Lämna tillbaka en i5 Macbook Pro mot en M1?

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka en i5 Macbook Pro mot en M1?

Köpte en Macbook pro med i5 för 16500kr på cybermonday. Den ligger bredvid mig, oöppnad i paket då jag nu blivit sugen på deras nya M1chip.

Om jag nu vill uppgradera till en PRO med M1 så kommer jag få betala 18500kr.
Väljer jag istället nya Air med M1 som är snarlik PRO;n så sparar jag istället in 1000kr och hamnar på 15500kr.

Båda med 8gb ram och 512 ssd.

Jag har en fullspeccad stationär idag. Laptoppen är tänkt för plugg, då mot programmering och även lite video/bildredigering (hobbynivå)

Finns det någon anledning att välja M1 PRO för mig istället för M1 Air. Eller ska jag bara öppna upp min i5?

Permalänk
Viking

En saker är säker, och det är att du inte ska öppna din med i5:a.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Prestandan är relativt lika för det du kommer göra. Så tänk istället på vikt, design, antal portar osv. Finns gott om folk som väljer mindre mobiler för de värderar formen mer än prestandan.

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan valt m1:an

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka den och byt till en M1. Bara batteritiden göra det värt det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Sötast

I stora drag exakt samma prestanda på maskinerna, men den ena är passiv. Hade nog kört Airen.

Permalänk
Medlem

Du skall plugga, glöm inte att apple har studentrabatt om du kvalificerar dig.
Du får en Macbook AIr med M1, 512gb, samt 16gb ram för samma pris som din i5.

Personligen gillar jag formfaktorn på Airen. Men battteritiden på nya PRO är ju en sak att beakta.

Permalänk
Medlem

Jag hade också bytt. Men jag hade prioriterad 16gb ram så om pengarna är en begränsande faktor hade jag valt en air med 16gb istället för en mbp med 8gb.

8gb räcker för enklare uppgifter idag men om du är som mig och tänker ha datorn tills den går på knäna så tror jag 8 gb kommer bli en flaskhals. Skulle kännas surt att sitta med en sirapsdator bara för att man snålade vid inköpet.

Min mbp från 2012 har 8 gb och visserligen är processorn oftast den verkliga flaskhalsen men det finns tillfällen då 8 gb är på gränsen till för lite.

Permalänk
Medlem

Då prestandan är 70-100% bättre, batteritiden av allt att döma helt överlägsen, är det solklart att du byter den mot en M1

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

BYT!

Jag ser egentligen ingen anledning att köpa Pro idagsläget om det inte är så att du vill ha "Pro"-stämpeln på datorn. Är ju samma krets och prestandan är mer eller mindre identisk i 10 minuter innan M1 Air throttlar något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ska du inte köra Windows via bootcamp är det nog inget snack om saken, byt. Jag läste först fel, trodde du lagt vantarna på en 15", då skulle det bli mer svårbedömt - för en del är ju skärmstorlek viktigt. (Jag skulle inte klara mig med 13" skärm).

Pro kan det väl finnas vits med om man ska, tja, köra x265 på några videofiler över natten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Blir att byta in i5 imorgon. Blir mest troligt en Air, men kan inte hitta någon med 16gb alternativet?

Edit:

Denna video kom idag som en skänk från ovan. Air it is.

https://www.youtube.com/watch?v=egr_TMj3IoE&ab_channel=MaxTec...

Tydligen är allt så optimerat att 8gb ram i en M1 modell är som 16gb i de äldre intel modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Blir att byta in i5 imorgon. Blir mest troligt en Air, men kan inte hitta någon med 16gb alternativet?

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air

Välj först instegsmodellen för 12 495kr. Därefter kan du välja att uppgradera till 16GB. Är du student så kan du få rabatt med ungefär 1000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Blir att byta in i5 imorgon. Blir mest troligt en Air, men kan inte hitta någon med 16gb alternativet?

Edit:

Denna video kom idag som en skänk från ovan. Air it is.

https://www.youtube.com/watch?v=egr_TMj3IoE&ab_channel=MaxTec...

Tydligen är allt så optimerat att 8gb ram i en M1 modell är som 16gb i de äldre intel modellerna.

Nej, det stämmer inte. Märklig skröna som spridit sig på internet senaste veckorna. Kan säkert vara vissa specifika saker som hanteras annorlunda med M1 jämfört med Intel och är mer minnesoptimerat men generellt sett så stämmer det inte.
Det går inte uppdatera minne i efterhand heller med M1.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Icemat19

Jag hade inte köpt en 8 GB variant anno 2020 (nästan 2021). Speciellt inte då det är helt omöjligt att uppgradera enheten efteråt. Gå in i Macbook Air och ändra till 16 GB är min rekommendation, fundera även på om lagringen behöver en bump upp från instegsmängd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt både en MacBook Air M1 (basmodellen) med 8GB RAM och 256GB SSD samt en MacBook Air M1 (8 core) 16GB RAM, 512GB SSD.

Jag är inte det minsta orolig över att 8GB RAM räcker för allt jag vill göra (videoredigering i 4k samt fotoredigering) i macOS. Detsamma gäller 256GB SSD:n som lär räcka till det mesta.

Däremot vill jag kunna köra andra OS virtuellt i framtiden, vilket gör att 16GB RAM samt 512GB SSD är att föredra. Då har jag exempelvis inga problem att ge GNU/Linux och Windows 100GB av hårddisken vardera.

Valde bort MacBook Pro då den inte känns speciellt "Pro" jfm nya MacBook Air. Hade den haft fler USB-C-portar, så hade jag kanske däremot övervägt det hela. Längre batteritid lockar inte heller, då Air:n lär gå att ladda upp med en liten powerbank (likt MacBook 12").

Ser fram emot att kunna redigera 4k-video på kommande tältsemester, där min nuvarande Dell XPS 13 inte överlevt i mer än 4 timmar på batteri under last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag ser egentligen ingen anledning att köpa Pro idagsläget om det inte är så att du vill ha "Pro"-stämpeln på datorn. Är ju samma krets och prestandan är mer eller mindre identisk i 10 minuter innan M1 Air throttlar något.

Pro har en bättre eller åtminstone ljusstarkare skärm samt ett bättre batteri. Tyvärr blir man även påtvingad en helt värdelös touchbar vare sig man vill eller inte, men tack och lov har de ju åtminstone tagit tillbaka escape som fysisk knapp på de uppdaterade tangentborden. Också trist att man bara kan köra en extra skärm på alla nya M1 MacBooks, om man inte tar till docka/kabel/skärm med DisplayLink…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Jag hade bytt till en air m1 om jag inte var beroende av windows till vissa småsaker (nu har jag iofs windows-datorer också, men släpa på 2 är så tråkigt).
Dock kanske med 16 gb för framtiden (dom som inte kör mac skulle bli förvånade hur skillnaden är på 8gb i osx kontra windows).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ni har övertygat mig. En M1 air, 16gb ram och 512gb ssd blir det som julklapp åt mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Ni har övertygat mig. En M1 air, 16gb ram och 512gb ssd blir det som julklapp åt mig själv.

Ett tips är att lägga till 500:- för att få M1:an med 8-kärnors GPU. Uppgraderar du grundmodellen så är du fast med den "binnade" SoC:en med 7-kärnor. Kan röra sig om 5-15% bättre prestanda om du väljer 8-kärnor.

Själv hoppas jag på att kunna undervolta och tweaka M1:an på sikt för optimal prestanda och motverka den minimala throttling som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Ni har övertygat mig. En M1 air, 16gb ram och 512gb ssd blir det som julklapp åt mig själv.

Inte det minsta avundsjuk när jag sitter här med min mbp från 2012... Tror du kommer bli nöjd över ditt beslut!