AMD uppges återuppliva ARM-satsning

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Dinoman:

Spännande. Var finns det mer att läsa? Detta låter ju högintressant.

Var något jag läste om tidigare, kan kolla upp om jag hittar mer information när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När man hävdar att Cortex A9 (som bl.a. satt i Apples A4 SoC) har "bättre prestanda" än de kärnor som bl.a. sitter i Apples A14 SoC bör man dra öronen till sig vad som egentligen menads med "prestanda".

Deras fantastiska RISC-V baserade CPU får 8200 CoreMarks vid 3,1 GHz. Testade precis på min M1 Mac, den får 31303 CoreMarks vid 3,2 GHz. D.v.s. per kärna och MHz är den 3,7 gånger snabbare.

Var tvungen att tiodubbla antalet iterationer, man får inget resultat om inte testet kör minst 10s

De verkar sätta likhetstecken mellan "prestanda" och CoreMarks/W. I det läget slår ju Apples "små" kärnor deras egna "stora" kärnor med typ 10:1. Att optimera för absolut prestanda vs maximal perf/W är kräver olika designbeslut, är lite det man försöker hantera med big.little designerna.

Skönt att vi fick klarhet i "riktigheten" i mitt påstående. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På x86 är det Intel själva som bestämmer över alla nya instruktioner och AMD får bara snällt följa efter (bara 64-bit breddningen som AMD designat på ca 20 år).

Samma med ARM, inte så att enskilda chiptillverkare kan lägga till godtyckliga instruktioner för bättre prestanda. Vinsten är just att alla kör exakt samma så att en förbättring för ena processorn blir en bättring för de flesta.

Ja Intel bestämmer över alla instruktioner till X86 vilket innebär att X86 är låst och ja AMD behöver foga sig efter det som Intel gör detta innebär givetvis att Intel helt styr över X86 men om nu ARM börjar konkurrera med X86 på PC marknaden då tvingas Intel förbättra X86 i mycket större grad än de gjort tidigare eftersom att X86 har varit i princip ohotat har Intel kunnat slappna av när det kommer till att förbättra X86 nu måste Intel kanske börja fokusera en större del av sina resurser på att göra X86 strömsnålare exempelvis för att behålla sin ledning över ARM då ser vi en teknisk utveckling tack vare att en konkurrent har dykt upp som börjar konkurrera om samma marknad sen är båda låsta absolut. Hade X86 varit öppen och vi hade haft både Nvidia Intel och AMD som gjort processorer kanske hade nya instruktioner säkert kunnat dyka upp och förbättrats i större takt vilket givetvis inte hade varit negativt och en öppen arkitektur har fördelar absolut speciellt om fler kan bygga processorer så tvingas företag att komma fram till bättre arkitektur precis som AMD Och Intel tävlar om vem som kan göra bäst processorer fast med samma instruktioner så du har rätt i att öppna arkitekturer har sina fördelar och jag är beredd att hålla med dig om detta att om X86 hade varit öppen i grunden hade vi fått se fler företag tillverka processorer och med det större konkurrens vilket har positiva fördelar absolut.

Jag håller dock inte med dig om att det är en vinst om alla kör exakt samma och jag ser en fara i det här med att alla har tillgång till alla instruktioner utan jag anser att om ett företag kommer på en genial instruktion som förbättrar prestanda med 40% då finns det fördelar med att det endast är det företaget som får använda den instruktionen för då måste de andra företagen komma på egna lösningar och om konsumenter ska köpa deras produkter måste deras lösning vara bättre än konkurrentens det driver alltså den tekniska utvecklingen anser jag till viss del att alla inte kan använda allting utan att de måste försöka göra en bättre lösning än konkurrenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Ja Intel bestämmer över alla instruktioner till X86 vilket innebär att X86 är låst och ja AMD behöver foga sig efter det som Intel gör detta innebär givetvis att Intel helt styr över X86 men om nu ARM börjar konkurrera med X86 på PC marknaden då tvingas Intel förbättra X86 i mycket större grad än de gjort tidigare eftersom att X86 har varit i princip ohotat har Intel kunnat slappna av när det kommer till att förbättra X86 nu måste Intel kanske börja fokusera en större del av sina resurser på att göra X86 strömsnålare exempelvis för att behålla sin ledning över ARM då ser vi en teknisk utveckling tack vare att en konkurrent har dykt upp som börjar konkurrera om samma marknad sen är båda låsta absolut. Hade X86 varit öppen och vi hade haft både Nvidia Intel och AMD som gjort processorer kanske hade nya instruktioner säkert kunnat dyka upp och förbättrats i större takt vilket givetvis inte hade varit negativt och en öppen arkitektur har fördelar absolut speciellt om fler kan bygga processorer så tvingas företag att komma fram till bättre arkitektur precis som AMD Och Intel tävlar om vem som kan göra bäst processorer fast med samma instruktioner så du har rätt i att öppna arkitekturer har sina fördelar och jag är beredd att hålla med dig om detta att om X86 hade varit öppen i grunden hade vi fått se fler företag tillverka processorer och med det större konkurrens vilket har positiva fördelar absolut.

Jag håller dock inte med dig om att det är en vinst om alla kör exakt samma och jag ser en fara i det här med att alla har tillgång till alla instruktioner utan jag anser att om ett företag kommer på en genial instruktion som förbättrar prestanda med 40% då finns det fördelar med att det endast är det företaget som får använda den instruktionen för då måste de andra företagen komma på egna lösningar och om konsumenter ska köpa deras produkter måste deras lösning vara bättre än konkurrentens det driver alltså den tekniska utvecklingen anser jag till viss del att alla inte kan använda allting utan att de måste försöka göra en bättre lösning än konkurrenten.

Konstigt att se instruktionsuppsättningen som den del som är viktig att konkurrera med. Jag tycker exakt tvärt om att det är väldigt viktigt att just den är samma eftersom det är det gemensamma som alla måste vara överrens om för att något alls ska fungera. Program måste vara kompilerade så de kan utnyttja alla instruktioner som finns och utan detta kan ju inga nya instruktioner göra någon väsentlig förbättring av prestandan. Konkurrensen hos processorer borde istället vara hur du implementerar instruktionerna i kisel och därmed öka generell prestanda och prestandan för redan existerande program också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konstigt att se instruktionsuppsättningen som den del som är viktig att konkurrera med. Jag tycker exakt tvärt om att det är väldigt viktigt att just den är samma eftersom det är det gemensamma som alla måste vara överrens om för att något alls ska fungera. Program måste vara kompilerade så de kan utnyttja alla instruktioner som finns och utan detta kan ju inga nya instruktioner göra någon väsentlig förbättring av prestandan. Konkurrensen hos processorer borde istället vara hur du implementerar instruktionerna i kisel och därmed öka generell prestanda och prestandan för redan existerande program också.

Det du säger är extremt viktigt också och instruktionsuppsättningen är absolut lägre prioriterad än hur man implementerar instruktionerna och att du ökar prestandan när det kommer till kisel. Det du säger är absolut sant och du har rätt i att instruktionerna behöver vara detsamma annars skulle utvecklingen av mjukvara upphöra eller bli väldigt begränsade till en processor leverantör och så vill vi givetvis inte ha det så gemensamma standarder vore det bästa ur de synpunkterna och är givetvis så vi måste ha det jag borde varit tydligare med att mitt var ett teoriskt resonemang om hur teknik och instruktioner skulle utvecklas fortast möjligt i verkligheten är det givetvis som du säger att standarder för instruktioner måste finnas och att konkurrens ska vara vid implementering!

Jag kan dock anse att det bästa vore en standard som kunde köra X86 applikationer utan emulering!

Permalänk
Medlem

Hoppas bara det blir likadant att bygga en dator med ARM som en med x86. Lösa moderkort och så vidare.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om detta stämmer så kanske jim keller går tillbaka till amd igen.

Yepp dags att AMD hivar en säck med Pengar till herr Keller bönar och ber om att han kommer tillbaka och återuptar satsningen.

Herr Keller brukar ju gå vidare när hans arbete är klart eller i andra fall läggs ner. Detta baserar ju bitvis iaf på hans tidigare arbete så chansen finns ju faktiskt han kan tänkas vilja återupta det.

Skulle inte bli förvånad att när detta projekt lades i malpåse så var det just detta som drev han ifrån AMD.

Nu sitter man ju att hoppas kuckiluraren himself ska vara impad av Appels ARM arbete och vara villig och sporrad att förverkliga sina tankar och ideer igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Ja Intel bestämmer över alla instruktioner till X86 vilket innebär att X86 är låst och ja AMD behöver foga sig efter det som Intel gör detta innebär givetvis att Intel helt styr över X86 men om nu ARM börjar konkurrera med X86 på PC marknaden då tvingas Intel förbättra X86 i mycket större grad än de gjort tidigare eftersom att X86 har varit i princip ohotat har Intel kunnat slappna av när

Nej. Exempelvis så var det AMD som tog fram x86-64 som sen Intel licensierade.
https://en.wikipedia.org/wiki/X86-64#Licensing

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Yepp dags att AMD hivar en säck med Pengar till herr Keller bönar och ber om att han kommer tillbaka och återuptar satsningen.

Herr Keller brukar ju gå vidare när hans arbete är klart eller i andra fall läggs ner. Detta baserar ju bitvis iaf på hans tidigare arbete så chansen finns ju faktiskt han kan tänkas vilja återupta det.

Skulle inte bli förvånad att när detta projekt lades i malpåse så var det just detta som drev han ifrån AMD.

Nu sitter man ju att hoppas kuckiluraren himself ska vara impad av Appels ARM arbete och vara villig och sporrad att förverkliga sina tankar och ideer igen

"202X, Jim Keller presenterar ARM-baserad (Apple)CoreCrusher, andlig uppföljare till Threadripper."

Ryktas finnas nedtecknat i Nostradamus orginalverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"202X, Jim Keller presenterar ARM-baserad (Apple)CoreCrusher, andlig uppföljare till Threadripper."

Ryktas finnas nedtecknat i Nostradamus orginalverk.

Risken fins att även jag skulle dregla lite då över apple produkter, har inte hänt innan men nått måste ju va de första

Permalänk
Medlem

tack vare sina x86 CPU:er så har de dragit in pengar på flera vis för att finansiera utveckling av ARM CPU:er, så de ser ju rätt bra ut för AMD. x86 är en gammal CPU standard å RISC är också gammalt, men med tillverkning på 5-7nm och många cores (RISC-V, ARM med flera) är det troligen framtidens CPU i mina ögon iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.