på 650W eller om jag ska köra på ett med 750W?

Datorn som jag har lagt ihop är denna - https://komponentkoll.se/bild/ZJtMz.png

Dom olika nätaggregaten som jag har kollat på är dessa -

https://www.webhallen.com/se/product/293315-Corsair-RM650x-V2...

och

https://www.webhallen.com/se/product/283852-Corsair-RM750X-V2...

Men finns säkert andra som också är bra och kanske lite billigare?

Tack på förhand

Minst 750 watt skulle jag säga men jag skulle säga som så att du faktiskt ska öka till 850 Watt och som du ser i mitt förslag är mitt på 850 watt billigare än ditt på 750 watt köp inte mindre än 750 watt det är bra med extra kapacitet i nätaggregatet dels för stabilitet och sen också inför framtida uppgraderingar. Rekoimmdenationerna för effekt för grafikkort har gått upp de senaste generationerna därför ska man inte köpa för liten PSU anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Minst 750 watt skulle jag säga men jag skulle säga som så att du faktiskt ska öka till 850 Watt och som du ser i mitt förslag är mitt på 850 watt billigare än ditt på 750 watt köp inte mindre än 750 watt det är bra med extra kapacitet i nätaggregatet dels för stabilitet och sen också inför framtida uppgraderingar. Rekoimmdenationerna för effekt för grafikkort har gått upp de senaste generationerna därför ska man inte köpa för liten PSU anser jag.

https://komponentkoll.se/bild/sFRiB.png

Okej, ja det låter ju vettigt att då satsa på ett större ifall jag i framtiden skulle köpa något annat som kanske behöver mer Watts, men sedan kommer ju en till fråga, vet du vad skillnaden på det vanliga 850W är gentemot 850W v2?

Sedan tänkte jag passa på att fråga, om hela systemet drar mindre än 850W, låt oss säga att det drar 500W kommer då konsumtionen ligga på 500W eller kommer den konstant dra 850W?

Jag försökte kolla runt lite men hittade inget om just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Okej, ja det låter ju vettigt att då satsa på ett större ifall jag i framtiden skulle köpa något annat som kanske behöver mer Watts, men sedan kommer ju en till fråga, vet du vad skillnaden på det vanliga 850W är gentemot 850W v2?

Sedan tänkte jag passa på att fråga, om hela systemet drar mindre än 850W, låt oss säga att det drar 500W kommer då konsumtionen ligga på 500W eller kommer den konstant dra 850W?

Jag försökte kolla runt lite men hittade inget om just det.

Nätaggets märkning talar om hur mycket det maximalt kan leverera till datorns komponenter (vid vissa angivna förhållanden, som t ex en viss arbetstemperatur). Men är datorn nästan utan nåt att göra så drar komponenterna nästan inget och då kommer inte nätagget att dra mer heller. Som exempel har jag en vanlig dator, dock utan grafikkort, som NAS med några hårddiskar i sig. Den är kopplad till en UPS som också visar hur mycket datorn faktiskt förbrukar. Och det handlar om ca 25-30 W för hela datorn. Moderkort, processor, minne, fläktar och flera hårddiskar.

Om du skaffar ett 3060 Ti kommer din dator inte att dra i närheten av 500 W. 350 W max skulle jag räkna med. Ett nätagg på 400-450 W hade funkat bra, men eftersom skillnaden i pris mellan nätagg är så liten kan man lika gärna köpa ett kraftigare och dyrare. Dels får man eventuellt en tystare dator om nätagget inte är nära max (så att fläkten i det varvar upp), dels är det i viss mån bättre komponenter och fler finesser i lite större nätagg, dels är det bra att ha marginal om man vill uppgradera till mer krävande komponenter senare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Sedan tänkte jag passa på att fråga, om hela systemet drar mindre än 850W, låt oss säga att det drar 500W kommer då konsumtionen ligga på 500W eller kommer den konstant dra 850W?

Datorn drar så mycket den behöver, men det går också en del ström till spillo som värme i nätagget när växelströmmen från väggen konverteras till likström för datorn. Så om datorn drar 500W så drar ett nätagg med 90% effektivitet 500 / 0.9 = 555W från väggen.

Tillverkarnas rekommendationer brukar för övrigt vara rejält tilltagna, de vet inte vad du har för övriga delar i datorn eller hur hög kvalitet ditt nätagg håller. Du kan t.ex. jämföra med Sweclockers test av 3060 Ti där deras testdator drog 285W från väggen vid spel med en överklockad 10900K. Så ett nätagg på 450-550W skulle vara ganska lagomt för en sån dator, men 650-750W är inte fel om man vill ha extra marginal för framtida uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Okej, ja det låter ju vettigt att då satsa på ett större ifall jag i framtiden skulle köpa något annat som kanske behöver mer Watts, men sedan kommer ju en till fråga, vet du vad skillnaden på det vanliga 850W är gentemot 850W v2?

Sedan tänkte jag passa på att fråga, om hela systemet drar mindre än 850W, låt oss säga att det drar 500W kommer då konsumtionen ligga på 500W eller kommer den konstant dra 850W?

Jag försökte kolla runt lite men hittade inget om just det.

V2 är något tystare och sen är det lite skillnader i antalet kontakter som finns av varje sort på de två olika versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Hej,

Jag har under veckan byggt ihop en dator som jag ska köpa men jag har lite frågor kring nätaggregatets storlek nu när jag ska köpa ett MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X TRIO.

Och vad jag har kunnat läsa mig till så ska det räcka med att köra ett 650W nätaggregat men eftersom jag inte är så inne på allt detta längre så tänkte jag höra med er som har lite mer koll på området ifall det räcker med ett på 650W eller om jag ska köra på ett med 750W?

500W borde räcka alldeles utmärkt, men du kan ju gå upp till 600W eller 650W om du vill ha ytterligare marginaler eller för att ta höjd för framtida uppgraderingar. 750W är garanterat overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

500W borde räcka alldeles utmärkt, men du kan ju gå upp till 600W eller 650W om du vill ha ytterligare marginaler eller för att ta höjd för framtida uppgraderingar. 750W är garanterat overkill.

Man kan aldrig ha ett för kraftfullt nätaggregat 750 watt är absolut minimum du vet själv att ett RTX 3080 har rekommendation på 750 watt en RTX 2080 hade en rekommenderad watt på 650 100 mer för årets generation därför rekommenderade jag 850 watt för att ta höjd om det blir en höjning till 850 watt för 4080 om det kommer heta så nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Man kan aldrig ha ett för kraftfullt nätaggregat 750 watt är absolut minimum du vet själv att ett RTX 3080 har rekommendation på 750 watt en RTX 2080 hade en rekommenderad watt på 650 100 mer för årets generation därför rekommenderade jag 850 watt för att ta höjd om det blir en höjning till 850 watt för 4080 om det kommer heta så nästa år.

850W nätagg för en dator som knappast drar mer än 350W?
Overkill och slöseri med pengar är vad jag skulle kalla det.
Visst, det kanske kommer något värsting-grafikkort om ett par år som faktiskt behöver ett 850W nätagg - eller så kanske det inte gör det. Och om det gör det så är det ju långtifrån säkert att trådstartaren kommer att uppgradera till detta hypotetiska grafikkort. Och har man råd med ett värstinggrafikkort då så har man råd med ett nytt nätagg då också ifall det skulle behövas.
(För övrigt så klarar sig ett RTX3080 normalt utmärkt på 650W. Rekommendationen är satt med rätt rejäl marginal och utgår från en strömhungring CPU.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Minst 750 watt skulle jag säga men jag skulle säga som så att du faktiskt ska öka till 850 Watt och som du ser i mitt förslag är mitt på 850 watt billigare än ditt på 750 watt köp inte mindre än 750 watt det är bra med extra kapacitet i nätaggregatet dels för stabilitet och sen också inför framtida uppgraderingar. Rekoimmdenationerna för effekt för grafikkort har gått upp de senaste generationerna därför ska man inte köpa för liten PSU anser jag.

https://komponentkoll.se/bild/sFRiB.png

Varför är det billigare då? Jo, för att det är en äldre modell som är sämre.

Skrivet av Sorten:

Man kan aldrig ha ett för kraftfullt nätaggregat 750 watt är absolut minimum du vet själv att ett RTX 3080 har rekommendation på 750 watt en RTX 2080 hade en rekommenderad watt på 650 100 mer för årets generation därför rekommenderade jag 850 watt för att ta höjd om det blir en höjning till 850 watt för 4080 om det kommer heta så nästa år.

Snicksnack.

Testade ett 550W med en 3700X och ett 3080 gick alldeles utmärkt.
De rekommenderar 750w respektive 850w för att vissa sitter med pissiga no-name nätagg och de vill vara safe från gnäll.

Sedan handlar det om att ju högre effekt man har på nätagget desto mindre ljud blir det då fläktarna slipper snurra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Sötast

3060Ti Ti drar c:a 200 watt, cpu, moderkort och allt annat runt 150Watt. (ökar lätt upp över 200W om man överklockar mycket)

Rekommendera 750W eller 850W är bara löjligt.

Jag sitter själv på ett 750W EVGA nätagg.
Det kom från min gamla miningrigg som körde 3X GTX1070 som ligger på 150W stycket samt cpu, moderkort ram etc...

Alltså klarar du dig GALANT på ett 550W eller 650W nätagg, sålänge det är av en pålitlig modell och märke.

Anledningen att tillverkarna rekommenderar högtaliga nätagg är för att de inte vill kunna hållas ansvariga om något går fel, som med ex billiga nätagg som lägger all krut på 5V linan istället för 12V.

Permalänk
Medlem

Köp ett normalt nätaggregat istället på 650-700w för runt 800kr, och lägg pengarna du sparade på att köpa en 5600x istället.

När dagen kommer då du vill uppgradera grafikkortet så har ditt nätaggregat suttit i din burk i några år, och då är det ändå dags att byta ut det. Så släng inte ut pengar i onödan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Håller med flera i tråden att för stora nätagg blir bara onödigt. Vill du veta vad din burk drar, köp en billig effektmätare på Clas Ohlson, Kjell & Co eller nåt. Du kommer bli övveraskad hur lite de egentligen drar. Problemet med för billiga nätagg är ofta kvaliten på 12V-delen som någon redan varit inne på i tråden, det kan man ju kolla innan man köper.

Själv kör jag ett billigt Kolink 600W, det går utan att fläkten är igång trots mitt 3070 Founders Edition.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Köp ett normalt nätaggregat istället på 650-700w för runt 800kr, och lägg pengarna du sparade på att köpa en 5600x istället.

När dagen kommer då du vill uppgradera grafikkortet så har ditt nätaggregat suttit i din burk i några år, och då är det ändå dags att byta ut det. Så släng inte ut pengar i onödan.

Men lägger du istället 1200:- på ett nätaggregat idag av bättre kvalitet istället. Då får man: längre garantier (10 år är inga problem), bättre komponenter, tystare, bättre kablar, helt enkelt något som håller bättre.
Då slipper man lägga ut 800:- om några år igen, för då har man ju betalat totalt 1600:-, det vill säga 400:- mer.
Så släng inte ut pengar i onödan...

Just nätaggregatet är väl den komponent som man verkligen kan "framtidssäkra", övriga komponenter förändras ju så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men lägger du istället 1200:- på ett nätaggregat idag av bättre kvalitet istället. Då får man: längre garantier (10 år är inga problem), bättre komponenter, tystare, bättre kablar, helt enkelt något som håller bättre.
Då slipper man lägga ut 800:- om några år igen, för då har man ju betalat totalt 1600:-, det vill säga 400:- mer.
Så släng inte ut pengar i onödan...

Har aldrig hört ett nätaggregat låta ärligt talat, visst kanske man får bättre komponenter, men om 5 år kanske det är standard med en ny kontakt för moderkortens strömmatning så då står man där ändå.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har aldrig hört ett nätaggregat låta ärligt talat, visst kanske man får bättre komponenter, men om 5 år kanske det är standard med en ny kontakt för moderkortens strömmatning så då står man där ändå.

Då har du aldrig haft ett billigare nätaggregat. Finns versioner som bara är specificerade till 30°C vid full last, och för att uppfylla det i ett varmt chassi så sitter det ju en motsvarande fläkt i det, långt över 2000 varv/minut är i alla fall inte tyst.

Visst det finns en nyare standard som bara levererar 12V, men det kommer nog att dröja länge innan man ser den i en dator byggd med standardkomponenter. OEM byggen så som Dell använder ju dem dock.

Permalänk
Medlem

Kör 3070 Gaming X Trio utan problem med 650W så 3060ti Gaming X Trio ska fungera bra. Skadar inte med 750W dock om du vill byta till 3080 eller liknande i framtiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har aldrig hört ett nätaggregat låta ärligt talat, visst kanske man får bättre komponenter, men om 5 år kanske det är standard med en ny kontakt för moderkortens strömmatning så då står man där ändå.

Det löser man med en adapter för några tior i så fall. Det är ju inget som läggs till som det gamla nätagget saknar, utan man tar bort allt utom 12 V.

Men den kontakten är ändå inte tänkt för lösa moderkort den närmaste tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits och såg den här kampanjen på ett ASUS ROG Strix Gold 750 kostar 1290 istället för 1490. Sen kan man ju också komma så mycket billigare undan om man köper ett brons på 650w. Är guld på 750w värt pengarna?

Datorn jag lite kikar på har en lägsta rekommenderad effet på 511 w. Så 650w bör ju räcka till rätt länge så 750 w är väl absolut endast för ev framtidssäkring eller överklockning?

Permalänk
Medlem

OT: För nästan samma pris får du WD Black SN750 1TB 3470/3000MB read/write (den du valt är lite långsammare)