Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Medlem

Har ingen 4k visare & har redan Blu-Ray versionerna av LOTR samt The Hobbit i Extended Edition..Men visst är det intressant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

60 fps ?

tror dock att det bara var hobbit filmerna som var 60 fps. inte resten av filmerna. aja får vänta på hobbit då. ah tror det var 48 fps nu när jag tänker efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

tror dock att det bara var hobbit filmerna som var 60 fps. inte resten av filmerna. aja får vänta på hobbit då. ah tror det var 48 fps nu när jag tänker efter

Ja, och det innebär att de inte kommer i 48fps till UHD tyvärr eftersom det endast har stöd för just 60fps (som jag fattat det)

Det finns endast 2st filmer till UHD som är släppta i 60fps:

Ang Lee:s filmer "Billy Lynn's Long Halftime Walk" och "Gemini Man"

Har förövrigt hunnit tittat på inledningarna till alla LOTR Extended filmerna i UHD nu - ser fint ut

Permalänk
Medlem

Sjukt pepp....Dolby Atmos också ....dock fick Postnord för sig att de skulle leverera den till Brevlådan och det blir nog svårt Lär väl snurra en dag eller två innan den finns på affären/postombudet...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Japp.

Blir lite härligt vintermys på julledigheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Sjukt pepp....Dolby Atmos också ....dock fick Postnord för sig att de skulle leverera den till Brevlådan och det blir nog svårt Lär väl snurra en dag eller två innan den finns på affären/postombudet...

Min gick ner i brevlådan utan problem 🎅

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Knasigt med iTunes. Om man köper trilogin så står den markerad som HD enbart på Itunes. Men klickar man in på respektive film så är dessa markerade som 4k. Kommer man köpa grisen i säcken om man köper trilogin direkt?

https://itunes.apple.com/us/movie-collection/the-lord-of-the-...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Enda anledningen för mig att köpa skulle vara en om de släppte en "shortened version" och helst ihopslagen till en film.
Jag hade gärna betalat extra för att se en version som man inte somnar till. Finns väl material för ungefär en timmes underhållning totalt i hela 8 timmars trilogin

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Enda anledningen för mig att köpa skulle vara en om de släppte en "shortened version" och helst ihopslagen till en film.
Jag hade gärna betalat extra för att se en version som man inte somnar till. Finns väl material för ungefär en timmes underhållning totalt i hela 8 timmars trilogin

8h? Om jag inte misstar mig så är LOTR Extended Edition på ~12h? Rätta mig gärna!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

8h? Om jag inte misstar mig så är LOTR Extended Edition på ~12h? Rätta mig gärna!

11h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Bara 11. Nä vet du vad. Då får det vara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bara 11. Nä vet du vad. Då får det vara.

Jag hade inte sagt nej till ett par timmar till

Permalänk
Medlem

Beställde både Lord of the rings och Hobbit på 4K från USA, bör anlända denna eller nästa vecka. bilden ska vara riktigt bra likaså ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

tror dock att det bara var hobbit filmerna som var 60 fps. inte resten av filmerna. aja får vänta på hobbit då. ah tror det var 48 fps nu när jag tänker efter

Hobbit i 4K kommer i 24fps. 4K har antingen stöd får 24 eller 60 fps

Permalänk
Bildexpert 📺

Hobbit HFR spelades in i 48 FPS som är en del av DCI-standarden för 2K, men aldrig varit en konsumentstandard. Det är så vitt jag vet den enda stora filmen som spelats in i just 48 FPS. Som då är det naturliga valet eftersom man kan ta bort varannan frame och få förväntade 24 FPS med 180 graders slutarvinkel, men ändå visa 48 FPS i biografen.

Ja, förutsatt att man spelar in 48 FPS med 360 graders slutarvinkel då. Skulle bli lite nervöst att spela in 48 FPS med 180 graders slutarvinkel och sluta med 24 FPS på motsvarande 90 grader. Hela filmen blir lite som inledningen i Saving Private Ryan. Eller ja, halvvägs dit den då verkar hålla 45 grader under inledningen och 90 under senare strider. Men var nog tio år sedan jag såg den sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Hmm där ser man, men var tvungen att kolla vad det står på min Extended Edition.

Fellowship of The Ring. - 228min
Two Towers. - 235min
Return of The King. - 263min

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=860042

Tar med The Hobbit när jag ändå är i gång.

An Unexpected Journey. - 182min
The Desolation of Smaug. - 186min
The Battlses of The Five Armies. - 164min

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328807

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Knasigt med iTunes. Om man köper trilogin så står den markerad som HD enbart på Itunes. Men klickar man in på respektive film så är dessa markerade som 4k. Kommer man köpa grisen i säcken om man köper trilogin direkt?

https://itunes.apple.com/us/movie-collection/the-lord-of-the-...

Nä, det är lugnt, Apple är bra, de uppgraderar alltid filmer till 4K när det släpps, så man behöver inte köpa om filmer och dessa är ju uppgraderade nu som du ser när du kollar respektive film i paketet. Finns i extended edition också om du hellre vill ha det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Äger inte ens DVD-spelare längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Varför ens släppa något i 720p över huvudtaget på fysisk skiva? Den upplösningen har aldrig varit standard i branschen för produktion och således är det i princip undantagslöst en försämring mot vad man potentiellt sett kan åstadkomma på Blu-Ray.

Men det är väldigt mycket bättre än 720x576 i dassig mpeg2, som DVD.
Så, givetvis är det dumt att släppa 1080-material i 720p för att klämma in mer på varje skiva, men många äldre TV-serier skulle med fördel må bra av 1280x720p50 stället för mer knepiga 720x576, kanske interlaceat. Exempelvis sådana som är inspelade på band, och då inte VHS såklart. Sedan kan man såklart ha gjort den digitala mastringen till något sopigt som 640x480, vad vet jag, och en remaster är kanske inte alltid på tapeten för dessa äldre serier, men hur som helst så går jag för mycket off topic här då LOTR ju inte är inspelat med sådan kvalitet.

Nåja, i en inte alltför avlägsen framtid blir HFR på äldre filmer något för AI att bita i på allvar, det kommer att bli så bra så bra så. Om några år har vi säkert LOTR 8K 72fps HFR Ultra Definite Collectors Edition att kasta slantarna på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Pirum:

Men det är väldigt mycket bättre än 720x576 i dassig mpeg2, som DVD.
Så, givetvis är det dumt att släppa 1080-material i 720p för att klämma in mer på varje skiva, men många äldre TV-serier skulle med fördel må bra av 1280x720p50 stället för mer knepiga 720x576, kanske interlaceat.

Jag skulle faktiskt säga tvärtom - Om produktionen är gjord i 625 eller 525-system (dvs 576i eller 480i) är det förmånligt att bevara det som så till konsument som i sin tur får materialet i dess ursprungliga upplösning. Betacam, DigiBeta, 1"-band, DVCam m.m. ser ju inte bättre ut per se för att man skalar upp dem till en högre upplösning samtidigt som möjligheten att visa upp materialet nativt försvinner. I sistnämnda krävs visserligen också en CRT-skärm som kan visa 15KHz.

Däremot förstår jag fullt ut om man vill använda materialet i nyare produktioner att man gör deinterlace och skalar upp innan filerna läggs till i projektet så att allt matchar samma standard. Men vid distribution av verken i fråga väger integriteten tyngre tycker jag.

Permalänk
Medlem

Peter pratar om hur redigeringen gått till, rätt så intressant: https://youtu.be/yn21u6j6Ywc
De har b.la behövt gå in och blurra vissa scener där det blivit lite väl tydligt att CGIn är 20 år gammal, i den annars knivskarpa bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Äger inte ens DVD-spelare längre.

Vem gör det sen Blu-ray blev stort?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vem gör det sen Blu-ray blev stort?

Lol, har jag inte ens ägt och inga planer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag skulle faktiskt säga tvärtom - Om produktionen är gjord i 625 eller 525-system (dvs 576i eller 480i) är det förmånligt att bevara det som så till konsument som i sin tur får materialet i dess ursprungliga upplösning. Betacam, DigiBeta, 1"-band, DVCam m.m. ser ju inte bättre ut per se för att man skalar upp dem till en högre upplösning samtidigt som möjligheten att visa upp materialet nativt försvinner. I sistnämnda krävs visserligen också en CRT-skärm som kan visa 15KHz.

Däremot förstår jag fullt ut om man vill använda materialet i nyare produktioner att man gör deinterlace och skalar upp innan filerna läggs till i projektet så att allt matchar samma standard. Men vid distribution av verken i fråga väger integriteten tyngre tycker jag.

I princip håller jag med dig, men i praktiken är många DVDer sönderkomprimerade. Om det sker tidigt i kedjan eller i sista steget, det vet jag inte. Speciellt svartvita filmer verkar väldigt ofta sönderkomprimerade, vilket stör mig en del. Att gå upp lite i upplösning och till mpeg4 på Blu-ray borde kunna hjälpa lite. Dessutom inbillar jag mig att proffsutrustning bör kunna skala upp till en upplösning en modern TV klarar att visa bra, bättre än vad kretsarna i TVn klarar av att göra med i synnerhet interlace (om man nu kör modern TV som ofta failar där) som inkälla.

Nåja, jag tycker alla har goda poänger, det enda jag aldrig viker från är att 24fps är helt föråldrat när det gäller film, och redan LOTR borde varit inspelat i 48fps. <duckar>

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

sinnesjukt stora filmer om man seglar under piratflagg.
71GB + 74GB för en film, det är alltså två skivor på samtliga filmer.

Vi snackar runt ~700GB för LOTR samt Hobbit

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Pirum:

Dessutom inbillar jag mig att proffsutrustning bör kunna skala upp till en upplösning en modern TV klarar att visa bra, bättre än vad kretsarna i TVn klarar av att göra med i synnerhet interlace (om man nu kör modern TV som ofta failar där) som inkälla.

Generellt sett så ja, så är det absolut. Jobbar dagligen med flertalet professionella videoprocessorer som skalar signaler i realtid och man har generellt sett mycket bättre kontroll samt mer finesser än vad en bildvisare erbjuder. För bästa möjliga uppskalning skall det förstås göras i postproduktion med lämplig programvara (t.ex. Phoenix eller PfClean). Samtidigt så har också de videoprocessorer som finns i konsumentprodukter kraftigt förbättrats de sista tio åren. Det kanske säger mer om hur det var före 2010-talet iofs...

Men slutprodukten tror jag ändå är väldigt svår att sälja framför en DVD, även om det skulle ge bättre bild med mindre komprimering. De förhållandevis få som köper Blu-Rayfilmer är antagligen så pass restriktiva numer att de inte skulle ge särskilt mycket pengar för en uppskalad film från standardupplösning. Lägger man till ekonomin i ekvationen finns det knappt några marginaler kvar och den risken vill nog ingen distributör ta tänker jag.

Däremot finns vissa exemplen där man lanserat standardupplöst material, nativt, på Blu-Ray. AVGN gjorde så med sin kollektion exempelvis då det var billigare att få in allt på en enda BD än att trycka upp en massa DVD:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

I princip håller jag med dig, men i praktiken är många DVDer sönderkomprimerade. Om det sker tidigt i kedjan eller i sista steget, det vet jag inte. Speciellt svartvita filmer verkar väldigt ofta sönderkomprimerade, vilket stör mig en del. Att gå upp lite i upplösning och till mpeg4 på Blu-ray borde kunna hjälpa lite. Dessutom inbillar jag mig att proffsutrustning bör kunna skala upp till en upplösning en modern TV klarar att visa bra, bättre än vad kretsarna i TVn klarar av att göra med i synnerhet interlace (om man nu kör modern TV som ofta failar där) som inkälla.

Nåja, jag tycker alla har goda poänger, det enda jag aldrig viker från är att 24fps är helt föråldrat när det gäller film, och redan LOTR borde varit inspelat i 48fps. <duckar>

Ja, håller helt med. Så mycket mer narturliga rörelser och helt underbart vid panorereringar. 24 fps växte väl fram för ca 100 år sen? Helt sjukt att vi fortfarande är kvar på samma siffra.

Enda anledning till att folk tycker det ser onarturligt ut är ju för att ni är vana. Tänk på hur folk rör sig i verkligheten, inga 24 fps där inte!
Edit: Lite små jämförelser från YT
https://www.youtube.com/watch?v=8Ih7gOE4yew
https://www.youtube.com/watch?v=NDBW53cgWjs

Båda är väldigt basic men ser ändå mycket mer narturligt ut. Samma gäller såklart i film. Det är ju mycket lättare och mer förlåtande att filma i 24fps så förstår att branchen vill ha kvar det sålänge alla är nöjda..

Ignorence is a bliss

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kul att de fixar till färgerna som varit sämst på BluRay. Sen blir det kanske lite "meh", att man bara klarar av att göra en ny scan på VFX print-outs. Men fattar också att mastra om i 4K hade i princip krävt att man återuppfann hjulet för VFX. Man ska veta att det mesta som kommit ut senaste 3-4 åren är mastrad i 2K och hitills har bara en film vunnit Oscar som är mastrad i 4K (och det är Parasite, senaste filmen att vinna). En stor orsak är att VFX kostar så enormt mycket mer om det ska vara den nivån, samma sak så är det bra att filmerna bara är 24 FPS. Hobbit såg ut som skit, de behövde dubbelt så mycket renderingstid för 48 fps, och sen ytterliggare 4 gånger mer tid för 4K istället för 2K. Så i princip 8x renderingstid och det syns att man då fått stressa fram skit. Jag hoppas att det inte blir för abrubt med "vanliga scener" i 4K sen något VFX i krass 2K. För 4K bör inte vara något problem alls med mestadels av bilderna dom filmat eftersom de haft bra linser, bra fotograf och bra film, annars finns ju risken att filmrullarna bleknat med åren om det är 30+ gamla osv... 35mm brukar generellt klassas som bra nog att få 3,5K upplösning, men missar man fokus på någons ansikte så blir det tydligare också...

24 fps ger en generellt möjligheten att gömma massa VFX-problem med motionblur, med 48 fps och en shutter speed på 1/72 som Hobbit hade gör att man ser saker tydligare i rörelse, vilket då kräver bättre artisteri/renderingar.

Det är en kulturell grej att gilla 24 fps, men samtidigt är inte 48 eller 60 heller optimalt. Jag personligen tycker högre framerates är skit, det blir lite en uncanny valley fast med framerate. 24 är tillräckligt bra för att komma förbi "hackighet" (om man har rätt motion blur/shutter speed) och den är icke-männsklig nog för att hamna i en "magisk värld". Det är lite som att säga bästa musiken är utan reverb och helt torr, osv...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om LoTR filmerna på Netflix kommer ”uppgraderas” till nya 4K versionerna likt apples streamingtjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Någon som vet om LoTR filmerna på Netflix kommer ”uppgraderas” till nya 4K versionerna likt apples streamingtjänst?

Tippar på att det inte blir så, finns massor av filmer som är i 4K men som Netflix bara har i Full HD. Är bara deras egna serier som är garanterade att vara i 4K.

Visa signatur

There can be only ONE...