Kan inte installera drivrutinen Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan inte installera drivrutinen Windows 10

Tjena..

Datorn fick för sig att uppdatera drivrutinen för mitt Msi radeon 5700 xt mech oc. Mitt i installationen så slocknar skärmen och datorn hamnar i loop.

Enda sättet att få igång datorn är att använda DDU.

Har installerat om Windows 2 ggr och följt flera olika guider utan resultat.

Börjar bli frustrerad och hoppas nån har nån lösning.

/Copa

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Datorn fick för sig att uppdatera drivrutinen för mitt Msi radeon 5700 xt mech oc. Mitt i installationen så slocknar skärmen och datorn hamnar i loop.

Enda sättet att få igång datorn är att använda DDU.

Har installerat om Windows 2 ggr och följt flera olika guider utan resultat.

Börjar bli frustrerad och hoppas nån har nån lösning.

WU (Windows Update) installerar/uppdaterar endast drivrutiner automatiskt om det inte finns någon eller om de är för gamla alternativt okompatibla.
Detta kan man oftast förhindra genom att installera senaste WHQL drivrutinen från AMD/NVIDIA och till dit kort är det Adrenalin 2020 Edition 20.11.2

För att föhindra att WU automatiskt installerar/uppdaterar innan du har hunnit installera dessa, så stäng antingen av WU tillfälligt, eller se till att datorn inte har internet genom att inaktivera nätverkskortet (eller helt enkelt ta bort nätverkskabeln om det är trådat).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Testar det och återkommer med resultatet

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat installera drivrutinen på ny installerad Windows 10 utan internet men felet består. Skärmen blir svart och vid omstart kör datorn windows diagnostik. Och startar om i en loop

Laddar ner 20h2 uppdateringen och hoppas det hjälper.. känns som mitt sista hopp

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

Jag har exakt samma problem. Hade tur att få tag på ett msi 6800 referensdesign. Det känns som jag har testat allt nu, ddu med och utan internet, försökt installera drivrutiner med och utan adrenaline, gjort ominstallation av Windows 10. Inget funkar. Efter att installationen kraschat kommer jag inte ens in i bios längre, bara svart skärm. Enda som funkar då är att sätta tillbaka mitt gamla gtx 970. Det är surt, men jag funderar starkt på att gå och lämna tillbaka med kortet till Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av touristathome:

Jag har exakt samma problem. Hade tur att få tag på ett msi 6800 referensdesign. Det känns som jag har testat allt nu, ddu med och utan internet, försökt installera drivrutiner med och utan adrenaline, gjort ominstallation av Windows 10. Inget funkar. Efter att installationen kraschat kommer jag inte ens in i bios längre, bara svart skärm. Enda som funkar då är att sätta tillbaka mitt gamla gtx 970. Det är surt, men jag funderar starkt på att gå och lämna tillbaka med kortet till Inet.

tråkigt att fler lider av samma problem..

Har inte lyckats lösa det på nåt sätt.. men som tur så kan jag avinstallera drivrutinen så kommer iallfall in i windows.

Kan tyvärr inte lämna tillbaka kortet då det är ett år gammalt men ska kontakta MSI och höra om dom kan hjälpa

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

Det verkar vara fel relaterat till mjukvara då i alla fall om ditt kort fungerat tidigare. Jag tänkte att det kanske var hårdvaran i mitt fall. Skriv gärna här i tråden om du hittar en lösning.

Min dator för övrigt:
Ryzen 5 2600x
Msi b450m mortar
16 GB ddr4 2666
Evga supernova g2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av touristathome:

Det verkar vara fel relaterat till mjukvara då i alla fall om ditt kort fungerat tidigare. Jag tänkte att det kanske var hårdvaran i mitt fall. Skriv gärna här i tråden om du hittar en lösning.

Min dator för övrigt:
Ryzen 5 2600x
Msi b450m mortar
16 GB ddr4 2666
Evga supernova g2 750W

Jo tror också det är mjukvaru relaterat i mitt fall men just nu greppar jag efter alla halmstrån..

Som sagt har testat allt jag kommit över på google.

Delar absolut med mig om jag hittar nån lösning

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Jo tror också det är mjukvaru relaterat i mitt fall men just nu greppar jag efter alla halmstrån..

Du kan prova äldre drivrutiner vilka du kan hitta här AMD Radeon™ RX 5700 XT Previous Drivers

En sak att tänka på dock när det kommer till äldre drivrutiner, är att AMD's programvara kontrollerar automatiskt efter uppdatering, det uppdaterar inte automatiskt dock utan man får en popup notis att det finns en uppdatering.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Du kan prova äldre drivrutiner vilka du kan hitta här AMD Radeon™ RX 5700 XT Previous Drivers

En sak att tänka på dock när det kommer till äldre drivrutiner, är att AMD's programvara kontrollerar automatiskt efter uppdatering, det uppdaterar inte automatiskt dock utan man får en popup notis att det finns en uppdatering.

Har testat par st äldre. Och även den som funkade innan crashen men allt ger samma fel

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Har testat par st äldre. Och även den som funkade innan crashen men allt ger samma fel

Blir det så även med Windows nyinstallerat och med den som fungerade tidigare?

Jag har liknande problem i Win 7 på en dator, lyckades installera 20.4.2 för någon månad sedan, och om jag försöker uppdatera till senare så misslyckas installationen jag får dock inget problem med svart skärm, men AMD's programvara ballar ur fullständigt om jag försöker starta det med resultat att skärmen flimmrar snabbt.
Om jag sedan avinstallerar det, så hamnar jag i samma situtation som dig med att ingen fungerar inklusive 20.4.2 som fungerade innan uppdaterings försök påbörjades.
Enda sättet för mig att få det fungerande igen är att göra en Systemavbilds återställning där 20.4.2 redan är installerad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Har testat par st äldre. Och även den som funkade innan crashen men allt ger samma fel

I mina ögon och utan själv pillat på det så känns det som att grafikkortet är trasigt. Jag skulle som du redan gjort, kontaktat MSI/ÅF supporten och gjort en RMA och beskrivit felet. Om det inte fungerar efter en fräsch nyinstallation så är det något fel på kortet, speicellt när du nu inte ens får in de drivers som fungerade tidigare.
Testa å köra en memtest utifall att...fel i ramet kan göra filer korrupta, lite långsökt men värt att testa.

Edit: Windows drivers ska vara tillverkarens WHQL drivers, om inte de nyaste och endast för grafikkortet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

I mina ögon och utan själv pillat på det så känns det som att grafikkortet är trasigt. Jag skulle som du redan gjort, kontaktat MSI/ÅF supporten och gjort en RMA och beskrivit felet. Om det inte fungerar efter en fräsch nyinstallation så är det något fel på kortet, speicellt när du nu inte ens får in de drivers som fungerade tidigare.
Testa å köra en memtest utifall att...fel i ramet kan göra filer korrupta, lite långsökt men värt att testa.

Edit: Windows drivers ska vara tillverkarens WHQL drivers, om inte de nyaste och endast för grafikkortet.

Skrev till msi Igår så får se vad dom säger. Körde memtest igår utan några fel. Ska köra längre runda ikväll

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit så långt att windows iaf känner igen kortet som rx 5700 xt i enhetshanteraren.. så nån slags drivrutin har installerats.

Men försöker jag spela laggar det rejält så nåt är knas fortfarande

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

Har haft problem vid dom senaste 2 uppdateringarna att det har skitit sig, hittade detta hos AMD och stängde av så som visas. Det löste problemet för mig.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-kb205

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Har haft problem vid dom senaste 2 uppdateringarna att det har skitit sig, hittade detta hos AMD och stängde av så som visas. Det löste problemet för mig.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-kb205

Testade men hjälpte inte. Såg ut ett tag att det gick men vid boot så hänger sig datorn efter post

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Nu har jag kommit så långt att windows iaf känner igen kortet som rx 5700 xt i enhetshanteraren.. så nån slags drivrutin har installerats.

Men försöker jag spela laggar det rejält så nåt är knas fortfarande

Om du öppnar egenskaper på det (dubbel klicka på det med vänster musknapp) och gå till "Driver" tabben/fliken.
Vad står det som "Driver Provider"?
Står det inte Advanced Micro Devices, Inc.så har du fått in någon standard drivrutin, vilket förklarar att det inte går att spela.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Sötast

Testa boota linux, se om kortet funkar.

Om ja - mjukvara
Om nej - hårdvara

Mega lätt felsökning.

Permalänk
Skrivet av Copa:

Testade men hjälpte inte. Såg ut ett tag att det gick men vid boot så hänger sig datorn efter post

Så var det för mig med. Jag fick köra en återställning så långt bakåt att det fanns en fungerande driver. Sedan stänga av som AMD föreslår sen installerade jag hela paketet inte bara drivern. Jag tror att när det skiter sig så blir det skräp kvar som ställer till det. Därför är det bäst att börja om från början som han sjöng Sven-Erik. Skulle det inte hjälpa så kanske du hittar något matnyttigt om du läser igenom dom övriga trådarna om felkoder på AMD:s sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Testa boota linux, se om kortet funkar.

Om ja - mjukvara
Om nej - hårdvara

Mega lätt felsökning.

Tack för tipset. Kortet funkar med Windows basic driver men inte att spela.

Men testar Linux i morgon

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Tjena..

Datorn fick för sig att uppdatera drivrutinen för mitt Msi radeon 5700 xt mech oc. Mitt i installationen så slocknar skärmen och datorn hamnar i loop.

Enda sättet att få igång datorn är att använda DDU.

Har installerat om Windows 2 ggr och följt flera olika guider utan resultat.

Börjar bli frustrerad och hoppas nån har nån lösning.

/Copa

Det hände nåt lustigt när jag skulle installera drivrutinen inte alltför länge sedan. Jag kör med DVI kontakten fortfarande (det finns ju två stycken av dessa) och skulle installera Radeon Software. Efter omstarten så kom Windows loggan upp som vanligt, men sedan svartnade skärmen. Va nu då tänkte jag tills jag testade lite. Jag flyttade kontakten till nr 2 och då dök bilden upp igen. Detta har aldrig hänt mig förut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hade samma skit med ett 5600 XT. Fungerade felfritt mellan mars–maj ungefär, sedan havererade allt. Installerade om Windows och upptäckte att allt havererade just vid installation av AMD:s drivrutin. Gav upp, försökte igen ett par månader senare, ingen förbättring.

Provade igen nyligen och nu verkar den senaste drivrutinen faktiskt fungera tillsist. Innan jag ens hann prova den försökte dock Windows Update förstöra alltihop igen genom att installera en gammal drivrutin med samma resultat som tidigare. Tog flera körningar av DDU och pausande av WU innan jag blev av med den.

Skulle inte våga sätta AMD grafikkort i en dator som "måste" fungera för jobb eller liknande…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Skulle inte våga sätta AMD grafikkort i en dator som "måste" fungera för jobb eller liknande…

NVIDIA har haft sitt strul med sina drivrutiner också, så de är inte mycket bättre (det var dock ett tag sedan det mig veterligen var strul sist).

Sen om man har man en dator som "måste" fungera så stänger man av autouppdatering på allt, och dessutom ser till att göra minst 2st. regelbundna backuper på systemet och alltid gör en innan man uppdaterar något, så att man kan återställa i fall något skulle skita sig.

(Det sista har räddat mig åtskilliga gånger när en Windows/program/drivrutin uppdatering har strulat till det.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Testa boota linux, se om kortet funkar.

Om ja - mjukvara
Om nej - hårdvara

Mega lätt felsökning.

Har testat med Ubuntu precis. Vet dock inte om jag gjort rätt men får nåt fel i installationen och efter omstart kommer jag inte förbi fil checken vid start.

Följde denna guide:
https://linuxconfig.org/amd-radeon-ubuntu-20-04-driver-instal...

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat kortet i en annan dator med samma fel så är nåt knas med kortet. Ska kontakta webhallen och lämna in den

Nu funkade det plötsligt att installera äldre drivrutinen på andra datorn. Så nu ska jag flytta kortet till vanliga datorn och testa.

Kommit närmare lösning
Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Sötast
Skrivet av Copa:

Nu har jag testat kortet i en annan dator med samma fel så är nåt knas med kortet. Ska kontakta webhallen och lämna in den

Nu funkade det plötsligt att installera äldre drivrutinen på andra datorn. Så nu ska jag flytta kortet till vanliga datorn och testa.

Mitt gamla GTX580 var ett helvete att felsöka.
Det fungerade skitbra vissa dagar, hemskt andra dagar.
Artifakter i en hel vecka, sen inget på en till vecka.
Gick fram å tillbaka mellan olika maskiner och problemen upprepades, skickade på RMA och de hittade inga fel.

Föhoppningsvis är det inget likt detta för din del, annars hade jag försökt göra mig av med det asap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mitt gamla GTX580 var ett helvete att felsöka.
Det fungerade skitbra vissa dagar, hemskt andra dagar.
Artifakter i en hel vecka, sen inget på en till vecka.
Gick fram å tillbaka mellan olika maskiner och problemen upprepades, skickade på RMA och de hittade inga fel.

Föhoppningsvis är det inget likt detta för din del, annars hade jag försökt göra mig av med det asap.

Tror fortfarande att det är Windows som strular. Ja in äldsta möjliga drivrutin och det verkar funka.

Ska testa några spel och se hur den presterar

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Tror fortfarande att det är Windows som strular. Ja in äldsta möjliga drivrutin och det verkar funka.

Har du installerat en äldre drivrutin, så rekommenderar jag dig att köra verktyget som kan laddas ner här:
How to temporarily prevent a driver update from reinstalling in Windows 10 (bläddra ner till Choose your automatic updates och klicka på länken i Download the troubleshooter from the Microsoft Download Center: för att ladda ner det), kör programet och låt det leta efter uppdateringar, när det är klart så välj "Hide updates" om det finns en uppdatering för grafik-kortet välj att dölja den.
Annars kan du riskera att hamna på ruta ett igen om WU får för sig att uppdatera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du installerat en äldre drivrutin, så rekommenderar jag dig att köra verktyget som kan laddas ner här:
How to temporarily prevent a driver update from reinstalling in Windows 10 (bläddra ner till Choose your automatic updates och klicka på länken i Download the troubleshooter from the Microsoft Download Center: för att ladda ner det), kör programet och låt det leta efter uppdateringar, när det är klart så välj "Hide updates" om det finns en uppdatering för grafik-kortet välj att dölja den.
Annars kan du riskera att hamna på ruta ett igen om WU får för sig att uppdatera.

Stängde av Windows update och drivrutins update i registret.
Men ska göra det här också för säkerhetsskull

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat en äldre drivirutin och allt verkar fungera som det ska..

Har kört furmark, memtest och ett par spel och allt verkar fungera som det ska..

Så nu låter jag bli att uppdatera nåt och håller tummarna att det håller i sig..

Men som en rolig grej så fick jag en gammal dator att funka som jag trodde var helt död

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]