Apple uppges utveckla ARM-processorer med över 32 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges utveckla ARM-processorer med över 32 kärnor

Enligt uppgifter siktar Apple högt med bolagets prestandainriktade ARM-processorer, som uppges nå så mycket som 32 kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En Macbook har i princip aldrig varit intressant för mig, men den extrema batteritiden som M1-produkterna levererar, kombinerat med dess respektabla prestanda, har definitivt placerat en Air på min radar. Heja!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Priset: 1M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Priset: 1M

Per kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Priset: 1M

Vill man ligga på topp så kostar det!

Permalänk
Medlem

Bra nyheter för mina apple aktier...

Permalänk
Medlem

16/16-chippen borde klara samma prestanda per kärna som M1 och ändå ligga under 100W. Det skulle fullständigt mosa allt motstånd på den nivån att Intels marknadsvärde kan krasha extremt. Ingen har något alls att sätta emot...

Jag trodde Apple skulle stanna på 12-16 cores typ.

32 kärnor kan de ju börja bygga servers med och helt äta upp hela marknaden. De kommer bli trångt hos TSMC helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

16/16-chippen borde klara samma prestanda per kärna som M1 och ändå ligga under 100W. Det skulle fullständigt mosa allt motstånd på den nivån att Intels marknadsvärde kan krasha extremt. Ingen har något alls att sätta emot...

Jag trodde Apple skulle stanna på 12-16 cores typ.

32 kärnor kan de ju börja bygga servers med och helt äta upp hela marknaden. De kommer bli trångt hos TSMC helt klart

TSMC får börja bygga ut redan nu tror jag (vilket de nog redan gör). Men vore ju faktiskt bra om någon konkurrent började få fram konkurrenskraftiga noder. Börjar likna helt monopol snart...

Permalänk

Undra vad 640k is enough för everyone anhängarna kommer tycka om denna?

Jag ser definitivt behov av dem men jag tror inte apple vill sälja dem till detta behov. Det finns flera företag som hyr ut datorer med macos som man kan utveckla på. En sådan här 32 core och sedan 128GB ram duger åt 10 personer där de kan göra det mesta. Till och med syssla med tunga saker då folk ofta inte kör allt samtidigt.
En macdator som en kraftfull terminalserver hade varit grym och man kan tjäna mycket pengar på att hyra ut sessions till detta, bara jag tror att Apple kommer motarbeta det på alla sätt som de kan.

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt imponerad av vad Apple har åstadkommit med deras processorer, och deras ambitiösa planer. Samtidigt blir mad lite rädd över vad som kommer hända om Apple fortsätter på spåret att låsa ner saker mer och mer och samtidigt får en väldigt stor marknadsandel.

Permalänk
Medlem

För de som inte följt Apple så länge: Apple undviker i det längsta att gå bakåt på någon annonserad specifikation när de ersätter en äldre modell. Om de tidigare har haft en 28-kärnig modell, så lär de ha minst 28 kärnor när den modellen ersätts. De kan i viss mån glida på detta och göra som med 13” MacBook Pro nu - behålla en Intel-modell i toppskiktet med en modernare M1-baserad längre ner - men det går bara under en period.

Det är också därför som Apple aldrig meddelar vilken klockfrekvens deras egna chip går i. Boost-frekvensen är ju klart lägre än i de chip den ersätter.

Om man tittar på de nuvarande modellerna, betyder det att en 8+4 antagligen räcker för iMacarna, men de har säkert hellre en 12+4 för att garanterat täcka den nuvarande 10-kärniga toppmodellen. 12+4 är också en modell som vi sett rykten om under en längre tid. För iMac Pro, om den blir kvar, behövs åtminstone 16+4, men i ärlighetens namn tror jag inte att den modellen blir kvar.

Mac Pro är då den modellen som behöver 32 kärnor, men det är nog det minsta problemet. Apple erbjuder den modellen med 1.5 TB minne, och det tror jag inte riktigt att de kan pressa in i paketet. Då behöver de sätta kretsarna på moderkortet som allt annat, och det är helt klart en annan modell av chip. Det är nog också den som är längst bort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blev lite smått givmild och funderar på att inhandla en macbook air till sambon och en Ipad till 10 åringen.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Även om Apples hela ARM-satsning är superspännande så kan ni knappast på att det är en givande tabell ni lagt in där.
"Detta baseras på ett rykte, och juste det där med. Det här har vi bara inte en aning om så copy paste från existerande produkt, I guess? Men ni kan iallafall jämföra den här gissningen med vad AMD/Intel har, bortsett från x86 vs ARM, då".
Fullständigt onödig tabell på en redan ryktesbaserad artikel, bättre är väl då att enbart rapportera om ryktet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Priset: 1M

Gonna hold you to that

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

TSMC får börja bygga ut redan nu tror jag (vilket de nog redan gör). Men vore ju faktiskt bra om någon konkurrent började få fram konkurrenskraftiga noder. Börjar likna helt monopol snart...

Samsung och Intel existerar men i övrigt är det väl inga andra företag som på allvar konkurrerar med dessa företag enda företagen som har ambitionen idag är SMIC med stöd av den Kinesiska staten dock har de fått problem med sanktioner från USA.

Att tillverka dessa komplexa noder kräver nog statligt stöd ifall ett nytt företag ska på allvar kunna konkurrera med TSMC, Samsnung eller Intel .

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gonna hold you to that

Enda rimliga tolkningen av det påståendet är att du vill ha möjlighet att köpa en framtida dator med apple-kisel från @Zipparn för 1M (gissar SEK?), det tror jag inte han har några problem med (alltså en köp option)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enda rimliga tolkningen av det påståendet är att du vill ha möjlighet att köpa en framtida dator med apple-kisel från @Zipparn för 1M (gissar SEK?), det tror jag inte han har några problem med (alltså en köp option)

Well spotted sir.
#deservealikebutton

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Samsung och Intel existerar men i övrigt är det väl inga andra företag som på allvar konkurrerar med dessa företag enda företagen som har ambitionen idag är SMIC med stöd av den Kinesiska staten dock har de fått problem med sanktioner från USA.

Att tillverka dessa komplexa noder kräver nog statligt stöd ifall ett nytt företag ska på allvar kunna konkurrera med TSMC, Samsnung eller Intel .

Tycker inte Intel är en konkurrent, då de inte är en kontraktstillverkare (utöver att de är långt efter just nu). I övrigt håller jag med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

16/16-chippen borde klara samma prestanda per kärna som M1 och ändå ligga under 100W. Det skulle fullständigt mosa allt motstånd på den nivån att Intels marknadsvärde kan krasha extremt. Ingen har något alls att sätta emot...

Jag trodde Apple skulle stanna på 12-16 cores typ.

32 kärnor kan de ju börja bygga servers med och helt äta upp hela marknaden. De kommer bli trångt hos TSMC helt klart

Det som gör att det inte kommer att bli någon krasch är att Apple använder MacOS, vilket väldigt få använder mer än i vissa segment. Det är lättare att byta hårdvara, som Apple just gjort än att byta mjukvara, som ... väl ingen gjort, eller?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det som gör att det inte kommer att bli någon krasch är att Apple använder MacOS, vilket väldigt få använder mer än i vissa segment. Det är lättare att byta hårdvara, som Apple just gjort än att byta mjukvara, som ... väl ingen gjort, eller?

Väldigt många program finns väl till båda, så jag tror inte det borde vara överdrivet svårt att få företag att inse att bättre prestanda och 4x längre batteritid och tyst drift är något som kan förbättra produktivitet och nöjdhet hos de anställda... såklart är det en omställning, men det kan ske gradvis.

Permalänk
Medlem

*Threadripper*

☺️

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det som gör att det inte kommer att bli någon krasch är att Apple använder MacOS, vilket väldigt få använder mer än i vissa segment. Det är lättare att byta hårdvara, som Apple just gjort än att byta mjukvara, som ... väl ingen gjort, eller?

Apple har ju bytt både hårdvara och mjukvara. Tänker du en gång till är det snarare ett väldigt litet segment som använder Windows. Datorentusiaster och kontorsarbete. Resten loggar in på sin internet bank, följer sociala medier och tittar på Netflix med iOS eller Android.

Windows har en tuff tid framför sig om de inte kommer igång med ARM.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Priset: 1M

Well, den Intel processor som dom jämför med i artikeln kostar ca 60k. Så Apple kommer nog kunna ta ut rätt bra betalt för dessa. Speciellt om dom är lika mycket bättre än Intel och AMD som dom var med M1. Smakar det så kostar det.

Givetvis är dom inte för alla dock. Skulle nog säga att för dom flesta på detta forum så är det ingen idé att ens kika på dessa.

Permalänk
Skrivet av spanXen:

Apple har ju bytt både hårdvara och mjukvara. Tänker du en gång till är det snarare ett väldigt litet segment som använder Windows. Datorentusiaster och kontorsarbete. Resten loggar in på sin internet bank, följer sociala medier och tittar på Netflix med iOS eller Android.

Windows har en tuff tid framför sig om de inte kommer igång med ARM.

Windows är fortfarande megastort och lär så vara. Microsoft har dock sedan länge insett detta och mer prioriterar andra saker som Office, Azure m.m. Microsoft tog även fram Windows RT för arm, men de gjorde det för tidigt. I min mening inte för tidigt för att armhårdvaran då var dålig, utan att folk på den tiden hade mycket program som behövde köras lokalt. Idag är detta mer ovanligt utan det är webbläsaren som folk främst använder till allt.

Skrivet av Tanax:

Well, den Intel processor som dom jämför med i artikeln kostar ca 60k. Så Apple kommer nog kunna ta ut rätt bra betalt för dessa. Speciellt om dom är lika mycket bättre än Intel och AMD som dom var med M1. Smakar det så kostar det.

Givetvis är dom inte för alla dock. Skulle nog säga att för dom flesta på detta forum så är det ingen idé att ens kika på dessa.

Ja den blir nog dyr och det är priset som sätter stop.. Majoriteten på detta forum gör inget speicellt. Men det är garanterat väldigt många som skulle vilja ha en riktig kraftfull MacOS terminalserver som kanske klarar av att serva 30st användare samtidigt med macOs skrivbord. Så att 30st andra kan sitta med deras windowsmaskiner och jobba precis som om de jobbade på en mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows är fortfarande megastort och lär så vara. Microsoft har dock sedan länge insett detta och mer prioriterar andra saker som Office, Azure m.m. Microsoft tog även fram Windows RT för arm, men de gjorde det för tidigt. I min mening inte för tidigt för att armhårdvaran då var dålig, utan att folk på den tiden hade mycket program som behövde köras lokalt. Idag är detta mer ovanligt utan det är webbläsaren som folk främst använder till allt.

Ja, alltså det är ju inte litet. Men det är minst i segmentet där iOS och Android redan tagit över. Däremot som du säger så spår jag också att Office och Azure kommer, eller snarare redan är, viktigare än Windows.

Mitt intryck är snarare att Microsoft varit för tafatta och inte satsat. Apple har visat enorm vilja och hade med sig en kompetent x86 emulator redan första dagen med Rosetta 2. Detta gör att användare vågar satsa på det, och därmed har de även fått med sig utvecklare. Det har fullständigt rasat in uppdaterade program med stöd för M1. Titta bara på Photoshop som släpptes för ARM en vecka efter M1. De har inte visat intresse för Windows under 8 år sedan RT släpptes.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

A64FX har redan 48 cores med ARM, den är ju gammal nu.

ARM är framtiden om det kommer till PC, MacOS blir inte dominant, att Apple är stora beror på att marknaden är väldigt splittrad då PC är så öppet som det är. Vill någon tillbaka till tiden före IBM-PC compatible? Inlåsta hos ett företag hårdvarumässigt?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla är så snabba med att vilja dödförklara x86. Är det för att de inte minns att Apple fram till 2006 använde RISC men sedan bytte till x86 för att få bättre prestanda? Nu är inte situationerna helt jämförbara, men x86 har visat sig väldigt motståndskraftig mot konkurrenter och vi är många som minns arkitekturer (ex. Itanium, Alpha, PowerPC, MIPS, Crusoe) som alla hade stunder av prestandafördelar gentemot x86 men i slutändan fick se sig frånkörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

En Macbook har i princip aldrig varit intressant för mig, men den extrema batteritiden som M1-produkterna levererar, kombinerat med dess respektabla prestanda, har definitivt placerat en Air på min radar. Heja!

Samma här, hade Mac Mini haft stöd för lite mer grafikprestanda hade jag hoppat på Apple tåget direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Jag förstår inte varför alla är så snabba med att vilja dödförklara x86. Är det för att de inte minns att Apple fram till 2006 använde RISC men sedan bytte till x86 för att få bättre prestanda? Nu är inte situationerna helt jämförbara, men x86 har visat sig väldigt motståndskraftig mot konkurrenter och vi är många som minns arkitekturer (ex. Itanium, Alpha, PowerPC, MIPS, Crusoe) som alla hade stunder av prestandafördelar gentemot x86 men i slutändan fick se sig frånkörda.

x86 har aldrig levt på att vara en bra arkitektur, x86 har levt på sin enorma volym som kunnat betala för satsningar på utveckling och tillverkning. När diskusssionen RISC vs CISC pågick som mest intensivt tillverkade Intel lika många CPU på en vecka som alla de andra arkitekturerna hade gjort tillsammans sedan Kristi födelse. Därav att x86 vann och alla andra försvann, dom hade inte resurserna för att slåss mot Intel.

Sedan kom mobilerna med ÄNNU större volymer än x86 och kör nu över x86 som nu dels inte kan utvecklas så mycket längre, dels inte längre har någon fördel i resurser för tillverkning.

Snygga arkitekturer i all ära men rå jävla marknadsvolym är det som i slutändan vinner i en så resurskrävande bransch som CPU-tillverkning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakro807:

Jag förstår inte varför alla är så snabba med att vilja dödförklara x86. Är det för att de inte minns att Apple fram till 2006 använde RISC men sedan bytte till x86 för att få bättre prestanda? Nu är inte situationerna helt jämförbara, men x86 har visat sig väldigt motståndskraftig mot konkurrenter och vi är många som minns arkitekturer (ex. Itanium, Alpha, PowerPC, MIPS, Crusoe) som alla hade stunder av prestandafördelar gentemot x86 men i slutändan fick se sig frånkörda.

Vet inte om så många förväntar sig att x86 ska försvinna inom överskådlig framtid, för givet hur och var x86 används lär den finnas kvar väldigt länge nästan oavsett vad som händer.

Det finns ett par stora skillnader nu från alla tidigare gånger när x86 utmanats

  • Intel, och i mindre utsträckning AMD, har alltid kunnat kompensera bristerna i x86 med att ha fördelar i tillverkningsteknik. Nu kör AMD samma fabriker som ARM64 gänget (egentligen är man efter då Apple har första tjing på TSMC samt bara Qualcomm och Samsung som verkar köra Samsung 5 nm)

  • Alpha hade rejäla fördelar i flyttal, men den hade egentligen inga större fördelar i heltalsberäkningar mot x86. Detta har varit fallet i princip alla tidigare "attacker" mot x86, heltalsprestanda är brutalt mycket viktigare än flyttalsprestanda i det lite större perspektivet. ARM64 är första gången vi sett signifikanta fördelar mot x86 oavsett vad som görs, förhoppningsvis kommer RISC-V visa liknande trend

  • Windows och x86 sitter väldigt hårt ihop, Windows position är svagare än på mycket länge för "svensson". Alla alternativ är endera bundna till Arm (Android och iOS) eller har fler realistiska alternativ än x86 (MacOS och än mer Linux har väldigt bra ARM64 stöd)

Visst finns skillnader i grundläggande design mellan Zen3, Willow Cove och Firestorm. Ändå, något luktar gammalt hos x86 när när Firestorm har ~85 % högre heltals IPC, ~69 % högre flyttals IPC mot Zen3 och ~72 % högre heltals IPC, ~79 % högre flyttals IPC mot Willow Cove.

I faktiskt prestanda är skillnaden mindre då Firestorm klockar strax över 3 GHz medan de andra klockar runt 5 GHz (~60-70 % högre frekvens i x86 modellerna). Men just den skillnaden i design kommer göra sig väldigt påmind om man skruvar upp antalet kärnor då alla dagens CPU-designer har långt bättre perf/W <=3 GHz jämfört med nära 5 GHz.

På serversidan där AMD nått 64 kärnor har ju ARM64 modellerna med 64-80 kärnor en fördel i frekvens just p.g.a. att man måste klocka ned x86 så brutalt för att få en rimlig totalbudget. Så världens snabbaste server CPUer per sockel är inte längre x86-baserade, de är ARM64 baserade.

När man ser de har siffrorna och läser om ryktet att AMD kanske tagit upp ARM64 spåret igen känns det verkligen: denna generations konsoler borde kanske ha släppts om 12-24 månader i stället, då med ARM64 baserade CPUer. Nu blev det lite déjà vu, HW (i alla fall CPU-delen) känns gammal innan produkterna ens hinner komma ut på marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer